23948sdkhjf

CHEFintervjun: ”Branschen behöver hitta fler allianser”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

CHEFintervjun: Branschen är för dålig på att prata om vad man gör för miljön och antalet ärenden i ARN är inte alarmerande, menar MRF:s vd Tommy Letzén.

Ni överraskade nyligen branschen med att starta ett nära samarbete med Däckspecialisternas Riksförbund. Varför?
– Det är inte längre däckhandlarna som säljer de största volymerna däck i Sverige och däcken blir allt mera tekniskt avancerade – de håller på att bli en integrerad del av bilen. Samtidigt börjar DRF:s medlemmar – bland annat flera däckkedjor – jobba allt mer med bilservice. Vis behöver förbättra våra kunskaper om däck och DRF behöver bli ännu bättre på det som är kopplat till service på bilar. Vi och DRF har så mycket med varandra att göra att vi valde att ta plats i varandras styrelser.

Läs också: CHEF-intervjun: ”Jag mår inte bra om inte jag får vara i verkstaden ibland”

– Generellt så behöver vi i vår bransch hitta ännu fler allianser. Nu blir vi mycket starkare ihop så fort vi vill påverka politikerna.

Är biltillverkare och generalagenter som börjar sälja sina bilar själva ett problem för branschen – era medlemmar?
– Nej. Det är spännande nu, när Mercedes börjar jobba på ett annat sätt, när man börjar med agentavtal i stället för återförsäljaravtal. Det innebär att Mercedes-fabriken börjar sälja bilarna. De tar bort ett mellanled men trycker samtidigt ihop samarbetet så att man blir en integrerad enhet. Det här tycker jag inte vi ska se som ett hot, utan en annan affärsmodell. Jag kan tänka mig att vi kommer få se flera olika typer av direktförsäljningar, något vi redan ser i dag.

Läs fler CHEF-intervjuer: Robin Toss, vd Kamux

Varför slutar allt fler Peugeot-återförsäljare att sälja bilmärket?
– Det jag hör från våra medlemmar är att det inte är en respektfull dialog från generalagentens sida. Dialogen finns inte där och då blir inte affärsvillkoren för återförsäljarna rimliga.

Peugeots generalagent är danskägd – kan kulturkrockar vara en bidragande orsak här?
– Både ja och nej. Jag har haft förmånen att jobba i internationella företag i ganska många år. Mina intryck är att både bland andra danskar och tyskar har ett annat sätt att leda och styra än vi svenskar. Jag fick inte sällan höra att vi svenskar är svaga som ledare med vår strävan att nå konsensus – alltid detta pratande och förhandlande. Men sedan har jag också fått höra att man tycker att vi svenskar med vårt sätt att styra och leda når längre och på en solidare grund än vad de gör. För lojaliteten för ett beslut hos medarbetarna blir större med det svenska sättet att styra och leda.

Privatleasing hamnade i skottgluggen i mediernas rapportering härom veckan. Har branschen varit för dålig på att informera köparna om vad privatleasing innebär?
– Kunderna behöver förstå att man faktiskt ingår ett avtal när man privatleasar en bil, bland annat om vilket skick man ska återlämna bilen i vid leasingperiodens slut. Vi måste vara tydliga med att en produkt – bilen – kan gå sönder, och när den gör det så får kunden låna en annan bil medan vi reparerar kundens bil. Som säljare och reparatör har man också flera tillfällen på sig att reparera bilen innan kunden kan häva köpet.

Media har uppmärksammat det och SFVF har pratat en hel del om att motor är det område hos Allmänna Reklamationsnämnden som har både flest och ett växande antal ärenden varje år.
– Visst är det så. Samtidigt utgör de här dryga tretusen ärendena i ARN förra året inte ens en promille av alla reparationer som gjordes under hela året. En bidragande orsak till att antalet ärenden ökar är antagligen att man gjort det lättare för konsumenterna att göra en anmälan till ARN, de kan hålla på att processa längre och den undre beloppsgränsen för summan som anmälan gäller är låg. Vi på MRF lägger totalt motsvarande en heltidstjänst på möten i ARN, och de flesta ärenden som tas upp är av karaktären att man läser igenom anmälan och omedelbart avslår den.

Varför är det viktigt att bygga långsiktiga relationer med sina kunder?
– Ju mer du kan om en kunds beteendemönster och behov, desto bättre erbjudanden kan du ge.

Läs fler CHEF-intervjuer: Robin Toss, vd Kamux

FAKTA Tommy Letzén
Ålder: 55 år
Bor: Lägenhet i Södertälje
Familj: Fru, två barn och flera barnbarn.
Kör: Skoda Karoq (tjänstebil) samt en VW Golf som används i familjen.
Bilar som får hjärtat att klappa lite extra: ”På min 50-årsdag överraskade min fru mig med en åktur i en Jaguar E-Type och det är en av de vackraste bilarna jag vet. En annan bil jag tycker blev väldigt vacker och linjeskön är Audi A7. Sedan har jag åkt fort i både Volvo PV och Amazon – det är bilar jag gillar. Min far var tävlingsförare.”
Karriär: Jobbat många år inom VW Group, både inom koncernledningen och som återförsäljare.

