23948sdkhjf

CHEFintervjun: ”Branschen behöver hitta fler allianser”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

CHEFintervjun: Branschen är för dålig på att prata om vad man gör för miljön och antalet ärenden i ARN är inte alarmerande, menar MRF:s vd Tommy Letzén.

Ni överraskade nyligen branschen med att starta ett nära samarbete med Däckspecialisternas Riksförbund. Varför?
– Det är inte längre däckhandlarna som säljer de största volymerna däck i Sverige och däcken blir allt mera tekniskt avancerade – de håller på att bli en integrerad del av bilen. Samtidigt börjar DRF:s medlemmar – bland annat flera däckkedjor – jobba allt mer med bilservice. Vis behöver förbättra våra kunskaper om däck och DRF behöver bli ännu bättre på det som är kopplat till service på bilar. Vi och DRF har så mycket med varandra att göra att vi valde att ta plats i varandras styrelser.

– Generellt så behöver vi i vår bransch hitta ännu fler allianser. Nu blir vi mycket starkare ihop så fort vi vill påverka politikerna.

Är biltillverkare och generalagenter som börjar sälja sina bilar själva ett problem för branschen – era medlemmar?
– Nej. Det är spännande nu, när Mercedes börjar jobba på ett annat sätt, när man börjar med agentavtal i stället för återförsäljaravtal. Det innebär att Mercedes-fabriken börjar sälja bilarna. De tar bort ett mellanled men trycker samtidigt ihop samarbetet så att man blir en integrerad enhet. Det här tycker jag inte vi ska se som ett hot, utan en annan affärsmodell. Jag kan tänka mig att vi kommer få se flera olika typer av direktförsäljningar, något vi redan ser i dag.

Läs fler CHEF-intervjuer: Robin Toss, vd Kamux

Varför slutar allt fler Peugeot-återförsäljare att sälja bilmärket?
– Det jag hör från våra medlemmar är att det inte är en respektfull dialog från generalagentens sida. Dialogen finns inte där och då blir inte affärsvillkoren för återförsäljarna rimliga.

Peugeots generalagent är danskägd – kan kulturkrockar vara en bidragande orsak här?
– Både ja och nej. Jag har haft förmånen att jobba i internationella företag i ganska många år. Mina intryck är att både bland andra danskar och tyskar har ett annat sätt att leda och styra än vi svenskar. Jag fick inte sällan höra att vi svenskar är svaga som ledare med vår strävan att nå konsensus – alltid detta pratande och förhandlande. Men sedan har jag också fått höra att man tycker att vi svenskar med vårt sätt att styra och leda når längre och på en solidare grund än vad de gör. För lojaliteten för ett beslut hos medarbetarna blir större med det svenska sättet att styra och leda.

Privatleasing hamnade i skottgluggen i mediernas rapportering härom veckan. Har branschen varit för dålig på att informera köparna om vad privatleasing innebär?
– Kunderna behöver förstå att man faktiskt ingår ett avtal när man privatleasar en bil, bland annat om vilket skick man ska återlämna bilen i vid leasingperiodens slut. Vi måste vara tydliga med att en produkt – bilen – kan gå sönder, och när den gör det så får kunden låna en annan bil medan vi reparerar kundens bil. Som säljare och reparatör har man också flera tillfällen på sig att reparera bilen innan kunden kan häva köpet.

Media har uppmärksammat det och SFVF har pratat en hel del om att motor är det område hos Allmänna Reklamationsnämnden som har både flest och ett växande antal ärenden varje år.
– Visst är det så. Samtidigt utgör de här dryga tretusen ärendena i ARN förra året inte ens en promille av alla reparationer som gjordes under hela året. En bidragande orsak till att antalet ärenden ökar är antagligen att man gjort det lättare för konsumenterna att göra en anmälan till ARN, de kan hålla på att processa längre och den undre beloppsgränsen för summan som anmälan gäller är låg. Vi på MRF lägger totalt motsvarande en heltidstjänst på möten i ARN, och de flesta ärenden som tas upp är av karaktären att man läser igenom anmälan och omedelbart avslår den.

Varför är det viktigt att bygga långsiktiga relationer med sina kunder?
– Ju mer du kan om en kunds beteendemönster och behov, desto bättre erbjudanden kan du ge.

Läs fler CHEF-intervjuer: Robin Toss, vd Kamux

FAKTA Tommy Letzén
Ålder: 55 år
Bor: Lägenhet i Södertälje
Familj: Fru, två barn och flera barnbarn.
Kör: Skoda Karoq (tjänstebil) samt en VW Golf som används i familjen.
Bilar som får hjärtat att klappa lite extra: ”På min 50-årsdag överraskade min fru mig med en åktur i en Jaguar E-Type och det är en av de vackraste bilarna jag vet. En annan bil jag tycker blev väldigt vacker och linjeskön är Audi A7. Sedan har jag åkt fort i både Volvo PV och Amazon – det är bilar jag gillar. Min far var tävlingsförare.”
Karriär: Jobbat många år inom VW Group, både inom koncernledningen och som återförsäljare.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Nu har vi semester!

Motormagasinet.se har semesteruppehåll och vi är tillbaka med nyheter på webben måndagen den 29 juli. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 14 augusti. Vi önskar alla en Trevlig semester!

