23948sdkhjf

Det här innebär de kommande nya EU-reglerna för verkstaden

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

För den verkstad som ställer sig utanför Sermi kommer det att bli svårigheter i den dagliga verksamheten. Utan access kan en däckverkstad exempelvis inte släcka TPMS-lampan, en skadeverkstad kan inte programmera in en ny backspegel eller en glasmästare kommer inte kunna kalibrera en kamera efter ett glasbyte. Sermi är också ett sätt att minimera antalet svarta verkstäder från EU-kommissionen sida.

Sermi som införs i september 2021 innebär att verkstäder som inte skaffat sig access kommer att få svårt att jobba med nyare bilar.  Sermi som står för “Forum for Access to Security-Related Vehicle Repair and Maintenance Information” är också ett regelverk där säkerhet är satt i centrum. 

I september 2021 är det alltså stopp för icke-auktoriserade verkstäder med att kunna läsa ut information via OBD-uttagen hos fordonstillverkarna. Efter detta datum kommer endast ackrediterade verkstäder och personal ges access. MotorMagasinet har fått Bo Ericsson, vd för SFVF, att förklara lite mer om vad Sermi kommer att innebära.

Förutsättningarna för att bli en SERMI-verkstad är bl a:

- Kontroll av den juridiska personen, dokumenterad ägarstruktur, namn på vd och/eller 

 Företrädare.

- Kontroll av lista med anställda som är behöriga och som innehar rätt kompetens

- Kontroll av befintliga försäkringsavtal inkl. ansvarsförsäkring för anställda och egendom. 

- Kontroll att verksamhet så att denna inte är föremål för tidigare anmärkningar (skatt exempelvis)  

- Kontroll av bevis på aktivitet inom bilindustrin (t.ex. ett medlemskap i 

en förening, där en bekräftelse kan ske av nationella branschorganisationer). 

- "Laglig affärsverksamhet" utan anmärkningar i enlighet med nationell lagstiftning. (På nationell nivå exempelvis lagkrav inom Godkänd Bilverkstad)

- Kontroll att den fria verkstaden passerar obligatorisk kontroll som ska ske vart 3 år. 

 

Den fria verkstadens anställde:

- Kontroll av den anställde så att hon eller han inte är föremål för ”missbruk”. 

- Kontroll av adress hos den anställde. 

- Kontroll av den anställdes namn mot kriminalregistret. (vandelsprövning)

- Kontroll genom att bekräftelse på anställning finns hos respektive anställd.

- Kontroll av ett giltigt landsspecifikaidentitetskort (t.ex. ID, körkort / pass).

- obligatorisk kontroll vart 3:e år.  

 

-Enligt förordning (EG) nr 715/2007 och förordning (EG) nr 692/2008 avsnitt 2.5 i skall fordonstillverkaren ge tillgång till icke säkerhet och säkerhetsrelaterade reparation och underhåll (RMI) till oberoende operatörer senast i mars 2011. Eller så var tanken, säger Bo Ericsson vd för SFVF.

Vad är säkerhetsrelaterade RMI?

Säkerhetsrelaterad reparation och underhåll är den information som kräver mjukvara, funktioner och tjänster att reparera och underhålla de funktioner som ingår i ett fordon genom tillverkare att hindra att fordonet blir stulen eller köras bort eller att uppfylla bestämmelserna i förordning (EG) nr 692/2008, för elektroniska system säkerhet för att skydda styrkomponenter utsläpp och motorkalibreringen mot ändringar och manipulation.

Reparation och underhåll av säkerhetsrelaterade funktioner är specifikt idrifttagning nycklar, uppdaterar eller ersätter säkerhetsrelaterade moduler på ett fordon, köp säkerhetsrelaterade delar för att verkställa en reparation och tillgång till säkerhetsrelaterade reparation och underhålls information. 

Idag har elektroniska kontrollenheter (ECU) flera funktioner som inte är separerade från varandra. Det innebär att till exempel ABS-ECU har ytterligare funktioner utöver ABS-funktionen som t.ex. säkerhetsrelaterade funktioner. Under omprogrammering av sådan ECU är det bara möjligt att programmera hela ECU eftersom - som ovan nämnts - de funktioner kan inte separeras. Följaktligen kräver biltillverkaren ett elektroniskt certifikat av programvara uppdatering av en ABS ECU. 

När SERMI ”sjösätts” kan en icke ackrediterad och godkänd verkstad inte ens ladda batteriet på en VW Golf eller byta kupe-filter på en Mercedes B-klass enligt uppgifter vi fått från Tyskland säger Bo Ericsson.

Det åligger respektive biltillverkare att hantera funktioner för reparation och underhåll på ett sådant sätt, att skyddet inte äventyrar den allmänna tillgången till reparation och underhåll av icke-säkerhetsrelaterade funktioner. 

-Jag har arbetat med SERMI sedan 2004 fram till idag med undantag för något år i startskedet av SFVF, säger Bo Ericsson. Tanken var att SERMI skulle sjösättas 2011 men det är komplicerat och allt har fördröjts till september 2020. Självklart kan reglerna för att få tillgång till all teknisk information ändras men i skrivande stund gäller det här. Fria verkstäder som redan är med i SFVF och arbetar för att bli en Godkänd Bilverkstad har nu en klar fördel jämfört mot alla andra verkstäder. Idag är jag glad över att ha arbetat med SERMI i snart 15 år så vi har den kunskap som krävs för att stötta och informera våra medlemmar, avslutar Bo Ericsson.

