23948sdkhjf

Atoy lanserar nytt verkstadskoncept

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Trygga Verkstan är ett nytt verkstadskoncept som Atoy lanserar i dagarna. Med det nya konceptet vänder man sig uteslutande till OE-grossister.

På den svenska marknaden är den finska eftermarknadskoncernen Atoy kanske mest kända för sitt BDS-koncept, en rikstäckande kedja som driver bildelsbutiker och bilverkstäder på ca 200 platser i Sverige. Men en del av försäljningen går inte genom BDS-nätverket.

Läs också: Mekonomen starkaste varumärket i branschen

– Vi har under ganska lång tid, fyra–fem år, inte bara haft BDS-kunder. Ungefär 15-20 procent av vår totala försäljning går till övriga fristående partners. I vårt fall har det varit mycket partners inom den så kallade Volvo-affären, säger Atoys operativa chef Anders Widell när Motormagasinet träffar honom på Atoy Automotive Swedens huvudkontor i Kista norr om Stockholm.

Det handlar om verkstäderna knutna till OE-grossister, drakarna bland återförsäljare som Rejmes och Bilia som köper reservdelar av Atoy till andra bilmärken än de som de själva företräder. Det är inte bara Volvo-bilar som hamnar på en Volvo-verkstad eller anslutna verkstäder.

Från kunder som dessa har det kommit önskemål på att Atoy inte bara ska leverera reservdelar, utan också erbjuda ett helt koncept för verkstäderna att haka på.

– Det har varit ett öppen fråga, om vi har haft några planer på ett koncept för deras verkstäder, märkesverkstäder som är knutna till OE-grossister, säger Anders Widell.

Läs också: Mekonomens Verkstadsmässa tillbaka i Stockholm

Det har man inte haft fram tills nu. BDS-konceptet har varit hjärtat i verksamheten och man har inte velat kannibalisera på sin egen, välkända och välrenommerade eftermarknadsverksamhet. Samtidigt har BDS sin egen utmejslade roll på den svenska eftermarknaden, en marknad där Atoy gärna vill kapa åt sig ytterligare andelar.

– Den här marknaden är så pass mycket större, om vi tittar på hur många procent som vi inte når i dag. Och då känner vi att vi inte längre kan låta oss hållas tillbaka, utan vi behöver också vara med och ta mer av marknaden.

Lösningen som Atoy ser är ett helt nytt kedjekoncept som bygger på helt andra premisser än BDS-konceptet. Det ska heta Trygga Verkstan.

– Varför just Trygga Verkstan? Jo, ett huvudspår i den här expansionen är att tillgodose ett behov som finns hos bland annat Volvo OE grossister. Det ska anspela lite på den trygghetskoppling som Volvo gärna vill göra. Men vi använder också ordet "Verkstan" för att det ska göra det enkelt för bilägaren att förstå vad det handlar om. Ser man den här skylten vet man att det har någonting med verkstad att göra, förklarar Anders Widell.

– Man ska inte behöva massor av reklampengar för att förstå vad det egentligen går ut på. Det ska vara självklart.

Trygga Verkstan är ett koncept som vänder sig till märkesverkstäder och allbilsverkstäder som är anslutna till en originalgrossist och det är en absolut förutsättning för att få lov att vara med.

– Det finns ingenting liknande i dag, ingenting som vänder sig till just de som är knutna originalgrossister. Därför har vi medvetet varit lite tysta med det här, för vi vill gärna ta marknaden med överraskning och vara först, i någon mening, säger Anders Widell.

– Det har ju blivit så att märkesverkstäderna har börjat öppna för andra kunder med andra fordon. Det är den resan vi försöker hjälpa dem att genomföra.

Ambitionen är att expandera snabbt. Den bakomliggande logistikapparaten finns redan i och med Atoys upparbetade inköpskanaler, distributionsnätverk och databaser. Man har paketerat de ingående grund- och tilläggstjänsterna och man har tagit fram en grafisk profil.

Vad man också har gjort är att ha satt upp ett antal villkor som man ställer på verkstäderna för att få lov att vara med i Trygga Verkstan. Vem som helst får inte vara med.

– Det här riktar sig till verkstäder som siktar högt när det gäller att erbjuda kunderna trygghet och professionalism. Man ska känna, att när man kliver in på en sådan här verkstad, att de bryr sig om mig som människa. Jag ska få en bra serviceupplevelse.

