23948sdkhjf

Debatt: Utveckling eller avveckling för fordonsbranschen?

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Behovet av personal ökar kraftigt, på några få år har behovet av personal ökat 28 procent. Det saknas mekaniker och tekniker för personbilar och lastbilar, plåtslagare och lackerare är det stört omöjligt att få tag i, säger Bo Ericsson vd för SFVF och ordförande i Verkstadsföretagarna i detta debattinlägg.

”Konsekvenserna av detta kommer att bli längre kötider vid verkstadsbesök eftersom verkstäderna inte kan utöka sin verksamhet i samma takt som behovet växer. Fordonsverkstäderna står också inför stora omställningsbehov. Med en förändring av fordonsparken, ökad digitalisering, ständig uppkoppling, självkörande system ställs nya krav på personalen på verkstäderna. Utmaningarna är fler än vad vi har haft någonsin tidigare, nu gäller det att kraftsamla branschen.

Bilden bekräftas av Arbetskraftsbarometern 2018 som ges ut av SCB där ca 95 procent av arbetsgivarna inom fordonsbranschen anger att det är brist på utbildad personal såväl bland nyutexaminerade och som yrkeserfarna. SCB:s publikation Trender och Prognoser 2017 – befolkningen/utbildningen/arbetsmarknaden med sikte på år 2035 tar sitt avstamp i Arbetskraftsbarometern och dagens utbildningsvolymer inom fordonsutbildningarna. Prognosen gör gällande att det årliga tillskottet av fordonsutbildade kommer att ligga kvar på ungefär samma nivåer som idag samtidigt som efterfrågan beräknas öka med ca 25%.

Det kommer att ställa större krav på utbildning och teknisk kompetens för att kunna arbeta inom fordonsbranschen. Här kommer då nästa utmaning in, 30% av lärarkåren är 60+ och kommer pensionera sig snart. Vem ska då utbilda våra kommande medarbetare? Verkstadsföretagarna och SFVF startar nu en landsomfattande resa för att informera bl a om bristen på lärare säger Bo Ericsson. Vi kommer åka ut på 17 orter och på samtliga Inspirationsdagar för att informera. Det kommer att råda fortsatt brist på fordonsutbildad personal fram till prognosens slut 2035 då underskottet beräknas vara ca 20 000 utbildade. (https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/utbildning-och-forskning/analyser-och-prognoser-om-utbildning-och-arbetsmarknad/trender-och-prognoser-om-utbildning-och-arbetsmarknad/pong/tabell-och-diagram/utbildningsgrupper-dar-bristen-pa-utbildade-uttryckt-i-antal-beraknas-bli-storst-ar-2035/ )

Vi från branschen måste göra allt vi kan för att motverka den här utvecklingen. Verkstadsföretagarna och SFVF kommer också ansöka om stöd i Europeiska socialfonden (ESF) för att få medel för att kunna arbeta för verkstädernas bästa. Gapet som uppstår måste minimeras och det gör inte sig själv.

Det finns också behov av att bredda rekryteringsbasen till fler personer som finns tillgängliga i arbetskraften. Tillgången och efterfrågan på arbetskraft med rätt kompetens påverkas bland annat av en könsuppdelad arbetsmarknad där det exempelvis finns färre kvinnor inom teknikområdet, det är dags att tänka nytt. Vår branschen är extremt mansdominerad – bara sju procent av medarbetarna är kvinnor medan 93 procent är män, en kvinna är väl minst lika kapabel att arbeta i vår bransch som en man?

De traditionella utbildningarna inom fordonsbranschen, som är viktiga både för allabilister och företag, i ökande utsträckning har svårigheter att möta kompetensbehovet som förändrats till följd av den allt snabbare tekniska utvecklingen. En breddning av kompetensen krävas för att kunna möte behovet vad gäller gas-, el-, hybrid- och dieselfordon i en allt mer interaktiv och uppkopplad värld.

Den snabba utvecklingen av motorfordon och omställningen mot gas-, el- och hybridfordon som sker just nu har skapat ett glapp mellan den kunskap som den befintliga fordonsutbildningen erbjuder och behovet hos branschen. Under de närmaste åren kommer detta glapp att öka ytterligare i takt med att allt fler gamla bilar ersätts med nya. Vi destruerar ca 250 000 bilar år och sätter ca 300 000 nya bilar på gatan med ny teknik och framdrivningsystem så förändringen på tre år blir väldigt stor. Vårt arbete i lokala, regionala och nationella programråden måsta öka.

Vi från branschen måste i större utsträckning stötta skolan och därmed oss själva.  Verkstadsföretagarna hade ett lyckosamt projekt (Branschambassadörerna) under 2018. Uppdraget för Branschambassadörerna är att stötta skolan. I Uppsala t e x har vi Malin (äger Wennmans bilplåt) och Lina (vd för BeÓs Bilservice) som stadigt besöker skolorna i trakten för att stämma av och hjälpa skolan. Så måste vi arbeta i hela landet, det är en förutsättning för att vi ska lyckas. Under 2019 arbetar vi för att få fler från branschen att skola om sig till lärare eftersom det är en nödvändighet. Vem ska utbilda våra kommande medarbetare om det inte finns lärare?

Vi kommer också påverka fordons- och transportprogrammens innehåll för att matcha den framtida kompetens som krävs på fordonsverkstäderna. Göra insatser för att utveckla en kvalitetssäkrad och branschanpassad handledarutbildning till chefer/medarbetare på fordonsverkstäderna i syfte att kunna bidra till en enhetlig handledning på verkstäderna som underlag för inkluderande rekrytering, språkutveckling samt kvalitativt arbetsplatsförlagt lärande.

