23948sdkhjf

Allt fler köper laddbart men totalmarknaden fortsätter svikta

Uppgången för laddbara bilar fortsatte i maj. Antal nyregistreringar av laddbara bilar, dvs elbilar och laddhybrider, ökade med 43 procent. Men under maj registrerades enligt BIL Sweden 31 919 nya personbilar vilket är en minskning med 15,3 procent jämfört med samma månad förra året,

Uppgången var särskilt stor för rena elbilar, vars registreringar var fyra gånger fler i maj i år jämfört med maj förra året, även om det är en uppgång från låga nivåer. Andelen laddbara bilar av de totala nyregistreringarna uppgick till 8,7 procent jämfört med 5,2 procent i maj förra året. Hittills i år är andelen laddbara bilar 11,5 procent mot 6,3 procent motsvarande period förra året. Sverige håller sig väl framme i ett internationellt perspektiv när det gäller introduktionen av laddbara bilar. Under det första kvartalet i år låg Sverige på tredje plats i Europa, efter Norge och Island, säger Mattias Bergman, vd för BIL Sweden.

Under maj registrerades enligt BIL Sweden 31 919 nya personbilar vilket är en minskning med 15,3 procent jämfört med samma månad förra året, då 37 687 personbilar registrerades. Hittills under året perioden januari till och med maj har 136 052 personbilar registrerats vilket är 14,6 procent färre än motsvarande period förra året, då 159 299 personbilar registrerades.

Tätplatsen bland personbilsregistreringarna hittills i år intogs av: Volvo S/V60 med 9 510 registreringar (förra året 6 522) följd av Volvo S/V90 6 008 (13 596), VW Golf 5 571 (7 316), Volvo XC60 4 918 (6 984), VW Tiguan 4 036 (5 009), Kia Niro 3 446 (1 808), VW Passat 2 715 (6 635), Volvo V40N 2 506 (3 473), Mitsubishi Outlander 2 319 (1 040) och Volvo XC40 2 298 (2 246).

- För att säkerställa att den positiva utvecklingen för andelen laddbara bilar fortsätter är det viktigt att påskynda utbyggnaden av laddinfrastrukturen både för hemmaladdning och snabbladdning. Det är också väsentligt att vi får styrmedel som inte bara premierar inköpet utan även användningen av de renaste fordonen, t.ex. befrielse från trängselskatt, billigare parkering och att laddhybrider tillåts köra i den strängaste miljözonen, fortsätter Mattias Bergman.

- Det var väntat med en nedgång av nybilsregistreringarna i maj. Det totala antalet nyregistrerade personbilar minskade med 15,3 procent jämfört med maj förra året. Trots detta är totalmarknaden stark sett ur ett längre perspektiv. Maj förra året var den bästa majmånaden någonsin för nya personbilar, vilket till stor del förklaras av ökade registreringar inför det nya skattesystemet, Bonus-malus, som infördes vid halvårsskiftet. Den nya testmetoden WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure), som medfört förlängda leveranstider, fortsätter att ha en negativ påverkan på registreringarna med långa leveranstider för många modeller. Försvagningen av den svenska kronan har lett till vissa prishöjningar som kan ha bidragit till att dämpa bilmarknaden, säger Mattias Bergman.

- Dieselandelen av nyregistreringarna har hittills i år legat ganska stabilt på 35-40 procent och gjorde så även i maj då andelen var 35,5 procent. Det är lägre än maj förra året då dieselandelen var 38,6 procent. Bensindrivna bilar hade t.o.m. 2008 en högre andel av nybilsmarknaden än dieselbilar. Under perioden 2009-2017 var dieslarna störst och sedan januari 2018 är bensinbilarna åter störst. I maj i år var andelen bensinbilar 46,1 procent, konstaterar Mattias Bergman.

- Bakgrunden till den minskade dieselandelen sedan toppåret 2012 då andelen var uppe i 67 procent är att det har skett en omställning från diesel till bensin för många mindre bilmodeller genom nya effektivare direktinsprutade bensinmotorer. För att klara klimatmålen till 2030 är de energieffektiva dieselbilarna en viktig pusselbit. Ett dieselfordon kan köras på syntetisk diesel från biomassa vilket kraftigt reducerar klimatpåverkan. Nya dieselbilar uppfyller de strängare Euro 6-kraven, som skärps successivt, och flertalet har redan idag AdBlue-teknik som kraftigt reducerar kväveoxidutsläppen. Det innebär att kväveoxid-utsläppen från den rullande vagnparken av dieselbilar kommer att minska, från och med i år enligt Trafikverket, när gamla dieselbilar successivt skrotas och nya dieselbilar med avancerad reningsteknik tillkommer, säger Mattias Bergman.

- Antalet nyregistrerade lätta lastbilar minskade med 33,1 procent i maj. Nedgången var väntad beroende på att vi jämför med mycket starka siffror förra året. Maj förra året var den bästa majmånaden någonsin för lätta lastbilar, vilket förklaras av att många passade på att registrera sin nya lätta lastbil innan Bonus-malus systemet för lätta fordon, med kraftigt höjd fordonsskatt, trädde ikraft 1 juli. Även för lätta lastbilar ser vi en ökad andel eldrivna fordon. Nyregistreringarna av eldrivna lätta lastbilar var fyra gånger så hög i maj i år jämfört med maj ifjol och andelen eldrivna lätta lastbilar var 3,4 procent, jämfört med 0,5 procent i maj förra året, säger Mattias Bergman.

- Nyregistreringarna av tunga lastbilar över 16 ton ökade kraftigt i maj, med 31,5 procent. Även om konjunkturen har toppat så är konjunkturläget gott, och efterfrågan på transporter, inte minst lastbilstransporter, är stort. Uppgången i maj har också påverkats av tidigarelagda registreringar inför kommande krav på nya smarta färdskrivare, avslutar Mattias Bergman.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

1.015