Därför ställs som krav inte bara att man som nämnts att man ska vara knuten till en originalgrossist, utan man kräver också att verkstäderna ska ha viktiga förutsättningar på plats, som sund ekonomi och sund redovisning, en miljöpolicy som reglerar hur man hanterar kemikalier och liknande, liksom att man har ett professionellt affärssystem så att man kan integrera med Atoys system och reservdelsdatabasen Autobas.

Man måste också ha som uttalad målsättning och policy att följa gällande lagstiftning och branschnormer. Anders Widell har en klar uppfattning om vad det innebär:

– Om branschnormen säger att du ska bli Godkänd Bilverkstad så är det vad som gäller att förbereda sig för. Kunden ska aldrig behöva tvivla på kvaliteten på bilverkstaden.

När man väl har kvalificerat sig för att få vara Trygga Verkstan får man förstås tillgång till Atoys reservdelskatalog, men också en rad andra byggstenar som ingår i konceptet. Utöver katalogsystemet Autobas handlar det om bland annat teknisk support, vägassistans, reparationsdatabaser och korsreferenser, kort- och betallösningar och så någonting som Trygga Verkstan kallar för Evidence, en slags hälsokontroll för bilen.

– Det är i dagsläget unikt, det är det ingen annan som har just nu. Det är ett testinstrument som gör en slags hälsokontroll som mäter de mjuka data som finns i bilen.

Tanken är att man inte bara ska kunna identifiera akuta behov, utan få en mer övergripande kontroll över hur de olika delsystemen mår, som till exempel startbatteriet.

– Och det är inte så att man i det läget måste sälja någonting. Men man får ändå en känsla av att verkstaden vill en väl. Man berättar helheten kring bilen. Och det här tror vi är en dimension som är intressant, förklarar Anders Widell.

En annan funktion som Anders Widell kommer att spela stor roll är de tilläggstjänster man kommer att erbjuda verkstäderna, utöver de moduler som ingår i grundkonceptet. Däribland lagerstyrning:

– Det är oerhört viktigt att man som butik eller som verkstad har rätt lager. Det här gör att vi kan hjälpa den lokala aktören med hur sortimentet bör vara optimalt för den region där man verkar. Det är så mycket pengar som annars sitter där och efter ett par år blir materialet gammalt.

Redan nu är Trygga Verkstan klar att sjösättas och Atoy har som målsättning att man redan vid årsskiftet ha någonstans kring 10–15 verkstäder som skrivit på för att ansluta sig. Anders Widell tror att Atoys och BDS anseende kan spela stor roll.

– Frågar vi våra kunder, så vet vi att de i grunden gillar oss. De gillar att tillhöra BDS, de vet att vi vill dem väl. Vi är en aktör med gott rykte.

Grundkostnaden för att få vara med i Trygga Verkstan, förutsatt att man kvalificerat sig, är 2 500 kronor per månad. Planen är inte att tjäna pengar på själva konceptet, utan på att få sälja fler reservdelar.

– Vi vill nå verkstäder som ställer höga krav på kompetens och kvalitet. Vi vill att det här ska uppfattas som lite exklusivt. Vi vill att det ska finnas ett nära samarbete med originalhandlaren, och garantera för slutkonsumenten att det är professionella flöden bakom det här.

– På det här sättet tar vi fajten med de större drakarna i branschen, avslutar Anders Widell.

Mer om: Atoy | Verkstadskedjor
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Framtidstron avtar bland underleverantörer

Bilservicepriser.se listar bästa bilverkstäderna

Nytt forskningsämne på LTU påverkar fordonsbranschen

Nya EU-regler gör bilen säkrare – men dyrare

Alla nya bilar måste snart vara utrustade med avancerade system som ska förhindra olyckor, enligt nya EU-regler. Lagkraven ökar säkerheten, men kan göra bilar avsevärt mycket dyrare, enligt branschorganisationen Bil Sweden.

Mekonomens resultat bättre än väntat

Efter uppköpen av FTZ och Inter-Team har Mekonomen lyckats dra nytta av synergier i form av lägre inköpskostnader. Det visar rapporten för tredje kvartalet.

Bilhandlare frustrerade när Blocket ser genom fingrarna

Blocket vill ha en anmälan från en konsument för att agera mot handlare som finns på svarta listan. Detta trots att man mottagit en komplett lista på bilhandlare som finns på svarta listan men fortsätter att annonsera på Blocket.

Nyhetsbrev

Plus

Svarta listans företag står kvar i två år

Att inte följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer kan få stora konsekvenser. Även om det inte är lagligt bindande.

