23948sdkhjf

Ledare #28: Omvärlden styr vår verksamhet

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Mörka moln tornar upp sig på världsmarknaden. Tullkrig och brexit kommer att påverka ekonomin även hos de svenska verkstäderna.

Kina är med bred marginal världens största bilmarknad, mer än dubbelt så stor som tvåan USA. De senaste åren har den kinesiska marknaden varit en kassako, en till synes omättlig jätte som slukat allt man serverat. Men sötebrödsdagarna är över. Bilförsäljningen har rasat 13 månader i rad.

Läs också: Ledare 21/22: Bilens oväntade uppsving

Anledningarna är flera, bland annat en allmän avmattning av den kinesiska ekonomin och, förstås, det pågående handelskriget mot USA där kombattanterna kastar nya tullsatser på varandra.

Till Ekot säger fordonsanalytikern Martin Cardell på Ernst & Young att det kan slå hårt mot Sverige och då inte minst det industrikluster som är samlat kring Volvo Cars i Västsverige. Färre sålda bilar i Kina betyder färre arbetstillfällen i svensk verkstadsindustri.

Det är inte det enda mörka moln som tornar upp sig på den tills alldeles nyligen ganska ljusa himlen. I Storbritannien hänger Brexit som en våt filt över bilindustrin och så sent som i dagarna kring månadsskiftet meddelade Toyota att man tänker hålla sina brittiska fabriker stängda dagen efter utträdet den 31 oktober. Honda har redan tidigare sagt att man kommer att överge öriket, oavsett vad som händer med Brexit, och Nissan bromsar sina investeringar. Alla har de enorma produktionsanläggningar där som matar Europa med bilar.

Allt det här sker samtidigt som vi står inför ett av de mest omvälvande teknikskiften som bilismen upplevt: elektrifieringen. Vare sig du vill det eller inte kommer morgondagens bilar att drivas av batterier snarare än bensin och det beror i hög grad på just Kina. Även i recession är bilmarknaden så stor att vad de väljer att satsa på påverkar resten av världen. Och i Kina har man sagt att man ska förbjuda bensin- och dieseldrivna bilar så fort man kommit på hur det ska gå till.

Men det betyder också att biltillverkarna står inför enorma utvecklingsutmaningar och de investeringar som lär krävas i nya plattformar och elektrifierade drivlinor kommer att tömma kassakistorna. Fler biltillverkare kommer att slå sig samman. Några kommer att gå under.

Och där står vi, den svenska eftermarknaden, och bekymrar oss om hur vi ska få tag på rätt kompetens till verkstaden. Om det nuvarande världsklimatet håller i sig lär vi snart få mycket mer att tänka på. En avmattad världsekonomi leder till att vi alla kommer att hålla hårdare i plånboken och det stundande teknikskiftet kommer inte bara betyda att oljebyten blir ett minne blott på verkstaden. Det kommer också att föra med sig helt nya kompetenskrav på hur man hanterar allt från högspänningselektronik till avancerad mjukvara. Det enda som kommer vara som vanligt är att bakbromsarna rostar, mer så i framtiden när elmotorn gör det mesta av bromsandet. Så fundera över ditt rekryteringsbehov för morgondagen, men behåll svarven i verkstaden.

Mer om: Ledare
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny styrelseordförande i SFVF

Plus

Så landade Wunder-Baum i Strömstad

Motormagasinet besöker ett för näsan spännande resmål och svänger förbi doftgransfabriken i Strömstad. Här bjuds det på fascinerande familjehistoria, granar från flera generationer, och självklart ett äventyr för luktsinnet.

Domstol utreder – är Teslas marknadsföring vilseledande?

Teslas vd Elon Musk hävdade nyligen att Tesla kommer att ha basfunktionerna för ett helt självkörande fordon klara redan i år. Nu ska domstol utreda om företaget vilseleder konsumenterna.

Nominera till Motorgalan nu!

I höst firar vi fordonsbranschens vassaste människor. Så här nominerar du dina favoriter.

Svenska bilägare kan stämma Volkswagen

Världspremiär för Audis kommande elbil

Audi visar upp nästa version av elbilen som går i produktion 2021.

