23948sdkhjf

Mikroplast på västkusten till 97 procent annat än däckgummi

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Nyligen har det rapporterats om förekomst av däckgranulat från konstgräs i en sjö vid Växjö. Det har även rapporterats om förekomst av däckpartiklar i havet på västkusten. – Det är olyckligt att däck och däckgummi återigen pekas ut som enormt miljöproblem på lösa eller felaktiga grunder, säger Fredrik Ardefors, vd Däckbranschen.

Vid en kontroll med berörda forskare och genomläsning av studierna visar det sig att utpekandet av däck i första hand bygger på antaganden om spridningskällor, inte vad som faktiskt har hittats i sjöar och hav. I själva verket kommer 97 procent av det material som hittats i ett litet havsområde vid Stenungsund inte från däckgummi. Övriga 3 procent liknar däckmaterial men fynden väcker mer frågor än svar.

Vid provtagningen i Växjö hittades inga gummipartiklar alls utan partiklarna kom enbart från olika typer av plast. I den studie gjord utanför västkusten, som refererats vidare om i går, kan man vid närmare läsning av rapporten konstatera att endast en enda partikel analyserats kemiskt och att förmodade gummipartiklar från däckslitage utgör ungefär tre procent av innehållet vid de enstaka provtagningsplatser där man mätte i bottensediment.

– Partiklarna man hittat i strandprover består till 100 procent av annat än gummi, i sediment är det 97 procent. Återstående tre procent liknar gummi men behöver analyseras vidare för att veta säkert. Hur man då kan dra slutsatserna att det stora problemet skulle vara vägtrafik eller konstgräsplaner är fullkomligt oförståeligt, säger Fredrik Ardefors, vd Däckbranschen. Partiklarna förefaller vara av större dimension jämfört med normala slitagepartiklar från däck som används på väg och provtagningen ligger långt ifrån land och på 20 meters djup.

– Normalt sett minskar koncentrationen av partiklar ju längre bort från källan man kommer men här är det tvärt om, om det nu skulle vara vägpartiklar. Däremot är proverna med fler gummipartiklar tagna mitt i en farled för stora fartyg som använder liknande gummi i till exempel fendrar och buffrar med mera. Provtagningen ligger nära hamnar och industriområden men långt ifrån mer trafikerade vägar.

– Det är olyckligt att däck och däckgummi återigen pekas ut som enormt miljöproblem på lösa eller felaktiga grunder, säger Fredrik Ardefors. Vi vet att de små mängder granulat som kan lämna konstgräsplaner kan hanteras med enkla medel. Vi vet också att gott väggrepp ger däckslitage och att det innebär att däckpartiklar lossnar. Dessa partiklar är dock tunga vilket gör att de inte sprids särskilt långt. Och till skillnad mot den bild som målas upp i media så de flyter inte runt i havet som mikroplast från till exempel plastförpackningar gör. Det refereras också till att däckmaterial innehåller farliga ämnen men materialet är i själva verket extremt stabilt, halterna av vissa riskämnen är lägre än i flera av våra livsmedel, och kräver starka kemikalier för att separera ur gummit. Det innebär att även om däckpartiklar hamnar bredvid vägarna så utgör de inte någon kemikalierisk.

– Det positiva med denna studie är att den ger en helt annan bild om vilka mikroplaster som faktiskt finns i havet till skillnad mot tidigare larmrapporter som utgått från antaganden om de största spridningskällorna. Det innebär att åtgärder mot mikroplaster kan sättas in på rätt plats, dvs på annat än konstgräs och däckslitage. – Jag är förvånad att såväl forskare, Naturvårdsverk som Miljöministern går ut så hårt i sina utpekningar av däck utan förankring i den fakta som idag finns tillgänglig, avslutar Fredrik Ardefors.

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jakten på fuskare på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Scania investerar i mjukvaru- och konsultbolag

Amerikanska hjälpstartare siktar på Sverige

The Noco Company är en av giganterna på den amerikanska marknaden för batteriladdare och hjälpstartare. Nu vill man erövra de nordiska länderna.

Ledare #29: WLTP stökar till det för branschen

Volvo utbildar framtidens ledare

Tester för smartare AI-fordon i Västerås

Nyhetsbrev

Eurobattery Minerals inleder etisk borrning för batterimineraler

Arkiv

Priset har ökat på begagnade bilar

Verkstadsjuridik i verkligheten på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Fler hastighetskontroller i veckan

Dieselbilar släpper ut mer på sommaren

Oro bland mässdeltagarna på Elmia Husvagn Husbil

Trots stort intresse och högt besökarantal på årets husvgan- och husbilsmässa i Jönköping kändes oron bland samtliga deltagare i luften. Oron över WLTP, bonus malus och framför allt den nya beskattningen, förstås.

