23948sdkhjf

Debatt: Varning för katastrofläge inom fordonsbranschen

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

Statistiska Centralbyrån SCB:s prognos över antalet lärare i Sverige visar att behovet fram till 2031 är 80 000 nya lärare inom alla kategorier. Det innebär att det behövs ca 15 000 nya lärare per år. Sverige utbildar ca 10 000 lärare per år. Hur löser vi problemet och vems är ansvaret? Ligger ansvaret hos våra företag, Skolverket eller politikerna? Det frågar sig SFVF.

Det här är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribenternas egna.

Läs också: Skolverket ser över återkravsbeslut

Till fordonsbranschens gymnasieskolor finns det idag ett behov av 1 000 yrkeslärare. I 180 gymnasieskolor arbetar 550 fordonslärare, varav 37 procent är obehöriga (saknar högskoleutbildning). Årligen utbildas 70 nya fordonslärare, uteslutande på halvfart (3 år). Många fordonslärare väljer att avbryta sin utbildning. Var och hur hittar vi tillräckligt många medarbetare som vill utbilda sig till fordonslärare? Utbildningen tar 1,5 år på heltid eller tre år på deltid och utgörs mest av självstudier.

Om vi inte har tillräckligt många moderna yrkeslärare får vi inga anställningsbara nya medarbetare i framtiden. Vi kommer då att tvingas köpa över yrkesmän från konkurrerande företag. Följden blir att lönsamheten sjunker eller uteblir, vilket kan leda till att verkstäder måste läggas ner.

Vilka personer ska serva och underhålla våra moderna bilar, om vi inte har fordonslärare som kan utbilda elever i modern teknik, ekonomi, säkerhet och kundrelationer? Lycksökare kommer att etablera sig på vår marknad, svartjobben kommer att öka, riskfyllda jobb med gas, el och hybrider kommer hanteras av personer med otillräcklig kunskap. Transportkedjan med varor och personer kommer inte att utvecklas. Allt på bekostnad av miljö och säkerhet.

Vårt gemensamma mål är att vända katastrofläge med siktet inställt på framgång:

Läs också: Svarta listans företag står kvar i två år

1. Den enda vägen för att undvika en katastrof är att vi i företagen, oavsett storlek, nu engagerar oss och bidrar med förslag på mekaniker/tekniker, vilka snarast kan utbilda sig till lärare.

2. Företagen måste engagera sig och bidra med kompetens i skolans arbete. Branschambassadörer och Arbetsplatsförlagt lärande, APL, är framgångsfaktorer.

3. Alla verkstäder oavsett inriktning måste kontinuerligt kompetensutveckla sin personal. Utnyttja de ESF-bidrag som vi erbjuder.

Verkstadsföretagarna och SFVF driver sedan två år tre olika projekt för att utveckla branschens verkstadsföretag. Klarar vi inte de här tre målen kommer katastrofläget bli verklighet.

Bo Ericsson, vd SFVF

Benny Wallin, utbildningsansvarig Verkstadsföretagarna

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Rodin FZed är nästan Formel 1

Mer än var tionde bilist kör med olaglig syn

Motorgalan – guldregn över branschen

När Motorgalan brakade loss på Berns Salonger i Stockholm stod branschens hjältar i centrum. För en kväll firades finalister och vinnare från alla håll.

M Sverige positiva till nya EU-krav på bilars säkerhet

Bilprovningen först att erbjuda Swish

Kinesiska Evergrande miljardinvesterar i Nevs

Nyhetsbrev

SBF står bakom EU-manifest för rättvisa digitaliseringsmöjligheter

Arkiv
Plus

Tema Verkstadsutrustning: Nya sätt att tjäna pengar i en traditionell bransch

När servicetillfällena minskar gäller det att hitta nya sätt att få in kunderna i verkstaden. Då är rätt utrustning nyckeln till framgång.

Hedin planerar sälja Byton i Norden

Däckmontör – ett slitsamt yrke

Svenska konsekvenser av FCA- och PSA-affären

När Peugeot slår sig ihop med Fiat Chrysler får det globala konsekvenser. Men vad det kommer att betyda för den svenska marknaden vet man ännu inte.

