23948sdkhjf

Självkörande minibussar kan lösa parkeringsproblem

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Nu startar andra fasen i försöken med självkörande minibussar i Göteborg. Under sex månader kommer två bussar att rulla på Lindholmen där Sveriges högsta byggnad, Karlatornet, nu är under uppförande och där en stor del av Sveriges fordonsutveckling sker.

– Självkörande bussar kan vara en av lösningarna på trafikutmaningarna i våra allt mer förtätade städer – och ger förutsättningar för en ny och mer hållbar stadsutveckling, säger Oscar Enerbäck på forskningsinstitutet RISE som leder projektet.

Den första delen i projektet S3, Shared Shuttle Services, med självkörande bussar i Göteborg genomfördes i fjol på Chalmers i Johanneberg och avslutades vid jul.

Det fortsätter nu i och kring den framväxande Karlastaden och Lindholmen Science Park, Göteborgs mest kunskapsintensiva och expansiva område. Cirka 25 000 människor tillbringar dagligen sin tid här: medarbetare vid internationella företag och nationella myndigheter, studenter, forskare och allt fler boende. En fortsatt kraftig expansion kommer att innebära ännu fler människor på området.

Byggexpansionen på Lindholmen tar allt större ytor i anspråk och parkeringsplatser försvinner.  

– För ett hållbart samhälle behöver kollektivt resande prioriteras och bilparkeringen ska kanske inte vara närmare än busshållplatsen. Vi vill nu visa hur de självkörande bussarna kan bli en smidig lösning på den sista delen av resan, säger Oscar Enerbäck.

De självkörande minibussarna är gratis att åka med. Under den sex månader långa testperioden kommer även parkeringsavgifterna vid ändhållplatsen på Polstjärnegatan, en knapp kilometer från hjärtat av Lindholmen Science Park, att reduceras för att uppmuntra bilister att parkera där.

– Vi vet att bilen är viktig för många för att få vardagen att fungera, säger Maria Stenström, VD på Göteborgs Stads Parkering AB. När tillgången till parkeringsplatser minskas kan självkörande bussar, som tar våra kunder från en parkering en bit bort, vara ett komplement som ökar tillgängligheten i staden.

Bussarna går i skytteltrafik alla vardagar mellan klockan 7.00 och 18.00. Ansvarig för driften är, precis som på Chalmers under fjolåret, det danska företaget Autonomous Mobility.

– Vi vill fortsätta visa att självkörande fordon är säkra och bekväma, säger Peter Sorgenfrei, VD på Autonomous Mobility. Här får vi dessutom möjlighet att lära oss ännu mer om hur man kör i blandad trafik.

S3 är en del av regeringens samverkansprogram ”Nästa generations resor och transporter” och finansieras till delar av Vinnova genom Drive Sweden.

Projektets första del på Chalmersområdet omfattade totalt 1 500 bussresor genomförda från början av maj till slutet av december i fjol. I en undersökning säger cirka sju av tio, 69 procent av de svarande, att detta sätt att transportera sig var både användbart och effektivt.

Shared Shuttle Services - självkörande minibussar på Lindholmen i Göteborg – fakta:

Rutt: Två minibussar trafikerar sträckan Polstjärnegatan, Stenbocksgatan, Gamla Ceresgatan, Plejadgatan, Lärdomsgatan, Diagonalen och tillbaka. Pris för att åka med: Resan är gratis. Parkeringsavgifter Polstjärnegatan: Priset för parkeringstillstånd är under testperioden reducerat till 400 kronor per månad, jämfört med 800 kronor för övriga Lindholmenområdet. Även avgiften för besöksparkering är reducerad. Tidtabell: Skytteltrafik alla vardagar klockan 7.00-18.00. Bussmodell: Arma byggd av det franska bolaget Navya. Vikt och storlek: En minibuss som väger 2 400 kg, och är 4,75 m lång, 2,65 m hög och 2,11 m bred Maxhastighet i Göteborg: 20 km/h. Antal passagerare: 11 sittande passagerare, inklusive föraren som ska kunna hantera eventuella hinder som finns i bussens färdväg och svara på frågor från passagerarna. Räckvidd: cirka 10 mil eller 8 h körning. Miljövänlighet och hållbarhet: Bussarna är eldrivna, låter mindre än vanliga diesel- eller gasbussar och släpper inte ut avgaser där de kör. Det skapar möjlighet till en ny typ av stadsutveckling när behovet av centrala parkeringsplatser minskar. Internationellt använd: Bussmodellen trafikerar i dagsläget sträckor ibland annat Frankrike, USA, Schweiz och Australien.

 

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Nu har vi semester!

Motormagasinet.se har semesteruppehåll och vi är tillbaka med nyheter på webben måndagen den 29 juli. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 14 augusti. Vi önskar alla en Trevlig semester!

Bilprovningen om vad som gäller för godtagbara gasintyg

3

Otåliga husbilsägare väntar på besked om kommande beskattning

Många är oroliga över den framtida beskattningen av husbilar, personbil klass II, inte minst såhär i semestertid. För dem som köper ny husbil efter 1 september kommer den årlig skatten uppgå till 28-30 000 kronor på grund av schablonmässig WLTP-beräkning som inte utgår från husbilens särart som fordon.

