23948sdkhjf

Han vet hur man hamnar högst upp på Google

| Av Pierre Kjellin | Tipsa redaktionen

Marknadsföring som inte kostar en krona, men ändå ger avtryck på nätet? Vi har bett ABS Wheels marknadschef Jorge Castro förklara hur man kan lyckas med sin marknadsföringsstrategi.

När jag sökte på ordet ”fälgar” på Google i dag hamnade ABS Wheels högst upp på träfflistan. Hur lyckas man med det?
– Det är flera olika saker man måste jobba med. Vi jobbar mycket med att synas på nätet. Vi syns till exempel en hel del på internetforum. Ett exempel är sajten Familjeliv. Det kan till exempel vara någon som ställer frågan där, om när man ska byta från vinterdäck till sommardäck.

Hur hittar du de här diskussionstrådarna där ni går in och interagerar?
– Jag har digitala verktyg där jag kan gå in och hämta data från olika sajter. Sedan kan man också ha automatiska bevakningar på nätet, där man har ett antal nyckelord som sökmotorn bevakar och sedan skickar en regelbunden rapport med sökresultat.

Ni satsar också mycket på dem som besöker er hemsida. Hur gör ni det?
– Man måste ta reda på vad besökarna gör när de kommer in på hemsidan. Man kan till exempel titta på vilka produkter de klickar på och vilka av dessa produkter som de stannar längre på innan de klickar sig vidare.

Vilka webbverktyg behöver man för att kunna se detta?
– Du har till exempel Google Analytics, sedan finns Hotjar – det är gratis. Har du en större sajt finns det även betalversion av Hotjar.

Varför är det så viktigt att ta reda på vad besökarna på webbsidan gör?
– Genom att ta reda på besökarnas beteende på hemsidan så får du reda på mer om företagets kunder, och om presumtiva kunder. Det är ungefär som att ha en kamera i butiken som spanar på kunderna. Om du till exempel ser att många av besökarna klickar på en viss typ av produkter eller tjänster så kan du också lyfta fram dessa på hemsidan.

Hur använder ni sociala medier som Facebook och Twitter i er marknadsföring?
– Vi gör mycket meemes. Ett exempel på en meeme är att man tar en rolig bild, skriver en rolig text till den och postar den på till exempel Facebook. Vi får många likes när vi lägger ut meemes. På Twitter är vi lite mera seriösa. Om det till exempel är någon där som lagt ut en status om att han köpt nya sommardäck, så går vi in och kommenterar med ”Grattis! Vad kul!” Och på så sätt hamnar vi på den personens flöde. För han har ju sina följare som sedan ser oss i flödet.

Du har också gjort poddradio, där du intervjuat några chefer i branschen. Hur gynnar denna typ av marknadsföring ABS Wheels?
– Det är varumärkesbyggande för oss. Att kunderna kan se att vi får samtala med chefer och nyckelpersoner i branschen ger oss auktoritet. Podden är tiominuters samtal med personen om vem han eller hon är och vad de gör på sitt jobb. Autopodden sprider vi till våra kunder via Spotify.

Du jobbar också just nu med att sjösätta en sajt som heter Antimobbning.se. Hur blir detta marknadsföring för ABS Wheels?
– Tanken med sajten är att lära ut kunskap om mobbning, där branschen är med. Vi tycker att det är angeläget att jobba mot mobbning, som är ett stort samhällsproblem. Vi ville också ena branschen kring ett problem som vi tillsammans jobbar för att bekämpa. Så jag jobbar nu med att få med ett antal samarbetspartners i det här projektet. En positiv bieffekt med att jobba mot mobbning är förstås också att det är bra reklam för vårt företag.

Ge exempel på en riktigt bra marknadsföringsaktivitet ni gjort på sistone.
– Vi tog kontakt med Anders Adali, en före detta yrkeskriminell som under 90-talet var ökänd i den undre världen. Vi filmade Anders medan han visade handgripligen hur proffstjuven oskadliggör fälgens stöldskydd – låsmuttern. Vi spred filmen till våra kunder och på sociala medier och gensvaret och uppmärksamheten blev enormt.

Så lyckas du med din e-handel – 5 tips från ABS Wheels
1.
Jobba med hemsidans innehåll och utseende
2. Mobilanpassa hemsidan
3. Ha bra och högupplösta bilder på hemsidan
4. Var aktiv på sociala medier och dela med dig av t.ex tips och tricks
5. Ha ett brett produktutbud

FAKTA ABS Wheels
En av Sveriges största fälgleverantörer, med egen webbutik. Företaget samarbetar även med en rad verkstäder runt om i landet dit kunderna kan få sina däck och fälgar levererade och monterade. Har även egna fälgar under eget varumärke som distribueras via www.abswheels.se

OM Jorge Castro: Finalist som årets marknadsförare 2018. Blev i år utsedd till en av Sveriges 101 supertalanger av tidningen Veckans Affärer. Skriver just nu på en bok om digitala plattformar. Boken lanseras 2021.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (7)
Startsidan just nu

Jakten på fuskare på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Scania investerar i mjukvaru- och konsultbolag

Amerikanska hjälpstartare siktar på Sverige

The Noco Company är en av giganterna på den amerikanska marknaden för batteriladdare och hjälpstartare. Nu vill man erövra de nordiska länderna.

