23948sdkhjf

Bilägare vill ha smarta, slitstarka och lättrullande däck

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Däck som med hjälp av sensorteknik kan anpassa sig för olika väglag, däck som är slitstarka och däck med ännu lägre rullmotstånd är önskemål som svenska bilister ställer för framtidens däck, visar en enkät från Nokian Tyres.

På samma sätt som framtidens självkörande bilar kommer även däck i framtiden att bli smarta. Nokian Tyres enkät visar att 27 procent av svenska bilägare önskar sig däck som med hjälp av smart teknik kan anpassa sig efter väglaget.

Tänkbara lösningar i första skede är att sensorer i däcket mäter däckslitage och varnar när det är dags att skaffa nya däck eller när det är däcken ska roteras, framdäcken bak och tvärtom.

Fullt tänkbart är också att sensorerna kan analysera väglaget och skicka information till bilens datasystem. Bilens övriga system anpassar sig sedan efter väglaget. Det kan även bli möjligt att själva däcket reagerar på ändringar på väglaget genom att ändra på mönsterdesignen. Till exempel på vått underlag kan mönsterspåren utvidga sig för att dränera bort vatten mer effektivt och därmed minskar risken för vattenplaning.

Första steget när det gäller smarta däck har redan tagits och många däck har sensorer som mäter lufttrycket och bilägaren kan se det aktuella trycket i varje däck genom bilens infosystem.

Nokian Tyres enkät visar också att 26 procent av svenska bilägare vill ha däck med ännu lägre rullmotstånd.

Nokian Tyres har kommit långt när det gäller att minska rullmotståndet på sina däck. Jämfört med 2013 har Nokian Tyres nya däck i genomsnitt 8 procent lägre rullmotstånd.

– Åtta procent lägre rullmotstånd motsvarar koldioxidutsläpp från 65 000 bilar. Vårt mål är att ytterligare minska rullmotståndet på våra kommande nya däck, utan att kompromissa med säkerheten. Det kan ske genom att utveckla nya gummiblandningar, däckkonstruktioner och mönsterdesign säger Teppo Huovila, Vice President, Quality & Sustainability på Nokian Tyres.

Ju fler bilar som kör med lättrullande däck desto större blir miljöfördelarna. Om till exempel alla personbilar i Sverige, Finland och Norge skulle köra med vinterdäcket Nokian Hakkapeliitta R3, i stället för andra premiumvinterdäck, så skulle förbrukningen av bränsle minska med närmare 300 miljoner liter och koldioxidutsläppen skulle minska med cirka 710 000 ton under däckens livstid.*

Nokian Tyres produkter är redan lättrullande, över 90 procent av Nokian Tyres däck har ett rullmotstånd som tillhör i de tre bästa kategorierna A, B eller C i EU:s däckmärkning vilket minskar koldioxidutsläppen med över hundra miljoner kilo varje år.

Bilägarnas önskemål om framtidens däck


  1. … att däcket med hjälp av sensorteknik kan anpassa sig för olika väglag, 27%
  2. … att däcket rullar lätt, sparar bränsle och därmed ökar elbilens körsträcka, 26%
  3. … att däcken slits mindre än i dag, 26%
  4. … att samma däck kan användas året runt, 22%

 

*Beräkningen baseras på KPMG:s True Value metodik.

 Pressinformation från Nokian Tyres

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Tema Bildemontering/Miljöhantering: För dyrt att återvinna plasten

Plus

Tema Bildemontering/Miljöhantering: Bilskrotning – mygel eller enligt reglerna?

En granskning av den svenska bilskrotningen har lett till flera mediala utspel från branschfolk och politiker. Men vad är det egentligen som står på?

OKQ8 startar ambulerande bilvård

Volvo AB öppnar nytt affärsområde för autonoma transporter 

Hyundai storsatsar på autonoma fordon

Nya regler gäller inför vinterdäckssäsongen

Nyhetsbrev

Gymnasium i Ängelholm startar nytt fordonsprogram

Arkiv

CAB day heldag för skadeverkstäder

Onsdagen den 16 oktober anordnade CAB Group en heldag för skadeverkstäder. Eventet ägde rum i Drivelab centers lokaler i Arlandastad och innehöll ett matigt program med information och mingel.

Plus

Nissan lär robotar forma karossplåt

Ny teknik kan forma karossdetaljer utan hydraulpressar. Därmed kan man tillverka karossplåt åt nedlagda bilmodeller.

