23948sdkhjf

Glasmästarnas egen snilleindustri

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Stenskottslagningar har blivit ett allt vanligare alternativ till rutbyte. En som tillverkar utrustning för reparation är Autoglass Restore i Örebro. Komponenterna är minst sagt kluriga.

Blicken är koncentrerad när Håkan Rönnholm vant demonstrerar hur man lagar ett stenskott i en vindruta. Utrustningen är hans egen, utvecklad av och marknadsförd genom hans företag Autoglass Restore i Örebro.

– Det är varumärket för våra egna produkter inom bilglasrenovering. Det är inte bara reparationer, utan också restaurering av bilglas, berättar Håkan mellan handgreppen.

Injektorn fyller sprickbildningen och snart syns bara ett skugga av det tidigare så elaka stenskottet. Autoglass Restore är ett ganska nytt företag, men Håkan har sysslat med bilglas ganska länge.

– Jag började med stenskottsreparationer 1991. På den tiden var det inte många som jobbade med reparationer och de som fanns, de använde diverse mystiska metoder. Vi använde ett amerikanskt system, som jobbade med just vakuum kontra tryck precis som våra egna injektorer. Då tog vi över marknaden här i Örebro, vi fick in alla bilfirmor och resultaten var lysande. Det var lätt att plocka marknad på den tiden.

Det var startskottet för Håkan och snart hade han fyllde han inte bara stenskott utan började också byta rutor, rutor som var för illa skadade för att kunna lagas.

– Jag visste ingenting om bilglas, mer än det jag hade reparerat. Men jag tänkte väl att det skulle nog gå. Min verktygsarsenal för att byta rutor, det var ett snöre och en skruvmejsel. Till slut hade jag tre glasmästerier igång: ett i Örebro och två i Karlstadsområdet.

Nu är glasmästerierna sålda och i stället fokuserar Håkan på att tillverka utrustning för att reparera och restaurera bilglas.

– Vi startade i slutet av 2016 och i början var det trögt. Då slogs vi med leverantörerna för att få igång serieproduktion, hela Sverige gick på högkonjunktur och vi hamnade sist i kön. Det har att göra med att man inte vågar beställa i tusental, vi beställde små serier för att se att vi hade hamnat rätt och att allting fungerade.

Sedan lossnade proppen. Ryds Bilglas med verksamheter i Skandinavien och England bankade på dörren och har nu skrivit avtal med Autoglass Restore och man säljer också till länder som Japan, Portugal och Tyskland. Bakom det ligger dels den sinnrika injektorn, men också en helt ny typ av UV-lampa som används vid härdningen.

– Först hade vi en ficklampa. Den var väldigt effektiv, men kanske lite för enkel. De flesta kunder önskade sig någonting som såg mer professionellt ut än att stå med en ficklampa i handen. Då började vi utveckla en helt ny UV-lampa.

Med hjälp av en extern konsult utvecklade Håkan en lamparmatur med dioder som lyser på lagningen med ökande intensitet, för att härdningen ska bli så bra som möjligt.

– Det följer en rapport om hur de här limmen egentligen ska härdas. Den går ut på att man börjar med svag bestrålning och sedan trappar upp till full styrka. Så nu lyser lampan med låg effekt i tio sekunder, sedan stegar den upp under tio sekunder och lyser sedan med full effekt de sista tio sekunderna. På 30 sekunder få vi total genomhärdning och jättefina resultat.

Men Håkan låter sig inte nöjas. Injektorerna och utrustningen utvecklas hela tiden med små förändringar och små förbättringar. Dessutom lanserar man snart en metod för att slipa repiga bakrutor och så småningom kommer man också att släppa en helt ny produkt.

– Men den kan jag inte berätta någonting om. Vi får faktiskt inte säga någonting, för vi har tänkt söka patent. Det handlar om en helt ny produkt inom stenskottslagning som kommer att kunna hjälpa alla oavsett vilket reparationssystem det handlar om, säger Håkan.

Nog låter det spännande. Det finns visst kvar ett korn av svensk snilleindustri trots allt.

Mer om: glas
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Drivremmar problembarn för Volvo

Volvos problem med motorer som riskerar haverera på grund av rembrott har visat sig vara omfattande, och Volvo har fortfarande inte vidtagit alla nödvändiga åtgärder för att minimera riskerna för bilägarna.

Volvo chocksänker bytesintervall för remmar

När Volvo lanserade sina nya fyrcylindriga dieselmotor i VEA-familjen hade den en av marknadens längsta bytesintervall för kamremmen. Nu har Volvo gått ut med nya instruktioner där man nära på halverat bytesintervallet.

Godkänd Bilverkstad blir tvingande när kommun gör upphandling

Kunskapen om Godkänd Bilverkstad sprider sig och nu har Sundsvalls kommun beslutat att i sin upphandling av verkstäder kräva att verkstaden ska vara ansluten till SFVF och/eller MRF och därmed också Godkänd Bilverkstad.

Handlare har inte koll på Volvos nya bytesintervall

Volvo Cars information om kortade kamremsbytesintervall når inte ut till fria verkstäder och inte ens till Volvo-auktoriserade handlare. Många bilköpare riskerar därför att få en otrevlig överraskning när det är dags för första servicen.

