23948sdkhjf

Urstarkt första kvartal för Mekonomen

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Delårsrapporten januari - mars 2019 visar på rekordförsäljning och förbättrad EBIT, med och utan förvärv. Nettoomsättningen uppgick till 2 909 (1 432) MSEK. Nettoomsättningen ökade med 103 procent, varav 2 procentenheter organisk tillväxt. Justerad EBIT uppgick till 214 (99) MSEK. Se övriga siffror i slutet av artikel.

Pehr Oscarson, vd och koncernchef konstaterar att det varit ett kvartal med fokus på att öka lönsamheten. I sin kommentar till kvartalsrapporten i övrigt skriver Pehr Oscarson:

”Mekonomen Groups fokus under 2019 är fortsatt att driva lönsam tillväxt i alla våra koncernbolag, med betoning på lönsamhet. Under inledningen av året initierades ett kostnadsbesparingsprogram som tillsammans med ökat fokus på effektivitet skall ge mindre kostnadskostym. Samtidigt påbörjades arbete med att agera på olönsamma verksamheter och att fokusera på de strategiska projekt som förstärker plattformen för vår kärnverksamhet.

För att anpassa och effektivisera koncernstrukturen efter fövärven av FTZ och Inter-Team under 2018 består Mekonomen Group från och med årsskiftet av fyra affärsområden, FTZ, Inter-Team, MECA/Mekonomen och Sørensen og Balchen.

Koncernens totala nettoomsättning mer än fördubblades i första kvartalet till 2 909 (1 432) MSEK, till stor del som en konsekvens av förvärvade danska FTZ och polska Inter-Team. Påskledigheten inföll i första kvartalet i fjol, men inte i år, vilket hade en positiv effekt på försäljningen i kvartalet. Den organiska tillväxten1) i övriga koncernen steg med 2 procent, framförallt drivet av god försäljningstillväxt i affärsområdet MECA/Mekonomen. Vi bedömer att tillväxten var i linje med marknadsutvecklingen i kvartalet.

FTZ rapporterade en nettoomsättning i nivå med våra förväntningar i första kvartalet medan Inter-Team rapporterade en högre nettoomsättning än väntat, drivet av hög exportförsäljning och stark tillväxt på den polska marknaden.

Förvärvade FTZ och Inter-Team har generellt en lägre bruttomarginal än koncernen som helhet och koncernens bruttomarginal påverkades därmed i linje som förväntat negativt och sjönk till 45,5 procent (53,0) i kvartalet. Positiva effekter av ökade inköpsvolymer och produktmix, tillsammans med de prisjusteringar vi genomförde vid årsskiftet bidrog positivt till bruttomarginalen. Euron fortsatte att stärkas under kvartalet och vi analyserar kontinuerligt om det är behov av ytterligare prisjusteringar för att kompensera för fortsatt höjda inköpskostnader.

I första kvartalet ökade justerad EBIT2) till 214 (99) MSEK och EBIT ökade till 170 (60). De förvärvade FTZ och Inter-Team bidrog positivt till både justerad EBIT och EBIT med 92 MSEK. Det förbättrade resultatet i Mekonomen Group exklusive FTZ och Inter-Team är främst drivet av ökad försäljning och förbättrad bruttomarginal jämfört med i fjol. Vi kommer även framåt att fokusera på kostnadskontroll och på att skapa lönsam tillväxt i alla våra verksamheter.

Kostnadsbesparingsprogrammet som initierades i första kvartalet löper på enligt plan. Programmet ska resultera i kostnadsreduceringar om 65 MSEK på årsbasis, varav 30 MSEK kommer att uppnås från och med det tredje kvartalet 2019, och full effekt från och och med det fjärde kvartalet 2019. Arbetet med att generera synergier från förvärvet av FTZ och Inter-Team och sammanslagningen av MECAs och Mekonomens centrallager i Sverige löper på enligt plan.

Även om vi har stort fokus på att öka lönsamheten, reducera skulder och öka kassaflöde, så behåller vi vårt strategiska fokus att ständigt utveckla och anpassa vår kärnaffär. Däribland utveckla våra tjänsteerbjudanden och sortiment till våra stora kundgrupper anslutna verkstäder och övriga verkstadskunder.

Jag ägnar mycket tid ute på våra olika verksamheter och min positiva syn på koncernens bolag har förstärkts. Från de senaste månaderna är det särskilt slående hur vi ligger i framkant i branschen vad gäller den tekniska kompetensen. Vi håller mycket hög kvalitet i våra utbildningar av fordonstekniker och teknisk support i alla affärsområden i koncernen. Vår förmåga och styrka att anpassa oss till dagens allt mer avancerade teknik i moderna bilar, effektiva logistik och att stor majoritet av vår försäljning sker digitalt, är viktiga konkurrensfördelar för oss och jag är övertygad om att vi är väl positionerade och har rätt affärsfokus för att skapa aktievärde framgent.”

