23948sdkhjf

Nya EU-regler innebär vinna eller försvinna för bilverkstäder

I september 2021 är det stopp för icke-auktoriserade verkstäder med att kunna läsa ut information via OBD-uttagen hos fordonstillverkarna. Efter detta datum kommer endast godkända verkstäder och personal ges access.

Förutsättningen för att kunna reparera bilar är att vi kan koppla upp oss mot bilen. SERMI handlar om all säkerhetsrelaterad information i bilen såsom stöldskydd, om reparation och underhåll samt tillgång till information.

-Nu finns en tidsplan för införande, berättar Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening. I september 2021 är det stopp för icke-auktoriserade verkstäder med att kunna läsa ut information via OBD-uttagen hos fordonstillverkarna i enlighet med SERMI. Efter detta datum kommer endast godkända verkstäder och personal ges access. September 2021 är alltså deadline och då ska alla organisationer med flera inom EU vara redo för genomförandet och kunna ta emot ansökan om auktorisation och certifiering.

Den rättsliga bakgrunden till SERMI är Förordning (EG) nr 692/2008 och Artikel 13. Den handlar om tillgång till fordons OBD och reparations- och underhållsinformation.

Säkerhetsrelaterad reparations- och underhållsinformation är den information, den mjukvara, de funktioner och tjänster som krävs för att reparera och behålla de egenskaper som ingår i ett fordon. Reparation och underhåll av säkerhetsrelaterade funktioner inkluderar uppdatering av programvara när mjukvaran utför funktioner för att förhindra att fordonet blir stulet eller bortforslat.

Vad det handlar om är att fordonstillverkare ska utforma funktioner för att förhindra att fordon stjäls i enlighet med FN-ECE-föreskrift 116 om enhetliga tekniska bestämmelser om skydd av motorfordon mot obehörig användning. De ska utforma dessa funktioner på ett sådant sätt att det inte ger obehöriga verkstäder eller andra obehöriga rätt att få tillgång till reparations- och underhållsinformation. Detta omfattar alla funktioner, vare sig de är säkerhetsrelaterade eller ej.

För att kunna få tillgång till OBD-uttaget kommer verkstaden behöva vara ackrediterad och varje medarbetare kommer behöva ett personcertifikat.

Ackrediteringssystemet som innehåller processer för att få tillgång till säkerhetsrelaterade reparation, underhåll, information och tjänster kommer ställa krav på den oberoende verkstaden. Många av de här kraven kommer garanterat en Godkänd Bilverkstad uppfylla även om ytterligare moment kan tillkomma

-Idag är jag glad över att vi har startat Godkänd Bilverkstad, säger Ericsson så att våra medlemmar hinner anpassa sig efter de nya kraven. Är man inte en Godkänd Bilverkstad är risken stor att verkstaden har mycket kvar att rätta till, den dagen då tillgången till OBD-uttaget stängs för de icke certifierade verkstäderna.

-Verkstaden som företag måste för att bli certifierad kunna uppvisa en rad olika faktorer. Då Godkänd Bilverkstad i stora drag handlar om befintlig lagstiftning blir det lättare att kunna visa att man uppfyller kraven för att bli certifierad verkstad i enlighet med SERMI, dessutom hoppas vi som branschorganisation att få vara delaktiga i att sätta spelreglerna säger Ulf Stefansson, jurist på SFVF

För den anställde handlar det bland annat om att en vandelsprövning görs och att rätt kompetens säkerställs. Detta görs för att kontrollera eventuellt brottsligt förflutet hos verkstadens anställda. Efter att en sådan gjorts kommer varje enskild medarbetare att tilldelas ett säkert personligt digitalt certifikat och en PIN-kod som kommer att levereras av ett Trust Center. Nya kontroller kommer sedan att utföras var 36:e månad för både verkstaden och de anställda.

http://www.vehiclesermi.eu

 

Källa: http://www.vehiclesermi.eu

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063