23948sdkhjf

Han är en välkänd profil på Henkel

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Med humor och värme berättar Per-Åke Rydeberg om sina år i branschen och om de produkter han representerar. Men vi får också veta varför han kallas för doktor.

Han är en välkänd profil i branschen, Per-Åke Rydeberg, och ett bekant ansikte på otaliga mässor och möten. Till hans ansvarsområde på Henkel hör allt fordonsrelaterat som man säljer på eftermarknaden. Men kanske är han mest intimt förknippad med varumärket Teroson.

– Jag har hållit på med Teroson ett tag nu, jag började sälja det 1984. Så jag är inne på mitt 35:e år. Ibland brukar man säga att man ärver sina gråa hår från sina barn. Men jag har faktiskt fått rätt mycket från Teroson, berättar Per-Åke när vi träffar honom på kontoret i Bromma.

På hans visitkort står det att Per-Åke är TCS VRM, eller "technical customer support, vehicle repair and maintenance". På vanlig svenska betyder det att han arbetar med teknisk support, med teknik och utbildning. Och så lär det fortsätta ett tag till, trots att han nyligen fyllt 65.

– Jag hade möte med chefen i julas. "Innan vi börjar, Per-Åke", sade han då, "så ska jag väl säga att det är 67 som gäller", säger Per-Åke med glimten i ögat.

Det märks att han gillar det han gör. Men egentligen var det inte alls meningen att han skulle hamna i fordonsbranschen och från början var planen en annan.

– När jag slutade skolan, då skulle jag bli Konsumföreståndare, säger Per-Åke, inte utan att se lite förvånad ut.

Henkel, där Per-Åke jobbar, är en jättekoncern med säte i Tyskland och verksamhet över hela världen. I portföljen finns allt från tvättmedel och tvål till vibrationsdämpande tätning i bilkarosser. Och lim, förstås, Pritt limstift känner nog alla igen från förskolan och Loctite är en stapelvara i många verkstäder.

På det svenska huvudkontoret i Bromma utanför Stockholm sköter man inte bara försäljningen till de nordiska länderna, man har också ett laboratorium i källaren. Per-Åke visar ner för trapporna och bakom en tjock ståldörr finns arbetsbänkar och bord med maskiner och mojänger.

– Här gör vi prover på nya produkter, eller när kunder har problem testar vi grejerna här. Vår industrisida gör prover på nya applikationer, åldringsprover, salttester och dragprovning.

Per-Åke banar sig fram apparater och arbetsstycken, går fram till klädhängaren och drar på sig en vit rock.

– Jag brukar alltid ta på mig en vit rock. Det började en gång i tiden, när jag besökte Teroson-fabriken i Tyskland. De hade sju stycken laboratorier där och alla gick omkring med vita rockar. Och de hette saker som doktor Beck och doktor Schneider och doktor Krall och så vidare. Så jag tänkte, jag tar en sådan där vit rock och börjar kalla mig för doktor Rydeberg, berättar Per-Åke och tillägger att det än i dag ringer kunder och frågar efter "doktor" Rydeberg.

Sedan tar Per-Åke, eller doktor Rydeberg, fram sin trollerilåda med produkter som som ska göra livet enklare i bilverkstaden. Bland annat en typ av fogningsmassa som man använder när man byter tak på en bil.

– Det här är ett vanligt karosserikitt, med en hårdhet på 50. Det sjunker inte, men det när det drar sig kan du få den här lilla synliga sjunkningen på ett tak.

Per-Åke visar en sträng med kitt som känns ungefär som gummi när man trycker på det med nageln. Sedan tar han fram ett annat prov, en likadan sträng med kitt men som knappt gör något motstånd alls.

– Den här, den är designad att ha noll Shore A. Då känns det som riktigt snor. Den lägger du på takbågarna och seden sammanfogar du taket. Det förhindrar taket från att fladdra.

Nästa sak som åker fram är en burk med spackel, en rejäl pjäs tänkt att monteras i en automat med en härdarstav bredvid, så att det kommer ut rätt mängd härdare till rätt mängd spackel.

