23948sdkhjf

Han är en välkänd profil på Henkel

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Med humor och värme berättar Per-Åke Rydeberg om sina år i branschen och om de produkter han representerar. Men vi får också veta varför han kallas för doktor.

Han är en välkänd profil i branschen, Per-Åke Rydeberg, och ett bekant ansikte på otaliga mässor och möten. Till hans ansvarsområde på Henkel hör allt fordonsrelaterat som man säljer på eftermarknaden. Men kanske är han mest intimt förknippad med varumärket Teroson.

– Jag har hållit på med Teroson ett tag nu, jag började sälja det 1984. Så jag är inne på mitt 35:e år. Ibland brukar man säga att man ärver sina gråa hår från sina barn. Men jag har faktiskt fått rätt mycket från Teroson, berättar Per-Åke när vi träffar honom på kontoret i Bromma.

På hans visitkort står det att Per-Åke är TCS VRM, eller "technical customer support, vehicle repair and maintenance". På vanlig svenska betyder det att han arbetar med teknisk support, med teknik och utbildning. Och så lär det fortsätta ett tag till, trots att han nyligen fyllt 65.

– Jag hade möte med chefen i julas. "Innan vi börjar, Per-Åke", sade han då, "så ska jag väl säga att det är 67 som gäller", säger Per-Åke med glimten i ögat.

Det märks att han gillar det han gör. Men egentligen var det inte alls meningen att han skulle hamna i fordonsbranschen och från början var planen en annan.

– När jag slutade skolan, då skulle jag bli Konsumföreståndare, säger Per-Åke, inte utan att se lite förvånad ut.

Henkel, där Per-Åke jobbar, är en jättekoncern med säte i Tyskland och verksamhet över hela världen. I portföljen finns allt från tvättmedel och tvål till vibrationsdämpande tätning i bilkarosser. Och lim, förstås, Pritt limstift känner nog alla igen från förskolan och Loctite är en stapelvara i många verkstäder.

På det svenska huvudkontoret i Bromma utanför Stockholm sköter man inte bara försäljningen till de nordiska länderna, man har också ett laboratorium i källaren. Per-Åke visar ner för trapporna och bakom en tjock ståldörr finns arbetsbänkar och bord med maskiner och mojänger.

– Här gör vi prover på nya produkter, eller när kunder har problem testar vi grejerna här. Vår industrisida gör prover på nya applikationer, åldringsprover, salttester och dragprovning.

Per-Åke banar sig fram apparater och arbetsstycken, går fram till klädhängaren och drar på sig en vit rock.

– Jag brukar alltid ta på mig en vit rock. Det började en gång i tiden, när jag besökte Teroson-fabriken i Tyskland. De hade sju stycken laboratorier där och alla gick omkring med vita rockar. Och de hette saker som doktor Beck och doktor Schneider och doktor Krall och så vidare. Så jag tänkte, jag tar en sådan där vit rock och börjar kalla mig för doktor Rydeberg, berättar Per-Åke och tillägger att det än i dag ringer kunder och frågar efter "doktor" Rydeberg.

Sedan tar Per-Åke, eller doktor Rydeberg, fram sin trollerilåda med produkter som som ska göra livet enklare i bilverkstaden. Bland annat en typ av fogningsmassa som man använder när man byter tak på en bil.

– Det här är ett vanligt karosserikitt, med en hårdhet på 50. Det sjunker inte, men det när det drar sig kan du få den här lilla synliga sjunkningen på ett tak.

Per-Åke visar en sträng med kitt som känns ungefär som gummi när man trycker på det med nageln. Sedan tar han fram ett annat prov, en likadan sträng med kitt men som knappt gör något motstånd alls.

– Den här, den är designad att ha noll Shore A. Då känns det som riktigt snor. Den lägger du på takbågarna och seden sammanfogar du taket. Det förhindrar taket från att fladdra.

Nästa sak som åker fram är en burk med spackel, en rejäl pjäs tänkt att monteras i en automat med en härdarstav bredvid, så att det kommer ut rätt mängd härdare till rätt mängd spackel.

– En bra spacklare, om han arbetar med en vanlig burk så brukar han ha halva tuben härdare kvar när spacklet är slut. Men en mindre bra spacklare, han har halva burken spackel kvar när härdartuben är slut.

