23948sdkhjf

Det här innebär de kommande nya EU-reglerna för verkstaden

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

För den verkstad som ställer sig utanför Sermi kommer det att bli svårigheter i den dagliga verksamheten. Utan access kan en däckverkstad exempelvis inte släcka TPMS-lampan, en skadeverkstad kan inte programmera in en ny backspegel eller en glasmästare kommer inte kunna kalibrera en kamera efter ett glasbyte. Sermi är också ett sätt att minimera antalet svarta verkstäder från EU-kommissionen sida.

Sermi som införs i september 2021 innebär att verkstäder som inte skaffat sig access kommer att få svårt att jobba med nyare bilar.  Sermi som står för “Forum for Access to Security-Related Vehicle Repair and Maintenance Information” är också ett regelverk där säkerhet är satt i centrum. 

I september 2021 är det alltså stopp för icke-auktoriserade verkstäder med att kunna läsa ut information via OBD-uttagen hos fordonstillverkarna. Efter detta datum kommer endast ackrediterade verkstäder och personal ges access. MotorMagasinet har fått Bo Ericsson, vd för SFVF, att förklara lite mer om vad Sermi kommer att innebära.

Förutsättningarna för att bli en SERMI-verkstad är bl a:

- Kontroll av den juridiska personen, dokumenterad ägarstruktur, namn på vd och/eller 

 Företrädare.

- Kontroll av lista med anställda som är behöriga och som innehar rätt kompetens

- Kontroll av befintliga försäkringsavtal inkl. ansvarsförsäkring för anställda och egendom. 

- Kontroll att verksamhet så att denna inte är föremål för tidigare anmärkningar (skatt exempelvis)  

- Kontroll av bevis på aktivitet inom bilindustrin (t.ex. ett medlemskap i 

en förening, där en bekräftelse kan ske av nationella branschorganisationer). 

- "Laglig affärsverksamhet" utan anmärkningar i enlighet med nationell lagstiftning. (På nationell nivå exempelvis lagkrav inom Godkänd Bilverkstad)

- Kontroll att den fria verkstaden passerar obligatorisk kontroll som ska ske vart 3 år. 

 

Den fria verkstadens anställde:

- Kontroll av den anställde så att hon eller han inte är föremål för ”missbruk”. 

- Kontroll av adress hos den anställde. 

- Kontroll av den anställdes namn mot kriminalregistret. (vandelsprövning)

- Kontroll genom att bekräftelse på anställning finns hos respektive anställd.

- Kontroll av ett giltigt landsspecifikaidentitetskort (t.ex. ID, körkort / pass).

- obligatorisk kontroll vart 3:e år.  

 

-Enligt förordning (EG) nr 715/2007 och förordning (EG) nr 692/2008 avsnitt 2.5 i skall fordonstillverkaren ge tillgång till icke säkerhet och säkerhetsrelaterade reparation och underhåll (RMI) till oberoende operatörer senast i mars 2011. Eller så var tanken, säger Bo Ericsson vd för SFVF.

Vad är säkerhetsrelaterade RMI?

Säkerhetsrelaterad reparation och underhåll är den information som kräver mjukvara, funktioner och tjänster att reparera och underhålla de funktioner som ingår i ett fordon genom tillverkare att hindra att fordonet blir stulen eller köras bort eller att uppfylla bestämmelserna i förordning (EG) nr 692/2008, för elektroniska system säkerhet för att skydda styrkomponenter utsläpp och motorkalibreringen mot ändringar och manipulation.

Reparation och underhåll av säkerhetsrelaterade funktioner är specifikt idrifttagning nycklar, uppdaterar eller ersätter säkerhetsrelaterade moduler på ett fordon, köp säkerhetsrelaterade delar för att verkställa en reparation och tillgång till säkerhetsrelaterade reparation och underhålls information. 

Idag har elektroniska kontrollenheter (ECU) flera funktioner som inte är separerade från varandra. Det innebär att till exempel ABS-ECU har ytterligare funktioner utöver ABS-funktionen som t.ex. säkerhetsrelaterade funktioner. Under omprogrammering av sådan ECU är det bara möjligt att programmera hela ECU eftersom - som ovan nämnts - de funktioner kan inte separeras. Följaktligen kräver biltillverkaren ett elektroniskt certifikat av programvara uppdatering av en ABS ECU. 

När SERMI ”sjösätts” kan en icke ackrediterad och godkänd verkstad inte ens ladda batteriet på en VW Golf eller byta kupe-filter på en Mercedes B-klass enligt uppgifter vi fått från Tyskland säger Bo Ericsson.

Det åligger respektive biltillverkare att hantera funktioner för reparation och underhåll på ett sådant sätt, att skyddet inte äventyrar den allmänna tillgången till reparation och underhåll av icke-säkerhetsrelaterade funktioner. 

-Jag har arbetat med SERMI sedan 2004 fram till idag med undantag för något år i startskedet av SFVF, säger Bo Ericsson. Tanken var att SERMI skulle sjösättas 2011 men det är komplicerat och allt har fördröjts till september 2020. Självklart kan reglerna för att få tillgång till all teknisk information ändras men i skrivande stund gäller det här. Fria verkstäder som redan är med i SFVF och arbetar för att bli en Godkänd Bilverkstad har nu en klar fördel jämfört mot alla andra verkstäder. Idag är jag glad över att ha arbetat med SERMI i snart 15 år så vi har den kunskap som krävs för att stötta och informera våra medlemmar, avslutar Bo Ericsson.