Bilprovningen om vad som gäller för godtagbara gasintyg

3

Otåliga husbilsägare väntar på besked om kommande beskattning

Många är oroliga över den framtida beskattningen av husbilar, personbil klass II, inte minst såhär i semestertid. För dem som köper ny husbil efter 1 september kommer den årlig skatten uppgå till 28-30 000 kronor på grund av schablonmässig WLTP-beräkning som inte utgår från husbilens särart som fordon.

Catherine Sahlgren har utsetts till ny koncernchef för Werksta

Catherine Sahlgren, idag koncernchef i Teknikmagasinet, tillträder den 19 augusti 2019 som ny koncernchef för skadeverkstadskedjan Werksta som är verksamma i Sverige, Finland och Norge.

Första Kia-verkstaden som blivit Kvalitetssäkrad skadeverkstad

SBF satsar på sektion för tunga fordon

Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, kommer att intensifiera arbetet med att bilda en sektion med inriktning på tunga fordon. Det beslutades på branschorganisationens halvårsmöte.

Nyhetsbrev

Skarp kritik mot hanteringen av besiktning för gasfordon

Arkiv

Lackerare sökes till Motorgalan

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

MECA Fändriks Fordonsteknik är Värmlands andra Godkänd Bilverkstad

Fändriks Fordonstekniks två verkstäder ansluter sig till Godkänd Bilverkstad (GBV). Madelene Leandersson, delägare på Fändriks Fordonsteknik ser att GBV kommer spara verkstaden både tid och pengar i förlängningen.

BMW presenterade framtidens sportbil

Så har Lexus förbättrat led-lampan

Skarpare och starkare ljusbild är några av förbättringarna hos Lexus nya typ av led-strålkastare "Bladescan" som lanseras på RX-modellen i höst.

”Vi behöver er hjälp”

Förra våren visade Malmö kommuns miljöinspektörer oss hur de jobbar för att stoppa olagliga verkstäder. Nu uppmanar de branschen att bli bättre på att tipsa om oseriösa aktörer – och att inte anlita oseriösa företag.

MRF anser att reseavdragen borde utvecklas, inte avvecklas

Snart kan statschefer och andra med högt skyddsbehov åka Volvo

Hon blir testförare för Continentals däck till Extreme E-serien

Den svenska racingföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky blir testförare för Continentals nya högprestanda-däck som utvecklas speciellt för den globala Extreme E-serien.

Jämtkraft blir Volkswagens energipartner

”Däckhotellet är nyckeln till många jobb”

Därför exploderade vätgasmack

I början på juni skedde en explosion vid en vätgasmack i Norge. Nu har en utredning slagit fast olycksorsaken.

BIL Sweden i Almedalen 2019

Första WTCR-segern för Kristoffersson

Koldioxidutsläppen från nya bilar fortsätter att öka

Utsläppen av koldioxid från nya bilar i EU har ökat för andra året i rad. Det framgår av en rapport där Europeiska miljöbyrån publicerat sina preliminära data över koldioxidutsläppen för nya bilar och skåpbilar i EU samt Island, skriver TT.

Etanol är världens ledande hållbara drivmedel

Produktionen av hållbar etanol ökade med 7,7 procent 2018 och står nu för 73 procent av världsmarknaden för biodrivmedel. Kemi- och biodrivmedelsföretaget Sekab betonar att etanol har potential att kraftigt sänka utsläppen i Sverige och bidra till att fasa ut vårt oljeberoende.

Avgasmätning en bortglömd felsökningsmetod

Att jobba med emissionsanalys – att mäta och analysera avgasernas innehåll – gör felsökningen både snabbare och mera träffsäker. Det menar två aktörer i branschen som vi pratat med.

Volvo i Kristianstad väljer DEKRA för verkstadskvalitet

Oljebar förenklar verkstadens arbete

EM-förare kör Gästabudstrofén som genrep

Verkstadskonceptet Quick Lane intar Europa

Holland: Så mycket sänker elbilar vinsten

KW Parts vill bli Europaledande på amerikanare

SFVF: ”Volvo borde informera brett”

Se alla Företagens egna nyheter

Vilket fordon kör du?

ACTICHARGE 750 - Professionell batteriladdare.

Produktnyhet från Purflux!

25 Years TecDoc Standard in 2019:

Mini arbetsbelysning

Vill du lära dig mer om smörjmedel? Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare? Se hit!

Midnattssolsrallyt 2019

Så väljer du rätt skärvätska - våra smörjmedelsexperter guidar dig!

Unik kombination av bakljus- och arbetsljusfunktion

SVHC-listan uppdaterad – Nya lagar och regler

Trevlig Sommar

Medicinklassade silikonlim – så väljer du rätt!

Glad sommar - Vanliga öppettider

Sommarkampanj på verkstadsutrustning från ACTIA.

Komplett lösning för kamkedjedrivning

Quiet Vehicle Sounder – Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS)

Plasmabehandling för bättre limresultat

Liten arbetsbelysning - även backlampa

ACTIA 8678 Evo - antagligen Sveriges mest sålda hjulinställare

NY EU-lag för el & hybridbilar - Vi har lösningen för original & eftermontering!

Ladda upp din verksamhet med  Delphi Technologies OE ”Multi-Charge ”Tändspo...

VAS-godkänt bromsserviceaggregat

Henrik Pedersen - Ny CCO på Digital-Servicebook.com

Räddningen mot bakterier i skärvätskor är här!

CSR och hållbarhet

Sänd till en kollega

0.124