23948sdkhjf

Debatt: Utveckling eller avveckling för fordonsbranschen?

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Behovet av personal ökar kraftigt, på några få år har behovet av personal ökat 28 procent. Det saknas mekaniker och tekniker för personbilar och lastbilar, plåtslagare och lackerare är det stört omöjligt att få tag i, säger Bo Ericsson vd för SFVF och ordförande i Verkstadsföretagarna i detta debattinlägg.

”Konsekvenserna av detta kommer att bli längre kötider vid verkstadsbesök eftersom verkstäderna inte kan utöka sin verksamhet i samma takt som behovet växer. Fordonsverkstäderna står också inför stora omställningsbehov. Med en förändring av fordonsparken, ökad digitalisering, ständig uppkoppling, självkörande system ställs nya krav på personalen på verkstäderna. Utmaningarna är fler än vad vi har haft någonsin tidigare, nu gäller det att kraftsamla branschen.

Bilden bekräftas av Arbetskraftsbarometern 2018 som ges ut av SCB där ca 95 procent av arbetsgivarna inom fordonsbranschen anger att det är brist på utbildad personal såväl bland nyutexaminerade och som yrkeserfarna. SCB:s publikation Trender och Prognoser 2017 – befolkningen/utbildningen/arbetsmarknaden med sikte på år 2035 tar sitt avstamp i Arbetskraftsbarometern och dagens utbildningsvolymer inom fordonsutbildningarna. Prognosen gör gällande att det årliga tillskottet av fordonsutbildade kommer att ligga kvar på ungefär samma nivåer som idag samtidigt som efterfrågan beräknas öka med ca 25%.

Det kommer att ställa större krav på utbildning och teknisk kompetens för att kunna arbeta inom fordonsbranschen. Här kommer då nästa utmaning in, 30% av lärarkåren är 60+ och kommer pensionera sig snart. Vem ska då utbilda våra kommande medarbetare? Verkstadsföretagarna och SFVF startar nu en landsomfattande resa för att informera bl a om bristen på lärare säger Bo Ericsson. Vi kommer åka ut på 17 orter och på samtliga Inspirationsdagar för att informera. Det kommer att råda fortsatt brist på fordonsutbildad personal fram till prognosens slut 2035 då underskottet beräknas vara ca 20 000 utbildade. (https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/utbildning-och-forskning/analyser-och-prognoser-om-utbildning-och-arbetsmarknad/trender-och-prognoser-om-utbildning-och-arbetsmarknad/pong/tabell-och-diagram/utbildningsgrupper-dar-bristen-pa-utbildade-uttryckt-i-antal-beraknas-bli-storst-ar-2035/ )

Vi från branschen måste göra allt vi kan för att motverka den här utvecklingen. Verkstadsföretagarna och SFVF kommer också ansöka om stöd i Europeiska socialfonden (ESF) för att få medel för att kunna arbeta för verkstädernas bästa. Gapet som uppstår måste minimeras och det gör inte sig själv.

Det finns också behov av att bredda rekryteringsbasen till fler personer som finns tillgängliga i arbetskraften. Tillgången och efterfrågan på arbetskraft med rätt kompetens påverkas bland annat av en könsuppdelad arbetsmarknad där det exempelvis finns färre kvinnor inom teknikområdet, det är dags att tänka nytt. Vår branschen är extremt mansdominerad – bara sju procent av medarbetarna är kvinnor medan 93 procent är män, en kvinna är väl minst lika kapabel att arbeta i vår bransch som en man?

De traditionella utbildningarna inom fordonsbranschen, som är viktiga både för allabilister och företag, i ökande utsträckning har svårigheter att möta kompetensbehovet som förändrats till följd av den allt snabbare tekniska utvecklingen. En breddning av kompetensen krävas för att kunna möte behovet vad gäller gas-, el-, hybrid- och dieselfordon i en allt mer interaktiv och uppkopplad värld.

Den snabba utvecklingen av motorfordon och omställningen mot gas-, el- och hybridfordon som sker just nu har skapat ett glapp mellan den kunskap som den befintliga fordonsutbildningen erbjuder och behovet hos branschen. Under de närmaste åren kommer detta glapp att öka ytterligare i takt med att allt fler gamla bilar ersätts med nya. Vi destruerar ca 250 000 bilar år och sätter ca 300 000 nya bilar på gatan med ny teknik och framdrivningsystem så förändringen på tre år blir väldigt stor. Vårt arbete i lokala, regionala och nationella programråden måsta öka.

