23948sdkhjf

Mantorp Classic Festival - Mantorp Park firar 50 år av spännande racing

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Helgen den 23:e till 25:e augusti firar den östgötska racingmetropolen Mantorp Park 50 års jubileum. För sjätte året i rad arrangerar också MK Scandia tillsammans med Racerhistoriska Klubben detta populära event för entusiaster av sportvagnar och klassiska bilar.

Namnet Mantorp Classic Festival avslöjar att det är de klassiska bilarna som främst står i fokus denna helg,. Det var den 31 augusti 1969 som banan invigdes och det första heatet flaggades iväg på den helt nybyggda och toppmoderna racerbanan Mantorp Park. Planerna på en större motorsportanläggning i regionen hade funnits länge. Det blev Linköpingsklubben MK Scandia, grundad 1954 som kom att bli den drivande kraften i banans tillblivelse. 1967 fattades beslut om att bygga en ny racerbana i Mantorp med internationella kvaliteteter. Det blev en ca 4,1 km lång och för svenska förhållande snabb racerbana,

Namnet var ett förslag av Sverges då främsta internationella racerstjärna, Joakim Bonnier som var en stor inspiratör och stöttepelare i banans tillkomst. Vid premiärtävlingen var huvudklassen Nordic Challenge Cup där ett mängd potenta racersportvagnar deltog. Bland dessa märktes premiärsegraren, den snabbe finländske föraren Leo Kinnunen i en Porsche 908 Spyder. Självklart deltog Joakim Bonnier i en Lola T70, han slutade på en sjätteplats. Bland många andra förare som senare skulle låta tala om sig märktes Niki Lauda, senare F1 världsmästare. Niki deltog i Formula Vee heatet.

Mantorp Park byggdes från början för motsvara internationella krav ända upp till Formel 1. Redan 1970 stod banan värd för ett internationellt F2 lopp, där hemmaföraren Reine Wisell från Motala, Ronnie Petersson och Joakim Bonnier deltog. Bäst lyckades Bonnier med en 6:e plats i finalen. Året efter, 1971 var det dags för Europamästerskapet i Formula 2. Nu fick Ronnie Peterson revansch och tog hem seger och senare under året även EM titeln i F2. Även 1972 kördes en deltävling i F2 EM på Mantorp Park. Reine Wisell körde in på en sammanlagd åttondeplats som bäste svenske förare.

Året efter, hade de svenska förarna hade ingen lyckad helg. Bertil Roos lyckades dock bärga en tiondeplats. Sedan var det uppehåll i Formel 2 tävlandet till 1981, då den nu avkortade banan utan Romkurvan åter stod som värd för en deltävling i F2 EM. Nu hette det svenska framtidshoppet Stefan ”Lill-Lövis” Johansson. Han motsvarade alla förväntningar och tog hem segerpokalen i ett namnkunnigt heat. 1982 kördes Formel 2 EM på Mantorp Park för sista (senaste?) gången. Jonny Cecotto körde hem segern detta år. Även Europamästerskapet för standardvagnarr körde 1973 en deltävling på Mantorp Park. Det har även körts nordiska mästerskapstävlingar med både standardbilar och formelbilar på Mantorp Park genom åren. Likaså mängder med SM-tävlingar och sedan 1996 har oftast banan varit värd för den välbesökta STCC-finalen, numera kallat TCR. Men det har också tävlats flitigt i ett flertal bredd- och givetvis som denna jubileumshelg den sedan många år populära historisk racingen.

Jubileumshelgen deltar över 230 klassiska racerbilar i flera olika klasser, allt ifrån 60-talets 2-takts Saabar och Ford Mustang, till exklusiva Ferrari, Lotus och häftiga Corvette. Vassa Formula 2 racers från den gamla goda tiden saknas inre heller- Och självklart kommer flera gamla racerstjärnor tillbaka till banan, där de en gång tävlade. Inte minst Motalasonen, Reine Wisell, en av våra framgångsrikaste svenska Formel 1 stjärnaror genom tiderna. Bilutställningen med totalt närmare 450 utställda bilar under helgen blir också mycket sevärd, liksom flera uppvisningar och parader. Inte minst Ferrariklubbens mönstering med 70 Ferrari av olika modeller blir sevärt.

- Vi ser mycket fram emot årets Mantorp Classic Festvial, säger banans vd, Fredrik Sjökvist. Med totalt sett närmare 700 bilar på banan och i utställningarna är förväntningarna så klart högt ställda. Visserligen uppmärksammar vi vårt 50 års jubileum vid varje tävling och event på Mantorp Park detta jubileumsår, men självklart blir det lite extra pådrag och kul när de historiska racerbilarna gästar oss. De flesta av dessa är ju de bilar som en gång i tiden har tävlat här. Jag är övertygad om att många av besökarna kommer njuta stort av denna nostalgikick och återblick i banans historia, avslutar Fredrik Sjökvist.

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Evans dominerade i rumphugget Rally Sweden

MRF kartlägger risk för reservdelsbrist

Utbrottet av coronavirus har medfört stängda fabriker och avbrott i leveranser. Nu kartlägger MRF risken för brist på reservdelar.

