23948sdkhjf

Racingteamet som utgår från fordonsgymnasiet

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Till vardags arbetar Fredrik Lestrup vid Stockholms transport- och fordonstekniska gymnasium, STFG. Men han har också en framgångsrik karriär som racerförare i ryggen och driver ett racingteam på hög nivå.

Nej, det går inte att öppna förardörren och tro att man ska kunna hoppa in bakom ratten som i vilken Golf som helst. I tävlingsutförande är dörröppningen en hinderbana av störtburens rör, en ratt som sitter i vägen och en stol som är utformad som en hink. I den ramlar till slut baken ner. Sedan kommer man inte upp igen.

Bilen är alldeles ny, byggd enligt TCR-reglementet och tänkt att användas i långloppsracing. Nu ska den för första gången upp på lyften och anpassas till säsongens hårda arbete i teamet. Och teamet, det är Lestrup Racing Team som driver flera racerbilar i olika serier.

– Främst är det de här TCR-Golfarna, men vi driver också några kundbilar. Bland annat har vi drivit BMW-bilar i den europeiska GT4-serien och våra TCR-bilar har vi kört i både STCC och i långlopp ute i Europa, berättar Fredrik Lestrup som driver teamet ihop med Totte Malmkvist.

Det är kväll när Fredrik tar emot på Stockholms transport- och fordonstekniska gymnasium, STFG. Här arbetat Fredrik till vardags och här huserar också teamet.

– Tre dagar i veckan är jag anställd här på fordonsgymnasiet och två dagar i veckan jobbar jag med teamet, officiellt i alla fall. Vi har ett jättebra samarbete med STFG och vi marknadsför skolan på våra bilar och våra kläder, mot att vi får vara här, kostnadsfritt. För skolan är det perfekt att ha ett forum att synas i, och bra för eleverna.

Fredrik har själv lång erfarenhet som tävlingsförare på hög nivå, både i Sverige och internationellt, och när det egna teamet startades 2013 var det med Fredrik som förare.

– Vi köpte en Mini som vi drev i diverse långloppsserier. Sedan, till 2017, boomade TCR på riktigt. Vi kände att vi var färdiga med Mini och ville ha en ny utmaning. Då köpte vi vår första TCR-Golf, berättar Fredrik och visar in i nästa lokal.

Där står en likadan bil som den nya, men påtagligt ärrad efter att ha rullat många hårda mil på racerbanan. Fortfarande har den smutsen kvar från vinterns tredjeplats i 24-timmarsloppet på Circuit of the Americas i Texas, USA.

– Det är den TCR-Golf som har rullat flest kilometer, i alla fall vad Volkswagen Motorsport känner till. På en hel STCC-säsong åker du kanske 2 500 kilometer och på ett enda 24-timmarslopp åker vi drygt 3 000 kilometer, förklarar Fredrik.

Nu väntar många timmars jobb för att återställa bilen och göra den redo för kommande tävlingar. Men även om hårt arbete väntar behöver teamet inte gissa sig till vad som behöver göras.

– Det finns kilometerlistor på alla delarna, så som team är det hyfsat enkelt att veta vad man ska titta på. Och tillförlitligheten på TCR-bilarna är grym, om man lägger tid på att sköta dem som man ska.

Just att se till att bilarna alltid är i skick när de ska tillbaka ut på banan är någonting som Lestrup Racing Team är noga med.

– Jag är lite fyrkantig, men det kanske man måste vara för att få det att fungera. Jag har själv tävlat i team där man inte har lagt ned den här tiden, där bilarna går sönder och det inte är lagat till nästa racehelg. Om man inte gör det till 100 procent, då tycker jag att man kan skita i det.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Tema Avgas: Materialvalet delikat i avgasrör

Så går det för Mecas bokningsportal

Plus

Tema Diagnosverktyg: Vem kan bli diagnostekniker?

Macron: åtta miljarder euro till biltillverkarna

Frankrike vill stötta sin bilindustri med drygt åtta miljarder euro – cirka 85 miljarder kronor. Men presidenten ställer krav på motprestationer.

Röster höjs mot nya husbilsskatten

I ett yttrande föreslår SBF att Sverige slutar jämställa husbilar med långtradare. En liknande ställning intar SFVF.

Ny chef för Audi Sverige

Nyhetsbrev

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Arkiv

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Analysverktyg för transportbranschens återhämtning

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Skärpta tester från Euro NCAP

Vartannat år uppdaterar och skärper Euro NCAP sina testprotokoll. I år rör det sig om nya tester för fotgängarskydd, post-crash-skydd och att lyfta fram de senaste förarassistanssystemen.

Nätbaserad riskutbildning för lackerare

Att vara lackerare är inte ett jobb utan risker. En ny webbsida ska göra det enklare att hantera dem.

Fyrtio procent av bilens nypris är kostnader för elektronik

När man köpte en ny bil vid millennieskiftet stod elektroniken för ungefär 18 procent av bilens kostnad. Och den elektriska utvecklingen inom fordonsbranschen har allt annat än stannat av: idag betalar vi 40 procent för bilens tekniska finesser.

Antalet maskinskador varierar stort

Så skiljer sig antalet maskinskador mellan olika bilmärken.

Dieselgate: Volkswagen dömda att ersätta bilägare

En tysk domstol har slagit fast att en kund har rätt att få ersättning för hans Volkswagen Sharan med avgasfuskande dieselmotor. Domen är prejudicerande och kan kosta Volkswagen drygt en miljard euro.

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Volvo begränsar toppfarten till 180 km/h

Om du till äventyrs vill köra fortare än 180 km/h ska du inte köpa en ny Volvo, i alla fall inte från och med modellår 2021.

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Plus

Tema Däckverkstad: Däckdrottningen är den nya däckverkstaden i Ljungby

Drömmen att starta eget har blivit verklighet för Malin Jönsson i Ljungby som nu öppnat en däckverkstad. I stor sett samtidigt som coronaviruset lamslog Sverige slog hon upp dörrarna till Däckdrottningen.

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Isuzu och Mercedes toppar årets GA-enkäter

För tjugofemte gången har återförsäljarna rankat sina generalagenter. Branschorganisationen MRF presenterar resultatet från årets undersökningen.

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Ledare #17: Krisens favoriter och förlorare

Verkstädernas situation oklar för 2021

Se alla Företagens egna nyheter

Kamkedjesats 559 0156 30 från INA till VW 1,2 TSI

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Sänd till en kollega

0.094