Per-Åke visar vidare genom sortimentet, bland annat en penna från Loctite med en rulle i spetsen som gör det lättare att applicera packningsmaterial på motordelar och ett antiflutter-material som skummar ungefär som byggskum, men som blir mjukt på ett sätt som byggskum inte alls är.

– Vanligt byggskum som du köper i järnaffären, det är ett vansinnigt material. Det kan flytta tegelväggar. Det här materialet, när det stöter på det minsta motstånd stannar det av och söker en annan väg. Så det finns ingen risk för deformerad plåt.

Rätt vad det är lyfter Per-Åke sedan fram en bitig stålpjäs, en växellådsaxel från en lastbilslåda.

– Det är en axel ur växellådan på en Scania. Och den har man limmat ihop. Då ser man vad man kan göra med lim.

Det finns fler exempel. I ett skåp står ett spikdubbat rallydäck som Per-Åke lyfter fram, ett däck där dubbarna limmats på plats.

– De här dubbarna har inte en massa kragar på sig, utan en lång hals som man limmar fast. Då lossnar aldrig dubben, utan det är gummiklacken som går sönder. Själv åker jag motorcykel på vintern och då dubbar jag själv, säger Per-Åke som om det vore världens självklarhet.

Men det är det väl, en självklarhet, för någon som Per-Åke. Klart att man åker motorcykel på vintern. Problem, de är till för att övervinnas.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Tema Avgas: Materialvalet delikat i avgasrör

Så går det för Mecas bokningsportal

Plus

Tema Diagnosverktyg: Vem kan bli diagnostekniker?

Macron: åtta miljarder euro till biltillverkarna

Frankrike vill stötta sin bilindustri med drygt åtta miljarder euro – cirka 85 miljarder kronor. Men presidenten ställer krav på motprestationer.

Röster höjs mot nya husbilsskatten

I ett yttrande föreslår SBF att Sverige slutar jämställa husbilar med långtradare. En liknande ställning intar SFVF.

Ny chef för Audi Sverige

Nyhetsbrev

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Arkiv

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Analysverktyg för transportbranschens återhämtning

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Skärpta tester från Euro NCAP

Vartannat år uppdaterar och skärper Euro NCAP sina testprotokoll. I år rör det sig om nya tester för fotgängarskydd, post-crash-skydd och att lyfta fram de senaste förarassistanssystemen.

Nätbaserad riskutbildning för lackerare

Att vara lackerare är inte ett jobb utan risker. En ny webbsida ska göra det enklare att hantera dem.

Fyrtio procent av bilens nypris är kostnader för elektronik

När man köpte en ny bil vid millennieskiftet stod elektroniken för ungefär 18 procent av bilens kostnad. Och den elektriska utvecklingen inom fordonsbranschen har allt annat än stannat av: idag betalar vi 40 procent för bilens tekniska finesser.

Antalet maskinskador varierar stort

Så skiljer sig antalet maskinskador mellan olika bilmärken.

Dieselgate: Volkswagen dömda att ersätta bilägare

En tysk domstol har slagit fast att en kund har rätt att få ersättning för hans Volkswagen Sharan med avgasfuskande dieselmotor. Domen är prejudicerande och kan kosta Volkswagen drygt en miljard euro.

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Volvo begränsar toppfarten till 180 km/h

Om du till äventyrs vill köra fortare än 180 km/h ska du inte köpa en ny Volvo, i alla fall inte från och med modellår 2021.

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Plus

Tema Däckverkstad: Däckdrottningen är den nya däckverkstaden i Ljungby

Drömmen att starta eget har blivit verklighet för Malin Jönsson i Ljungby som nu öppnat en däckverkstad. I stor sett samtidigt som coronaviruset lamslog Sverige slog hon upp dörrarna till Däckdrottningen.

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Isuzu och Mercedes toppar årets GA-enkäter

För tjugofemte gången har återförsäljarna rankat sina generalagenter. Branschorganisationen MRF presenterar resultatet från årets undersökningen.

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Ledare #17: Krisens favoriter och förlorare

Verkstädernas situation oklar för 2021

Se alla Företagens egna nyheter

Kamkedjesats 559 0156 30 från INA till VW 1,2 TSI

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Sänd till en kollega

0.141