23948sdkhjf

Mikroplast på västkusten till 97 procent annat än däckgummi

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Nyligen har det rapporterats om förekomst av däckgranulat från konstgräs i en sjö vid Växjö. Det har även rapporterats om förekomst av däckpartiklar i havet på västkusten. – Det är olyckligt att däck och däckgummi återigen pekas ut som enormt miljöproblem på lösa eller felaktiga grunder, säger Fredrik Ardefors, vd Däckbranschen.

Vid en kontroll med berörda forskare och genomläsning av studierna visar det sig att utpekandet av däck i första hand bygger på antaganden om spridningskällor, inte vad som faktiskt har hittats i sjöar och hav. I själva verket kommer 97 procent av det material som hittats i ett litet havsområde vid Stenungsund inte från däckgummi. Övriga 3 procent liknar däckmaterial men fynden väcker mer frågor än svar.

Vid provtagningen i Växjö hittades inga gummipartiklar alls utan partiklarna kom enbart från olika typer av plast. I den studie gjord utanför västkusten, som refererats vidare om i går, kan man vid närmare läsning av rapporten konstatera att endast en enda partikel analyserats kemiskt och att förmodade gummipartiklar från däckslitage utgör ungefär tre procent av innehållet vid de enstaka provtagningsplatser där man mätte i bottensediment.

– Partiklarna man hittat i strandprover består till 100 procent av annat än gummi, i sediment är det 97 procent. Återstående tre procent liknar gummi men behöver analyseras vidare för att veta säkert. Hur man då kan dra slutsatserna att det stora problemet skulle vara vägtrafik eller konstgräsplaner är fullkomligt oförståeligt, säger Fredrik Ardefors, vd Däckbranschen. Partiklarna förefaller vara av större dimension jämfört med normala slitagepartiklar från däck som används på väg och provtagningen ligger långt ifrån land och på 20 meters djup.

– Normalt sett minskar koncentrationen av partiklar ju längre bort från källan man kommer men här är det tvärt om, om det nu skulle vara vägpartiklar. Däremot är proverna med fler gummipartiklar tagna mitt i en farled för stora fartyg som använder liknande gummi i till exempel fendrar och buffrar med mera. Provtagningen ligger nära hamnar och industriområden men långt ifrån mer trafikerade vägar.

– Det är olyckligt att däck och däckgummi återigen pekas ut som enormt miljöproblem på lösa eller felaktiga grunder, säger Fredrik Ardefors. Vi vet att de små mängder granulat som kan lämna konstgräsplaner kan hanteras med enkla medel. Vi vet också att gott väggrepp ger däckslitage och att det innebär att däckpartiklar lossnar. Dessa partiklar är dock tunga vilket gör att de inte sprids särskilt långt. Och till skillnad mot den bild som målas upp i media så de flyter inte runt i havet som mikroplast från till exempel plastförpackningar gör. Det refereras också till att däckmaterial innehåller farliga ämnen men materialet är i själva verket extremt stabilt, halterna av vissa riskämnen är lägre än i flera av våra livsmedel, och kräver starka kemikalier för att separera ur gummit. Det innebär att även om däckpartiklar hamnar bredvid vägarna så utgör de inte någon kemikalierisk.

– Det positiva med denna studie är att den ger en helt annan bild om vilka mikroplaster som faktiskt finns i havet till skillnad mot tidigare larmrapporter som utgått från antaganden om de största spridningskällorna. Det innebär att åtgärder mot mikroplaster kan sättas in på rätt plats, dvs på annat än konstgräs och däckslitage. – Jag är förvånad att såväl forskare, Naturvårdsverk som Miljöministern går ut så hårt i sina utpekningar av däck utan förankring i den fakta som idag finns tillgänglig, avslutar Fredrik Ardefors.

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Nu har vi semester!

Motormagasinet.se har semesteruppehåll och vi är tillbaka med nyheter på webben måndagen den 29 juli. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 14 augusti. Vi önskar alla en Trevlig semester!

Bilprovningen om vad som gäller för godtagbara gasintyg

3

Otåliga husbilsägare väntar på besked om kommande beskattning

Många är oroliga över den framtida beskattningen av husbilar, personbil klass II, inte minst såhär i semestertid. För dem som köper ny husbil efter 1 september kommer den årlig skatten uppgå till 28-30 000 kronor på grund av schablonmässig WLTP-beräkning som inte utgår från husbilens särart som fordon.

Catherine Sahlgren har utsetts till ny koncernchef för Werksta

Catherine Sahlgren, idag koncernchef i Teknikmagasinet, tillträder den 19 augusti 2019 som ny koncernchef för skadeverkstadskedjan Werksta som är verksamma i Sverige, Finland och Norge.

