23948sdkhjf

Avgasmätning en bortglömd felsökningsmetod

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Att jobba med emissionsanalys – att mäta och analysera avgasernas innehåll – gör felsökningen både snabbare och mera träffsäker. Det menar två aktörer i branschen som vi pratat med.

– Om man lyfter blicken och tittar på hur många verkstäder jobbar ute i Europa så är emissionsanalys grunden till all diagnostik. Innan verkstaden pluggar in ett OBD-instrument i bilen så tittar de först på vad som finns i avgaserna.

Det säger Daniel Mattinson, som jobbar med försäljning på Bosch som är en av fera tillverkare av emissionsanalysutrustning för verkstäder.

På en IAM-verkstad (allbilverkstad) jobbar man ofta med alla möjliga bilmärken men abonnerar sällan på information till alla bilmärken utan istället på ett diagnosverktyg för allbil, förklarar Daniel Mattinson.

Läs mer: "Man fokuserar för mycket på diagnosverktygen"

– Så där den stora märkesverkstadens märkesspecialiserade servicetekniker nyttjar de allokerade erfarenheterna av märket och tillverkarens information får allbilverkstäderna jobba efter principen att serviceteknikern själv felsöker och har kunskaperna att tolka bilens olika symptom.

– Och det är där som avgasmätaren kommer in. I många länder, men inte Sverige, jobbar verkstäderna med felsökning med hjälp av avgasmätning.

En annan detalj som skiljer Sverige från många andra länder i Europa är enligt Daniel Mattinson att bilbesiktningen i Sverige inte gör någon avancerad avgasmätning. Här finns åtminstone en del av förklaringen vårt regelverk. En annan förklaring som Daniel Mattinson pekar på är att man på fordonsutbildningarna i Sverige inte heller jobbar med avgasmätning i någon nämnvärd utsträckning.

– Lek med tanken att du skulle åka runt i Europa med en bil med en motor som går knackigt. Många av verkstäderna skulle, det första de gör, plugga in en sticka i avgasröret och mäta.

Dagens utrustning för emissionsanalys på fordon är ganska enkel att använda och kräver ingen utbildning för att komma igång med, säger Daniel Mattinson.

Att ställa en diagnos på bilen genom att mäta avgaserna handlar delvis om att titta på helheten – vad avgaserna innehåller – och att titta orsaken till att ett eller flera värden sticker ut från det normala eller förväntade värdet, förklarar Daniel:

– Säg att emmisionsanalysen visar att HC-värdet sticker iväg – då får man titta vad det kan bero på. Då är nästa steg att plugga in diagnosverktyget.

Vilka är nackdelarna för verkstäder som inte jobbar med att analysera avgaserna?
– Jag skulle nog säga att det finns framför allt två riskmoment; det ena är att man på verkstaden byter en massa komponenter i onödan, vilket medför att kunden betalar för åtgärder och delar helt i onödan. Det andra riskmomentet är att felsökningen tar onödigt lång tid.

Vad bör man tänka på om man funderar på att investera i utrustning för emissionsanalys till verkstaden?
– Man bör vända sig till en seriös leverantör eller distributör och tillsammans göra en ordentlig analys över vilka behov man har i verkstaden och vad man vill uppnå med att jobba med emmisionsanalys.

Men lönar det sig verkligen för en verkstad i dag att investera i avgasmätning?
– Jag skulle vilja påstå, utan att prata om någon specifik tillverkare, att alla som arbetar med felsökning har goda möjligheter att göra ett professionellare jobb, med bättre resultat och med högre effektivitet.

Läs mer: "Man fokuserar för mycket på diagnosverktygen"

Fotnot: IAM är engelskans förkortning för oberoende verkstäder – independent aftermarket.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Tema Bildemontering: Karstorp ger skrotbilen nytt liv

Hydroscand lanserar e-handel i Sverige

Ledare #34: Självkörande bilar är fortfarande långt borta

M Sverige vill se utökade krocktester

Riksförbundet M Sverige anser att det behövs utökade krocktester. Detta efter det uppmärksammade test av bilbarnstolar som Råd och Rön publicerade den 22 oktober, där en testdocka flög ur ett babyskydd.

BMW mest stölddrabbade märket

Plus

Schwenker är branschens doldisar

Tyska Schwenker förser mängder av svenska verkstäder med reservdelar. Men de skyltar inte i onödan med sin närvaro.