Ledare #37: Motorgalan är höstens ljus

Skolverket ser över återkravsbeslut

Kina skiftar exportfokus från USA till Europa

Ingo lanserar sin första gör-det-själv-biltvätt

Lönsamheten ökade trots skepsis kring Godkänd Bilverkstad

Att certifieras som Godkänd Bilverkstad, GBV, var en självklarhet för delägarna på Meca-företaget Fändriks Fordonsteknik i Kristinehamn och Karlskoga. De anställda var dock något skeptiska till en början, men lönsamheten har ändå ökat.

Midland lanserar fri vägassistans för mopedbilar

Godkänd Bilverkstad ökar lönsamheten för mindre verkstad

Certifieringen Godkänd Bilverkstad börjar påverka verksamheterna ute i landet. En mindre verkstad i Hässleholm har sedan certifieringen ökat lönsamheten både vad gäller ekonomin och kundnöjdheten.

Framtidstron avtar bland underleverantörer

Bilhandlare frustrerade när Blocket ser genom fingrarna

Blocket vill ha en anmälan från en konsument för att agera mot handlare som finns på svarta listan. Detta trots att man mottagit en komplett lista på bilhandlare som finns på svarta listan men fortsätter att annonsera på Blocket.

Plus

Svarta listans företag står kvar i två år

Att inte följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer kan få stora konsekvenser. Även om det inte är lagligt bindande.

Bilservicepriser.se listar bästa bilverkstäderna

Nytt forskningsämne på LTU påverkar fordonsbranschen

Nya EU-regler gör bilen säkrare – men dyrare

Alla nya bilar måste snart vara utrustade med avancerade system som ska förhindra olyckor, enligt nya EU-regler. Lagkraven ökar säkerheten, men kan göra bilar avsevärt mycket dyrare, enligt branschorganisationen Bil Sweden.

Vikarierande reporter sökes till Motormagasinet

Besikta Bilprovning öppnar ny station i Åkersberga

Plus

Wayke sorterar bort oseriösa handlare vid bilkontrollen

Donkervoorts smällkaramell firar grundarens 70-årsdag

Toyota ska återköpa aktier för 16 miljarder kronor

Bilwebs annonser ska synas i Bonniers nätverk

Teknikföretagen förutspår fortsatt avmattning

Koenigsegg rekryterar hundratals personer

Ledare #36: Vägnätet är samhällets blodomlopp

Amerikanska tilläggstullar drabbar svensk bilindustri

Yrkesplugget lånar Skoda av Möller Bil

Försäljningen av begagnade personbilar minskade i oktober

Se alla Företagens egna nyheter

Personligt bemötande är bara förnamnet

Så här fungerar vår parkeringssensortestare

Så väljer du rätt dispenseringsnål till din vätskedosering

Lys upp din vardag

Video af det nye GDW Dragkrok system

Vår miljötekniker blir intervjuad ang. substitution av RISE

G A Lindberg är på plats hos Productronica Mässan i Mûnchen

Mercedes A sedan dragkrok T60 system från GDW W177

LUKOIL behöver förstärkning!

Dragkrok från GDW til Toyota Corolla Touring Sports

Att använda silikonskum till tätning och packningar

Håll dina extraljus fräscha

Lansera med stil!

Det finns ett skriande behov av yrkeslärare

Ny MoonWalk installerad i Sverige

Dragkrok från GDW til Berlingo - Rifter - Combo - Partner XL

MoonWalk - sätter nya standarder för marknaden för refinish

Ny hjulinställare i sortimentet – John Bean V2280

Ljustest - Vi har två vinnande ljusramper

5-års garanti på alla Budweg bromsok köpt från Triscan

Silikonisering av nålar - Minskar friktionen avsevärt!

DSG-kopplingar till 02E DQ250 nu på lager!

En ny och unik totallösning

Volkswagen T Cross dragkrok för det nye T60 system från GDW

Vill du vinna en Linear 18 Elite?

Sänd till en kollega

0.144