23948sdkhjf

SFVF: ”Volvo borde informera brett”

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Det är bara verkstäder som är Volvo-auktoriserade eller prenumererar på Volvo Vida eller Elektro Partners servicebulletiner som garanterat fått informationen om de förtätade bytesintervallen på Volvos D5-motor.

De enda verkstäderna som garanterat nås av informationen om Volvos förändrade bytesintervall för multiremmen på D5-motorn är de som är Volvo-auktoriserade och de verkstäder som använder Volvos diagnosmjukvara Vida. Ytterligare en kategori verkstäder som nåtts av informationen är de verkstäder som prenumererar på en en servicebulletin som heter Auto Frontal från det danska företaget Elektro Partner. I en av servicebulletinerna nyligen, som även publicerades i Motormagasinet nummer 20, så upplyste man om att Volvo ändrat rekommenderade bytesintervall för multiremmen på Volvos femcylindriga 2,4 liter stora dieselmotor med motorkod D5244xx.

Att Volvo skulle ha ändrat bytesintervallet redan för åtta år sedan tycker Tommie Nilsson, ansvarig för Elektro Partners verksamhet i Sverige, låter konstigt:

– Det kan förstås vara så att våra tekniker snappat upp den gamla informationen först nu. Men det visar i så fall hur dåligt den informationen från Volvo når ut till verkstäderna.

Läs mer: Verkstäder missar information om att Volvo ändrat bytesintervall

Vi har ringt runt till ett tiotal verkstäder runt om i Sverige som är anslutna till antingen Autoexperten, Mekonomen eller Meca. Ingen av alla verkstäder vi ringde kände till de förändrade bytesintervallen. Trots att de enligt Volvo Cars alltså förändrades redan 2011.

På Sveriges Fordonsverkstäders Förening är man mycket kritisk till Volvos ovilja att informera om de förändrade serviceinstruktionerna gällande den olycksdrabbade D5-motorn:

Jag har svårt att se att det på global nivå skulle finnas olika bytesintervall för denna form av produktegenskap där en brist föreligger. En förändring av reparations- och serviceanvisningar från Volvo Cars bör därför ske på global nivå. Volvo Cars har en skyldighet att tillhandahålla aktuella reparations- och serviceanvisningar för samtliga aktörer på eftermarknaden som köper licenser av dem, och utan fördröjning. De företagen har sedan en skyldighet att i sin tur hålla dessa anvisningar uppdaterade för eftermarknaden så att icke-auktoriserade verkstäder kan följa fordonstillverkarens anvisningar, säger SFVF:s jurist Ulf Stefansson i en kommentar.

Läs mer: Verkstäder missar information om att Volvo ändrat bytesintervall

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Oroligheter stängde bilfabrik i Barcelona

Plus

Tema Bildemontering/Miljöhantering: För dyrt att återvinna plasten

Plus

Tema Bildemontering: Bilskrotning – mygel eller enligt reglerna?

En granskning av den svenska bilskrotningen har lett till flera mediala utspel från branschfolk och politiker. Men vad är det egentligen som står på?

OKQ8 startar ambulerande bilvård

Volvo AB öppnar nytt affärsområde för autonoma transporter 

Hyundai storsatsar på autonoma fordon

Nyhetsbrev

Nya regler gäller inför vinterdäckssäsongen

Arkiv

Gymnasium i Ängelholm startar nytt fordonsprogram

CAB day heldag för skadeverkstäder

Onsdagen den 16 oktober anordnade CAB Group en heldag för skadeverkstäder. Eventet ägde rum i Drivelab centers lokaler i Arlandastad och innehöll ett matigt program med information och mingel.

Plus

Nissan lär robotar forma karossplåt

Ny teknik kan forma karossdetaljer utan hydraulpressar. Därmed kan man tillverka karossplåt åt nedlagda bilmodeller.

Volvo Cars antar övergripande klimatplan

Plus

Tema Stötdämpare/Fjädrar: Karnag löser fjädringen på transportfordon

Trafiksäkerhet och komfort är två ord som står högt upp på listan när vi pratar med Karnag om deras fjädringslösningar för eftermarknaden.

