23948sdkhjf

Flest klagar på elbilar hos Norges ARN

Flest klagomål om nysålda bilar hos Norges motsvarighet till Allmänna Reklamationsnämnden – Forbrukerrådet – gäller elbilar, och då oftast Tesla. Det rapporterar norska branschsajten Bilnytt.

2018 tog Allmänna Reklamationsnämndens motsvarighet i Norge – Forbrukerrådet – upp totalt 171 tvisteärenden mellan bilföretag och privatkunder som gällde nysålda bilar. Majoriteten av dessa – 86 ärenden – gällde Tesla-bilar.

– Det säljs många elbilar i Norge i dag, men inte långt när så många att det förklarar den höga andelen ärenden hos oss, säger Thomas Iversen, jurist och rådgivare på Forbrukerrådet till Bilnytt.

Nissan sålde 4000 fler elbilar i Norge än Tesla under 2018, men Forbrukerrådet tog i fjol bara upp 28 ärenden som gällde sålda Nissan-elbilar.

En elbil som i likhet med Tesla fick relativt många klagomål hos Forbrukerådet ifjol var Renault Zoe.

– Vi vet inte hur den nya tekniken i elbilarna åldras. Det är viktigt att vi skapar rätt förutsättningar på marknaden, så att både köpare och säljare kan handla med elbilar på ett både säkert och effektivt sätt. Elbilarnas barnsjukdomar följer ju med till begagnatmarknaden, säger Thomas Iversen.

Teslas kommunikationschef i Norge, Even Sandvold Roland, säger till Bilnytt att man vidtagit en rad åtgärder det gångna året för att förbättra kundupplevelsen för Tesla-ägarna och att dessa åtgärder börjar ge resultat först nu och därför inte syns i fjolårets ärendestatistik från Forbrukerrådet.

– Vi vill också påminna om att Norsk Kundebarometer nyligen gav Tesla fyra av fem stjärnor, vilket placerar oss i kategorin mycket nöjda kunder, säger Even Sandvold Roland.

Tesla rasade dock från 4:e till 51:a plats på Norsk Kundebarometer som presenterades nyligen. På Forbrukerrådet tror man att en viktig förklaring till det stora antalet ärenden som rör Tesla att bilmärket ökat sin försäljning kraftigt medan serviceapparaten inte riktigt klarat att möta det ökande behovet.

– Vi anställde över 360 nya medarbetare till vårt serviceteam i Norge under 2018 vilket är en fördubbling av personalstyrkan. Några av våra servicecenter arbetar nu med tvåskift vilket ger längre öppettider för kunderna och gör att vi kan hantera fler bilar i verkstäderna varje dag, förklarar Even Sandvold Roland.

Tesla har under våren öppnat ett nytt servicecenter i Oslo-området och servicecenter i tre ytterligare städer i södra Norge kommer att öppna senare i år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.218