23948sdkhjf

Verkstaden som kommer närmare sina kunder

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Att jobba med exklusiva sportbilar ger inte mer intäkter, men en betydligt större och närmare kontakt med kunderna. Vi besökte Erik Backström på EB Auto i Uppsala som är specialiserad på Ferrari, Lamborghini och Mazerati.

Efter att ha jobbat med och tävlat i gokart i många år började Erik Backström 2006 jobba med sportbilsentusiasten Torbjörn von Brauns nya verkstad och showroom i Arlanda Stad.

Erik byggde upp verksamheten till en Lamborghini-auktoriserad verkstad.

Först jobbade jag sex månader på hans anläggning i Skene utanför Borås, där jag gjorde alla möjliga jobb och lärde mig massor om bilarna. Bland annat så plockade jag ner en Ferrari 360 helt och hållet, och satte ihop den igen. Det var en bra lärdom, berättar Erik Backström.

2009 skakade den globala finanskrisen om bilvärlden rejält och Erik fick jobb på Ferrari-, Maserati- och Bentley-importören Autoropa, där han fick jobba mycket med Ferrari och gick Ferraris alla fabriksutbidningar.

Erik har fått sportbilar med modersmjölken och skruvade med bilar i pappans verkstad innan han hade lärt sig läsa:

När jag var fyra år startade pappa verkstad i egen lokal utanför Uppsala MT Motor och i samband med det fick han auktorisation för Alfa Romeo och sedan Fiat. Jag var där så fort jag var ledig och på helgerna. Jag hjälpte Cristos, som jobbade med rallybilarna, med växellådor och motorer.

Sedan började jag tävla i gokart. Jag tävlade i många år, det blev bland annat SM och EM. Sedan slutade jag 1995. Man tävlade i gokart längre upp i åldrarna då, jämfört med i dag.

2013 gick Eriks pappa bort.

Pappa hade sparat en hel del Alfa-grejer – verktyg, motorer och en hel del annat. Vi var tvungna att göra oss av med det mesta, men vi sparade en del verktyg och lite annat.

En bekant och samarbetspartner till Erik hade en outnyttjad verkstadslokal med två lyftar.

Jag hade lokalen och jag hade verktygen, så att det gick att starta igång till en rimlig kostnad och testa och se om det skulle bära. Jag ville prova att göra nåt eget och se om det gick att få lönsamhet.

Erik har gått samtliga av Ferrarifabrikens servicekurser, från 308 fram till F12, och är i dag en av Sveriges mest erfarna tekniker på Ferrari, Lamborghini och Maserati. Han är dessutom ensam i Mellansverige om att vara specialiserad på Lamborghini, men att auktorisera sig för något av märkena som han och hans kollega jobbar med är inte aktuellt, förklarar han:

Jag kallar mig för oberoende specialist. Det kostar alldeles för mycket för en liten verkstad som min att få en auktorisation. Jag måste köpa på mig ett grundlager, jag måste köpa alla deras datorer. Och så fort det kommer till exempel en ny Ferrari-modell så får verkstaden ett grundlager skickat till sig och som kan kosta runt 300000 kronor och uppåt, och en uppsättning specialverktyg som man sällan får användning för.

Med mångårig erfarenhet av att både jobba med exklusiva sportbilar och som racingmek har Erik inte haft några större problem att locka kunder.

Jag hade kundkontakterna sedan jag jobbade hos von Braun och jag hade även kunder som jag tidigare haft på Autoropa. Några av mina kunder är faktiskt sådana som körde Alfa och var kunder hos pappa.

Att få jobba med handbyggda och klassiska exklusiva sportbilar är en ynnest, tycker Erik, men inget man blir rik på.

Jag tror att om jag hade haft fokus på vanliga bilar och fått snurr på verksamheten, så hade jag tjänat mer pengar på en vanlig verkstad med vanliga bilar. Då får man mycket större volymer. Sedan är det mycket större marginaler på reservdelar till vanliga bilar, än på de bilmärken jag jobbar med. Där kostar varje del mycket mer pengar. Och jag får nästan aldrig rabatter på bildelar, jämfört med en vanlig kedjeansluten verkstad där man ständigt har rabattkampanjer. Och ofta lägger vi mycket mera tid på en bil än vad vi debiterar kunden i slutänden.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Biltema släpper två nya kataloger

Kampen om guldet hårdnar i TCR Scandinavia

Mattias Andersson och Tobias Brink tog hand om varsin seger i två tuffa TCR Scandinavia-tävlingar på Gelleråsen Arena, där incidenter påverkade båda titelrivalerna Andreas Wernersson och Robert Dahlgren.

Patrik Flodin befäste ledningen i Rally-SM

Rallysporten går en ny vår till mötes i Sverige med ett allt starkare och intressantare mästerskap.

Volvo chocksänker bytesintervall för remmar

Drivremmar problembarn för Volvo

Volvos problem med motorer som riskerar haverera på grund av rembrott har visat sig vara omfattande, och Volvo har fortfarande inte vidtagit alla nödvändiga åtgärder för att minimera riskerna för bilägarna.

Godkänd Bilverkstad blir tvingande när kommun gör upphandling

Kunskapen om Godkänd Bilverkstad sprider sig och nu har Sundsvalls kommun beslutat att i sin upphandling av verkstäder kräva att verkstaden ska vara ansluten till SFVF och/eller MRF och därmed också Godkänd Bilverkstad.

