23948sdkhjf

Verkstaden som kommer närmare sina kunder

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Att jobba med exklusiva sportbilar ger inte mer intäkter, men en betydligt större och närmare kontakt med kunderna. Vi besökte Erik Backström på EB Auto i Uppsala som är specialiserad på Ferrari, Lamborghini och Mazerati.

Efter att ha jobbat med och tävlat i gokart i många år började Erik Backström 2006 jobba med sportbilsentusiasten Torbjörn von Brauns nya verkstad och showroom i Arlanda Stad.

Erik byggde upp verksamheten till en Lamborghini-auktoriserad verkstad.

Först jobbade jag sex månader på hans anläggning i Skene utanför Borås, där jag gjorde alla möjliga jobb och lärde mig massor om bilarna. Bland annat så plockade jag ner en Ferrari 360 helt och hållet, och satte ihop den igen. Det var en bra lärdom, berättar Erik Backström.

2009 skakade den globala finanskrisen om bilvärlden rejält och Erik fick jobb på Ferrari-, Maserati- och Bentley-importören Autoropa, där han fick jobba mycket med Ferrari och gick Ferraris alla fabriksutbidningar.

Erik har fått sportbilar med modersmjölken och skruvade med bilar i pappans verkstad innan han hade lärt sig läsa:

När jag var fyra år startade pappa verkstad i egen lokal utanför Uppsala MT Motor och i samband med det fick han auktorisation för Alfa Romeo och sedan Fiat. Jag var där så fort jag var ledig och på helgerna. Jag hjälpte Cristos, som jobbade med rallybilarna, med växellådor och motorer.

Sedan började jag tävla i gokart. Jag tävlade i många år, det blev bland annat SM och EM. Sedan slutade jag 1995. Man tävlade i gokart längre upp i åldrarna då, jämfört med i dag.

2013 gick Eriks pappa bort.

Pappa hade sparat en hel del Alfa-grejer – verktyg, motorer och en hel del annat. Vi var tvungna att göra oss av med det mesta, men vi sparade en del verktyg och lite annat.

En bekant och samarbetspartner till Erik hade en outnyttjad verkstadslokal med två lyftar.

Jag hade lokalen och jag hade verktygen, så att det gick att starta igång till en rimlig kostnad och testa och se om det skulle bära. Jag ville prova att göra nåt eget och se om det gick att få lönsamhet.

Erik har gått samtliga av Ferrarifabrikens servicekurser, från 308 fram till F12, och är i dag en av Sveriges mest erfarna tekniker på Ferrari, Lamborghini och Maserati. Han är dessutom ensam i Mellansverige om att vara specialiserad på Lamborghini, men att auktorisera sig för något av märkena som han och hans kollega jobbar med är inte aktuellt, förklarar han:

Jag kallar mig för oberoende specialist. Det kostar alldeles för mycket för en liten verkstad som min att få en auktorisation. Jag måste köpa på mig ett grundlager, jag måste köpa alla deras datorer. Och så fort det kommer till exempel en ny Ferrari-modell så får verkstaden ett grundlager skickat till sig och som kan kosta runt 300000 kronor och uppåt, och en uppsättning specialverktyg som man sällan får användning för.

Med mångårig erfarenhet av att både jobba med exklusiva sportbilar och som racingmek har Erik inte haft några större problem att locka kunder.

Jag hade kundkontakterna sedan jag jobbade hos von Braun och jag hade även kunder som jag tidigare haft på Autoropa. Några av mina kunder är faktiskt sådana som körde Alfa och var kunder hos pappa.

Att få jobba med handbyggda och klassiska exklusiva sportbilar är en ynnest, tycker Erik, men inget man blir rik på.

Jag tror att om jag hade haft fokus på vanliga bilar och fått snurr på verksamheten, så hade jag tjänat mer pengar på en vanlig verkstad med vanliga bilar. Då får man mycket större volymer. Sedan är det mycket större marginaler på reservdelar till vanliga bilar, än på de bilmärken jag jobbar med. Där kostar varje del mycket mer pengar. Och jag får nästan aldrig rabatter på bildelar, jämfört med en vanlig kedjeansluten verkstad där man ständigt har rabattkampanjer. Och ofta lägger vi mycket mera tid på en bil än vad vi debiterar kunden i slutänden.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så går det för Mecas bokningsportal

Plus

Tema Avgas: Materialvalet delikat i avgasrör

Plus

Tema Diagnosverktyg: Vem kan bli diagnostekniker?

Macron: åtta miljarder euro till biltillverkarna

Frankrike vill stötta sin bilindustri med drygt åtta miljarder euro – cirka 85 miljarder kronor. Men presidenten ställer krav på motprestationer.

Röster höjs mot nya husbilsskatten

I ett yttrande föreslår SBF att Sverige slutar jämställa husbilar med långtradare. En liknande ställning intar SFVF.

Ny chef för Audi Sverige

Nyhetsbrev

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Arkiv

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Analysverktyg för transportbranschens återhämtning

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Skärpta tester från Euro NCAP

Vartannat år uppdaterar och skärper Euro NCAP sina testprotokoll. I år rör det sig om nya tester för fotgängarskydd, post-crash-skydd och att lyfta fram de senaste förarassistanssystemen.

Nätbaserad riskutbildning för lackerare

Att vara lackerare är inte ett jobb utan risker. En ny webbsida ska göra det enklare att hantera dem.

Fyrtio procent av bilens nypris är kostnader för elektronik

När man köpte en ny bil vid millennieskiftet stod elektroniken för ungefär 18 procent av bilens kostnad. Och den elektriska utvecklingen inom fordonsbranschen har allt annat än stannat av: idag betalar vi 40 procent för bilens tekniska finesser.

Antalet maskinskador varierar stort

Så skiljer sig antalet maskinskador mellan olika bilmärken.

Dieselgate: Volkswagen dömda att ersätta bilägare

En tysk domstol har slagit fast att en kund har rätt att få ersättning för hans Volkswagen Sharan med avgasfuskande dieselmotor. Domen är prejudicerande och kan kosta Volkswagen drygt en miljard euro.

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Volvo begränsar toppfarten till 180 km/h

Om du till äventyrs vill köra fortare än 180 km/h ska du inte köpa en ny Volvo, i alla fall inte från och med modellår 2021.

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Plus

Tema Däckverkstad: Däckdrottningen är den nya däckverkstaden i Ljungby

Drömmen att starta eget har blivit verklighet för Malin Jönsson i Ljungby som nu öppnat en däckverkstad. I stor sett samtidigt som coronaviruset lamslog Sverige slog hon upp dörrarna till Däckdrottningen.

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Isuzu och Mercedes toppar årets GA-enkäter

För tjugofemte gången har återförsäljarna rankat sina generalagenter. Branschorganisationen MRF presenterar resultatet från årets undersökningen.

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Ledare #17: Krisens favoriter och förlorare

Verkstädernas situation oklar för 2021

Se alla Företagens egna nyheter

Kamkedjesats 559 0156 30 från INA till VW 1,2 TSI

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Sänd till en kollega

0.11