Nyhetsbrev

Sjölin & Hagström ratar kedjorna

De trivs med att inte vara anslutna till någon kedja. Sjölin & Hagström Motor löser problemen ändå och beställer sina reservdelar från Tyskland.

Arkiv

Renault presenterar lätta transportbilar som drivs med vätgas

Fler vill ha elbil - få har råd

Plus

Tema Bildemontering: Så får elbilsbatterier nytt liv

Återvinning av elbilsbatterier är bara i sin linda. Men ny teknik gör det till en framtidsmarknad.

Plus

Tema Bildemontering: Bilskrotning – mygel eller enligt reglerna?

En granskning av den svenska bilskrotningen har lett till flera mediala utspel från branschfolk och politiker. Men vad är det egentligen som står på?

Plus

Tema Bildemontering: För dyrt att återvinna plasten

OKQ8 startar ambulerande bilvård

Volvo AB öppnar nytt affärsområde för autonoma transporter 

Ångkrackning kan återvinna plastskräp

Nytt bilhus på gång i Uppsala

Suzuki-handlaren S:t Olof Bil flyttar sin verksamhet till helt nya lokaler. Sammanlagt handlar det om 2 000 kvadratmeter i två plan.

Oroligheter stängde bilfabrik i Barcelona

Vikarierande reporter sökes till Motormagasinet

1

Nya regler gäller inför vinterdäckssäsongen

Hyundai storsatsar på autonoma fordon

Gymnasium i Ängelholm startar nytt fordonsprogram

CAB day heldag för skadeverkstäder

Onsdagen den 16 oktober anordnade CAB Group en heldag för skadeverkstäder. Eventet ägde rum i Drivelab centers lokaler i Arlandastad och innehöll ett matigt program med information och mingel.

Plus

Nissan lär robotar forma karossplåt

Ny teknik kan forma karossdetaljer utan hydraulpressar. Därmed kan man tillverka karossplåt åt nedlagda bilmodeller.

Volvo Cars antar övergripande klimatplan

1

Ledare #33: Vart tog biobränslena vägen?

BASF erbjuder ny metod för plaståtervinning

Ingenjörsjobb på spel när fordonsbranschen förändras

Nya riktlinjer påverkar trafiken i urbana miljöer

Fler verkstäder ansluter sig till Däckpartner

Nytt samarbete för tester av bilbatterier

Vitt nu mer populärt än svart

ABS Wheels blir Gasellföretag för tredje året i rad

CarNext.com öppnar sin första butik i Sverige

Hedin Bil öppnar Kia-anläggning i Göteborg

Porsche vill bygga flygande bilar med Boeing

Ny tjänst bevakar servicebehovet

Se alla Företagens egna nyheter

Svårt att se i höstmörkret?

Transportföretagens Skolledarkonferens lyfter utmaningar

Så utför du effektiva däckbyten

29 oktober startar KTH-kursen Industriell limningsteknik

Vi presenterar Lazer Lamps första arbetsljusramp!

G A Lindberg renoverar labbet - Nya labbtjänster inom kort!

Utbildningsvecka hos RISE 2019: Fogning av multimaterial

G A Lindberg - föredragshållare på SSG Hydraulikdagar

Marknadens kanske minsta arbetsljus

Länkarmar till Tesla S och X - nu en del av Triscans sortiment

Smörjmedel för svåra förhållanden - Se här hur du uppnår en bergsäker produktivitet!

Vad är skillnaden mellan ren och modifierad sinusvåg?

Arbetsverktyg för att skydda personalen

Ett sortiment för allas behov

Brandklassade lim och ingjutningsmaterial för tåg enligt EN 45545-2

Sensorprogrammet har utökats med MAP-sensorer

G A Lindberg ChemTech söker en ny Miljötekniker till Stockholm

Seminarium om hantering och produktion vid ingjutning med polyuretan

Limma ”feta plaster” (Polyeten och Polypropylen) – Det här behöver du tänka på!

Välkommen till vår nya webbplats!

Är du den vi söker?

Arbetsmiljöverket undersöker kemiska risker i arbetet - bilverkstäder är en...

Så här rekommenderar vi på INFOFLEX DATA våra kunder att arbeta för att bli...

En säkrare arbetsdag för dig, medtrafikanter och medpassagerare.

3 sätt att undvika luftbubblor vid ompackning t.ex. lim, smörjfett & siliko...

Sänd till en kollega

0.146