Volvo Cars antar övergripande klimatplan

Plus

Tema Stötdämpare/Fjädrar: Karnag löser fjädringen på transportfordon

Trafiksäkerhet och komfort är två ord som står högt upp på listan när vi pratar med Karnag om deras fjädringslösningar för eftermarknaden.

Plus

Förfalskade tändstift vanligare än man kan tro

De kan förstöra en motor på ett ögonblick. Nu varnar australiska FCAI för att förfalskade tändstift är vanligt i internethandeln.

1

SFVF vill se rutavdrag på bilreparationer i glesbygd

Ett utökat rutavdrag som även omfattar underhåll av underhåll och reparation av privatägda personbilar skulle stödja glesbygden och motverka svartarbete. Det menar SFVF i ett förslag till regeringens utredare.

Så hanterar du riskerna med elfordon

SFVF och Rise släpper information och rekommendationer kring brandsäkerhet vid laddning och hur hanteringen av skadade elfordon ska skötas.

1

Ledare #33: Vart tog biobränslena vägen?

BMW 2-serie Gran Coupe delar teknik med Mini

Volvo siktar högt med sin elbil

Recharge kommer att vara samlingsnamnet för alla laddbara Volvo-bilar med helt elektrisk drivlina eller laddhybrid-drivlina. Först ut är elbilen XC40 Recharge.

BASF erbjuder ny metod för plaståtervinning

Ingenjörsjobb på spel när fordonsbranschen förändras

Nytt samarbete för tester av bilbatterier

Däckverkstaden gjorde inte fel enligt Arbetsmiljöverket

Den däckverkstad i Umeå där en praktikant dog tidigare under hösten gjorde inget fel enligt Arbetsmiljöverket, rapporterar Västerbottens-kuriren.

Nya riktlinjer påverkar trafiken i urbana miljöer

VW skjuter på beslut om ny fabrik i Turkiet

Fler verkstäder ansluter sig till Däckpartner

Vitt nu mer populärt än svart

ABS Wheels blir Gasellföretag för tredje året i rad

CarNext.com öppnar sin första butik i Sverige

Hedin Bil öppnar Kia-anläggning i Göteborg

Porsche vill bygga flygande bilar med Boeing

Ny tjänst bevakar servicebehovet

Plus

Tema Tvätt/Bilvård: Rena bilar – men till vilket pris?

Vikarierande reporter sökes till Motormagasinet

OKQ8 förvärvar miljöinriktat biltvättföretag

Stulna bilar försvinner allt oftare

1

Ledare #32: Allt är inte bilföretagens fel

Marcus Ericsson blir teamkamrat med Felix Rosenqvist

Se alla Företagens egna nyheter

Vi presenterar Lazer Lamps första arbetsljusramp!

G A Lindberg renoverar labbet - Nya labbtjänster inom kort!

Utbildningsvecka hos RISE 2019: Fogning av multimaterial

G A Lindberg - föredragshållare på SSG Hydraulikdagar

Marknadens kanske minsta arbetsljus

Länkarmar till Tesla S och X - nu en del av Triscans sortiment

Smörjmedel för svåra förhållanden - Se här hur du uppnår en bergsäker produktivitet!

Vad är skillnaden mellan ren och modifierad sinusvåg?

Arbetsverktyg för att skydda personalen

Ett sortiment för allas behov

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

Sensorprogrammet har utökats med MAP-sensorer

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Seminarium om hantering och produktion vid ingjutning med polyuretan

Limma ”feta plaster” (Polyeten och Polypropylen) – Det här behöver du tänka på!

Välkommen till vår nya webbplats!

Är du den vi söker?

Arbetsmiljöverket undersöker kemiska risker i arbetet - bilverkstäder är en fokusgrupp

Så här rekommenderar vi på INFOFLEX DATA våra kunder att arbeta för att bli en Godkänd Bilverkstad

En säkrare arbetsdag för dig, medtrafikanter och medpassagerare.

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning t.ex. lim, smörjfett & siliko...

Reparationssatser till BMW Getrag GS6-17 växellådan

Ytterligare 84 delar till el-, hybrid- och gasbilar

En lysande liten nyhet

Besök Yallotrade på inspirationsdagen 27/9!

Sänd till en kollega

0.151