23948sdkhjf

Ledare #28: Omvärlden styr vår verksamhet

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Mörka moln tornar upp sig på världsmarknaden. Tullkrig och brexit kommer att påverka ekonomin även hos de svenska verkstäderna.

Kina är med bred marginal världens största bilmarknad, mer än dubbelt så stor som tvåan USA. De senaste åren har den kinesiska marknaden varit en kassako, en till synes omättlig jätte som slukat allt man serverat. Men sötebrödsdagarna är över. Bilförsäljningen har rasat 13 månader i rad.

Läs också: Ledare #36: Vägnätet är samhällets blodomlopp

Anledningarna är flera, bland annat en allmän avmattning av den kinesiska ekonomin och, förstås, det pågående handelskriget mot USA där kombattanterna kastar nya tullsatser på varandra.

Till Ekot säger fordonsanalytikern Martin Cardell på Ernst & Young att det kan slå hårt mot Sverige och då inte minst det industrikluster som är samlat kring Volvo Cars i Västsverige. Färre sålda bilar i Kina betyder färre arbetstillfällen i svensk verkstadsindustri.

Det är inte det enda mörka moln som tornar upp sig på den tills alldeles nyligen ganska ljusa himlen. I Storbritannien hänger Brexit som en våt filt över bilindustrin och så sent som i dagarna kring månadsskiftet meddelade Toyota att man tänker hålla sina brittiska fabriker stängda dagen efter utträdet den 31 oktober. Honda har redan tidigare sagt att man kommer att överge öriket, oavsett vad som händer med Brexit, och Nissan bromsar sina investeringar. Alla har de enorma produktionsanläggningar där som matar Europa med bilar.

Allt det här sker samtidigt som vi står inför ett av de mest omvälvande teknikskiften som bilismen upplevt: elektrifieringen. Vare sig du vill det eller inte kommer morgondagens bilar att drivas av batterier snarare än bensin och det beror i hög grad på just Kina. Även i recession är bilmarknaden så stor att vad de väljer att satsa på påverkar resten av världen. Och i Kina har man sagt att man ska förbjuda bensin- och dieseldrivna bilar så fort man kommit på hur det ska gå till.

Men det betyder också att biltillverkarna står inför enorma utvecklingsutmaningar och de investeringar som lär krävas i nya plattformar och elektrifierade drivlinor kommer att tömma kassakistorna. Fler biltillverkare kommer att slå sig samman. Några kommer att gå under.

Och där står vi, den svenska eftermarknaden, och bekymrar oss om hur vi ska få tag på rätt kompetens till verkstaden. Om det nuvarande världsklimatet håller i sig lär vi snart få mycket mer att tänka på. En avmattad världsekonomi leder till att vi alla kommer att hålla hårdare i plånboken och det stundande teknikskiftet kommer inte bara betyda att oljebyten blir ett minne blott på verkstaden. Det kommer också att föra med sig helt nya kompetenskrav på hur man hanterar allt från högspänningselektronik till avancerad mjukvara. Det enda som kommer vara som vanligt är att bakbromsarna rostar, mer så i framtiden när elmotorn gör det mesta av bromsandet. Så fundera över ditt rekryteringsbehov för morgondagen, men behåll svarven i verkstaden.

Mer om: Ledare
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Framtidstron avtar bland underleverantörer

Bilservicepriser.se listar bästa bilverkstäderna

Nytt forskningsämne på LTU påverkar fordonsbranschen

Nya EU-regler gör bilen säkrare – men dyrare

Alla nya bilar måste snart vara utrustade med avancerade system som ska förhindra olyckor, enligt nya EU-regler. Lagkraven ökar säkerheten, men kan göra bilar avsevärt mycket dyrare, enligt branschorganisationen Bil Sweden.

Mekonomens resultat bättre än väntat

Efter uppköpen av FTZ och Inter-Team har Mekonomen lyckats dra nytta av synergier i form av lägre inköpskostnader. Det visar rapporten för tredje kvartalet.

Bilhandlare frustrerade när Blocket ser genom fingrarna

Blocket vill ha en anmälan från en konsument för att agera mot handlare som finns på svarta listan. Detta trots att man mottagit en komplett lista på bilhandlare som finns på svarta listan men fortsätter att annonsera på Blocket.

Nyhetsbrev

Plus

Svarta listans företag står kvar i två år

Att inte följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer kan få stora konsekvenser. Även om det inte är lagligt bindande.

