23948sdkhjf

Verkstaden som ger Saabar ett andra liv

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Med entusiasm, yrkesskicklighet och lite hjälp från Orio har Saab-entusiasten Marcus Wighs verkstad hunnit laga många legendariska Saabar som andra skadeverkstäder dömt ut.

Marcus Wighs verkstad – Vetlanda Bil & Skadecenter – är ansluten till Meko Partner. Men de två parkeringarna utanför byggnaden skvallrar om att tyngdpunkten ligger på skadereparationer. På nästan varenda en av p-platserna står krockskadade Saabar.

– Vi har satsat stort på ny utrustning och jag vågar nog hävda att vi har den modernaste verkstaden i området. Jag var först med att kunna mäta upp en skadad bil i både höjd, längd och bredd. De större aktörerna i närområdet jobbar inte med alla skadetyper medan vi kan göra allt.

Ungefär hälften av alla skadade bilar Marcus jobbar med är Saabar. Även när han jobbar med vanlig service och reparationer så är det ofta Saab som hänger på lyften.

Klicka på bilden för att se fler bilder från verkstaden

– Jag är en fullblods Saab-entusiast, säger Marcus och nämner sedan att han nyligen köpte en av dryga trettio tillverkade Saab 9-5 kombi av sista generationen i Tyskland. Innan hade jag förberett för att bygga en kombi själv, från en sedan. Men det har visat sig vara lite kämpigt med reservdelar till en bil som knappt finns så vi får se vad som händer i framtiden.

Marcus har hunnit samla på sig ett stort antal krockskadade exemplar av sista generationen Saab 9-5. De som är bortom räddning är reservdelsbilar och de övriga hoppas Marcus kunna ta sig an när han får tid.

– Det finns absolut gott om jobb med de sista 9-5:orna, även om jag kanske inte kan rädda alla så kan jag rädda en stor del. En skadad sista generationens Saab 9-5 med ovanlig utrustning eller färg kan vara väldigt unik– som en röd jag fick från Motala, som blivit påkörd av en buss – där kan jag i princip räkna antalet likvärdiga exemplar på ena handens fingrar. Sista 9-5:orna är blivande samlarbilar som ägarna gärna inte släpper ifrån sig i första taget.

Med entusiaster som ägare så blir det ibland fråga om lite udda specialjobb som exempel där vi har bytt tak på flertalet 9-3 och 9-5 för att eftermontera taklucka.

Många av Saabarna som Marcus jobbar med kan vara ett svårlöst fall.

– Här jobbar vi intimt tillsammans med Orio, före detta Saab Automobile Parts, för att hitta lösningar för respektive ärende och för att hjälpa kunden till det yttersta.

– Vi har gjort flera Saab-jobb där vi passerat hundratusen, och det är inte många jobb där vi kommer upp i de summorna. Då är det ganska tacksamt att kunna räkna hem det jobbet, tack vare samarbetet med Orio.

Ett tredje ben för Marcus Wigh är försäljning av Saab-delar:

– Jag grossistsäljer väldigt mycket Saab-delar till andra verkstäder. Det finns en stor efterfrågan på Saab-artiklar och denna efterfrågan kan jag möta genom ett stort kontaktnät av verkstäder runtom i landet, eller kanske till och med utomlands.

Lokalerna där Marcus Wigh har sin verkstad är inte bara rymliga. Huset inhyste först Holsbybrunns enda mataffär och några år efter millennieskiftet startades ett motorsportgymnasium som fick racinglegenden Picko Troberg som rektor:

– Vi har rivit lite väggar och satt in lite nya portar, men det är motorsportgymnasiet som har gjort det mesta av anpassningarna i lokalerna.

Sedan Marcus gick fordonsprogrammet på gymnasiet i Vetlanda har han jobbat på flera olika verkstäder och 2015 startade han eget. Marcus pappa jobbade fram till nyligen i hans verkstad och var den som jobbade mest med skadereparationer.

– Jag köpte lite krockade bilar och började fixa upp dem på fritiden. Sedan började pappa jobba i företaget och tyckte vi att, nu kör vi igång på allvar. Stora delar av min släkt jobbar i branschen. Min ena farbror är en enormt duktig billackerare, min andra farbror är verkstadschef och far min är bilplåtslagare.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nominera till Motorgalan nu!

I höst firar vi fordonsbranschens vassaste människor. Så här nominerar du dina favoriter.

Porsche 911 får nummercirklar

Ledare 21/22: Bilens oväntade uppsving

Plus

Så går det för Godkänd bilverkstad

1

Debatt: Varför begränsar Volvo hastigheten?

Top Gear Sverige tillägnas Adam Alsing

Nyhetsbrev

Northvolt och Hydro samarbetar kring batteriåtervinning

Arkiv

Scania planerar stora personalminskningar

Det blir svemester i sommar

Inzile anställer ett helt arbetslag

Skoda Sverige får ny märkeschef

Kraftig nedgång i nybilsregistreringarna

Coronakrisen drabbade bilhandeln hårt i maj.

1

Nytt liv i gammal bil med låd-el-motor

Plus

Tema Avgas: Materialvalet delikat i avgasrör

Utmanande kvartal betydde förlust för Mekonomen

Mekonomen Group fick en tuff start på året. Delårsrapporten för perioden januari till mars visar på en liten förlust.

Bilen som ändrar storlek under körning

Tänk dig totalt trafikstopp hem från jobbet. Vore det då inte najs om bilen kunde ändra storlek så att du skulle kunna smita emellan precis som om att du hade en motorcykel?

Macron: åtta miljarder euro till biltillverkarna

Frankrike vill stötta sin bilindustri med drygt åtta miljarder euro – cirka 85 miljarder kronor. Men presidenten ställer krav på motprestationer.

Röster höjs mot nya husbilsskatten

I ett yttrande föreslår SBF att Sverige slutar jämställa husbilar med långtradare. En liknande ställning intar SFVF.

Ny chef för Audi Sverige

Så går det för Mecas bokningsportal

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Plus

Tema Diagnosverktyg: Vem kan bli diagnostekniker?

Skärpta tester från Euro NCAP

Vartannat år uppdaterar och skärper Euro NCAP sina testprotokoll. I år rör det sig om nya tester för fotgängarskydd, post-crash-skydd och att lyfta fram de senaste förarassistanssystemen.

Nätbaserad riskutbildning för lackerare

Att vara lackerare är inte ett jobb utan risker. En ny webbsida ska göra det enklare att hantera dem.

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

Se alla Företagens egna nyheter

Upptäck cyklister och gångtrafikanter i tid!

Transportföretagen får medel till språkutbildning

En spännande ny produkt har kommit in i lager!

Vi har öppet hela sommaren - Din Lim- & Smörjmedelsexpert

Vad bör du tänka när du köper arbetsbelysning?

Kamkedjesats 559 0156 30 från INA till VW 1,2 TSI

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Sänd till en kollega

0.359