23948sdkhjf

Verkstaden som kommer närmare sina kunder

Att jobba med exklusiva sportbilar ger inte mer intäkter, men en betydligt större och närmare kontakt med kunderna. Vi besökte Erik Backström på EB Auto i Uppsala som är specialiserad på Ferrari, Lamborghini och Mazerati.

Efter att ha jobbat med och tävlat i gokart i många år började Erik Backström 2006 jobba med sportbilsentusiasten Torbjörn von Brauns nya verkstad och showroom i Arlanda Stad.

Erik byggde upp verksamheten till en Lamborghini-auktoriserad verkstad.

Först jobbade jag sex månader på hans anläggning i Skene utanför Borås, där jag gjorde alla möjliga jobb och lärde mig massor om bilarna. Bland annat så plockade jag ner en Ferrari 360 helt och hållet, och satte ihop den igen. Det var en bra lärdom, berättar Erik Backström.

2009 skakade den globala finanskrisen om bilvärlden rejält och Erik fick jobb på Ferrari-, Maserati- och Bentley-importören Autoropa, där han fick jobba mycket med Ferrari och gick Ferraris alla fabriksutbidningar.

Erik har fått sportbilar med modersmjölken och skruvade med bilar i pappans verkstad innan han hade lärt sig läsa:

När jag var fyra år startade pappa verkstad i egen lokal utanför Uppsala MT Motor och i samband med det fick han auktorisation för Alfa Romeo och sedan Fiat. Jag var där så fort jag var ledig och på helgerna. Jag hjälpte Cristos, som jobbade med rallybilarna, med växellådor och motorer.

Sedan började jag tävla i gokart. Jag tävlade i många år, det blev bland annat SM och EM. Sedan slutade jag 1995. Man tävlade i gokart längre upp i åldrarna då, jämfört med i dag.

2013 gick Eriks pappa bort.

Pappa hade sparat en hel del Alfa-grejer – verktyg, motorer och en hel del annat. Vi var tvungna att göra oss av med det mesta, men vi sparade en del verktyg och lite annat.

En bekant och samarbetspartner till Erik hade en outnyttjad verkstadslokal med två lyftar.

Jag hade lokalen och jag hade verktygen, så att det gick att starta igång till en rimlig kostnad och testa och se om det skulle bära. Jag ville prova att göra nåt eget och se om det gick att få lönsamhet.

Erik har gått samtliga av Ferrarifabrikens servicekurser, från 308 fram till F12, och är i dag en av Sveriges mest erfarna tekniker på Ferrari, Lamborghini och Maserati. Han är dessutom ensam i Mellansverige om att vara specialiserad på Lamborghini, men att auktorisera sig för något av märkena som han och hans kollega jobbar med är inte aktuellt, förklarar han:

Jag kallar mig för oberoende specialist. Det kostar alldeles för mycket för en liten verkstad som min att få en auktorisation. Jag måste köpa på mig ett grundlager, jag måste köpa alla deras datorer. Och så fort det kommer till exempel en ny Ferrari-modell så får verkstaden ett grundlager skickat till sig och som kan kosta runt 300000 kronor och uppåt, och en uppsättning specialverktyg som man sällan får användning för.

Med mångårig erfarenhet av att både jobba med exklusiva sportbilar och som racingmek har Erik inte haft några större problem att locka kunder.

Jag hade kundkontakterna sedan jag jobbade hos von Braun och jag hade även kunder som jag tidigare haft på Autoropa. Några av mina kunder är faktiskt sådana som körde Alfa och var kunder hos pappa.

Att få jobba med handbyggda och klassiska exklusiva sportbilar är en ynnest, tycker Erik, men inget man blir rik på.

Jag tror att om jag hade haft fokus på vanliga bilar och fått snurr på verksamheten, så hade jag tjänat mer pengar på en vanlig verkstad med vanliga bilar. Då får man mycket större volymer. Sedan är det mycket större marginaler på reservdelar till vanliga bilar, än på de bilmärken jag jobbar med. Där kostar varje del mycket mer pengar. Och jag får nästan aldrig rabatter på bildelar, jämfört med en vanlig kedjeansluten verkstad där man ständigt har rabattkampanjer. Och ofta lägger vi mycket mera tid på en bil än vad vi debiterar kunden i slutänden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.19