23948sdkhjf

Verkstaden som kommer närmare sina kunder

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Att jobba med exklusiva sportbilar ger inte mer intäkter, men en betydligt större och närmare kontakt med kunderna. Vi besökte Erik Backström på EB Auto i Uppsala som är specialiserad på Ferrari, Lamborghini och Mazerati.

Efter att ha jobbat med och tävlat i gokart i många år började Erik Backström 2006 jobba med sportbilsentusiasten Torbjörn von Brauns nya verkstad och showroom i Arlanda Stad.

Erik byggde upp verksamheten till en Lamborghini-auktoriserad verkstad.

Först jobbade jag sex månader på hans anläggning i Skene utanför Borås, där jag gjorde alla möjliga jobb och lärde mig massor om bilarna. Bland annat så plockade jag ner en Ferrari 360 helt och hållet, och satte ihop den igen. Det var en bra lärdom, berättar Erik Backström.

2009 skakade den globala finanskrisen om bilvärlden rejält och Erik fick jobb på Ferrari-, Maserati- och Bentley-importören Autoropa, där han fick jobba mycket med Ferrari och gick Ferraris alla fabriksutbidningar.

Erik har fått sportbilar med modersmjölken och skruvade med bilar i pappans verkstad innan han hade lärt sig läsa:

När jag var fyra år startade pappa verkstad i egen lokal utanför Uppsala MT Motor och i samband med det fick han auktorisation för Alfa Romeo och sedan Fiat. Jag var där så fort jag var ledig och på helgerna. Jag hjälpte Cristos, som jobbade med rallybilarna, med växellådor och motorer.

Sedan började jag tävla i gokart. Jag tävlade i många år, det blev bland annat SM och EM. Sedan slutade jag 1995. Man tävlade i gokart längre upp i åldrarna då, jämfört med i dag.

2013 gick Eriks pappa bort.

Pappa hade sparat en hel del Alfa-grejer – verktyg, motorer och en hel del annat. Vi var tvungna att göra oss av med det mesta, men vi sparade en del verktyg och lite annat.

En bekant och samarbetspartner till Erik hade en outnyttjad verkstadslokal med två lyftar.

Jag hade lokalen och jag hade verktygen, så att det gick att starta igång till en rimlig kostnad och testa och se om det skulle bära. Jag ville prova att göra nåt eget och se om det gick att få lönsamhet.

Erik har gått samtliga av Ferrarifabrikens servicekurser, från 308 fram till F12, och är i dag en av Sveriges mest erfarna tekniker på Ferrari, Lamborghini och Maserati. Han är dessutom ensam i Mellansverige om att vara specialiserad på Lamborghini, men att auktorisera sig för något av märkena som han och hans kollega jobbar med är inte aktuellt, förklarar han:

Jag kallar mig för oberoende specialist. Det kostar alldeles för mycket för en liten verkstad som min att få en auktorisation. Jag måste köpa på mig ett grundlager, jag måste köpa alla deras datorer. Och så fort det kommer till exempel en ny Ferrari-modell så får verkstaden ett grundlager skickat till sig och som kan kosta runt 300000 kronor och uppåt, och en uppsättning specialverktyg som man sällan får användning för.

Med mångårig erfarenhet av att både jobba med exklusiva sportbilar och som racingmek har Erik inte haft några större problem att locka kunder.

Jag hade kundkontakterna sedan jag jobbade hos von Braun och jag hade även kunder som jag tidigare haft på Autoropa. Några av mina kunder är faktiskt sådana som körde Alfa och var kunder hos pappa.

Att få jobba med handbyggda och klassiska exklusiva sportbilar är en ynnest, tycker Erik, men inget man blir rik på.

Jag tror att om jag hade haft fokus på vanliga bilar och fått snurr på verksamheten, så hade jag tjänat mer pengar på en vanlig verkstad med vanliga bilar. Då får man mycket större volymer. Sedan är det mycket större marginaler på reservdelar till vanliga bilar, än på de bilmärken jag jobbar med. Där kostar varje del mycket mer pengar. Och jag får nästan aldrig rabatter på bildelar, jämfört med en vanlig kedjeansluten verkstad där man ständigt har rabattkampanjer. Och ofta lägger vi mycket mera tid på en bil än vad vi debiterar kunden i slutänden.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Glad Påsk

MotorMagasinet önskar alla en riktigt Glad Påsk!

Äntligen kommer Inspirationsdagen 100% Verkstad till Göteborg

Sogefi först på eftermarknaden med ett komplett filtersortiment för nya Peugeot 508

USA öppnar litium-gruva - igen

NEVS ska bygga tyska solcellsbilar

Det är den tyska bilutvecklaren Sono motors som valt att förlägga produktionen av den solcellsdrivna modellen Sion i Trollhättan. I ett första skede handlar det om 260000 bilar som ska tillverkas av Nevs under en åttaårsperiod, uppger flera media.

