23948sdkhjf

Avgasmätning en bortglömd felsökningsmetod

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Att jobba med emissionsanalys – att mäta och analysera avgasernas innehåll – gör felsökningen både snabbare och mera träffsäker. Det menar två aktörer i branschen som vi pratat med.

– Om man lyfter blicken och tittar på hur många verkstäder jobbar ute i Europa så är emissionsanalys grunden till all diagnostik. Innan verkstaden pluggar in ett OBD-instrument i bilen så tittar de först på vad som finns i avgaserna.

Det säger Daniel Mattinson, som jobbar med försäljning på Bosch som är en av fera tillverkare av emissionsanalysutrustning för verkstäder.

På en IAM-verkstad (allbilverkstad) jobbar man ofta med alla möjliga bilmärken men abonnerar sällan på information till alla bilmärken utan istället på ett diagnosverktyg för allbil, förklarar Daniel Mattinson.

Läs mer: "Man fokuserar för mycket på diagnosverktygen"

– Så där den stora märkesverkstadens märkesspecialiserade servicetekniker nyttjar de allokerade erfarenheterna av märket och tillverkarens information får allbilverkstäderna jobba efter principen att serviceteknikern själv felsöker och har kunskaperna att tolka bilens olika symptom.

– Och det är där som avgasmätaren kommer in. I många länder, men inte Sverige, jobbar verkstäderna med felsökning med hjälp av avgasmätning.

En annan detalj som skiljer Sverige från många andra länder i Europa är enligt Daniel Mattinson att bilbesiktningen i Sverige inte gör någon avancerad avgasmätning. Här finns åtminstone en del av förklaringen vårt regelverk. En annan förklaring som Daniel Mattinson pekar på är att man på fordonsutbildningarna i Sverige inte heller jobbar med avgasmätning i någon nämnvärd utsträckning.

– Lek med tanken att du skulle åka runt i Europa med en bil med en motor som går knackigt. Många av verkstäderna skulle, det första de gör, plugga in en sticka i avgasröret och mäta.

Dagens utrustning för emissionsanalys på fordon är ganska enkel att använda och kräver ingen utbildning för att komma igång med, säger Daniel Mattinson.

Att ställa en diagnos på bilen genom att mäta avgaserna handlar delvis om att titta på helheten – vad avgaserna innehåller – och att titta orsaken till att ett eller flera värden sticker ut från det normala eller förväntade värdet, förklarar Daniel:

– Säg att emmisionsanalysen visar att HC-värdet sticker iväg – då får man titta vad det kan bero på. Då är nästa steg att plugga in diagnosverktyget.

Vilka är nackdelarna för verkstäder som inte jobbar med att analysera avgaserna?
– Jag skulle nog säga att det finns framför allt två riskmoment; det ena är att man på verkstaden byter en massa komponenter i onödan, vilket medför att kunden betalar för åtgärder och delar helt i onödan. Det andra riskmomentet är att felsökningen tar onödigt lång tid.

Vad bör man tänka på om man funderar på att investera i utrustning för emissionsanalys till verkstaden?
– Man bör vända sig till en seriös leverantör eller distributör och tillsammans göra en ordentlig analys över vilka behov man har i verkstaden och vad man vill uppnå med att jobba med emmisionsanalys.

Men lönar det sig verkligen för en verkstad i dag att investera i avgasmätning?
– Jag skulle vilja påstå, utan att prata om någon specifik tillverkare, att alla som arbetar med felsökning har goda möjligheter att göra ett professionellare jobb, med bättre resultat och med högre effektivitet.

Läs mer: "Man fokuserar för mycket på diagnosverktygen"

Fotnot: IAM är engelskans förkortning för oberoende verkstäder – independent aftermarket.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

85 procent i arbete efter ny satsning i Malmö

Volvo investerar i Autotech Ventures

Termisk sprutning bidrar till mindre utsläpp

Plus

Tema batterier – Även en elbil har ett 12V-batteri!

Den första bilen som fick elstart för över 100 år sedan hade ett blybatteri som strömkälla och det var så termen startbatteri kom till. Sedan dess har man introducerat alltmer elektronik i bilarna som behöver strömförsörjning. Att säga att ett blybatteri är en beprövad produkt är vara onödigt försiktig.

