23948sdkhjf

Volkswagen förbereder eftermarknaden för elektrifieringen

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Med ett nytt lagerkomplex i Kassel ska Volkswagengruppen serva sina elbilar med utbytesbatterier. Det rapporterar Automotive News Europe.

Volkswagenkoncernen satsar stort på elektrifiering, en satsning som startar med den nya elbilen ID 3 nu i höst och som ska fortsätta med inte mindre än 70 modellanseringar av koncernens alla märken till 2028.

Läs också: Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

Det kommer att ställa enorma krav inte bara på utveckling och produktion, utan också på att eftermarknadsverksamheten klarar av att ta hand om en elektrifierad vagnpark – inte minst för att just eftermarknaden är en av bilbranschens allra mest lukrativa verksamheter.

Bland annat kommer Volkswagengruppen därför bygga en helt ny lagerverksamhet för att lagra och hantera traktionsbatterier, alltså de stora (och dyra) batteripaket som står för bilens framdrift. Det berättar branschtidningen Automotive News Europe.

Lagerverksamheten kommer att förläggas till tyska Kassel, där man för närvarande disponerar 1,2 miljoner kvadratmeter golvutrymme.

Här ska inte bara traktionsbatterier för utbytesbehov hanteras, utan också komponenter och moduler som har med högspänningssystemet i bilarna att göra. Volkswagen kommer att erbjuda en garanti för sina ID-modeller som säkerställer att minst 70 procent av batterikapaciteten kommer att finnas kvar efter åtta år eller 16 000 mil, men man räknar med att en visst antal batteripaket kommer att behöva bytas efter olyckor och annat som kan äventyra batteriernas strukturella integritet.

Samtidigt hörs farhågor för att eftermarknadsverksamhetens vinster ska bli lidande på grund av elektrifieringen. Volkswagen beräknar att reparationskostnaderna kommer att vara 20–30 procent lägre hos koncernens elbilar, jämfört med motsvarande bensin- eller dieselbilar. Allt på grund av den minskade mekaniska komplexiteten och mindre slitage på de ingående komponenterna.

– Under lång tid har eftermarknaden varit en viktig del av Volkswagengruppens vinster. Med tanke på omvandlingen till elektrisk mobilitet och digitalisering, arbetar vi hårt för att säkerställa att så blir fallet även i framtiden, säger Christian Dahlheim, Volkswagengruppens försäljningschef, till Automotive News Europe.

Mer om: elbilar | Volkswagen
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Så går det för Mecas bokningsportal

Plus

Tema Avgas: Materialvalet delikat i avgasrör

Plus

Tema Diagnosverktyg: Vem kan bli diagnostekniker?

Macron: åtta miljarder euro till biltillverkarna

Frankrike vill stötta sin bilindustri med drygt åtta miljarder euro – cirka 85 miljarder kronor. Men presidenten ställer krav på motprestationer.

Röster höjs mot nya husbilsskatten

I ett yttrande föreslår SBF att Sverige slutar jämställa husbilar med långtradare. En liknande ställning intar SFVF.

Ny chef för Audi Sverige

Nyhetsbrev

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Arkiv

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Analysverktyg för transportbranschens återhämtning

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Skärpta tester från Euro NCAP

Vartannat år uppdaterar och skärper Euro NCAP sina testprotokoll. I år rör det sig om nya tester för fotgängarskydd, post-crash-skydd och att lyfta fram de senaste förarassistanssystemen.

Nätbaserad riskutbildning för lackerare

Att vara lackerare är inte ett jobb utan risker. En ny webbsida ska göra det enklare att hantera dem.

Fyrtio procent av bilens nypris är kostnader för elektronik

När man köpte en ny bil vid millennieskiftet stod elektroniken för ungefär 18 procent av bilens kostnad. Och den elektriska utvecklingen inom fordonsbranschen har allt annat än stannat av: idag betalar vi 40 procent för bilens tekniska finesser.

Antalet maskinskador varierar stort

Så skiljer sig antalet maskinskador mellan olika bilmärken.

Dieselgate: Volkswagen dömda att ersätta bilägare

En tysk domstol har slagit fast att en kund har rätt att få ersättning för hans Volkswagen Sharan med avgasfuskande dieselmotor. Domen är prejudicerande och kan kosta Volkswagen drygt en miljard euro.

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Volvo begränsar toppfarten till 180 km/h

Om du till äventyrs vill köra fortare än 180 km/h ska du inte köpa en ny Volvo, i alla fall inte från och med modellår 2021.

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Plus

Tema Däckverkstad: Däckdrottningen är den nya däckverkstaden i Ljungby

Drömmen att starta eget har blivit verklighet för Malin Jönsson i Ljungby som nu öppnat en däckverkstad. I stor sett samtidigt som coronaviruset lamslog Sverige slog hon upp dörrarna till Däckdrottningen.

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Isuzu och Mercedes toppar årets GA-enkäter

För tjugofemte gången har återförsäljarna rankat sina generalagenter. Branschorganisationen MRF presenterar resultatet från årets undersökningen.

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Ledare #17: Krisens favoriter och förlorare

Verkstädernas situation oklar för 2021

Se alla Företagens egna nyheter

Kamkedjesats 559 0156 30 från INA till VW 1,2 TSI

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Sänd till en kollega

0.141