Arkiv

KGK: Branschens förändring mer möjlighet än hot

När bilbeståndet ska bli fossilfritt väntar elektrifiering. Det kommer att påverka bilverkstäderna och hos KGK ser man nya affärsmöjligheter.

Carin rekryterar servicekunder på autopilot

Besikta Bilprovning öppnar ny station i Åkersberga

Elva personer gripna efter internationellt samarbete

Polisen har frihetsberövat elva personer som ingår i en kriminell gruppering och som misstänks ha stulit bilar i Sverige, som sedan transporterats till Polen.

Plus

Wayke sorterar bort oseriösa handlare vid bilkontrollen

Donkervoorts smällkaramell firar grundarens 70-årsdag

Toyota ska återköpa aktier för 16 miljarder kronor

Plus

Stålbad väntar världens bilindustri

Plus

Tema Lönsam Verkstad: Hellsten Växellådor utvecklade sitt eget affärssystem

Med en knapp femdubbling av omsättningen på tio år är Hellsten växellådor i dag Nordens största leverantör av begagnade växellådor. Tack vare sitt egna it-system.

Plus

Tema Lönsam Verkstad: Bra affärssystem ökar lönsamheten

Rätt funktioner i affärssystemet hjälper inte bara verkstaden att hålla koll på processer och ekonomi. De öppnar också för nya affärsmöjligheter.

Uppgifter: Svenska elbilstillverkaren i allvarlig ekonomisk kris 

Bilwebs annonser ska synas i Bonniers nätverk

Teknikföretagen förutspår fortsatt avmattning

Plus

En rundvandring i bilproduktionens djungel

När produktionen av Volkswagens nya elbil ID 3 invigdes i Zwickau i Tyskland bjöds det även på en kort guidad tur genom en del av den omgjorda fabriken. Det blev en rundvandring i en djungel av robotarmar, på samma plats som man tillverkat bilar i över 100 år.

Volkswagen har inlett sitt paradigmskifte

Måndagen den 4 november inledde Volkswagen det paradigmskifte man arbetat mot i flera år. Den första ID 3:an rullade ut från produktionsbandet och ingen mindre än tyska förbundskanslern Angela Merkel var med under ceremonin.

Batteriåtervinning: ”Den stora vågen börjar 2030”

Koenigsegg rekryterar hundratals personer

Ledare #36: Vägnätet är samhällets blodomlopp

Amerikanska tilläggstullar drabbar svensk bilindustri

Kinnekulle Ring sålt till superentreprenör

Yrkesplugget lånar Skoda av Möller Bil

Försäljningen av begagnade personbilar minskade i oktober

Autoexperten ökade omsättningen på e-handel med 463 procent

Ny racetävling för kvinnor till Sverige 2020

Plus

Tema Verktyg: Ökad skaderisk med kraftiga verktyg

KW Bruun Autoimport ny importör av Citroën

KGK blir exklusiv leverantör av produkter för laddbara bilar till Hedin Bil.

Osålda elbilar ska kunna ge ström i Malmö

Nytt rekord för privatleasing

Se alla Företagens egna nyheter

LUKOIL behöver förstärkning!

Dragkrok från GDW til Toyota Corolla Touring Sports

Att använda silikonskum till tätning och packningar

Håll dina extraljus fräscha

Lansera med stil!

Det finns ett skriande behov av yrkeslärare

Ny MoonWalk installerad i Sverige

Dragkrok från GDW til Berlingo - Rifter - Combo - Partner XL

MoonWalk - sätter nya standarder för marknaden för refinish

Ny hjulinställare i sortimentet – John Bean V2280

Ljustest - Vi har två vinnande ljusramper

5-års garanti på alla Budweg bromsok köpt från Triscan

Silikonisering av nålar - Minskar friktionen avsevärt!

DSG-kopplingar till 02E DQ250 nu på lager!

En ny och unik totallösning

Volkswagen T Cross dragkrok för det nye T60 system från GDW

Vill du vinna en Linear 18 Elite?

Citroen C5 Aircross för det nye T60 system från GDW

Hjulinställarkampanjen fortsätter!

Mercedes B AMG dragkrok för det nye T60 system från GDW W247

Limma Silikon - så får du bäst resultat, vi ger dig tipsen!

DSG-koppling 0B5 nu på lager!

Kia Soul el dragkrok för cyklar T60 system

Bli guidad i belysningsdjungeln

LBM Autoparts på Automässan!

Sänd till en kollega

0.164