Arkiv

KGK: Branschens förändring mer möjlighet än hot

När bilbeståndet ska bli fossilfritt väntar elektrifiering. Det kommer att påverka bilverkstäderna och hos KGK ser man nya affärsmöjligheter.

Carin rekryterar servicekunder på autopilot

Besikta Bilprovning öppnar ny station i Åkersberga

Elva personer gripna efter internationellt samarbete

Polisen har frihetsberövat elva personer som ingår i en kriminell gruppering och som misstänks ha stulit bilar i Sverige, som sedan transporterats till Polen.

Plus

Wayke sorterar bort oseriösa handlare vid bilkontrollen

Donkervoorts smällkaramell firar grundarens 70-årsdag

Toyota ska återköpa aktier för 16 miljarder kronor

Plus

Stålbad väntar världens bilindustri

Plus

Tema Lönsam Verkstad: Hellsten Växellådor utvecklade sitt eget affärssystem

Med en knapp femdubbling av omsättningen på tio år är Hellsten växellådor i dag Nordens största leverantör av begagnade växellådor. Tack vare sitt egna it-system.

Plus

Tema Lönsam Verkstad: Bra affärssystem ökar lönsamheten

Rätt funktioner i affärssystemet hjälper inte bara verkstaden att hålla koll på processer och ekonomi. De öppnar också för nya affärsmöjligheter.

Uppgifter: Svenska elbilstillverkaren i allvarlig ekonomisk kris 

Bilwebs annonser ska synas i Bonniers nätverk

Teknikföretagen förutspår fortsatt avmattning

Plus

En rundvandring i bilproduktionens djungel

När produktionen av Volkswagens nya elbil ID 3 invigdes i Zwickau i Tyskland bjöds det även på en kort guidad tur genom en del av den omgjorda fabriken. Det blev en rundvandring i en djungel av robotarmar, på samma plats som man tillverkat bilar i över 100 år.

Volkswagen har inlett sitt paradigmskifte

Måndagen den 4 november inledde Volkswagen det paradigmskifte man arbetat mot i flera år. Den första ID 3:an rullade ut från produktionsbandet och ingen mindre än tyska förbundskanslern Angela Merkel var med under ceremonin.

Batteriåtervinning: ”Den stora vågen börjar 2030”

Koenigsegg rekryterar hundratals personer

Ledare #36: Vägnätet är samhällets blodomlopp

Amerikanska tilläggstullar drabbar svensk bilindustri

Kinnekulle Ring sålt till superentreprenör

Yrkesplugget lånar Skoda av Möller Bil

Försäljningen av begagnade personbilar minskade i oktober

Autoexperten ökade omsättningen på e-handel med 463 procent

Ny racetävling för kvinnor till Sverige 2020

Plus

Tema Verktyg: Ökad skaderisk med kraftiga verktyg

KW Bruun Autoimport ny importör av Citroën

KGK blir exklusiv leverantör av produkter för laddbara bilar till Hedin Bil.

Osålda elbilar ska kunna ge ström i Malmö

Nytt rekord för privatleasing

Se alla Företagens egna nyheter

LUKOIL behöver förstärkning!

Dragkrok från GDW til Toyota Corolla Touring Sports

Att använda silikonskum till tätning och packningar

Håll dina extraljus fräscha

Lansera med stil!

Det finns ett skriande behov av yrkeslärare

Ny MoonWalk installerad i Sverige

Dragkrok från GDW til Berlingo - Rifter - Combo - Partner XL

MoonWalk - sätter nya standarder för marknaden för refinish

Ny hjulinställare i sortimentet – John Bean V2280

Ljustest - Vi har två vinnande ljusramper

5-års garanti på alla Budweg bromsok köpt från Triscan

Silikonisering av nålar - Minskar friktionen avsevärt!

DSG-kopplingar till 02E DQ250 nu på lager!

En ny och unik totallösning

Volkswagen T Cross dragkrok för det nye T60 system från GDW

Vill du vinna en Linear 18 Elite?

Citroen C5 Aircross för det nye T60 system från GDW

Hjulinställarkampanjen fortsätter!

Mercedes B AMG dragkrok för det nye T60 system från GDW W247

Limma Silikon - så får du bäst resultat, vi ger dig tipsen!

DSG-koppling 0B5 nu på lager!

Kia Soul el dragkrok för cyklar T60 system

Bli guidad i belysningsdjungeln

LBM Autoparts på Automässan!

Sänd till en kollega

0.149