– En bra spacklare, om han arbetar med en vanlig burk så brukar han ha halva tuben härdare kvar när spacklet är slut. Men en mindre bra spacklare, han har halva burken spackel kvar när härdartuben är slut.

Per-Åke visar vidare genom sortimentet, bland annat en penna från Loctite med en rulle i spetsen som gör det lättare att applicera packningsmaterial på motordelar och ett antiflutter-material som skummar ungefär som byggskum, men som blir mjukt på ett sätt som byggskum inte alls är.

– Vanligt byggskum som du köper i järnaffären, det är ett vansinnigt material. Det kan flytta tegelväggar. Det här materialet, när det stöter på det minsta motstånd stannar det av och söker en annan väg. Så det finns ingen risk för deformerad plåt.

Rätt vad det är lyfter Per-Åke sedan fram en bitig stålpjäs, en växellådsaxel från en lastbilslåda.

– Det är en axel ur växellådan på en Scania. Och den har man limmat ihop. Då ser man vad man kan göra med lim.

Det finns fler exempel. I ett skåp står ett spikdubbat rallydäck som Per-Åke lyfter fram, ett däck där dubbarna limmats på plats.

– De här dubbarna har inte en massa kragar på sig, utan en lång hals som man limmar fast. Då lossnar aldrig dubben, utan det är gummiklacken som går sönder. Själv åker jag motorcykel på vintern och då dubbar jag själv, säger Per-Åke som om det vore världens självklarhet.

Men det är det väl, en självklarhet, för någon som Per-Åke. Klart att man åker motorcykel på vintern. Problem, de är till för att övervinnas.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

CAB satsar på att lyfta kunskapen om skadereparationer

För att öka kunskaperna om arbetet i skadeverkstaden hos blivande fordonstekniker har Motorbranschcollege och CAB Group AB tecknat en avsiktsförklaring om samarbete.

Personlig servicetekniker ger lyft för Hallands-verkstad

MRF larmar på nytt om förbjuden ”fulgas” till AC-system

För drygt tre år sedan uppmärksammade MRF hanteringen av förbjuden och växthuspåverkande AC-gas, så kallad ”fulgas”. Nu är det dags igen. Denna gång larmar MRF branschen om förekomsten otillåten import, försäljning och hantering av ytterligare ett köldmedia – gasen HFC134.

Godkänd Bilverkstad på Inspirationsdagen 100% Verkstad

I överenskommelsen med konsumentministern och Konsumentverket ingår att alla verkstäder ska vara igång med Godkänd bilverkstad (GBV) senast 2019-12-31. Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening SFVF, kommer till Inspirationsdagen 100% Verkstad och berättar hur det går.

Tuffa uthållighetstester för nya Porsche Taycan

Biltema släpper två nya kataloger

Nyhetsbrev

Kampen om guldet hårdnar i TCR Scandinavia

Mattias Andersson och Tobias Brink tog hand om varsin seger i två tuffa TCR Scandinavia-tävlingar på Gelleråsen Arena, där incidenter påverkade båda titelrivalerna Andreas Wernersson och Robert Dahlgren.

Arkiv

Patrik Flodin befäste ledningen i Rally-SM

Rallysporten går en ny vår till mötes i Sverige med ett allt starkare och intressantare mästerskap.

Volvo chocksänker bytesintervall för remmar

Drivremmar problembarn för Volvo

Volvos problem med motorer som riskerar haverera på grund av rembrott har visat sig vara omfattande, och Volvo har fortfarande inte vidtagit alla nödvändiga åtgärder för att minimera riskerna för bilägarna.

Handlare har inte koll på Volvos nya bytesintervall

Volvo Cars information om kortade kamremsbytesintervall når inte ut till fria verkstäder och inte ens till Volvo-auktoriserade handlare. Många bilköpare riskerar därför att få en otrevlig överraskning när det är dags för första servicen.

Godkänd Bilverkstad blir tvingande när kommun gör upphandling

Kunskapen om Godkänd Bilverkstad sprider sig och nu har Sundsvalls kommun beslutat att i sin upphandling av verkstäder kräva att verkstaden ska vara ansluten till SFVF och/eller MRF och därmed också Godkänd Bilverkstad.