Första Kia-verkstaden som blivit Kvalitetssäkrad skadeverkstad

SBF satsar på sektion för tunga fordon

Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, kommer att intensifiera arbetet med att bilda en sektion med inriktning på tunga fordon. Det beslutades på branschorganisationens halvårsmöte.

Nyhetsbrev

Skarp kritik mot hanteringen av besiktning för gasfordon

Arkiv

Lackerare sökes till Motorgalan

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

MECA Fändriks Fordonsteknik är Värmlands andra Godkänd Bilverkstad

Fändriks Fordonstekniks två verkstäder ansluter sig till Godkänd Bilverkstad (GBV). Madelene Leandersson, delägare på Fändriks Fordonsteknik ser att GBV kommer spara verkstaden både tid och pengar i förlängningen.

BMW presenterade framtidens sportbil

MRF anser att reseavdragen borde utvecklas, inte avvecklas

Snart kan statschefer och andra med högt skyddsbehov åka Volvo

Hon blir testförare för Continentals däck till Extreme E-serien

Den svenska racingföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky blir testförare för Continentals nya högprestanda-däck som utvecklas speciellt för den globala Extreme E-serien.

Så har Lexus förbättrat led-lampan

Skarpare och starkare ljusbild är några av förbättringarna hos Lexus nya typ av led-strålkastare "Bladescan" som lanseras på RX-modellen i höst.

”Vi behöver er hjälp”

Förra våren visade Malmö kommuns miljöinspektörer oss hur de jobbar för att stoppa olagliga verkstäder. Nu uppmanar de branschen att bli bättre på att tipsa om oseriösa aktörer – och att inte anlita oseriösa företag.

Jämtkraft blir Volkswagens energipartner

BIL Sweden i Almedalen 2019

Första WTCR-segern för Kristoffersson

Koldioxidutsläppen från nya bilar fortsätter att öka

Utsläppen av koldioxid från nya bilar i EU har ökat för andra året i rad. Det framgår av en rapport där Europeiska miljöbyrån publicerat sina preliminära data över koldioxidutsläppen för nya bilar och skåpbilar i EU samt Island, skriver TT.

Etanol är världens ledande hållbara drivmedel

Produktionen av hållbar etanol ökade med 7,7 procent 2018 och står nu för 73 procent av världsmarknaden för biodrivmedel. Kemi- och biodrivmedelsföretaget Sekab betonar att etanol har potential att kraftigt sänka utsläppen i Sverige och bidra till att fasa ut vårt oljeberoende.

”Däckhotellet är nyckeln till många jobb”

Därför exploderade vätgasmack

I början på juni skedde en explosion vid en vätgasmack i Norge. Nu har en utredning slagit fast olycksorsaken.

KG Knutsson AB och Univar Solutions i samarbete

Volvo i Kristianstad väljer DEKRA för verkstadskvalitet

Oljebar förenklar verkstadens arbete

EM-förare kör Gästabudstrofén som genrep

Verkstadskonceptet Quick Lane intar Europa

Holland: Så mycket sänker elbilar vinsten

KW Parts vill bli Europaledande på amerikanare

MotorMagasinet på plats på Autopromotec i Bologna

SFVF: ”Volvo borde informera brett”

Maptun stärker verksamheten genom tillväxtinkubator

Se alla Företagens egna nyheter

Midnattssolsrallyt 2019

Så väljer du rätt skärvätska - våra smörjmedelsexperter guidar dig!

Unik kombination av bakljus- och arbetsljusfunktion

SVHC-listan uppdaterad – Nya lagar och regler

Trevlig Sommar

Medicinklassade silikonlim – så väljer du rätt!

Glad sommar - Vanliga öppettider

Sommarkampanj på verkstadsutrustning från ACTIA.

Komplett lösning för kamkedjedrivning

Quiet Vehicle Sounder – Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS)

Plasmabehandling för bättre limresultat

Liten arbetsbelysning - även backlampa

ACTIA 8678 Evo - antagligen Sveriges mest sålda hjulinställare

NY EU-lag för el & hybridbilar - Vi har lösningen för original & eftermontering!

Ladda upp din verksamhet med  Delphi Technologies OE ”Multi-Charge ”Tändspolar.

VAS-godkänt bromsserviceaggregat

Henrik Pedersen - Ny CCO på Digital-Servicebook.com

Räddningen mot bakterier i skärvätskor är här!

CSR och hållbarhet

Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare..? Missa inte Mobilskolan i September!

Arbetsljus med slimmad profil

G A Lindberg fyller 75 år

HBA utökar med blåljus från Federal Signal

Vinn snygga jackor från ExxonMobil - Kom & tävla med oss på Borgeby Fältdag...

Nya arbetsljusramper 8000-serien

Sänd till en kollega

0.105