23948sdkhjf

Verkstaden som kommer närmare sina kunder

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Att jobba med exklusiva sportbilar ger inte mer intäkter, men en betydligt större och närmare kontakt med kunderna. Vi besökte Erik Backström på EB Auto i Uppsala som är specialiserad på Ferrari, Lamborghini och Mazerati.

Efter att ha jobbat med och tävlat i gokart i många år började Erik Backström 2006 jobba med sportbilsentusiasten Torbjörn von Brauns nya verkstad och showroom i Arlanda Stad.

Erik byggde upp verksamheten till en Lamborghini-auktoriserad verkstad.

Först jobbade jag sex månader på hans anläggning i Skene utanför Borås, där jag gjorde alla möjliga jobb och lärde mig massor om bilarna. Bland annat så plockade jag ner en Ferrari 360 helt och hållet, och satte ihop den igen. Det var en bra lärdom, berättar Erik Backström.

2009 skakade den globala finanskrisen om bilvärlden rejält och Erik fick jobb på Ferrari-, Maserati- och Bentley-importören Autoropa, där han fick jobba mycket med Ferrari och gick Ferraris alla fabriksutbidningar.

Erik har fått sportbilar med modersmjölken och skruvade med bilar i pappans verkstad innan han hade lärt sig läsa:

När jag var fyra år startade pappa verkstad i egen lokal utanför Uppsala MT Motor och i samband med det fick han auktorisation för Alfa Romeo och sedan Fiat. Jag var där så fort jag var ledig och på helgerna. Jag hjälpte Cristos, som jobbade med rallybilarna, med växellådor och motorer.

Sedan började jag tävla i gokart. Jag tävlade i många år, det blev bland annat SM och EM. Sedan slutade jag 1995. Man tävlade i gokart längre upp i åldrarna då, jämfört med i dag.

2013 gick Eriks pappa bort.

Pappa hade sparat en hel del Alfa-grejer – verktyg, motorer och en hel del annat. Vi var tvungna att göra oss av med det mesta, men vi sparade en del verktyg och lite annat.

En bekant och samarbetspartner till Erik hade en outnyttjad verkstadslokal med två lyftar.

Jag hade lokalen och jag hade verktygen, så att det gick att starta igång till en rimlig kostnad och testa och se om det skulle bära. Jag ville prova att göra nåt eget och se om det gick att få lönsamhet.

Erik har gått samtliga av Ferrarifabrikens servicekurser, från 308 fram till F12, och är i dag en av Sveriges mest erfarna tekniker på Ferrari, Lamborghini och Maserati. Han är dessutom ensam i Mellansverige om att vara specialiserad på Lamborghini, men att auktorisera sig för något av märkena som han och hans kollega jobbar med är inte aktuellt, förklarar han:

Jag kallar mig för oberoende specialist. Det kostar alldeles för mycket för en liten verkstad som min att få en auktorisation. Jag måste köpa på mig ett grundlager, jag måste köpa alla deras datorer. Och så fort det kommer till exempel en ny Ferrari-modell så får verkstaden ett grundlager skickat till sig och som kan kosta runt 300000 kronor och uppåt, och en uppsättning specialverktyg som man sällan får användning för.

Med mångårig erfarenhet av att både jobba med exklusiva sportbilar och som racingmek har Erik inte haft några större problem att locka kunder.

Jag hade kundkontakterna sedan jag jobbade hos von Braun och jag hade även kunder som jag tidigare haft på Autoropa. Några av mina kunder är faktiskt sådana som körde Alfa och var kunder hos pappa.

Att få jobba med handbyggda och klassiska exklusiva sportbilar är en ynnest, tycker Erik, men inget man blir rik på.

Jag tror att om jag hade haft fokus på vanliga bilar och fått snurr på verksamheten, så hade jag tjänat mer pengar på en vanlig verkstad med vanliga bilar. Då får man mycket större volymer. Sedan är det mycket större marginaler på reservdelar till vanliga bilar, än på de bilmärken jag jobbar med. Där kostar varje del mycket mer pengar. Och jag får nästan aldrig rabatter på bildelar, jämfört med en vanlig kedjeansluten verkstad där man ständigt har rabattkampanjer. Och ofta lägger vi mycket mera tid på en bil än vad vi debiterar kunden i slutänden.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ta chansen – lär dig något nytt på Inspirationsdagen 100% Verkstad

När Inspirationsdagen 100% Verkstad återkommer till Stockholm är programmet laddat med talare och utställare. Ta chansen, lyft blicken från arbetsbänken och kom och inspireras att utveckla just din verksamhet.

Framtidssäkra bilverkstaden på Automässan

​Frövi Bilservice kan leva vidare tack vare investeringsstöd

Bensinbolaget ville inte fortsätta verksamheten. Men Kenneth Johansson på Frövi Bilservice sökte stöd hos Region Örebro län och nu har han beviljats 800 000 kronor i investeringsstöd för att utveckla verksamheten med nya pumpar, datorer, kortläsare och cisterner för att fortsätta sälja drivmedel.

Semcon ska säkra framtida autonoma fordon

Semcon ingår ett nytt samarbete om funktionell säkerhet med en global fordonstillverkare. Projektet ska se till att framtidens självkörande fordon blir tillförlitliga med hjälp av kvalitetssäkrade systemlösningar.