Storstrejk på GM kostar 400 miljoner dollar om dagen

Bedrägeriförsöken ökar på begagnatmarknaden

Bilhandelsplatsen Wayke märker en ökning i antalet bedrägeriförsök. Bara i augusti såg man 64 procent fler objekt som på något sätt manipulerats, jämfört med samma period i fjol.

Volkswagen investerar i eget operativsystem

AC Floby välkomnar bilbranschens teknikskifte

Teknikskiftet som pågår just nu inom fordonsbranschen går inte att jämföra med något tidigare. De företag som anammar förändringarna och ligger långt framme förutspås gå mot en ljus framtid.

Plus

Tema Kaross/Lackering: Blått är det nya svarta

Den mest populära kromatiska kulören på nya bilar i Europa är blått, med 10 procent enligt 2018 års Colour Popularity Report från Axalta. Blått har den mest omfattande kulörpositionen av alla kulörer, med 20 000 olika varianter från blekt babyblått till mörkt midnattsblått och allt däremellan.

Regeringen föreslår 100 miljoner kronor till biogas

Ny kalkyl: Elvägar billig metod för fossilfrihet

Godkänd Bilverkstad tar fart

Debatt: Varning för katastrofläge inom fordonsbranschen

Säkraste bilen underkänd i älgtestet

I Folksams rapport om bilars krocksäkerhet vann Toyota Rav4, men den klarar inte älgtestet enligt Teknikens Världs experter.

Bygg om din Bubbla till en elbil

KW Parts och Henkel Norden ingår samarbete

Bildelsföretaget KW Parts har inlett ett samarbete med kemiföretaget Henkel Norden. KW Parts verkar i 37 länder och tanken med samarbetet är att ytterligare utöka verksamheten geografiskt.

Ford lanserar allt fler elektrifierade bilmodeller

Bytbil satsar på nybilssegmentet

Automechanikas lackerarmästerskap åker till Sydafrika

KGK erbjuder säkerhetssystemet Mobileye för eftermontering

Ledare #28: Omvärlden styr vår verksamhet

Volkswagen presenterar ny logotyp

Bosch utbildar i el- och hybridbilar

Ford godkänner transportbilar för HVO

För dåligt betalt – Däckteam nobbar fleet- och jourjobb

Gröna Bilister vill hållbarhetsdeklarera fordon

Kommunala satsningar påverkar allmänhetens elbilsintresse

Verkstadsföretagarnas yrkeslärarprojekt ger fler lärare

Se alla Företagens egna nyheter

LUKOIL expanderar i Norden

Behöver ditt fordon en ny antenn?

Har du koll på din lagpliktiga servicekontroll?

5 snabbhärdande medicinklassade lim - Limmet är ofta en effektiv och kostnadseffektiv lösning!

Mechatronic till DCT450, MPS6, Powershift

Fixa skadorna på inredningen innan leasingbilen lämnas tillbaka

Ny Heavy Duty arbetsbelysning

Vi ses på Skolforum 2019

Henkel Norden inleder samarbete med KW Parts

Mot en Godkänd Bilverkstad - få hjälp med riskerna kring bilvårdsprodukter

Är du uppmärksam på kompletterande produkter? Vi hjälper dig på väg...

Godkänd Bilverkstad säkerställer verkstadskvaliteten

Nyhet - slimmad extraljusramp med sotad lins

PFPE smörjmedel minskar risken för förtida lagerhaverier

Holmgrens Bil väljer Kobra II som säljstöd och affärssystem

Vi reder ut ECE reglementet

Lambdasond felkoder betyder inte alltid att lambdasonden är defekt

Produktnyhet från Purflux!

G A Lindberg ställer ut på Evertiq Expo i Lund 26/9, kom och hälsa på oss!

Ny webshop

Vad betyder viskositet för lim egentligen? & Vilken viskositet bör mitt lim...

Elf sponsrar The Distinguished Gentleman's Ride (DGR) 2019

Vi hjälper dig välja rätt Lazer extraljus.

Så kan du förebygga olyckor på arbetet

Nyhet inom diagnostik: i70 PRO.

Sänd till en kollega

0.185