Delårsrapport januari-mars 2019

  • EBIT uppgick till 170 (60) MSEK och EBIT-marginalen uppgick till 6 (4) procent. EBIT har påverkats negativt av jämförelsestörande poster om 5 (-20) MSEK hänförlig till kostnader för integration av FTZ och Inter-Team. 
  • EBIT och justerad EBIT har påverkats positivt av IFRS16 med 4 MSEK. 
  • Resultat per aktie, såväl före som efter utspädning, uppgick till 1,68 (1,15) SEK. 
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 158 (6) MSEK, vilket har påverkats positivt med 
  • 130 MSEK till följd av IFRS 16. Periodens totala kassaflöde har inte påverkats av IFRS 16. 
  • Nettoskulden uppgick till 4 185 (1 529) MSEK vid periodens utgång, jämfört med 4 098 MSEK vid årsskiftet.
  • Från och med 2019 redovisas leasing i enlighet med ny standard IFRS 16, jämförelsetalen är inte omräknade. Se vidare sid 8 i rapporten för ytterligare information.

 

  • Förändring i nettoomsättning justerad för förvärv/avyttringar, valutaeffekter och antal vardagar. 2) Från och med första kvartalet 2019 kommer Mekonomen Group att rapportera justerad EBIT för att förenkla jämförelse av lönsamheten, exklusive jämförelsestörande poster och materiella förvärvsrelaterade poster. Justerad EBIT är EBIT justerat för jämförelsestörande poster och avskrivningar på materiella förvärvade immateriella tillgångar FTZ, Inter-Team, MECA och Sørensen og Balchen.

 

https://news.cision.com/se/mekonomen/r/delarsrapport-januari---mars-2019,c2801919

 

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tid för bilbesiktning förlängs

Inställelsetiden för kontrollbesiktning förlängs med sju månader. Förändringen gäller alla fordon som är besiktningspliktiga.

Plus

Tema Bildemontering: Tjugo kronor om året för att motverka bildumpningen

Allt färre bilar demonteras och fler ställs av. Flera olika intresse- och branschorganisationer har tagit fram en gemensam långsiktig lösning på hur samhället skulle kunna stävja dumpning och illegal skrotning av bilar.

Nominera till Motorgalan nu!

I höst firar vi fordonsbranschens vassaste människor. Så här nominerar du dina favoriter.

Porsche 911 får nummercirklar

Ledare 21/22: Bilens oväntade uppsving

Plus

Så går det för Godkänd bilverkstad

Nyhetsbrev

1

Debatt: Varför begränsar Volvo hastigheten?

Arkiv

Top Gear Sverige tillägnas Adam Alsing

Northvolt och Hydro samarbetar kring batteriåtervinning

Scania planerar stora personalminskningar

Det blir svemester i sommar

Inzile anställer ett helt arbetslag

Skoda Sverige får ny märkeschef

Kraftig nedgång i nybilsregistreringarna

Coronakrisen drabbade bilhandeln hårt i maj.

1

Nytt liv i gammal bil med låd-el-motor

Plus

Tema Avgas: Materialvalet delikat i avgasrör

Utmanande kvartal betydde förlust för Mekonomen

Mekonomen Group fick en tuff start på året. Delårsrapporten för perioden januari till mars visar på en liten förlust.

Bilen som ändrar storlek under körning

Tänk dig totalt trafikstopp hem från jobbet. Vore det då inte najs om bilen kunde ändra storlek så att du skulle kunna smita emellan precis som om att du hade en motorcykel?

Macron: åtta miljarder euro till biltillverkarna

Frankrike vill stötta sin bilindustri med drygt åtta miljarder euro – cirka 85 miljarder kronor. Men presidenten ställer krav på motprestationer.

Röster höjs mot nya husbilsskatten

I ett yttrande föreslår SBF att Sverige slutar jämställa husbilar med långtradare. En liknande ställning intar SFVF.

Ny chef för Audi Sverige

Så går det för Mecas bokningsportal

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Plus

Tema Diagnosverktyg: Vem kan bli diagnostekniker?

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

Se alla Företagens egna nyheter

Upptäck cyklister och gångtrafikanter i tid!

Transportföretagen får medel till språkutbildning

En spännande ny produkt har kommit in i lager!

Vi har öppet hela sommaren - Din Lim- & Smörjmedelsexpert

Vad bör du tänka när du köper arbetsbelysning?

Kamkedjesats 559 0156 30 från INA till VW 1,2 TSI

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Sänd till en kollega

0.203