 

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ytterligare bilföretag får oberoende kvalitetskontroller av DEKRA

Trux nyanställer efter starkt första halvår

Dendo Drive House - när den laddbara bilen får bestämma hur vi ska bo

”Dendo Drive House1” (DDH) från Mitsubishi innebär att bilar, hus och fasta elnät kommer att kunna kopplas samman. Ett ekosystem där hemmet tillsammans med bilen genererar, lagrar och delar elkraft, vilket gör att bilen blir en del av den elektrifierade infrastrukturen.

Därför exploderade vätgasmack

I början på juni skedde en explosion vid en vätgasmack i Norge. Nu har en utredning slagit fast olycksorsaken.

”Däckhotellet är nyckeln till många jobb”

Oljebar förenklar verkstadens arbete

Nyhetsbrev

Subaru har börjat utvecklat ny elbil

Genom att vidareutveckla sin plattform SGP kommer Subaru i ett joint venture ta fram en fyrhjulsdriven elbil med solid state-batterier. En första visning av bilen förväntas genomföras under OS i Tokyo nästa år.

Arkiv

Dahlgren vann på nya racingbanan vid Skellefteå

Johan Kristoffersson segrade i SM-rallyt Gästabudstrofén

Rallycrossvärldsmästaren Johan Kristoffersson, MK Team Westom, fick revansch för fadäsen i South Swedish Rally där han tvingades att bryta. Rallykarriären börjar ta sig för värmlänningen.

LeasePlan:s vd kommenterar rapporten ”Makten över bilen..”

Skatteverket på jakt efter bilhandlare som exporterar begagnade bilar

”Man fokuserar för mycket på diagnosverktygen”

I dag har verkstäderna i Sverige glömt hur man felsöker med hjälp av avgasmätning. Det menar Tommie Nilsson, Sverigeansvarig för danska Elektro Partner som bland annat jobbar med teknisk support och även säljer emissionsanalysutrustning.

Avgasmätning en bortglömd felsökningsmetod

Att jobba med emissionsanalys – att mäta och analysera avgasernas innehåll – gör felsökningen både snabbare och mera träffsäker. Det menar två aktörer i branschen som vi pratat med.

Så röstade Riksdagen om kriminalisering av manipulerade mätarställningar

Middagsbjudningar för kunderna ökar försäljningen

Säljer man fler bilar och får lojalare kunder genom att bjuda dem på gratis mat och underhållning? Bilföretaget Shaheen Chevrolet i Michigan hävdar att man lyckats med just detta.

Midnattssolsloppet - Racingens återkomst till Norrland!

Den 14-15 juni är det dags för första tävlingen på Skandinaviens längsta racingbana, Drivecenter Arena i Fällfors, Skellefteå.

Michelin och GM släpper ut luften ur personbilsdäcken

Ford GT utmanar på Le Mans

EM-förare kör Gästabudstrofén som genrep

VW Group planerar 36 000 laddpunkter för elbilar i Europa

Volkswagen-koncernen satsar på ett snabbt genombrott för e-mobilitet och fördubblar insatserna på laddinfrastruktur. I hela Europa kommer koncernen att installera totalt 36 000 laddpunkter till år 2025, inklusive 11 000 från märket Volkswagen.

Elbilio – framtidens bildelningstjänst

1

Så gör bilhandlare elbilsbonusen verkningslös

Genom att sälja nya elbilar till norska köpare så snart som möjligt efter att miljöbilspremien är utbetald sätter vissa handlare här hemma i praktiken subventionen ur spel. På MRF efterlyser man ett mera träffsäkert regelverk.

Volvo Cars och Uber presenterar självkörande produktionsbil

Volkswagen investerar i Northvolt

SFVF: ”Volvo borde informera brett”

Holland: Så mycket sänker elbilar vinsten

Verkstadskonceptet Quick Lane intar Europa

KW Parts vill bli Europaledande på amerikanare

MotorMagasinet på plats på Autopromotec i Bologna

”Våga anställa de som inte passar in”

Mekonomen och Meca tar greppet om fleet-kunderna

Maptun stärker verksamheten genom tillväxtinkubator

Grundvattenbristen värst i Stockholms län

Ferrari har inlett året kanonstarkt

Motormagasinet söker reporter

Här är Hedin Bils expansion 2018

Se alla Företagens egna nyheter

G A Lindberg ChemTech förvärvar delar av Edvard Schneidler och utökar vårt elektroniksortiment

Back-TV sats trådlös med kamera

Välkommen till LBM Autoparts Peter Wendel!

Heavy Duty Arbetsbelysning

Spegelskyltar höjer uppmärksamheten

LBM Autoparts tackar Helena Nordin för trogen tjänst!

Lazer - högpresterande extraljus

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning till sprutor - t.ex. lim, smörjfett & silikon

Nya Luftbälgar till Range Rover L322

Säljstöd med integration till 4 finansbolag

Skötsel av skärvätska under semesterstopp - så här undviker du onödiga driftstopp och problem!

Projektet är igång!

Fyll på ditt varumärke med coola flaskor

Brigade hjälper dig att uppnå R46 kravet

åter försäljaren söks efter dragbar och steg

LuK utökar kopplingssortimentet för den asiatiska vagnparken.

Vårstädning - upp till 70% rabatt

Ta hand om din bil

Hallå där, Carina Brithén

Vår ambition är att ha Sveriges bästa supportorganisation och service inom eftermarknad.

Arbetsljuspaket med DT-grenkabel

Mirkas nya batteridrivna lösningar sätter dig i förarsätet

ColorGlo växer i Storstockholm

Dubbelmassesvänghjul till DSG

"Driving for Excellence"

Sänd till en kollega

0.128