Vi från branschen måste i större utsträckning stötta skolan och därmed oss själva.  Verkstadsföretagarna hade ett lyckosamt projekt (Branschambassadörerna) under 2018. Uppdraget för Branschambassadörerna är att stötta skolan. I Uppsala t e x har vi Malin (äger Wennmans bilplåt) och Lina (vd för BeÓs Bilservice) som stadigt besöker skolorna i trakten för att stämma av och hjälpa skolan. Så måste vi arbeta i hela landet, det är en förutsättning för att vi ska lyckas. Under 2019 arbetar vi för att få fler från branschen att skola om sig till lärare eftersom det är en nödvändighet. Vem ska utbilda våra kommande medarbetare om det inte finns lärare?

Vi kommer också påverka fordons- och transportprogrammens innehåll för att matcha den framtida kompetens som krävs på fordonsverkstäderna. Göra insatser för att utveckla en kvalitetssäkrad och branschanpassad handledarutbildning till chefer/medarbetare på fordonsverkstäderna i syfte att kunna bidra till en enhetlig handledning på verkstäderna som underlag för inkluderande rekrytering, språkutveckling samt kvalitativt arbetsplatsförlagt lärande.

Vi kommer också att i samverkan motivera fler kvinnor att vilja arbeta på fordonsverkstäder.”

Bo Ericsson, vd SFVF

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nominera till Motorgalan nu!

I höst firar vi fordonsbranschens vassaste människor. Så här nominerar du dina favoriter.

Porsche 911 får nummercirklar

Ledare 21/22: Bilens oväntade uppsving

Plus

Så går det för Godkänd bilverkstad

1

Debatt: Varför begränsar Volvo hastigheten?

Top Gear Sverige tillägnas Adam Alsing

Nyhetsbrev

Northvolt och Hydro samarbetar kring batteriåtervinning

Arkiv

Scania planerar stora personalminskningar

Det blir svemester i sommar

Inzile anställer ett helt arbetslag

Skoda Sverige får ny märkeschef

Kraftig nedgång i nybilsregistreringarna

Coronakrisen drabbade bilhandeln hårt i maj.

1

Nytt liv i gammal bil med låd-el-motor

Plus

Tema Avgas: Materialvalet delikat i avgasrör

Utmanande kvartal betydde förlust för Mekonomen

Mekonomen Group fick en tuff start på året. Delårsrapporten för perioden januari till mars visar på en liten förlust.

Bilen som ändrar storlek under körning

Tänk dig totalt trafikstopp hem från jobbet. Vore det då inte najs om bilen kunde ändra storlek så att du skulle kunna smita emellan precis som om att du hade en motorcykel?

Macron: åtta miljarder euro till biltillverkarna

Frankrike vill stötta sin bilindustri med drygt åtta miljarder euro – cirka 85 miljarder kronor. Men presidenten ställer krav på motprestationer.

Röster höjs mot nya husbilsskatten

I ett yttrande föreslår SBF att Sverige slutar jämställa husbilar med långtradare. En liknande ställning intar SFVF.

Ny chef för Audi Sverige

Så går det för Mecas bokningsportal

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Plus

Tema Diagnosverktyg: Vem kan bli diagnostekniker?

Skärpta tester från Euro NCAP

Vartannat år uppdaterar och skärper Euro NCAP sina testprotokoll. I år rör det sig om nya tester för fotgängarskydd, post-crash-skydd och att lyfta fram de senaste förarassistanssystemen.

Nätbaserad riskutbildning för lackerare

Att vara lackerare är inte ett jobb utan risker. En ny webbsida ska göra det enklare att hantera dem.

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

Se alla Företagens egna nyheter

Upptäck cyklister och gångtrafikanter i tid!

Transportföretagen får medel till språkutbildning

En spännande ny produkt har kommit in i lager!

Vi har öppet hela sommaren - Din Lim- & Smörjmedelsexpert

Vad bör du tänka när du köper arbetsbelysning?

Kamkedjesats 559 0156 30 från INA till VW 1,2 TSI

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Sänd till en kollega

0.141