23948sdkhjf

Debatt: Underhåll vägarna istället för att sänka hastigheten

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

Just nu storsatsar Trafikverket på informationskampanjer för att förklara för medborgarna varför man sänker hastigheten från 90/100 till 80 kilometer per timme på hundratals mil av vägar i hela landet. Eftersom bara hälften av Sveriges trafikanter följer dagens hastighetsgränser är behovet av att förklara ytterligare sänkningar enormt.

Det här är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribenternas egna.

Läs också: Debatt: Varning för katastrofläge inom fordonsbranschen

Trafikverket vill att samtliga vägar som inte har mitträcken och där det kör fler än 4 000 fordon per dygn ska få sänkt hastighet. Det grundar sig på Trafikverkets modell för anpassning av hastighetsgränserna som presenterades 2016 och som redan då stötte på stort motstånd från kommuner, regioner, näringsliv och intresseorganisationer. Förslaget kommer att öka tiderna för transporter, pendling och resor, framförallt i landsbygden där många långa sträckor på lågtrafikerade vägar får sänkt hastighet. Men, Trafikverket lyssnade inte på kritiken utan fortsätter på den inslagna linjen.

Trafikverkets förslag om hastighetssänkning bygger på deras egen modell. 80 kilometer per timme är den hastighet som en människa som färdas i en modern personbil kan överleva en kollision. Om en väg inte har mittseparering vill alltså Trafikverket att hastigheten sänks. Fler fartkameror ska installeras på dessa vägar för ökad efterlevnad. Visst kan en sänkning vara befogad på vissa vägar men inte i hela landet utifrån en akademisk modell.

Ingen har gått in och tittat på vilka olyckor som faktiskt har skett på de föreslagna sträckorna. Varför skedde olyckan? Var det bristande underhåll, ouppmärksamma förare, utformning av vägmiljön, avsaknad av vägren eller viltstängsel? Det finns ingen redovisning av vilken hastighet trafikanterna faktiskt kör idag på sträckorna. Trafikverket förklarar helt enkelt att det inte finns några andra åtgärder eller alternativ till att öka trafiksäkerheten, om inte ett mitträcke installeras, förutom att sänka hastigheten. Varken Sveriges Motorcyklister, SMC, eller Riksförbundet M Sverige håller med Trafikverket om detta.

På varje väg där Trafikverket vill sänka hastigheten har SMC gått in och studerat alla mc-olyckor under de senaste fem åren. Varken sänkt hastighet eller mitträcken kommer att minska olyckorna nämnvärt eftersom de sker i korsningar, kurvor och cirkulationsplatser.

Olyckorna handlar om misstag hos mc- eller annan fordonsförare, om bristande underhåll och om vilt. Det handlar om olyckor i korsningar där trafikanterna inte har sett varandra, omkullkörningar i cirkulationsplatser på grund av halka och avkörningar i kurvor, till exempel på grund av grus, fel körteknik och ibland för hög hastighet. SMC har skickat svar till Trafikverket och påtalat vilka olyckor som faktiskt har skett och vilka alternativ som finns till hastighetssänkningar.

Tyvärr är remissförfarandet ett spel för gallerierna. Trafikverket svarar att man skickar ut remisser för att få synpunkter på hastighetsförändringen. Andra trafiksäkerhetshöjande åtgärder som kan utföras på sträckan ingår inte i hastighetsprojektet.

SMC och M Sverige har tillsammans 200 000 medlemmar och vi representerar sex miljoner trafikanter. Vi föreslår ett samarbete med Trafikverket för ökad trafiksäkerhet nationellt, regionalt och lokalt där vi utgår från de befintliga vägarna – inte en akademisk modell. Riksförbundet M Sverige har vägombud som varje år inventerar de svenska vägarna och lämnar rapporter till Trafikverket. SMC har vägspanare i hela landet som påtalar brister och behov på vägarna för ökad mc-säkerhet.

Vi blir djupt oroade när Trafikverket i sina underlag förklarar att ”hastighetssänkningar i många fall kan vara mer samhällsekonomiskt motiverat för att öka säkerheten än en väginvestering”. Vägunderhållet är eftersatt i stora delar av landet och leder till skador på både person och fordon – oavsett vilken hastighet trafikanterna färdas i – och det är vi trafikanter som betalar skadorna genom ökande försäkringspremier.

Att ensidigt sänka hastigheter och installera hastighetskameror utan att ha någon förankring hos trafikanterna och utan att åtgärda problem i vägmiljön kommer inte att leda till färre olyckor, däremot till fler hastighetsöverträdelser och en fortsatt ökning av skador på fordon och person på grund av bristande vägunderhåll.