Plus

Förfalskade tändstift vanligare än man kan tro

De kan förstöra en motor på ett ögonblick. Nu varnar australiska FCAI för att förfalskade tändstift är vanligt i internethandeln.

1

SFVF vill se rutavdrag på bilreparationer i glesbygd

Ett utökat rutavdrag som även omfattar underhåll av underhåll och reparation av privatägda personbilar skulle stödja glesbygden och motverka svartarbete. Det menar SFVF i ett förslag till regeringens utredare.

Så hanterar du riskerna med elfordon

SFVF och Rise släpper information och rekommendationer kring brandsäkerhet vid laddning och hur hanteringen av skadade elfordon ska skötas.

1

Ledare #33: Vart tog biobränslena vägen?

BMW 2-serie Gran Coupe delar teknik med Mini

Volvo siktar högt med sin elbil

Recharge kommer att vara samlingsnamnet för alla laddbara Volvo-bilar med helt elektrisk drivlina eller laddhybrid-drivlina. Först ut är elbilen XC40 Recharge.

BASF erbjuder ny metod för plaståtervinning

Ingenjörsjobb på spel när fordonsbranschen förändras

Nytt samarbete för tester av bilbatterier

Däckverkstaden gjorde inte fel enligt Arbetsmiljöverket

Den däckverkstad i Umeå där en praktikant dog tidigare under hösten gjorde inget fel enligt Arbetsmiljöverket, rapporterar Västerbottens-kuriren.

Nya riktlinjer påverkar trafiken i urbana miljöer

VW skjuter på beslut om ny fabrik i Turkiet

Fler verkstäder ansluter sig till Däckpartner

Vitt nu mer populärt än svart

ABS Wheels blir Gasellföretag för tredje året i rad

CarNext.com öppnar sin första butik i Sverige

Hedin Bil öppnar Kia-anläggning i Göteborg

Porsche vill bygga flygande bilar med Boeing

Ny tjänst bevakar servicebehovet

Plus

Tema Tvätt/Bilvård: Rena bilar – men till vilket pris?

Vikarierande reporter sökes till Motormagasinet

OKQ8 förvärvar miljöinriktat biltvättföretag

Stulna bilar försvinner allt oftare

1

Ledare #32: Allt är inte bilföretagens fel

Se alla Företagens egna nyheter

Vi presenterar Lazer Lamps första arbetsljusramp!

G A Lindberg renoverar labbet - Nya labbtjänster inom kort!

Utbildningsvecka hos RISE 2019: Fogning av multimaterial

G A Lindberg - föredragshållare på SSG Hydraulikdagar

Marknadens kanske minsta arbetsljus

Länkarmar till Tesla S och X - nu en del av Triscans sortiment

Smörjmedel för svåra förhållanden - Se här hur du uppnår en bergsäker produktivitet!

Vad är skillnaden mellan ren och modifierad sinusvåg?

Arbetsverktyg för att skydda personalen

Ett sortiment för allas behov

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

Sensorprogrammet har utökats med MAP-sensorer

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Seminarium om hantering och produktion vid ingjutning med polyuretan

Limma ”feta plaster” (Polyeten och Polypropylen) – Det här behöver du tänka på!

Välkommen till vår nya webbplats!

Är du den vi söker?

Arbetsmiljöverket undersöker kemiska risker i arbetet - bilverkstäder är en fokusgrupp

Så här rekommenderar vi på INFOFLEX DATA våra kunder att arbeta för att bli en Godkänd Bilverkstad

En säkrare arbetsdag för dig, medtrafikanter och medpassagerare.

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning t.ex. lim, smörjfett & siliko...

Reparationssatser till BMW Getrag GS6-17 växellådan

Ytterligare 84 delar till el-, hybrid- och gasbilar

En lysande liten nyhet

Besök Yallotrade på inspirationsdagen 27/9!

Sänd till en kollega

0.157