23948sdkhjf

Han är en välkänd profil på Henkel

Med humor och värme berättar Per-Åke Rydeberg om sina år i branschen och om de produkter han representerar. Men vi får också veta varför han kallas för doktor.

Han är en välkänd profil i branschen, Per-Åke Rydeberg, och ett bekant ansikte på otaliga mässor och möten. Till hans ansvarsområde på Henkel hör allt fordonsrelaterat som man säljer på eftermarknaden. Men kanske är han mest intimt förknippad med varumärket Teroson.

– Jag har hållit på med Teroson ett tag nu, jag började sälja det 1984. Så jag är inne på mitt 35:e år. Ibland brukar man säga att man ärver sina gråa hår från sina barn. Men jag har faktiskt fått rätt mycket från Teroson, berättar Per-Åke när vi träffar honom på kontoret i Bromma.

På hans visitkort står det att Per-Åke är TCS VRM, eller "technical customer support, vehicle repair and maintenance". På vanlig svenska betyder det att han arbetar med teknisk support, med teknik och utbildning. Och så lär det fortsätta ett tag till, trots att han nyligen fyllt 65.

– Jag hade möte med chefen i julas. "Innan vi börjar, Per-Åke", sade han då, "så ska jag väl säga att det är 67 som gäller", säger Per-Åke med glimten i ögat.

Det märks att han gillar det han gör. Men egentligen var det inte alls meningen att han skulle hamna i fordonsbranschen och från början var planen en annan.

– När jag slutade skolan, då skulle jag bli Konsumföreståndare, säger Per-Åke, inte utan att se lite förvånad ut.

Henkel, där Per-Åke jobbar, är en jättekoncern med säte i Tyskland och verksamhet över hela världen. I portföljen finns allt från tvättmedel och tvål till vibrationsdämpande tätning i bilkarosser. Och lim, förstås, Pritt limstift känner nog alla igen från förskolan och Loctite är en stapelvara i många verkstäder.

På det svenska huvudkontoret i Bromma utanför Stockholm sköter man inte bara försäljningen till de nordiska länderna, man har också ett laboratorium i källaren. Per-Åke visar ner för trapporna och bakom en tjock ståldörr finns arbetsbänkar och bord med maskiner och mojänger.

– Här gör vi prover på nya produkter, eller när kunder har problem testar vi grejerna här. Vår industrisida gör prover på nya applikationer, åldringsprover, salttester och dragprovning.

Per-Åke banar sig fram apparater och arbetsstycken, går fram till klädhängaren och drar på sig en vit rock.

– Jag brukar alltid ta på mig en vit rock. Det började en gång i tiden, när jag besökte Teroson-fabriken i Tyskland. De hade sju stycken laboratorier där och alla gick omkring med vita rockar. Och de hette saker som doktor Beck och doktor Schneider och doktor Krall och så vidare. Så jag tänkte, jag tar en sådan där vit rock och börjar kalla mig för doktor Rydeberg, berättar Per-Åke och tillägger att det än i dag ringer kunder och frågar efter "doktor" Rydeberg.

Sedan tar Per-Åke, eller doktor Rydeberg, fram sin trollerilåda med produkter som som ska göra livet enklare i bilverkstaden. Bland annat en typ av fogningsmassa som man använder när man byter tak på en bil.

– Det här är ett vanligt karosserikitt, med en hårdhet på 50. Det sjunker inte, men det när det drar sig kan du få den här lilla synliga sjunkningen på ett tak.

Per-Åke visar en sträng med kitt som känns ungefär som gummi när man trycker på det med nageln. Sedan tar han fram ett annat prov, en likadan sträng med kitt men som knappt gör något motstånd alls.

– Den här, den är designad att ha noll Shore A. Då känns det som riktigt snor. Den lägger du på takbågarna och seden sammanfogar du taket. Det förhindrar taket från att fladdra.

Nästa sak som åker fram är en burk med spackel, en rejäl pjäs tänkt att monteras i en automat med en härdarstav bredvid, så att det kommer ut rätt mängd härdare till rätt mängd spackel.

– En bra spacklare, om han arbetar med en vanlig burk så brukar han ha halva tuben härdare kvar när spacklet är slut. Men en mindre bra spacklare, han har halva burken spackel kvar när härdartuben är slut.

Per-Åke visar vidare genom sortimentet, bland annat en penna från Loctite med en rulle i spetsen som gör det lättare att applicera packningsmaterial på motordelar och ett antiflutter-material som skummar ungefär som byggskum, men som blir mjukt på ett sätt som byggskum inte alls är.

– Vanligt byggskum som du köper i järnaffären, det är ett vansinnigt material. Det kan flytta tegelväggar. Det här materialet, när det stöter på det minsta motstånd stannar det av och söker en annan väg. Så det finns ingen risk för deformerad plåt.

Rätt vad det är lyfter Per-Åke sedan fram en bitig stålpjäs, en växellådsaxel från en lastbilslåda.

– Det är en axel ur växellådan på en Scania. Och den har man limmat ihop. Då ser man vad man kan göra med lim.

Det finns fler exempel. I ett skåp står ett spikdubbat rallydäck som Per-Åke lyfter fram, ett däck där dubbarna limmats på plats.

– De här dubbarna har inte en massa kragar på sig, utan en lång hals som man limmar fast. Då lossnar aldrig dubben, utan det är gummiklacken som går sönder. Själv åker jag motorcykel på vintern och då dubbar jag själv, säger Per-Åke som om det vore världens självklarhet.

Men det är det väl, en självklarhet, för någon som Per-Åke. Klart att man åker motorcykel på vintern. Problem, de är till för att övervinnas.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.158