Biltema tillbakavisar uppgifter i Uppdrag Granskning om att man smiter undan skatt

Nyhetsbrev

ProMeister skapar nya jobb i Östersund

Arkiv

Påsk innebär också Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia i Jönköping

Förra året kom det 84 000 besökare. Minst lika många väntas i år. Till en en bred motormässa där det inte bara visas bilar, motorcyklar och tillbehör utan också bjuds på underhållning, tävlingar och spektakulära utomhusshower.

Ny försäljningsdirektör på Volvo Car Sverige

”Det finns över 400000 veteranbilar i Sverige”

Deras auktioner lockar spekulanter från hela norra Europa. Nu vill Bilweb Auctions skapa Nordens första veteranbilshub.

Det är läge för att branschen själv tar kommandot i bilskadefrågan!

Idag blir vi överkörda av försäkringsbolagen. För att vi ska kunna flytta fram våra positioner krävs dock att verkstäderna våga ansluta sig till Eurogarant så vi kan ta upp kampen på allvar, säger Bo Ericsson, vd för SFVF till MotorMagasinet.

Andie Lahdo utsedd till årets företagare

Utifrån hundratals nominerade företag har ABS Wheels vd, Andie Lahdo vunnit det mest ärofyllda priset Årets företagare i Sigtuna kommun.

Pris till mobilitetsforskare

5

Sju bilmärken minskade sina CO2-utsläpp

Sju av världens bilmärken har lyckats minska koldioxidutsläppen från sina tillverkade bilar ifjol jämfört med 2017. Det visar siffror från fordonsstatistikkonsulten Jato.

Därför blev de populärast på Autobutler

Här är hjulvagnen som skonar ryggen

Toyota och Suzuki i nytt samarbete

Malte Månson lanserar verkstadskedjan Malte City

Med start i Uppsala lanseras inom kort Malte City, ett nytt och helt unikt koncept för service och reparationer av transportbilar.

Rally-SM stärks genom arrangörssamarbete

Mentorskap där etablerade SM-arrangörer stöttar nya. Viktigt att ge nya och unga förare utrymme att tävla i större sammanhang. Rally-SM ska stärkas som mästerskap och varumärke.

Svensk supersnabb vätgassensor öppnar upp för säkrare vätgasbilar

Axalta öppnar webbutik

Nu går elbilarna om laddhybriderna

För första gången någonsin tillkom fler elbilar än laddhybrider i trafik under en och samma månad. Tesla Model 3 rullade in i Sverige med 1 138 nya exemplar samtidigt som den mest populära laddhybriden inte ökar alls.

Krilles verkstad trollar med Volvo-motorer

Sex års fängelse för dansk däckkung

Läs en årsredovisning och få veta mer om branschen

Volvo Car Sverige får ny vd

1

Toyotahandlarna förlänger begagnatgarantierna till 10 år

Biltema Foundation satsar 800 miljoner

Skruvat.se rekryterar Claes Kjelldorff som Business Manager

”Vi vill gå i konfrontation med bilmotståndarna”

LBM Autoparts utökar med fler renoveringskit

"Riskerna med elbilar är överdrivna"

Nytt rekordår för DEFA

Snart kommer nya Land Rover Defender

Opel gör trendbrott med vinst

Ny lacktillbehörsserie från Axalta

Se alla Företagens egna nyheter

13 delar till Tesla modell S

NEXA - för din säkerhet vid brand

Påskhälsning

Nytt testcenter tas i bruk

Högskåpet för framtidens verkstad

"Med bra utbildning och support får våra kunder ut 100% av sin investering."

Trådlös truckkamera

Svängande kylvattentemperatur på bilar med DSG-växel

Hitta rätt belysning till din truck

Förvarar du däcken i en container, eller funderar på nytt däckhotell?

3D-utskrift av reservdelar! Vad gör Triscan?

100% verkstad i Göteborg och Malmö

Vad är egentligen en Logimat?

Lazer extraljus - Ford monteringskit

ACTIA 3D - standardinstallation och utbildning ingår alltid.

Verktygsskåpet för framtidens verkstad

Så säkerställs en säker arbetsmiljö på kedjans alla lastbils- och bussverkstäder

KW Parts storsatsar på sortiment till klassiska Amerikanska bilar!

Idag startar Bauma & Brigade är där!

Trådlös kamerasats med två skärmar

Boka din plats till årets konferens idag

Miljöstationen för framtidens verkstad

Behöver du byta till mindre farliga bilvårdsprodukter?

Kom till Brigade på Bauma!

Uppgradera din belysning till LED

Sänd till en kollega

0.113