”Däckhotellet är nyckeln till många jobb”

Därför exploderade vätgasmack

I början på juni skedde en explosion vid en vätgasmack i Norge. Nu har en utredning slagit fast olycksorsaken.

Nyhetsbrev

Volvo i Kristianstad väljer DEKRA för verkstadskvalitet

Arkiv

Trux nyanställer efter starkt första halvår

Dendo Drive House - när den laddbara bilen får bestämma hur vi ska bo

”Dendo Drive House1” (DDH) från Mitsubishi innebär att bilar, hus och fasta elnät kommer att kunna kopplas samman. Ett ekosystem där hemmet tillsammans med bilen genererar, lagrar och delar elkraft, vilket gör att bilen blir en del av den elektrifierade infrastrukturen.

Oljebar förenklar verkstadens arbete

Subaru har börjat utvecklat ny elbil

Genom att vidareutveckla sin plattform SGP kommer Subaru i ett joint venture ta fram en fyrhjulsdriven elbil med solid state-batterier. En första visning av bilen förväntas genomföras under OS i Tokyo nästa år.

Dahlgren vann på nya racingbanan vid Skellefteå

Johan Kristoffersson segrade i SM-rallyt Gästabudstrofén

Rallycrossvärldsmästaren Johan Kristoffersson, MK Team Westom, fick revansch för fadäsen i South Swedish Rally där han tvingades att bryta. Rallykarriären börjar ta sig för värmlänningen.

LeasePlan:s vd kommenterar rapporten ”Makten över bilen..”

Avgasmätning en bortglömd felsökningsmetod

Att jobba med emissionsanalys – att mäta och analysera avgasernas innehåll – gör felsökningen både snabbare och mera träffsäker. Det menar två aktörer i branschen som vi pratat med.

”Man fokuserar för mycket på diagnosverktygen”

I dag har verkstäderna i Sverige glömt hur man felsöker med hjälp av avgasmätning. Det menar Tommie Nilsson, Sverigeansvarig för danska Elektro Partner som bland annat jobbar med teknisk support och även säljer emissionsanalysutrustning.

Så röstade Riksdagen om kriminalisering av manipulerade mätarställningar

Middagsbjudningar för kunderna ökar försäljningen

Säljer man fler bilar och får lojalare kunder genom att bjuda dem på gratis mat och underhållning? Bilföretaget Shaheen Chevrolet i Michigan hävdar att man lyckats med just detta.

Skatteverket på jakt efter bilhandlare som exporterar begagnade bilar

Midnattssolsloppet - Racingens återkomst till Norrland!

Den 14-15 juni är det dags för första tävlingen på Skandinaviens längsta racingbana, Drivecenter Arena i Fällfors, Skellefteå.

Michelin och GM släpper ut luften ur personbilsdäcken

Ford GT utmanar på Le Mans

EM-förare kör Gästabudstrofén som genrep

VW Group planerar 36 000 laddpunkter för elbilar i Europa

Volkswagen-koncernen satsar på ett snabbt genombrott för e-mobilitet och fördubblar insatserna på laddinfrastruktur. I hela Europa kommer koncernen att installera totalt 36 000 laddpunkter till år 2025, inklusive 11 000 från märket Volkswagen.

SFVF: ”Volvo borde informera brett”

Holland: Så mycket sänker elbilar vinsten

Verkstadskonceptet Quick Lane intar Europa

KW Parts vill bli Europaledande på amerikanare

MotorMagasinet på plats på Autopromotec i Bologna

”Våga anställa de som inte passar in”

Mekonomen och Meca tar greppet om fleet-kunderna

Maptun stärker verksamheten genom tillväxtinkubator

Grundvattenbristen värst i Stockholms län

Ferrari har inlett året kanonstarkt

Motormagasinet söker reporter

Här är Hedin Bils expansion 2018

Se alla Företagens egna nyheter

Minimera driftstopp med FAG-hjullager.

Hjälp till att förhindra miljarder bedrägerier.

- Claes, en bilhandlare söker dig

Volkswagen Crafter - Anpassad fordonsbelsyning

Kolla in vår nya video om hur Plasmabehandling kan hjälpa dig att limma svårlimmade plaster lättare!

G A Lindberg ChemTech förvärvar delar av Edvard Schneidler och utökar vårt elektroniksortiment

Back-TV sats trådlös med kamera

Välkommen till LBM Autoparts Peter Wendel!

Heavy Duty Arbetsbelysning

Spegelskyltar höjer uppmärksamheten

LBM Autoparts tackar Helena Nordin för trogen tjänst!

Lazer - högpresterande extraljus

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning till sprutor - t.ex. lim, smörjfett & silikon

Nya Luftbälgar till Range Rover L322

Säljstöd med integration till 4 finansbolag

Skötsel av skärvätska under semesterstopp - så här undviker du onödiga driftstopp och problem!

Projektet är igång!

Fyll på ditt varumärke med coola flaskor

Brigade hjälper dig att uppnå R46 kravet

åter försäljaren söks efter dragbar och steg

LuK utökar kopplingssortimentet för den asiatiska vagnparken.

Vårstädning - upp till 70% rabatt

Ta hand om din bil

Hallå där, Carina Brithén

Vår ambition är att ha Sveriges bästa supportorganisation och service inom ...

Sänd till en kollega

0.114