Ny säsong av Bilprovningen på TV3

Sasha Selipanov blir ny designchef på Koenigsegg

Koenigsegg Automotive har utsett Alexander (Sasha) Selipanov till ny designchef. Han har en bakgrund från Volkswagen, Lamborghini, Bugatti och Genesis.

Nyhetsbrev

Årets Verkstad kommer till Inspirationsdagen 100% Verkstad

Arkiv

McDonald's nya skylt för elladdning

Kvdbil-rapport visar på försäljningsras av begagnade bilar under 2019

Försäljningen av begagnade bilar fortsätter att minska. Under andra kvartalet 2019 föll försäljningen med cirka 6,1 procent jämfört med samma period i fjol. Samtidigt har lagren av begagnade bilar minskat hos bilhandeln. Det visar ny statistik från bilförmedlaren Kvdbil.se.

Chef-intervju: Mikael Backteman, Boier Bilverktyg

Egentligen hade han tänkt lämna branschen och göra någonting helt annat. Men ödet ville annorlunda. Nu är Mikael Backteman vd för Boier Bilverktyg.

Intresset för rally ökar – juniorboom i Rally-SM

Vinnare från MotorGalan tävlar i Yrkes-VM

Anna Widholm, lackerare vid Möller Bil i Västerås och vinnare av Årets Lackerare vid MotorGalan 2018 är en av de tävlande från fordonsbranschen vid Yrkes-VM i ryska Kazan. Den andre tävlande från fordonsbranschen är Oscar Thulin, Toveks Bil i Lund som tävlar i Bilskadeteknik.

Begagnatköpen ökade med 42 % under juli med VW Golf i topp

Lackerare efterlyses till MotorGalan

Den 14 november är det dags för Motorgalan 2019 på Berns Salonger i Stockholm. Då ska vinnare i 13 olika kategorier få sina priser. Det är hög tid att nominera till de olika kategorierna. Vi skulle gärna se att fler nomineras, bland annat till kategorin Årets Lackerare.

Northvolt har börjat rekrytera till batterifabriken i Skellefteå

Nu ska fordonsbranschen utbilda i batteri- och elbilsteknik

Den svenska fordonsbranschen ska utbilda 10 000-tals svenska anställda för att inte Sverige ska hamna på efterkälken inom elbilar. Risken är att Kina och Tyskland konkurrerar ut Sverige, uppger Ekonomiekot.

Antal elbilar ökar och det är Tesla Model 3 som driver på

Samtidigt som effektfrågan debatteras flitigt fortsätter antal laddbara bilar att öka. Tesla Model 3 fortsätter att driva beståndsutvecklingen bland elbilarna. Nya studier visar emellertid att stora ökningar av elbilsbeståndet kan göras utan att ytterligare nätkapacitet behöver byggas ut.

Mopedens dag en folkfest i norr

Nu är det dags att nominera till MotorGalan

Den 14 november är det dags för MotorGalan 2019 på Berns Salonger i Stockholm. Då ska vinnare i 13 olika kategorier få sina priser. Men innan dess är det dags att nominera till de olika kategorierna. Den 13 augusti är sista dag att nominera.

Ytterligare 200 bilåterförsäljare väljer DEFAs Installerat & Klart

HBA Fordonsteknik AB presenterar liten, lysande nyhet

Stabil arbetsbänk med säkert fotfäste

Kolla vilka som vann på MotorGalan förra året

Över 100 startande och 88 jagar SM-poäng i Kolsvarundan

Digital batterimätare för 12- och 24-volts batterier

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

Se alla Företagens egna nyheter

Drivaxel till Peugeot 207

Nyhet! Batterilös startbooster: GYS Startronic 800.

Ny drivaxel till Mazda 3

Snabba svar om snabblim

Vridmoment omvandlare till automatväxellådor

INFOFLEX FORDON - Integration Fortnox

Vi ses väl på Trailer Trucking Festival?

Vi fortsätter att sponsra Solvatten

Nyhet - Carbon serien från Lazer Lamps

Nytillverkade turboladdare

Kom ihåg att riskbedöma bilvårdsprodukter och andra kemikalier

Korrekt bromsprov för personbilssläp med påskjutsbroms

Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare..? Missa inte Mobilskolan i September!

Behöver du en produktlösning med DT-kontakt?

Ljusinställning - ACVLJN5413

Välkommen på Seminarium om ingjutning av elektronik med WEVO den 14-16 oktober 2019.

Uppdaterad produktkatalog

Ny drivaxel till Hyundai och Kia

Sogefi OE leverantör till "årets motor" från Ferrari

Hårdtest av UV-Triple+, Den svensktillverkade härdlampan för bilglasreparationer

Unikt kombinationsljus

Hjulinställning - ACTIA 3DLite

Fokus på verkstäder: Bli redo för besök från Arbetsmiljöverket

Nytt effektivt sätt att kolla oljemängden i faten!

Actigas 400 - Fyrgasmätare med display för bensin.

Sänd till en kollega

0.13