23948sdkhjf

Glasmästarnas egen snilleindustri

Stenskottslagningar har blivit ett allt vanligare alternativ till rutbyte. En som tillverkar utrustning för reparation är Autoglass Restore i Örebro. Komponenterna är minst sagt kluriga.

Blicken är koncentrerad när Håkan Rönnholm vant demonstrerar hur man lagar ett stenskott i en vindruta. Utrustningen är hans egen, utvecklad av och marknadsförd genom hans företag Autoglass Restore i Örebro.

– Det är varumärket för våra egna produkter inom bilglasrenovering. Det är inte bara reparationer, utan också restaurering av bilglas, berättar Håkan mellan handgreppen.

Injektorn fyller sprickbildningen och snart syns bara ett skugga av det tidigare så elaka stenskottet. Autoglass Restore är ett ganska nytt företag, men Håkan har sysslat med bilglas ganska länge.

– Jag började med stenskottsreparationer 1991. På den tiden var det inte många som jobbade med reparationer och de som fanns, de använde diverse mystiska metoder. Vi använde ett amerikanskt system, som jobbade med just vakuum kontra tryck precis som våra egna injektorer. Då tog vi över marknaden här i Örebro, vi fick in alla bilfirmor och resultaten var lysande. Det var lätt att plocka marknad på den tiden.

Det var startskottet för Håkan och snart hade han fyllde han inte bara stenskott utan började också byta rutor, rutor som var för illa skadade för att kunna lagas.

– Jag visste ingenting om bilglas, mer än det jag hade reparerat. Men jag tänkte väl att det skulle nog gå. Min verktygsarsenal för att byta rutor, det var ett snöre och en skruvmejsel. Till slut hade jag tre glasmästerier igång: ett i Örebro och två i Karlstadsområdet.

Nu är glasmästerierna sålda och i stället fokuserar Håkan på att tillverka utrustning för att reparera och restaurera bilglas.

– Vi startade i slutet av 2016 och i början var det trögt. Då slogs vi med leverantörerna för att få igång serieproduktion, hela Sverige gick på högkonjunktur och vi hamnade sist i kön. Det har att göra med att man inte vågar beställa i tusental, vi beställde små serier för att se att vi hade hamnat rätt och att allting fungerade.

Sedan lossnade proppen. Ryds Bilglas med verksamheter i Skandinavien och England bankade på dörren och har nu skrivit avtal med Autoglass Restore och man säljer också till länder som Japan, Portugal och Tyskland. Bakom det ligger dels den sinnrika injektorn, men också en helt ny typ av UV-lampa som används vid härdningen.

– Först hade vi en ficklampa. Den var väldigt effektiv, men kanske lite för enkel. De flesta kunder önskade sig någonting som såg mer professionellt ut än att stå med en ficklampa i handen. Då började vi utveckla en helt ny UV-lampa.

Med hjälp av en extern konsult utvecklade Håkan en lamparmatur med dioder som lyser på lagningen med ökande intensitet, för att härdningen ska bli så bra som möjligt.

– Det följer en rapport om hur de här limmen egentligen ska härdas. Den går ut på att man börjar med svag bestrålning och sedan trappar upp till full styrka. Så nu lyser lampan med låg effekt i tio sekunder, sedan stegar den upp under tio sekunder och lyser sedan med full effekt de sista tio sekunderna. På 30 sekunder få vi total genomhärdning och jättefina resultat.

Men Håkan låter sig inte nöjas. Injektorerna och utrustningen utvecklas hela tiden med små förändringar och små förbättringar. Dessutom lanserar man snart en metod för att slipa repiga bakrutor och så småningom kommer man också att släppa en helt ny produkt.

– Men den kan jag inte berätta någonting om. Vi får faktiskt inte säga någonting, för vi har tänkt söka patent. Det handlar om en helt ny produkt inom stenskottslagning som kommer att kunna hjälpa alla oavsett vilket reparationssystem det handlar om, säger Håkan.

Nog låter det spännande. Det finns visst kvar ett korn av svensk snilleindustri trots allt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.157