Ny säsong av Bilprovningen på TV3

Sasha Selipanov blir ny designchef på Koenigsegg

Koenigsegg Automotive har utsett Alexander (Sasha) Selipanov till ny designchef. Han har en bakgrund från Volkswagen, Lamborghini, Bugatti och Genesis.

McDonald's nya skylt för elladdning

Kvdbil-rapport visar på försäljningsras av begagnade bilar under 2019

Försäljningen av begagnade bilar fortsätter att minska. Under andra kvartalet 2019 föll försäljningen med cirka 6,1 procent jämfört med samma period i fjol. Samtidigt har lagren av begagnade bilar minskat hos bilhandeln. Det visar ny statistik från bilförmedlaren Kvdbil.se.

Chef-intervju: Mikael Backteman, Boier Bilverktyg

Egentligen hade han tänkt lämna branschen och göra någonting helt annat. Men ödet ville annorlunda. Nu är Mikael Backteman vd för Boier Bilverktyg.

Intresset för rally ökar – juniorboom i Rally-SM

Årets Verkstad kommer till Inspirationsdagen 100% Verkstad

Vinnare från MotorGalan tävlar i Yrkes-VM

Anna Widholm, lackerare vid Möller Bil i Västerås och vinnare av Årets Lackerare vid MotorGalan 2018 är en av de tävlande från fordonsbranschen vid Yrkes-VM i ryska Kazan. Den andre tävlande från fordonsbranschen är Oscar Thulin, Toveks Bil i Lund som tävlar i Bilskadeteknik.

Begagnatköpen ökade med 42 % under juli med VW Golf i topp

Lackerare efterlyses till MotorGalan

Den 14 november är det dags för Motorgalan 2019 på Berns Salonger i Stockholm. Då ska vinnare i 13 olika kategorier få sina priser. Det är hög tid att nominera till de olika kategorierna. Vi skulle gärna se att fler nomineras, bland annat till kategorin Årets Lackerare.

Northvolt har börjat rekrytera till batterifabriken i Skellefteå

Nu ska fordonsbranschen utbilda i batteri- och elbilsteknik

Den svenska fordonsbranschen ska utbilda 10 000-tals svenska anställda för att inte Sverige ska hamna på efterkälken inom elbilar. Risken är att Kina och Tyskland konkurrerar ut Sverige, uppger Ekonomiekot.

Mopedens dag en folkfest i norr

Ytterligare 200 bilåterförsäljare väljer DEFAs Installerat & Klart

HBA Fordonsteknik AB presenterar liten, lysande nyhet

Stabil arbetsbänk med säkert fotfäste

Digital batterimätare för 12- och 24-volts batterier

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

Se alla Företagens egna nyheter

Limskola – Industri Grundläggande - 23/9 i Ljungby, välkommen att anmäla dig nu!

Ny säljare - Södra Sverige

Klassiker förnyas med RoTWIN

Unikt kombinationsljus

Drivaxel till Peugeot 207

Nyhet! Batterilös startbooster: GYS Startronic 800.

Ny drivaxel till Mazda 3

Snabba svar om snabblim

Vridmoment omvandlare till automatväxellådor

INFOFLEX FORDON - Integration Fortnox

Vi ses väl på Trailer Trucking Festival?

Vi fortsätter att sponsra Solvatten

Nyhet - Carbon serien från Lazer Lamps

Nytillverkade turboladdare

Kom ihåg att riskbedöma bilvårdsprodukter och andra kemikalier

Korrekt bromsprov för personbilssläp med påskjutsbroms

Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare..? Missa inte Mobilskolan i September!

Behöver du en produktlösning med DT-kontakt?

Ljusinställning - ACVLJN5413

Välkommen på Seminarium om ingjutning av elektronik med WEVO den 14-16 oktober 2019.

Uppdaterad produktkatalog

Ny drivaxel till Hyundai och Kia

Sogefi OE leverantör till "årets motor" från Ferrari

Hårdtest av UV-Triple+, Den svensktillverkade härdlampan för bilglasreparat...

Unikt kombinationsljus

Sänd till en kollega

0.142