Holmström Bil tar in Peugeot

Tuffare tull-tag mot stöldligor

Plus 1

Så mycket försämras ett elbilsbatteri med tiden

I de flesta fall försämras elbilsbatteriers kapacitet mycket långsamt. Men det finns faktorer som accelererar processen. Det visar data från kanadensiska Geotab.

Engagerad personal finns bland bilföretagen

Nyhetsbrev

Fler indragna körkort

I fjol återkallades nästan 37 000 körkort i Sverige, vilket är en ökning med 6 procent jämfört med året innan. Den största procentuella ökningen sker i kategorin rattfylleri eller drograttfylleri. M Sverige vill därför se alkolås i alla nya bilar.

Arkiv

Planerar testbana på land för Porsches vintertester

Haldex anmäler sin största ägare till EU

Mer jämställdhet i ackrediteringsvärlden

Ola Källenius: stora förändringar väntar Daimler

Mazda firar 100 år av finurlighet

Biltillverkaren vi i dag känner som Mazda Motor Company såg dagens ljus för 100 år sedan. Men från början handlade det inte om bilar.

Plus

Tema Reservdelar: Så arbetar verkstäderna med hållbarhet

När kraven på hållbarhet i verkstäder ökar råder det delade meningar på olika arbetsplatser. En del tycker att det är en självklarhet medan andra är mer kluvna.

Årets Hållbarhetsprofil: ”Egentligen vill man inte vara unik”

I de flesta kategorier gäller det att sticka ut för att vinna pris, men för Årets Hållbarhetsprofil är inte det ett särskilt viktigt mål. Det handlar istället om att brinna för saken och att göra det man tycker är rätt.

Ford utvecklar unika 3D-printade låsmuttrar

Plus

MRF och SFVF utvecklar elsäkerhetsstandard – på var sitt håll

En säkerhetsstandard för arbeten på eldrivna fordon är hett efterfrågad. Både MRF och SFVF arbetar med frågan, på var sitt håll.

Plus 1

Tema Reservdelar: Kraven på begagnade bildelar ökar

Allt fler försäkringsbolag ställer krav på att bilverkstäder ska använda begagnade bildelar vid reparationer. Det är både bättre för miljön och kostar mindre. Det kan samtidigt innebära att bilägaren inte får en bättre bil efter reparationen.

Ledare #6: Bilbranschens förkylning kräver rätt medicin

Krav på laddplats vid parkeringsbyggen

FKG: Snabba upp beslut om flexibelt korttidsarbete

Mercedes nya framtidsanläggning finns i Nyköping

Kan elbilar bli bra business för verkstäderna?

Alla i branschen känner till de dystra utsikterna: elbilar innebär mindre arbete för verkstäderna, eftersom elbilarna består av färre mekaniska delar och som inte behöver bytas i samma grad som på en traditionell bil. Men den senaste tiden har vi sett att elbilar oftare krockskadas och det kan innebära intäkter för verkstäderna.

4

Fortsatt minskat antal bilverkstäder

Antalet bilverkstäder fortsätter att minska i Sverige, enligt färsk statistik som Motorbranschens Riksförbund, MRF, har tagit fram. Man konstaterar att cirka 1 000 verkstäder har försvunnit de senaste åren och att det beror på flera faktorer.

Volvo Cars och Geely kan gå samman

Däckverkstäderna kränger budgetdäck – tänker inte på säkerheten

Volvos vinst ökar – då får anställda bonus

Volvo Cars backar i Kina och Sverige

Ledare #5: Nej, bilar är inte mobiltelefoner

Storbritannien tidigarelägger fossilförbud

Nya regler vid förarprovet

Härnösand får ny besiktningsstation

Opel bygger batterifabrik i Tyskland

Hedin diskuterar samgående med holländska Stern

Antal återkallade personbilar ökade 2019

If tar förstaplats i MRF-enkät

Klart: de Meo tar över Renault

Se alla Företagens egna nyheter

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Vinnare utav en MegaVac Prime, Vindrutereparationsutrustning

Produktnyhet från Purflux! AHC534

Fler tjejer söker transporttekniska utbildningar

Nu har vi ny hemsida!

PURFLUX uppdaterad app

PSST... personligt, smidigt, skräddarsytt och tryggt

Produktnyhet från Purflux! L1050

Kurs inför nycertifiering inom F-gas kat. V

Kia Stinger avtagbar dragkrok från GDW

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Jeep Renegade avtagbar dragkrok

IT-system med tillgång till alla bilmärken och 100% garanti.

Transportföretagen söker stjärnor till Yrkes-SM!

Hjullager med drivaxel för Sprinter och Crafter

Kan jag använda ett gammalt lim?

Mobilitet i fokus

Backa som ett proffs

Transportföretagen får 530 000 kronor till validering!

Min silikon härdar inte som den ska? Vad händer nu då..?

Få 10% rabatt på installationsmaterial

Nu rullar vi mot en ny däcksäsong

Jaguar E-Pace Dragkrok frän GDW

Få tillgång till bils servicehäfte digitalt i e-Boks Plus

Sänd till en kollega

0.125