23948sdkhjf

Debatt: Varning för katastrofläge inom fordonsbranschen

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

Statistiska Centralbyrån SCB:s prognos över antalet lärare i Sverige visar att behovet fram till 2031 är 80 000 nya lärare inom alla kategorier. Det innebär att det behövs ca 15 000 nya lärare per år. Sverige utbildar ca 10 000 lärare per år. Hur löser vi problemet och vems är ansvaret? Ligger ansvaret hos våra företag, Skolverket eller politikerna? Det frågar sig SFVF.

Det här är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribenternas egna.

Läs också: Forsbergs Fritidscenter blir Certifierad Verkstad Husvagnar & Husbilar

Till fordonsbranschens gymnasieskolor finns det idag ett behov av 1 000 yrkeslärare. I 180 gymnasieskolor arbetar 550 fordonslärare, varav 37 procent är obehöriga (saknar högskoleutbildning). Årligen utbildas 70 nya fordonslärare, uteslutande på halvfart (3 år). Många fordonslärare väljer att avbryta sin utbildning. Var och hur hittar vi tillräckligt många medarbetare som vill utbilda sig till fordonslärare? Utbildningen tar 1,5 år på heltid eller tre år på deltid och utgörs mest av självstudier.

Om vi inte har tillräckligt många moderna yrkeslärare får vi inga anställningsbara nya medarbetare i framtiden. Vi kommer då att tvingas köpa över yrkesmän från konkurrerande företag. Följden blir att lönsamheten sjunker eller uteblir, vilket kan leda till att verkstäder måste läggas ner.

Vilka personer ska serva och underhålla våra moderna bilar, om vi inte har fordonslärare som kan utbilda elever i modern teknik, ekonomi, säkerhet och kundrelationer? Lycksökare kommer att etablera sig på vår marknad, svartjobben kommer att öka, riskfyllda jobb med gas, el och hybrider kommer hanteras av personer med otillräcklig kunskap. Transportkedjan med varor och personer kommer inte att utvecklas. Allt på bekostnad av miljö och säkerhet.

Vårt gemensamma mål är att vända katastrofläge med siktet inställt på framgång:

Läs också: Alarmerande rekryteringsbehov till motorbranschen

1. Den enda vägen för att undvika en katastrof är att vi i företagen, oavsett storlek, nu engagerar oss och bidrar med förslag på mekaniker/tekniker, vilka snarast kan utbilda sig till lärare.

2. Företagen måste engagera sig och bidra med kompetens i skolans arbete. Branschambassadörer och Arbetsplatsförlagt lärande, APL, är framgångsfaktorer.

3. Alla verkstäder oavsett inriktning måste kontinuerligt kompetensutveckla sin personal. Utnyttja de ESF-bidrag som vi erbjuder.

Verkstadsföretagarna och SFVF driver sedan två år tre olika projekt för att utveckla branschens verkstadsföretag. Klarar vi inte de här tre målen kommer katastrofläget bli verklighet.

Bo Ericsson, vd SFVF

Benny Wallin, utbildningsansvarig Verkstadsföretagarna

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Årets Fordonstekniker: ”Jag åkte inte till Stockholm för att förlora”

Nyckeln till framgång för Årets Fordonstekniker ligger i livskvalitet. Har man roligt på jobbet kan man klara allt!

Stor miljösatsning från Micke Kågered i STCC

Innan elbilarna tar över racingvärlden vill svenska racingprofilen Micke Kågered plantera träd för att klimatkompensera sin medverkan i STCC.

Nytt bilsäte ska förebygga ryggproblem

Jaguar Land Rover utvecklar framtidens säte, ett system utformat för att förbättra förarnas välbefinnande genom att förebygga hälsoriskerna vid att sitta ner för länge.

Plus

Tema fordonslyftar: Framtidssäkra verkstaden med flyttbara lyftar

Flexibla lyftsystem är ett sätt att kunna anpassa sin verkstad efter behov utan ingående och kostsamma ingrepp efterhand.

Mekonomen Awards på Automässan

Bomber bromsar tysk Teslafabrik

Nyhetsbrev

Tysk förädlingsfirma säljer armébilar i bulk

När den schweiziska militären gör sig av med gamla G-klass sköter tyska Lorinser affärerna. Nu finns chansen att köpa försvarsmateriel av det tuffare slaget.