Mer om: Chef-intervju
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Verkstadsjuridik i verkligheten på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Fler hastighetskontroller i veckan

Dieselbilar släpper ut mer på sommaren

Oro bland mässdeltagarna på Elmia Husvagn Husbil

Trots stort intresse och högt besökarantal på årets husvgan- och husbilsmässa i Jönköping kändes oron bland samtliga deltagare i luften. Oron över WLTP, bonus malus och framför allt den nya beskattningen, förstås.

Storstrejk på GM kostar 400 miljoner dollar om dagen

Bedrägeriförsöken ökar på begagnatmarknaden

Bilhandelsplatsen Wayke märker en ökning i antalet bedrägeriförsök. Bara i augusti såg man 64 procent fler objekt som på något sätt manipulerats, jämfört med samma period i fjol.

Nyhetsbrev

Volkswagen investerar i eget operativsystem

Arkiv

AC Floby välkomnar bilbranschens teknikskifte

Teknikskiftet som pågår just nu inom fordonsbranschen går inte att jämföra med något tidigare. De företag som anammar förändringarna och ligger långt framme förutspås gå mot en ljus framtid.

Plus

Tema Kaross/Lackering: Blått är det nya svarta

Den mest populära kromatiska kulören på nya bilar i Europa är blått, med 10 procent enligt 2018 års Colour Popularity Report från Axalta. Blått har den mest omfattande kulörpositionen av alla kulörer, med 20 000 olika varianter från blekt babyblått till mörkt midnattsblått och allt däremellan.

Regeringen föreslår 100 miljoner kronor till biogas

Ny kalkyl: Elvägar billig metod för fossilfrihet

Godkänd Bilverkstad tar fart

Debatt: Varning för katastrofläge inom fordonsbranschen

Säkraste bilen underkänd i älgtestet

I Folksams rapport om bilars krocksäkerhet vann Toyota Rav4, men den klarar inte älgtestet enligt Teknikens Världs experter.

ZF avser att sälja sitt innehav i Haldex

Bygg om din Bubbla till en elbil

KW Parts och Henkel Norden ingår samarbete

Bildelsföretaget KW Parts har inlett ett samarbete med kemiföretaget Henkel Norden. KW Parts verkar i 37 länder och tanken med samarbetet är att ytterligare utöka verksamheten geografiskt.

Volkswagen förbereder eftermarknaden för elektrifieringen

Ford lanserar allt fler elektrifierade bilmodeller

Bytbil satsar på nybilssegmentet

Automechanikas lackerarmästerskap åker till Sydafrika

Thatcham Research släpper riktlinjer för självkörande fordon

Scaniaanställd döms för vållande till kollegas död

KGK erbjuder säkerhetssystemet Mobileye för eftermontering

Ledare #28: Omvärlden styr vår verksamhet

Volkswagen presenterar ny logotyp

Bosch utbildar i el- och hybridbilar

Ford godkänner transportbilar för HVO

För dåligt betalt – Däckteam nobbar fleet- och jourjobb

Gröna Bilister vill hållbarhetsdeklarera fordon

Kommunala satsningar påverkar allmänhetens elbilsintresse

Verkstadsföretagarnas yrkeslärarprojekt ger fler lärare

Bilia expanderar Netbil-konceptet

Klent med åtgärder efter bussbranden

Toyota presenterar TNGA-plattform för småbilar

Nytt test för att mäta bilars ljudnivå

Se alla Företagens egna nyheter

5 snabbhärdande medicinklassade lim - Limmet är ofta en effektiv och kostnadseffektiv lösning!

Mechatronic till DCT450, MPS6, Powershift

Fixa skadorna på inredningen innan leasingbilen lämnas tillbaka

Ny Heavy Duty arbetsbelysning

Vi ses på Skolforum 2019

Henkel Norden inleder samarbete med KW Parts

Mot en Godkänd Bilverkstad - få hjälp med riskerna kring bilvårdsprodukter

Är du uppmärksam på kompletterande produkter? Vi hjälper dig på väg...

Godkänd Bilverkstad säkerställer verkstadskvaliteten

Nyhet - slimmad extraljusramp med sotad lins

PFPE smörjmedel minskar risken för förtida lagerhaverier

Holmgrens Bil väljer Kobra II som säljstöd och affärssystem

Vi reder ut ECE reglementet

Lambdasond felkoder betyder inte alltid att lambdasonden är defekt

Produktnyhet från Purflux!

G A Lindberg ställer ut på Evertiq Expo i Lund 26/9, kom och hälsa på oss!

Ny webshop

Vad betyder viskositet för lim egentligen? & Vilken viskositet bör mitt lim ha?

Elf sponsrar The Distinguished Gentleman's Ride (DGR) 2019

Vi hjälper dig välja rätt Lazer extraljus.

Så kan du förebygga olyckor på arbetet

Nyhet inom diagnostik: i70 PRO.

Välkommen till CAB Day 2019 - Knowledge is king!

Däckställ och hjul -NY HEMSIDA

Bilägare hyllar TriSys användare som Danmarks 3: e bästa verkstad

Sänd till en kollega

0.203