Vi kommer också att i samverkan motivera fler kvinnor att vilja arbeta på fordonsverkstäder.”

Bo Ericsson, vd SFVF

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jakten på fuskare på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Scania investerar i mjukvaru- och konsultbolag

Amerikanska hjälpstartare siktar på Sverige

The Noco Company är en av giganterna på den amerikanska marknaden för batteriladdare och hjälpstartare. Nu vill man erövra de nordiska länderna.

Ledare #29: WLTP stökar till det för branschen

Volvo utbildar framtidens ledare

Tester för smartare AI-fordon i Västerås

Nyhetsbrev

Eurobattery Minerals inleder etisk borrning för batterimineraler

Arkiv

Priset har ökat på begagnade bilar

Verkstadsjuridik i verkligheten på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Fler hastighetskontroller i veckan

Dieselbilar släpper ut mer på sommaren

Oro bland mässdeltagarna på Elmia Husvagn Husbil

Trots stort intresse och högt besökarantal på årets husvgan- och husbilsmässa i Jönköping kändes oron bland samtliga deltagare i luften. Oron över WLTP, bonus malus och framför allt den nya beskattningen, förstås.

Storstrejk på GM kostar 400 miljoner dollar om dagen

Bedrägeriförsöken ökar på begagnatmarknaden

Bilhandelsplatsen Wayke märker en ökning i antalet bedrägeriförsök. Bara i augusti såg man 64 procent fler objekt som på något sätt manipulerats, jämfört med samma period i fjol.

Volkswagen investerar i eget operativsystem

AC Floby välkomnar bilbranschens teknikskifte

Teknikskiftet som pågår just nu inom fordonsbranschen går inte att jämföra med något tidigare. De företag som anammar förändringarna och ligger långt framme förutspås gå mot en ljus framtid.

Plus

Tema Kaross/Lackering: Blått är det nya svarta

Den mest populära kromatiska kulören på nya bilar i Europa är blått, med 10 procent enligt 2018 års Colour Popularity Report från Axalta. Blått har den mest omfattande kulörpositionen av alla kulörer, med 20 000 olika varianter från blekt babyblått till mörkt midnattsblått och allt däremellan.

Regeringen föreslår 100 miljoner kronor till biogas

Ny kalkyl: Elvägar billig metod för fossilfrihet

Godkänd Bilverkstad tar fart

Debatt: Varning för katastrofläge inom fordonsbranschen

Säkraste bilen underkänd i älgtestet

I Folksams rapport om bilars krocksäkerhet vann Toyota Rav4, men den klarar inte älgtestet enligt Teknikens Världs experter.

Bygg om din Bubbla till en elbil

KW Parts och Henkel Norden ingår samarbete

Bildelsföretaget KW Parts har inlett ett samarbete med kemiföretaget Henkel Norden. KW Parts verkar i 37 länder och tanken med samarbetet är att ytterligare utöka verksamheten geografiskt.

Ford lanserar allt fler elektrifierade bilmodeller

Bytbil satsar på nybilssegmentet

Automechanikas lackerarmästerskap åker till Sydafrika

KGK erbjuder säkerhetssystemet Mobileye för eftermontering

Ledare #28: Omvärlden styr vår verksamhet

Volkswagen presenterar ny logotyp

Bosch utbildar i el- och hybridbilar

Ford godkänner transportbilar för HVO

För dåligt betalt – Däckteam nobbar fleet- och jourjobb

Gröna Bilister vill hållbarhetsdeklarera fordon

Kommunala satsningar påverkar allmänhetens elbilsintresse

Verkstadsföretagarnas yrkeslärarprojekt ger fler lärare

Se alla Företagens egna nyheter

LUKOIL expanderar i Norden

Behöver ditt fordon en ny antenn?

Har du koll på din lagpliktiga servicekontroll?

5 snabbhärdande medicinklassade lim - Limmet är ofta en effektiv och kostnadseffektiv lösning!

Mechatronic till DCT450, MPS6, Powershift

Fixa skadorna på inredningen innan leasingbilen lämnas tillbaka

Ny Heavy Duty arbetsbelysning

Vi ses på Skolforum 2019

Henkel Norden inleder samarbete med KW Parts

Mot en Godkänd Bilverkstad - få hjälp med riskerna kring bilvårdsprodukter

Är du uppmärksam på kompletterande produkter? Vi hjälper dig på väg...

Godkänd Bilverkstad säkerställer verkstadskvaliteten

Nyhet - slimmad extraljusramp med sotad lins

PFPE smörjmedel minskar risken för förtida lagerhaverier

Holmgrens Bil väljer Kobra II som säljstöd och affärssystem

Vi reder ut ECE reglementet

Lambdasond felkoder betyder inte alltid att lambdasonden är defekt

Produktnyhet från Purflux!

G A Lindberg ställer ut på Evertiq Expo i Lund 26/9, kom och hälsa på oss!

Ny webshop

Vad betyder viskositet för lim egentligen? & Vilken viskositet bör mitt lim...

Elf sponsrar The Distinguished Gentleman's Ride (DGR) 2019

Vi hjälper dig välja rätt Lazer extraljus.

Så kan du förebygga olyckor på arbetet

Nyhet inom diagnostik: i70 PRO.

Sänd till en kollega

0.12