23948sdkhjf

Avgasmätning en bortglömd felsökningsmetod

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Att jobba med emissionsanalys – att mäta och analysera avgasernas innehåll – gör felsökningen både snabbare och mera träffsäker. Det menar två aktörer i branschen som vi pratat med.

– Om man lyfter blicken och tittar på hur många verkstäder jobbar ute i Europa så är emissionsanalys grunden till all diagnostik. Innan verkstaden pluggar in ett OBD-instrument i bilen så tittar de först på vad som finns i avgaserna.

Det säger Daniel Mattinson, som jobbar med försäljning på Bosch som är en av fera tillverkare av emissionsanalysutrustning för verkstäder.

På en IAM-verkstad (allbilverkstad) jobbar man ofta med alla möjliga bilmärken men abonnerar sällan på information till alla bilmärken utan istället på ett diagnosverktyg för allbil, förklarar Daniel Mattinson.

Läs mer: "Man fokuserar för mycket på diagnosverktygen"

– Så där den stora märkesverkstadens märkesspecialiserade servicetekniker nyttjar de allokerade erfarenheterna av märket och tillverkarens information får allbilverkstäderna jobba efter principen att serviceteknikern själv felsöker och har kunskaperna att tolka bilens olika symptom.

– Och det är där som avgasmätaren kommer in. I många länder, men inte Sverige, jobbar verkstäderna med felsökning med hjälp av avgasmätning.

En annan detalj som skiljer Sverige från många andra länder i Europa är enligt Daniel Mattinson att bilbesiktningen i Sverige inte gör någon avancerad avgasmätning. Här finns åtminstone en del av förklaringen vårt regelverk. En annan förklaring som Daniel Mattinson pekar på är att man på fordonsutbildningarna i Sverige inte heller jobbar med avgasmätning i någon nämnvärd utsträckning.

– Lek med tanken att du skulle åka runt i Europa med en bil med en motor som går knackigt. Många av verkstäderna skulle, det första de gör, plugga in en sticka i avgasröret och mäta.

Dagens utrustning för emissionsanalys på fordon är ganska enkel att använda och kräver ingen utbildning för att komma igång med, säger Daniel Mattinson.

Att ställa en diagnos på bilen genom att mäta avgaserna handlar delvis om att titta på helheten – vad avgaserna innehåller – och att titta orsaken till att ett eller flera värden sticker ut från det normala eller förväntade värdet, förklarar Daniel:

– Säg att emmisionsanalysen visar att HC-värdet sticker iväg – då får man titta vad det kan bero på. Då är nästa steg att plugga in diagnosverktyget.

Vilka är nackdelarna för verkstäder som inte jobbar med att analysera avgaserna?
– Jag skulle nog säga att det finns framför allt två riskmoment; det ena är att man på verkstaden byter en massa komponenter i onödan, vilket medför att kunden betalar för åtgärder och delar helt i onödan. Det andra riskmomentet är att felsökningen tar onödigt lång tid.

Vad bör man tänka på om man funderar på att investera i utrustning för emissionsanalys till verkstaden?
– Man bör vända sig till en seriös leverantör eller distributör och tillsammans göra en ordentlig analys över vilka behov man har i verkstaden och vad man vill uppnå med att jobba med emmisionsanalys.

Men lönar det sig verkligen för en verkstad i dag att investera i avgasmätning?
– Jag skulle vilja påstå, utan att prata om någon specifik tillverkare, att alla som arbetar med felsökning har goda möjligheter att göra ett professionellare jobb, med bättre resultat och med högre effektivitet.

Läs mer: "Man fokuserar för mycket på diagnosverktygen"

Fotnot: IAM är engelskans förkortning för oberoende verkstäder – independent aftermarket.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Drivremmar problembarn för Volvo

Volvos problem med motorer som riskerar haverera på grund av rembrott har visat sig vara omfattande, och Volvo har fortfarande inte vidtagit alla nödvändiga åtgärder för att minimera riskerna för bilägarna.

Volvo chocksänker bytesintervall för remmar

När Volvo lanserade sina nya fyrcylindriga dieselmotor i VEA-familjen hade den en av marknadens längsta bytesintervall för kamremmen. Nu har Volvo gått ut med nya instruktioner där man nära på halverat bytesintervallet.

Godkänd Bilverkstad blir tvingande när kommun gör upphandling

Kunskapen om Godkänd Bilverkstad sprider sig och nu har Sundsvalls kommun beslutat att i sin upphandling av verkstäder kräva att verkstaden ska vara ansluten till SFVF och/eller MRF och därmed också Godkänd Bilverkstad.

Handlare har inte koll på Volvos nya bytesintervall

Volvo Cars information om kortade kamremsbytesintervall når inte ut till fria verkstäder och inte ens till Volvo-auktoriserade handlare. Många bilköpare riskerar därför att få en otrevlig överraskning när det är dags för första servicen.