Jesper Christensen, generalsekreterare Sveriges Motorcyklister SMC

Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle, Riksförbundet M Sverige

Mer om: Debatt
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

DTM kommer till Sverige

Bilhandlare i Kiruna lovar belöning till tipsare

Unik fordonsutbildning i Skövde invigd

Nyutvecklad brandfilt kan kväva elbilsbränder

Det norska brandväsendet har testat och infört brandfiltar som kan kväva envisa elbilsbränder. Det rapporterar motormagasinet.dk.

Praktikant dog efter arbetsolycka

CTEK invigde nya lokaler

Svenska företaget CTEK har invigt sina nya lokaler i Norrköping. Den nya anläggningen investerades till följd av att man förvärvade Chargestorm i fjol.

Nyhetsbrev

Så tycker branschen om höstbudgeten

Den 18 september släppte regeringen sin ändringsbudget för hösten. En del av punkterna kommer påverka fordonsbranschen och det finns blandade åsikter om dessa punkter bland branschens organisationer.

Arkiv

Spendrups ansluter sig till DLF:s Transportinitiativ

Så identifierar Ford olycksdrabbade vägsträckor

Med hjälp av data insamlad från uppkopplade fordon har Ford identifierat vilka sträckor som är mer olycksdrabbade än andra. Insikterna är nu en del av en omfattande studie som visar hur relativt enkla förbättringar av vägar och korsningar kan minska antalet trafikolyckor markant.

Amerikanska hjälpstartare siktar på Sverige

The Noco Company är en av giganterna på den amerikanska marknaden för batteriladdare och hjälpstartare. Nu vill man erövra de nordiska länderna.

Jakten på fuskare på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Scania investerar i mjukvaru- och konsultbolag

Ledare #29: WLTP stökar till det för branschen

Volvo utbildar framtidens ledare

Tester för smartare AI-fordon i Västerås

Eurobattery Minerals inleder etisk borrning för batterimineraler

Priset har ökat på begagnade bilar

Verkstadsjuridik i verkligheten på Inspirationsdagen 100% Verkstad

Fler hastighetskontroller i veckan

Dieselbilar släpper ut mer på sommaren

Oro bland mässdeltagarna på Elmia Husvagn Husbil

Trots stort intresse och högt besökarantal på årets husvgan- och husbilsmässa i Jönköping kändes oron bland samtliga deltagare i luften. Oron över WLTP, bonus malus och framför allt den nya beskattningen, förstås.

Storstrejk på GM kostar 400 miljoner dollar om dagen

Bedrägeriförsöken ökar på begagnatmarknaden

Bilhandelsplatsen Wayke märker en ökning i antalet bedrägeriförsök. Bara i augusti såg man 64 procent fler objekt som på något sätt manipulerats, jämfört med samma period i fjol.

Volkswagen investerar i eget operativsystem

Regeringen föreslår 100 miljoner kronor till biogas

Godkänd Bilverkstad tar fart

Debatt: Varning för katastrofläge inom fordonsbranschen

Ford lanserar allt fler elektrifierade bilmodeller

Bytbil satsar på nybilssegmentet

Automechanikas lackerarmästerskap åker till Sydafrika

KGK erbjuder säkerhetssystemet Mobileye för eftermontering

Ledare #28: Omvärlden styr vår verksamhet

Volkswagen presenterar ny logotyp

Bosch utbildar i el- och hybridbilar

För dåligt betalt – Däckteam nobbar fleet- och jourjobb

Ford godkänner transportbilar för HVO

Se alla Företagens egna nyheter

Är du redo för skiftesperioden?

Ny serie av kraftfulla arbetsljusramper

LUKOIL expanderar i Norden

Behöver ditt fordon en ny antenn?

Har du koll på din lagpliktiga servicekontroll?

5 snabbhärdande medicinklassade lim - Limmet är ofta en effektiv och kostnadseffektiv lösning!

Mechatronic till DCT450, MPS6, Powershift

Fixa skadorna på inredningen innan leasingbilen lämnas tillbaka

Ny Heavy Duty arbetsbelysning

Vi ses på Skolforum 2019

Henkel Norden inleder samarbete med KW Parts

Mot en Godkänd Bilverkstad - få hjälp med riskerna kring bilvårdsprodukter

Är du uppmärksam på kompletterande produkter? Vi hjälper dig på väg...

Godkänd Bilverkstad säkerställer verkstadskvaliteten

Nyhet - slimmad extraljusramp med sotad lins

PFPE smörjmedel minskar risken för förtida lagerhaverier

Holmgrens Bil väljer Kobra II som säljstöd och affärssystem

Vi reder ut ECE reglementet

Lambdasond felkoder betyder inte alltid att lambdasonden är defekt

Produktnyhet från Purflux!

G A Lindberg ställer ut på Evertiq Expo i Lund 26/9, kom och hälsa på oss!

Ny webshop

Vad betyder viskositet för lim egentligen? & Vilken viskositet bör mitt lim...

Elf sponsrar The Distinguished Gentleman's Ride (DGR) 2019

Vi hjälper dig välja rätt Lazer extraljus.

Sänd till en kollega

0.125