M Sveriges påstående är "raljerande"

Konsumentorganisationen M Sverige påstår att bilköp online är som att ”köpa grisen i säcken”. Branschen tycker tvärtom.

Generösare gräns för klimatbonus

Nyhetsbrev

Naturvårdsverket backar i frågan om nermalda bildelar

Arkiv
Plus

Tema Personlig Utrustning – Med jobbkläder som jobb

Inget lämnas åt slumpen när hos Jobman när man designar arbetskläder. Noga utvalda material och funktioner är nyckeln till ett hållbart och livskraftigt plagg.

Nya gymnasiekurser på förslag

Bilhandlarnas vardag hettar till

Morris gör el-comeback

Volvo investerar i autonom mobilitet

SFVF positiva till fler kontroller av verkstäderna

Allt fler bilverkstäder arbetar svart och en rad insatser görs för att få bukt på problemet. Försäkringsbolagen ställer krav, certifieringar införs, myndigheter samarbetar tätare – men SFVF vill se mer kontroller.

Skellefteå leder nytt batterisamarbete

Ett nytt europeiskt samarbete för att öka kompetensen inom tillverkning av batterier kommer att ledas av Skellefteå kommun.

Dekra i kvalitetssamarbete med mindre bolag

Försäkringsbolagens krav på skadeverkstäder

För att få utfärda arbeten åt ett försäkringsbolag finns en rad krav för skadeverkstäder. De skiljer sig lite olika åt beroende på företag, men alla har ett gemensamt syfte: att verkstaden ska vara seriös.

Upplands motor stödjer Musikhjälpen

Årets Butik: Från garaget till miljoner i omsättning

Det blev andra gången gillt för Hästbackas Bildelar på Motorgalan när man utsågs till Årets Butik. Ett helt korrekt beslut, anser företagets ägare Fabian Hästbacka, med mycket hårt arbete i bagaget.

Vem ska få nyckeln till fordonsdatan?

Arbetet med att ta fram en e-legitimation som ger bilmekaniker tillgång till bilens skyddade tekniska information, Sermi, har pågått länge. Ett viktigt arbete anser Motorbranschens Riksförbund, MRF, men man är osäker på när arbetet kan gå i hamn.

Autoexperten i treårigt samarbete med Svenska Skidskytteförbundet

Premiär för Sveriges största gör-det-själv-biltvättskedja

Rådet: Köp inte begagnad bil online!

1

Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

Begagnatmarknaden backar – och växer

Mer flexibla skatteregler för husbilar ska utredas

1

SFVF: ”Hjälp bilägare som är oroliga för brandrisk!”

Daimler ska säga upp 10 000 anställda

Malte Månson Verkstäder expanderar och förvärvar Hylast

Designade biobränslen ger förbättrad funktion

McLaren Elva skippar vindrutan

Mechanum i Malmö auktoriserad Mercedes-verkstad

Northvolt laddar för tre gånger högre kapacitet

Delningsapp för elbilsladdning lanserad

Polisen avslöjar fuskande verkstäder

Hankooks vd gripen misstänkt för mutbrott

Audi ska minska personalstyrkan

Se alla Företagens egna nyheter

Vi kikar närmare på Tyskland

Påverkar klimatförändringen försäljning i vintern?

Vi lockar fram barnet hos dig - se dagens lucka

Ny PURFLUX-katalog 2020 är nu tillgänglig!

Ny skylthållare

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Audi Q8 dragkrok det nye T60 system från GDW

NT 680 PRO: en enkel och funktionell diagnos

Ny produkt på marknaden - LEGION DIM

Produktnyhet från Purflux!

Luftbälgar och kompressorer till bilar med luftfjädring

Har du öppnat dagens lucka?

Uppdaterad APP från Purflux!

Ford Focus IV dragkrok det nye T60 system från GDW

Fröbergs lanserar webshop för bilbranschen!

Nyhet från Purflux

Automässan 2020

Subaru XV dragkrok det nye T60 system från GDW

BLACK FRIDAY! Passa på att köpa en bra 50 Amp-laddare.

NYTT: Mer än 60 referenser i EGR-kylare

Cirkulär Skadereglering

Brett sortiment av bromsserviceutrustning

Audi A7 Sportback dragkrok det nye T60 system från GDW

Dags att digitalisera bilhallar & showrooms

ACTIA 3D4C: en premiumhjulmätare från Actia

Sänd till en kollega

0.128