Catherine Sahlgren har utsetts till ny koncernchef för Werksta

Catherine Sahlgren, idag koncernchef i Teknikmagasinet, tillträder den 19 augusti 2019 som ny koncernchef för skadeverkstadskedjan Werksta som är verksamma i Sverige, Finland och Norge.

Första Kia-verkstaden som blivit Kvalitetssäkrad skadeverkstad

SBF satsar på sektion för tunga fordon

Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, kommer att intensifiera arbetet med att bilda en sektion med inriktning på tunga fordon. Det beslutades på branschorganisationens halvårsmöte.

Nyhetsbrev

Skarp kritik mot hanteringen av besiktning för gasfordon

Arkiv

Lackerare sökes till Motorgalan

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

MECA Fändriks Fordonsteknik är Värmlands andra Godkänd Bilverkstad

Fändriks Fordonstekniks två verkstäder ansluter sig till Godkänd Bilverkstad (GBV). Madelene Leandersson, delägare på Fändriks Fordonsteknik ser att GBV kommer spara verkstaden både tid och pengar i förlängningen.

BMW presenterade framtidens sportbil

Så har Lexus förbättrat led-lampan

Skarpare och starkare ljusbild är några av förbättringarna hos Lexus nya typ av led-strålkastare "Bladescan" som lanseras på RX-modellen i höst.

”Vi behöver er hjälp”

Förra våren visade Malmö kommuns miljöinspektörer oss hur de jobbar för att stoppa olagliga verkstäder. Nu uppmanar de branschen att bli bättre på att tipsa om oseriösa aktörer – och att inte anlita oseriösa företag.

MRF anser att reseavdragen borde utvecklas, inte avvecklas

Snart kan statschefer och andra med högt skyddsbehov åka Volvo

Hon blir testförare för Continentals däck till Extreme E-serien

Den svenska racingföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky blir testförare för Continentals nya högprestanda-däck som utvecklas speciellt för den globala Extreme E-serien.

Jämtkraft blir Volkswagens energipartner

”Däckhotellet är nyckeln till många jobb”

Därför exploderade vätgasmack

I början på juni skedde en explosion vid en vätgasmack i Norge. Nu har en utredning slagit fast olycksorsaken.

BIL Sweden i Almedalen 2019

Första WTCR-segern för Kristoffersson

Koldioxidutsläppen från nya bilar fortsätter att öka

Utsläppen av koldioxid från nya bilar i EU har ökat för andra året i rad. Det framgår av en rapport där Europeiska miljöbyrån publicerat sina preliminära data över koldioxidutsläppen för nya bilar och skåpbilar i EU samt Island, skriver TT.

Etanol är världens ledande hållbara drivmedel

Produktionen av hållbar etanol ökade med 7,7 procent 2018 och står nu för 73 procent av världsmarknaden för biodrivmedel. Kemi- och biodrivmedelsföretaget Sekab betonar att etanol har potential att kraftigt sänka utsläppen i Sverige och bidra till att fasa ut vårt oljeberoende.

Avgasmätning en bortglömd felsökningsmetod

Att jobba med emissionsanalys – att mäta och analysera avgasernas innehåll – gör felsökningen både snabbare och mera träffsäker. Det menar två aktörer i branschen som vi pratat med.

Volvo i Kristianstad väljer DEKRA för verkstadskvalitet

Oljebar förenklar verkstadens arbete

EM-förare kör Gästabudstrofén som genrep

Verkstadskonceptet Quick Lane intar Europa

Holland: Så mycket sänker elbilar vinsten

KW Parts vill bli Europaledande på amerikanare

SFVF: ”Volvo borde informera brett”

Se alla Företagens egna nyheter

Vilket fordon kör du?

ACTICHARGE 750 - Professionell batteriladdare.

Produktnyhet från Purflux!

25 Years TecDoc Standard in 2019:

Mini arbetsbelysning

Vill du lära dig mer om smörjmedel? Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare? Se hit!

Midnattssolsrallyt 2019

Så väljer du rätt skärvätska - våra smörjmedelsexperter guidar dig!

Unik kombination av bakljus- och arbetsljusfunktion

SVHC-listan uppdaterad – Nya lagar och regler

Trevlig Sommar

Medicinklassade silikonlim – så väljer du rätt!

Glad sommar - Vanliga öppettider

Sommarkampanj på verkstadsutrustning från ACTIA.

Komplett lösning för kamkedjedrivning

Quiet Vehicle Sounder – Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS)

Plasmabehandling för bättre limresultat

Liten arbetsbelysning - även backlampa

ACTIA 8678 Evo - antagligen Sveriges mest sålda hjulinställare

NY EU-lag för el & hybridbilar - Vi har lösningen för original & eftermontering!

Ladda upp din verksamhet med  Delphi Technologies OE ”Multi-Charge ”Tändspo...

VAS-godkänt bromsserviceaggregat

Henrik Pedersen - Ny CCO på Digital-Servicebook.com

Räddningen mot bakterier i skärvätskor är här!

CSR och hållbarhet

Sänd till en kollega

0.126