Ny säsong av Bilprovningen på TV3

Sasha Selipanov blir ny designchef på Koenigsegg

Koenigsegg Automotive har utsett Alexander (Sasha) Selipanov till ny designchef. Han har en bakgrund från Volkswagen, Lamborghini, Bugatti och Genesis.

Nyhetsbrev

Årets Verkstad kommer till Inspirationsdagen 100% Verkstad

Arkiv

McDonald's nya skylt för elladdning

Kvdbil-rapport visar på försäljningsras av begagnade bilar under 2019

Försäljningen av begagnade bilar fortsätter att minska. Under andra kvartalet 2019 föll försäljningen med cirka 6,1 procent jämfört med samma period i fjol. Samtidigt har lagren av begagnade bilar minskat hos bilhandeln. Det visar ny statistik från bilförmedlaren Kvdbil.se.

Chef-intervju: Mikael Backteman, Boier Bilverktyg

Egentligen hade han tänkt lämna branschen och göra någonting helt annat. Men ödet ville annorlunda. Nu är Mikael Backteman vd för Boier Bilverktyg.

Intresset för rally ökar – juniorboom i Rally-SM

Vinnare från MotorGalan tävlar i Yrkes-VM

Anna Widholm, lackerare vid Möller Bil i Västerås och vinnare av Årets Lackerare vid MotorGalan 2018 är en av de tävlande från fordonsbranschen vid Yrkes-VM i ryska Kazan. Den andre tävlande från fordonsbranschen är Oscar Thulin, Toveks Bil i Lund som tävlar i Bilskadeteknik.

Begagnatköpen ökade med 42 % under juli med VW Golf i topp

Lackerare efterlyses till MotorGalan

Den 14 november är det dags för Motorgalan 2019 på Berns Salonger i Stockholm. Då ska vinnare i 13 olika kategorier få sina priser. Det är hög tid att nominera till de olika kategorierna. Vi skulle gärna se att fler nomineras, bland annat till kategorin Årets Lackerare.

Northvolt har börjat rekrytera till batterifabriken i Skellefteå

Nu ska fordonsbranschen utbilda i batteri- och elbilsteknik

Den svenska fordonsbranschen ska utbilda 10 000-tals svenska anställda för att inte Sverige ska hamna på efterkälken inom elbilar. Risken är att Kina och Tyskland konkurrerar ut Sverige, uppger Ekonomiekot.

Antal elbilar ökar och det är Tesla Model 3 som driver på

Samtidigt som effektfrågan debatteras flitigt fortsätter antal laddbara bilar att öka. Tesla Model 3 fortsätter att driva beståndsutvecklingen bland elbilarna. Nya studier visar emellertid att stora ökningar av elbilsbeståndet kan göras utan att ytterligare nätkapacitet behöver byggas ut.

Mopedens dag en folkfest i norr

Nu är det dags att nominera till MotorGalan

Den 14 november är det dags för MotorGalan 2019 på Berns Salonger i Stockholm. Då ska vinnare i 13 olika kategorier få sina priser. Men innan dess är det dags att nominera till de olika kategorierna. Den 13 augusti är sista dag att nominera.

Ytterligare 200 bilåterförsäljare väljer DEFAs Installerat & Klart

HBA Fordonsteknik AB presenterar liten, lysande nyhet

Stabil arbetsbänk med säkert fotfäste

Kolla vilka som vann på MotorGalan förra året

Över 100 startande och 88 jagar SM-poäng i Kolsvarundan

Digital batterimätare för 12- och 24-volts batterier

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

Se alla Företagens egna nyheter

Drivaxel till Peugeot 207

Nyhet! Batterilös startbooster: GYS Startronic 800.

Ny drivaxel till Mazda 3

Snabba svar om snabblim

Vridmoment omvandlare till automatväxellådor

INFOFLEX FORDON - Integration Fortnox

Vi ses väl på Trailer Trucking Festival?

Vi fortsätter att sponsra Solvatten

Nyhet - Carbon serien från Lazer Lamps

Nytillverkade turboladdare

Kom ihåg att riskbedöma bilvårdsprodukter och andra kemikalier

Korrekt bromsprov för personbilssläp med påskjutsbroms

Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare..? Missa inte Mobilskolan i September!

Behöver du en produktlösning med DT-kontakt?

Ljusinställning - ACVLJN5413

Välkommen på Seminarium om ingjutning av elektronik med WEVO den 14-16 oktober 2019.

Uppdaterad produktkatalog

Ny drivaxel till Hyundai och Kia

Sogefi OE leverantör till "årets motor" från Ferrari

Hårdtest av UV-Triple+, Den svensktillverkade härdlampan för bilglasreparationer

Unikt kombinationsljus

Hjulinställning - ACTIA 3DLite

Fokus på verkstäder: Bli redo för besök från Arbetsmiljöverket

Nytt effektivt sätt att kolla oljemängden i faten!

Actigas 400 - Fyrgasmätare med display för bensin.

Sänd till en kollega

0.253