Nyhetsbrev

Handlare har inte koll på Volvos nya bytesintervall

Volvo Cars information om kortade kamremsbytesintervall når inte ut till fria verkstäder och inte ens till Volvo-auktoriserade handlare. Många bilköpare riskerar därför att få en otrevlig överraskning när det är dags för första servicen.

Arkiv

Ny säsong av Bilprovningen på TV3

Sasha Selipanov blir ny designchef på Koenigsegg

Koenigsegg Automotive har utsett Alexander (Sasha) Selipanov till ny designchef. Han har en bakgrund från Volkswagen, Lamborghini, Bugatti och Genesis.

McDonald's nya skylt för elladdning

Kvdbil-rapport visar på försäljningsras av begagnade bilar under 2019

Försäljningen av begagnade bilar fortsätter att minska. Under andra kvartalet 2019 föll försäljningen med cirka 6,1 procent jämfört med samma period i fjol. Samtidigt har lagren av begagnade bilar minskat hos bilhandeln. Det visar ny statistik från bilförmedlaren Kvdbil.se.

Chef-intervju: Mikael Backteman, Boier Bilverktyg

Egentligen hade han tänkt lämna branschen och göra någonting helt annat. Men ödet ville annorlunda. Nu är Mikael Backteman vd för Boier Bilverktyg.

Intresset för rally ökar – juniorboom i Rally-SM

Årets Verkstad kommer till Inspirationsdagen 100% Verkstad

Vinnare från MotorGalan tävlar i Yrkes-VM

Anna Widholm, lackerare vid Möller Bil i Västerås och vinnare av Årets Lackerare vid MotorGalan 2018 är en av de tävlande från fordonsbranschen vid Yrkes-VM i ryska Kazan. Den andre tävlande från fordonsbranschen är Oscar Thulin, Toveks Bil i Lund som tävlar i Bilskadeteknik.

Begagnatköpen ökade med 42 % under juli med VW Golf i topp

Lackerare efterlyses till MotorGalan

Den 14 november är det dags för Motorgalan 2019 på Berns Salonger i Stockholm. Då ska vinnare i 13 olika kategorier få sina priser. Det är hög tid att nominera till de olika kategorierna. Vi skulle gärna se att fler nomineras, bland annat till kategorin Årets Lackerare.

Northvolt har börjat rekrytera till batterifabriken i Skellefteå

Nu ska fordonsbranschen utbilda i batteri- och elbilsteknik

Den svenska fordonsbranschen ska utbilda 10 000-tals svenska anställda för att inte Sverige ska hamna på efterkälken inom elbilar. Risken är att Kina och Tyskland konkurrerar ut Sverige, uppger Ekonomiekot.

Antal elbilar ökar och det är Tesla Model 3 som driver på

Samtidigt som effektfrågan debatteras flitigt fortsätter antal laddbara bilar att öka. Tesla Model 3 fortsätter att driva beståndsutvecklingen bland elbilarna. Nya studier visar emellertid att stora ökningar av elbilsbeståndet kan göras utan att ytterligare nätkapacitet behöver byggas ut.

Mopedens dag en folkfest i norr

Nu är det dags att nominera till MotorGalan

Den 14 november är det dags för MotorGalan 2019 på Berns Salonger i Stockholm. Då ska vinnare i 13 olika kategorier få sina priser. Men innan dess är det dags att nominera till de olika kategorierna. Den 13 augusti är sista dag att nominera.

Ytterligare 200 bilåterförsäljare väljer DEFAs Installerat & Klart

HBA Fordonsteknik AB presenterar liten, lysande nyhet

Stabil arbetsbänk med säkert fotfäste

Digital batterimätare för 12- och 24-volts batterier

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

Se alla Företagens egna nyheter

Unikt kombinationsljus

Drivaxel till Peugeot 207

Nyhet! Batterilös startbooster: GYS Startronic 800.

Ny drivaxel till Mazda 3

Snabba svar om snabblim

Vridmoment omvandlare till automatväxellådor

INFOFLEX FORDON - Integration Fortnox

Vi ses väl på Trailer Trucking Festival?

Vi fortsätter att sponsra Solvatten

Nyhet - Carbon serien från Lazer Lamps

Nytillverkade turboladdare

Kom ihåg att riskbedöma bilvårdsprodukter och andra kemikalier

Korrekt bromsprov för personbilssläp med påskjutsbroms

Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare..? Missa inte Mobilskolan i September!

Behöver du en produktlösning med DT-kontakt?

Ljusinställning - ACVLJN5413

Välkommen på Seminarium om ingjutning av elektronik med WEVO den 14-16 oktober 2019.

Uppdaterad produktkatalog

Ny drivaxel till Hyundai och Kia

Sogefi OE leverantör till "årets motor" från Ferrari

Hårdtest av UV-Triple+, Den svensktillverkade härdlampan för bilglasreparat...

Unikt kombinationsljus

Hjulinställning - ACTIA 3DLite

Fokus på verkstäder: Bli redo för besök från Arbetsmiljöverket

Nytt effektivt sätt att kolla oljemängden i faten!

Sänd till en kollega

0.117