Arkiv

Omvänd vinstvarning från Bilia

Tesla har gått om VW i värde

GM presenterar sitt första självkörande fordon

Fordonsforskning har lett till ökad kompetens

En fordonsrelaterad forskning- och innovationssatsning har utvärderats efter att den startade för tio år sedan. Det konstateras att den har stärkt fordonsindustrins konkurrenskraft, fördjupat samverkan och ökat kompetensförsörjningen, det framgår av ett pressmeddelande från Vinnova.

Årets Innovation sparar ryggen på däckverkstaden

Däckbytarsäsong brukar vara likvärdigt med hårt slit. Då är utrustning som underlättar arbetet viktigt. Det tog danska Flex1One fasta på.

Forsbergs Fritidscenter blir Certifierad Verkstad Husvagnar & Husbilar

Sveriges största försäljare av husbilar och husvagnar, Forsbergs Fritidscenter, blir en av de första att ansluta sig till den nya certifieringen Certifierad Verkstad Husvagnar & Husbilar.

Meca-priserna på Automässan

Ledare #3: Skandalen som fortsätter att ge

Bilförsäljningen i Europa ökade 2019

Försäkringsbranschen granskar bilbränder

Under året kommer försäkringsbranschen genomföra en kontroll av bilbränder, det skriver Larmtjänst på sin hemsida. Man kommer utreda om det är vanligt att försäkringsbedrägerier är orsaken till bilbränder.

Allt i Plåt i Åseda får Ford-certifiering

Fords Qualified Vehicle Modifier (QVM), är en kvalitetsäkring för att säkerställa att byggnationer av fordon görs på rätt sätt. Nu har Allt i Plåts anläggning i Åseda blivit godkänd för byggnation av färdtjänstbuss på Ford Transit.

100 000 laddbara fordon i trafik i Sverige

Begagnatmarknaden 2019: försäljningsras och prisboom

Den totala försäljningen av begagnade bilar i Sverige minskade med 3,1 procent under 2019, enligt utdrag från Bilregistret som Kvdbil sammanställt via Vroom. Samtidigt ökade priserna med 13 procent.

Nytt elbilsbatteri som kan ge 100 mils räckvidd

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar

​Reservdelsföretaget KW Parts, Europas ledande grossist av reservdelar och tillbehör till amerikanska bilar, inleder samarbete med AD Bildelar Sverige.

Hedin Group förvärvar två BMW-återförsäljare i Schweiz

Snabbaste McLaren - en hybrid

Besikta Bilprovning öppnar ny lokal i Visby

Ledare #2: Flykten från hönsgården

Swedac tillbakavisar SFVF:s kritik

SFVF kritiserar Transportstyrelsen och Swedac

Autoexperten stödjer svensk e-sportarena

Formac utvecklar säkerhetspaket för elbilsreparationer

Nya Renault Clio säkrast i supermini-klassen

Tuffare tag mot bilmålvakter

Kvdbil ny partner i 2030-sekretariatet

BMW först att erbjuda 5G

Fuchs döper om sina oljefamiljer

Ny miljözon förbjuder bilar från 2009 och tidigare

Se alla Företagens egna nyheter

Produktnyhet från Purflux! LS1079

Dragkrok nyheter från GDW BMW 1 F40

8 nya referenser i programmet av extra vattenpumpar

Dragkrok BMW X4 nyheter från GDW

Vårstädning på Yallotrade!

Tack för ditt besök på Automässan!

Dragkrok Kia Niro PHEV MY20 fron Dansk Anhængertræk GDW

Ny inspiration till arbetet med aktivering av arbetslösa

Full fart på Automässan 2020

Varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Peugeot 508 SW II Dragkrok

Lärare och elever träffar motobranschen på Automässan

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar Sverige

GDW på Automässen med det nya avtagbara dragkroksystemet

Kia XCeed Dragkrok fast + T60 System

Välkommen Daniel

Tips för att välja biokompatibelt smörjmedel - G A's Blogg

Renault Clio V Dragkrok T60 fast GDW

Coil-over och dragfjädrar till BMW bagagelucka

Varningsljus med 150 grader ljusspridning

PPG Refinish Kursprogram år 2020 är klart! ✔

Möt oss på Automässan 15-18 Januari

Välkomna till vår monter

Vi söker Ekonomiansvarig

Renare miljö i STCC!

Sänd till en kollega

0.124