Nyhetsbrev

Volvochefen – så bra behöver elbilars räckvidd vara

Arkiv

Sveriges 10 bästa verkstäder

De bästa verkstäderna hittas utanför storstäderna. Här är listan på de verkstäder som är bäst online.

Plus

En verkstadsträff utöver det vanliga

Vassa sportbilar besökte trimfirman PBZ i Uppsala.

Kvinnliga bilister tar större hänsyn till klimatet

Nästan var femte svensk bilist har minskat sitt bilanvändande till förmån för klimatet och närmare sju av tio har vidtagit andra åtgärder för att minska klimatpåverkan från sitt bilkörande.

Elbilsägare vill ha däck med lägre motstånd

BMW börjar ”hyra ut” tillval i bilen

Digitaliseringen skapar nya affärsmöjligheter. Nu kan BMW-bilägare hyra tillval till sin bil vid behov.

Daimler köper in sig i batteritillverkning

Jonas Kruse gästförare med Maja Bengtsson i kartläsarstolen

SVT:s bilsportexpert, Jonas Kruse, gör ännu ett gästspel i rally och kör tillsammans med den femtonåriga kartläsartalangen Maja Bengtsson från småländska Virestad.

Biltillverkarna missar utsläppsmålen

Plus

Kenny Bräck: svårt att släppa ratten

Motormagasinet fick en pratstund med racingstjärnan som numera arbetar som testförare åt McLaren.

Personbilsbilismen skattas för hårt

Behövs ökad cybersäkerheten inom svensk fordonsindustri

Mjukvaruföretaget Trend Micro har gått igenom kraven som fordonsindustrin måste anpassa sig efter för att garantera cybersäkerheten i nyproducerade uppkopplade fordon.

Volkswagens bilfabrik i Zwickau producerar nu bara elbilar

Efter 116 år har den sista bilen med förbränningsmotor rullat ut från Volkswagens fabrik i tyska Zwickau. Från och med nu ska endast eldrivna bilmodeller tillverkas här.

Ljust på begagnatmarknaden

Svensk biltvätt blir dansk

Tatuera in företagslogga och få fyra fälgar

Plus

Pininfarina – 90 år av skönhet och funktion

Den 22 maj fyllde företaget Pininfarina 90 år. Det var det datum då Battista ”Pinin” Farina startade sitt eget Carozzeria Pinin Farina på 107 Corso Trapani i Turin.

Bilhandeln fortsatt pressad av corona

Sveriges första fartsyndare

Krävs högre kompetens kring elfordon på verkstäderna

Ford väljer Defas laddlösningar

Bilförsäljningen ner 25% på helåret i EU

Inzile har startat leveranserna

1

Yrkesförarna kör allt fortare

Toyota satsar på bildelning

Sensommarpremiär för Volkswagens elbil ID 3

Vägkanter ska bli biogas

Kias app stödjer elbilssäljare

Goodyears blimp nu i Europa

MAN öppnar ny verkstad i Stockholm

Se alla Företagens egna nyheter

Produktnyhet från FRAM! CS12054

Produktnyhet från Purflux! C885

Uppdaterad, ännu vassare version av populär backlampa

Vi har öppet hela sommaren

Passa på - Jämför priset!

Belys ditt fordon även på insidan

Årets ljuvligaste tid har börjat!

Positiva indikationer efter en extraordinär vår

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Volvo XC90 XC60 V90

Leverera trygghet vid lämning av bilen!

LEGION varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Kallt vatten för heta dagar

Vi finns här för dig hela sommaren!

Engine Shampoo - ny produkt från Castrol

Tips för snabb handläggning av ett försäkringsärende

Vi lanserar UTÖ - framtidens varningsljusramp

PURFLUX uppdaterad app

FRAM komplett sortiment A110

Få ut mer av CAB Plan med effektiv utbildning online

Ny serie moderna, slimmade flerfunktionsbakljus i LED

Utvändig galvaniserat utrustning Produkt katalog

Glad Midsommar önskar vi på G A Lindberg!

Yallotrade önskar Er alla en Glad Midsommar!

Har du Sveriges bästa garage?

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Dodge RAM

Sänd till en kollega

0.109