23948sdkhjf

Verkstaden som ger Saabar ett andra liv

Med entusiasm, yrkesskicklighet och lite hjälp från Orio har Saab-entusiasten Marcus Wighs verkstad hunnit laga många legendariska Saabar som andra skadeverkstäder dömt ut.

Marcus Wighs verkstad – Vetlanda Bil & Skadecenter – är ansluten till Meko Partner. Men de två parkeringarna utanför byggnaden skvallrar om att tyngdpunkten ligger på skadereparationer. På nästan varenda en av p-platserna står krockskadade Saabar.

– Vi har satsat stort på ny utrustning och jag vågar nog hävda att vi har den modernaste verkstaden i området. Jag var först med att kunna mäta upp en skadad bil i både höjd, längd och bredd. De större aktörerna i närområdet jobbar inte med alla skadetyper medan vi kan göra allt.

Ungefär hälften av alla skadade bilar Marcus jobbar med är Saabar. Även när han jobbar med vanlig service och reparationer så är det ofta Saab som hänger på lyften.

Klicka på bilden för att se fler bilder från verkstaden

– Jag är en fullblods Saab-entusiast, säger Marcus och nämner sedan att han nyligen köpte en av dryga trettio tillverkade Saab 9-5 kombi av sista generationen i Tyskland. Innan hade jag förberett för att bygga en kombi själv, från en sedan. Men det har visat sig vara lite kämpigt med reservdelar till en bil som knappt finns så vi får se vad som händer i framtiden.

Marcus har hunnit samla på sig ett stort antal krockskadade exemplar av sista generationen Saab 9-5. De som är bortom räddning är reservdelsbilar och de övriga hoppas Marcus kunna ta sig an när han får tid.

– Det finns absolut gott om jobb med de sista 9-5:orna, även om jag kanske inte kan rädda alla så kan jag rädda en stor del. En skadad sista generationens Saab 9-5 med ovanlig utrustning eller färg kan vara väldigt unik– som en röd jag fick från Motala, som blivit påkörd av en buss – där kan jag i princip räkna antalet likvärdiga exemplar på ena handens fingrar. Sista 9-5:orna är blivande samlarbilar som ägarna gärna inte släpper ifrån sig i första taget.

Med entusiaster som ägare så blir det ibland fråga om lite udda specialjobb som exempel där vi har bytt tak på flertalet 9-3 och 9-5 för att eftermontera taklucka.

Många av Saabarna som Marcus jobbar med kan vara ett svårlöst fall.

– Här jobbar vi intimt tillsammans med Orio, före detta Saab Automobile Parts, för att hitta lösningar för respektive ärende och för att hjälpa kunden till det yttersta.

– Vi har gjort flera Saab-jobb där vi passerat hundratusen, och det är inte många jobb där vi kommer upp i de summorna. Då är det ganska tacksamt att kunna räkna hem det jobbet, tack vare samarbetet med Orio.

Ett tredje ben för Marcus Wigh är försäljning av Saab-delar:

– Jag grossistsäljer väldigt mycket Saab-delar till andra verkstäder. Det finns en stor efterfrågan på Saab-artiklar och denna efterfrågan kan jag möta genom ett stort kontaktnät av verkstäder runtom i landet, eller kanske till och med utomlands.

Lokalerna där Marcus Wigh har sin verkstad är inte bara rymliga. Huset inhyste först Holsbybrunns enda mataffär och några år efter millennieskiftet startades ett motorsportgymnasium som fick racinglegenden Picko Troberg som rektor:

– Vi har rivit lite väggar och satt in lite nya portar, men det är motorsportgymnasiet som har gjort det mesta av anpassningarna i lokalerna.

Sedan Marcus gick fordonsprogrammet på gymnasiet i Vetlanda har han jobbat på flera olika verkstäder och 2015 startade han eget. Marcus pappa jobbade fram till nyligen i hans verkstad och var den som jobbade mest med skadereparationer.

– Jag köpte lite krockade bilar och började fixa upp dem på fritiden. Sedan började pappa jobba i företaget och tyckte vi att, nu kör vi igång på allvar. Stora delar av min släkt jobbar i branschen. Min ena farbror är en enormt duktig billackerare, min andra farbror är verkstadschef och far min är bilplåtslagare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079