Ledare #29: WLTP stökar till det för branschen

Volvo utbildar framtidens ledare

Tester för smartare AI-fordon i Västerås

Nyhetsbrev

Eurobattery Minerals inleder etisk borrning för batterimineraler

Arkiv

Priset har ökat på begagnade bilar

Verkstadsjuridik i verkligheten på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Fler hastighetskontroller i veckan

Dieselbilar släpper ut mer på sommaren

Oro bland mässdeltagarna på Elmia Husvagn Husbil

Trots stort intresse och högt besökarantal på årets husvgan- och husbilsmässa i Jönköping kändes oron bland samtliga deltagare i luften. Oron över WLTP, bonus malus och framför allt den nya beskattningen, förstås.

Storstrejk på GM kostar 400 miljoner dollar om dagen

Bedrägeriförsöken ökar på begagnatmarknaden

Bilhandelsplatsen Wayke märker en ökning i antalet bedrägeriförsök. Bara i augusti såg man 64 procent fler objekt som på något sätt manipulerats, jämfört med samma period i fjol.

Volkswagen investerar i eget operativsystem

AC Floby välkomnar bilbranschens teknikskifte

Teknikskiftet som pågår just nu inom fordonsbranschen går inte att jämföra med något tidigare. De företag som anammar förändringarna och ligger långt framme förutspås gå mot en ljus framtid.

Plus

Tema Kaross/Lackering: Blått är det nya svarta

Den mest populära kromatiska kulören på nya bilar i Europa är blått, med 10 procent enligt 2018 års Colour Popularity Report från Axalta. Blått har den mest omfattande kulörpositionen av alla kulörer, med 20 000 olika varianter från blekt babyblått till mörkt midnattsblått och allt däremellan.

Regeringen föreslår 100 miljoner kronor till biogas

Ny kalkyl: Elvägar billig metod för fossilfrihet

Godkänd Bilverkstad tar fart

Debatt: Varning för katastrofläge inom fordonsbranschen

Säkraste bilen underkänd i älgtestet

I Folksams rapport om bilars krocksäkerhet vann Toyota Rav4, men den klarar inte älgtestet enligt Teknikens Världs experter.

Bygg om din Bubbla till en elbil

KW Parts och Henkel Norden ingår samarbete

Bildelsföretaget KW Parts har inlett ett samarbete med kemiföretaget Henkel Norden. KW Parts verkar i 37 länder och tanken med samarbetet är att ytterligare utöka verksamheten geografiskt.

Ford lanserar allt fler elektrifierade bilmodeller

Bytbil satsar på nybilssegmentet

Automechanikas lackerarmästerskap åker till Sydafrika

KGK erbjuder säkerhetssystemet Mobileye för eftermontering

Ledare #28: Omvärlden styr vår verksamhet

Volkswagen presenterar ny logotyp

Bosch utbildar i el- och hybridbilar

Ford godkänner transportbilar för HVO

För dåligt betalt – Däckteam nobbar fleet- och jourjobb

Gröna Bilister vill hållbarhetsdeklarera fordon

Kommunala satsningar påverkar allmänhetens elbilsintresse

Verkstadsföretagarnas yrkeslärarprojekt ger fler lärare

Se alla Företagens egna nyheter

LUKOIL expanderar i Norden

Behöver ditt fordon en ny antenn?

Har du koll på din lagpliktiga servicekontroll?

5 snabbhärdande medicinklassade lim - Limmet är ofta en effektiv och kostnadseffektiv lösning!

Mechatronic till DCT450, MPS6, Powershift

Fixa skadorna på inredningen innan leasingbilen lämnas tillbaka

Ny Heavy Duty arbetsbelysning

Vi ses på Skolforum 2019

Henkel Norden inleder samarbete med KW Parts

Mot en Godkänd Bilverkstad - få hjälp med riskerna kring bilvårdsprodukter

Är du uppmärksam på kompletterande produkter? Vi hjälper dig på väg...

Godkänd Bilverkstad säkerställer verkstadskvaliteten

Nyhet - slimmad extraljusramp med sotad lins

PFPE smörjmedel minskar risken för förtida lagerhaverier

Holmgrens Bil väljer Kobra II som säljstöd och affärssystem

Vi reder ut ECE reglementet

Lambdasond felkoder betyder inte alltid att lambdasonden är defekt

Produktnyhet från Purflux!

G A Lindberg ställer ut på Evertiq Expo i Lund 26/9, kom och hälsa på oss!

Ny webshop

Vad betyder viskositet för lim egentligen? & Vilken viskositet bör mitt lim...

Elf sponsrar The Distinguished Gentleman's Ride (DGR) 2019

Vi hjälper dig välja rätt Lazer extraljus.

Så kan du förebygga olyckor på arbetet

Nyhet inom diagnostik: i70 PRO.

Sänd till en kollega

0.113