23948sdkhjf

Mantorp Classic Festival - Mantorp Park firar 50 år av spännande racing

Helgen den 23:e till 25:e augusti firar den östgötska racingmetropolen Mantorp Park 50 års jubileum. För sjätte året i rad arrangerar också MK Scandia tillsammans med Racerhistoriska Klubben detta populära event för entusiaster av sportvagnar och klassiska bilar.

Namnet Mantorp Classic Festival avslöjar att det är de klassiska bilarna som främst står i fokus denna helg,. Det var den 31 augusti 1969 som banan invigdes och det första heatet flaggades iväg på den helt nybyggda och toppmoderna racerbanan Mantorp Park. Planerna på en större motorsportanläggning i regionen hade funnits länge. Det blev Linköpingsklubben MK Scandia, grundad 1954 som kom att bli den drivande kraften i banans tillblivelse. 1967 fattades beslut om att bygga en ny racerbana i Mantorp med internationella kvaliteteter. Det blev en ca 4,1 km lång och för svenska förhållande snabb racerbana,

Namnet var ett förslag av Sverges då främsta internationella racerstjärna, Joakim Bonnier som var en stor inspiratör och stöttepelare i banans tillkomst. Vid premiärtävlingen var huvudklassen Nordic Challenge Cup där ett mängd potenta racersportvagnar deltog. Bland dessa märktes premiärsegraren, den snabbe finländske föraren Leo Kinnunen i en Porsche 908 Spyder. Självklart deltog Joakim Bonnier i en Lola T70, han slutade på en sjätteplats. Bland många andra förare som senare skulle låta tala om sig märktes Niki Lauda, senare F1 världsmästare. Niki deltog i Formula Vee heatet.

Mantorp Park byggdes från början för motsvara internationella krav ända upp till Formel 1. Redan 1970 stod banan värd för ett internationellt F2 lopp, där hemmaföraren Reine Wisell från Motala, Ronnie Petersson och Joakim Bonnier deltog. Bäst lyckades Bonnier med en 6:e plats i finalen. Året efter, 1971 var det dags för Europamästerskapet i Formula 2. Nu fick Ronnie Peterson revansch och tog hem seger och senare under året även EM titeln i F2. Även 1972 kördes en deltävling i F2 EM på Mantorp Park. Reine Wisell körde in på en sammanlagd åttondeplats som bäste svenske förare.

Året efter, hade de svenska förarna hade ingen lyckad helg. Bertil Roos lyckades dock bärga en tiondeplats. Sedan var det uppehåll i Formel 2 tävlandet till 1981, då den nu avkortade banan utan Romkurvan åter stod som värd för en deltävling i F2 EM. Nu hette det svenska framtidshoppet Stefan ”Lill-Lövis” Johansson. Han motsvarade alla förväntningar och tog hem segerpokalen i ett namnkunnigt heat. 1982 kördes Formel 2 EM på Mantorp Park för sista (senaste?) gången. Jonny Cecotto körde hem segern detta år. Även Europamästerskapet för standardvagnarr körde 1973 en deltävling på Mantorp Park. Det har även körts nordiska mästerskapstävlingar med både standardbilar och formelbilar på Mantorp Park genom åren. Likaså mängder med SM-tävlingar och sedan 1996 har oftast banan varit värd för den välbesökta STCC-finalen, numera kallat TCR. Men det har också tävlats flitigt i ett flertal bredd- och givetvis som denna jubileumshelg den sedan många år populära historisk racingen.

Jubileumshelgen deltar över 230 klassiska racerbilar i flera olika klasser, allt ifrån 60-talets 2-takts Saabar och Ford Mustang, till exklusiva Ferrari, Lotus och häftiga Corvette. Vassa Formula 2 racers från den gamla goda tiden saknas inre heller- Och självklart kommer flera gamla racerstjärnor tillbaka till banan, där de en gång tävlade. Inte minst Motalasonen, Reine Wisell, en av våra framgångsrikaste svenska Formel 1 stjärnaror genom tiderna. Bilutställningen med totalt närmare 450 utställda bilar under helgen blir också mycket sevärd, liksom flera uppvisningar och parader. Inte minst Ferrariklubbens mönstering med 70 Ferrari av olika modeller blir sevärt.

- Vi ser mycket fram emot årets Mantorp Classic Festvial, säger banans vd, Fredrik Sjökvist. Med totalt sett närmare 700 bilar på banan och i utställningarna är förväntningarna så klart högt ställda. Visserligen uppmärksammar vi vårt 50 års jubileum vid varje tävling och event på Mantorp Park detta jubileumsår, men självklart blir det lite extra pådrag och kul när de historiska racerbilarna gästar oss. De flesta av dessa är ju de bilar som en gång i tiden har tävlat här. Jag är övertygad om att många av besökarna kommer njuta stort av denna nostalgikick och återblick i banans historia, avslutar Fredrik Sjökvist.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111