 

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tester för smartare AI-fordon i Västerås

Eurobattery Minerals inleder etisk borrning för batterimineraler

Priset har ökat på begagnade bilar

Verkstadsjuridik i verkligheten på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Fler hastighetskontroller i veckan

Dieselbilar släpper ut mer på sommaren

Nyhetsbrev

Oro bland mässdeltagarna på Elmia Husvagn Husbil

Trots stort intresse och högt besökarantal på årets husvgan- och husbilsmässa i Jönköping kändes oron bland samtliga deltagare i luften. Oron över WLTP, bonus malus och framför allt den nya beskattningen, förstås.

Arkiv

Storstrejk på GM kostar 400 miljoner dollar om dagen

Bedrägeriförsöken ökar på begagnatmarknaden

Bilhandelsplatsen Wayke märker en ökning i antalet bedrägeriförsök. Bara i augusti såg man 64 procent fler objekt som på något sätt manipulerats, jämfört med samma period i fjol.

Volkswagen investerar i eget operativsystem

AC Floby välkomnar bilbranschens teknikskifte

Teknikskiftet som pågår just nu inom fordonsbranschen går inte att jämföra med något tidigare. De företag som anammar förändringarna och ligger långt framme förutspås gå mot en ljus framtid.

Plus

Tema Kaross/Lackering: Blått är det nya svarta

Den mest populära kromatiska kulören på nya bilar i Europa är blått, med 10 procent enligt 2018 års Colour Popularity Report från Axalta. Blått har den mest omfattande kulörpositionen av alla kulörer, med 20 000 olika varianter från blekt babyblått till mörkt midnattsblått och allt däremellan.

Regeringen föreslår 100 miljoner kronor till biogas

Ny kalkyl: Elvägar billig metod för fossilfrihet

Godkänd Bilverkstad tar fart

Debatt: Varning för katastrofläge inom fordonsbranschen

Säkraste bilen underkänd i älgtestet

I Folksams rapport om bilars krocksäkerhet vann Toyota Rav4, men den klarar inte älgtestet enligt Teknikens Världs experter.

Bygg om din Bubbla till en elbil

KW Parts och Henkel Norden ingår samarbete

Bildelsföretaget KW Parts har inlett ett samarbete med kemiföretaget Henkel Norden. KW Parts verkar i 37 länder och tanken med samarbetet är att ytterligare utöka verksamheten geografiskt.

ZF avser att sälja sitt innehav i Haldex

Volkswagen förbereder eftermarknaden för elektrifieringen

Ford lanserar allt fler elektrifierade bilmodeller

Bytbil satsar på nybilssegmentet

Automechanikas lackerarmästerskap åker till Sydafrika

KGK erbjuder säkerhetssystemet Mobileye för eftermontering

Ledare #28: Omvärlden styr vår verksamhet

Volkswagen presenterar ny logotyp

Bosch utbildar i el- och hybridbilar

Ford godkänner transportbilar för HVO

För dåligt betalt – Däckteam nobbar fleet- och jourjobb

Gröna Bilister vill hållbarhetsdeklarera fordon

Kommunala satsningar påverkar allmänhetens elbilsintresse

Verkstadsföretagarnas yrkeslärarprojekt ger fler lärare

Bilia expanderar Netbil-konceptet

Klent med åtgärder efter bussbranden

Toyota presenterar TNGA-plattform för småbilar

Se alla Företagens egna nyheter

Har du koll på din lagpliktiga servicekontroll?

5 snabbhärdande medicinklassade lim - Limmet är ofta en effektiv och kostnadseffektiv lösning!

Mechatronic till DCT450, MPS6, Powershift

Fixa skadorna på inredningen innan leasingbilen lämnas tillbaka

Ny Heavy Duty arbetsbelysning

Vi ses på Skolforum 2019

Henkel Norden inleder samarbete med KW Parts

Mot en Godkänd Bilverkstad - få hjälp med riskerna kring bilvårdsprodukter

Är du uppmärksam på kompletterande produkter? Vi hjälper dig på väg...

Godkänd Bilverkstad säkerställer verkstadskvaliteten

Nyhet - slimmad extraljusramp med sotad lins

PFPE smörjmedel minskar risken för förtida lagerhaverier

Holmgrens Bil väljer Kobra II som säljstöd och affärssystem

Vi reder ut ECE reglementet

Lambdasond felkoder betyder inte alltid att lambdasonden är defekt

Produktnyhet från Purflux!

G A Lindberg ställer ut på Evertiq Expo i Lund 26/9, kom och hälsa på oss!

Ny webshop

Vad betyder viskositet för lim egentligen? & Vilken viskositet bör mitt lim ha?

Elf sponsrar The Distinguished Gentleman's Ride (DGR) 2019

Vi hjälper dig välja rätt Lazer extraljus.

Så kan du förebygga olyckor på arbetet

Nyhet inom diagnostik: i70 PRO.

Välkommen till CAB Day 2019 - Knowledge is king!

Däckställ och hjul -NY HEMSIDA

Sänd till en kollega

0.117