23948sdkhjf

Debatt: Varning för katastrofläge inom fordonsbranschen

Statistiska Centralbyrån SCB:s prognos över antalet lärare i Sverige visar att behovet fram till 2031 är 80 000 nya lärare inom alla kategorier. Det innebär att det behövs ca 15 000 nya lärare per år. Sverige utbildar ca 10 000 lärare per år. Hur löser vi problemet och vems är ansvaret? Ligger ansvaret hos våra företag, Skolverket eller politikerna? Det frågar sig SFVF.

Det här är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribenternas egna.

Läs också: Fler vill bli fordonstekniker

Till fordonsbranschens gymnasieskolor finns det idag ett behov av 1 000 yrkeslärare. I 180 gymnasieskolor arbetar 550 fordonslärare, varav 37 procent är obehöriga (saknar högskoleutbildning). Årligen utbildas 70 nya fordonslärare, uteslutande på halvfart (3 år). Många fordonslärare väljer att avbryta sin utbildning. Var och hur hittar vi tillräckligt många medarbetare som vill utbilda sig till fordonslärare? Utbildningen tar 1,5 år på heltid eller tre år på deltid och utgörs mest av självstudier.

Om vi inte har tillräckligt många moderna yrkeslärare får vi inga anställningsbara nya medarbetare i framtiden. Vi kommer då att tvingas köpa över yrkesmän från konkurrerande företag. Följden blir att lönsamheten sjunker eller uteblir, vilket kan leda till att verkstäder måste läggas ner.

Vilka personer ska serva och underhålla våra moderna bilar, om vi inte har fordonslärare som kan utbilda elever i modern teknik, ekonomi, säkerhet och kundrelationer? Lycksökare kommer att etablera sig på vår marknad, svartjobben kommer att öka, riskfyllda jobb med gas, el och hybrider kommer hanteras av personer med otillräcklig kunskap. Transportkedjan med varor och personer kommer inte att utvecklas. Allt på bekostnad av miljö och säkerhet.

Vårt gemensamma mål är att vända katastrofläge med siktet inställt på framgång:

Läs också: Han är Sveriges bästa unga lastbilschaufför

1. Den enda vägen för att undvika en katastrof är att vi i företagen, oavsett storlek, nu engagerar oss och bidrar med förslag på mekaniker/tekniker, vilka snarast kan utbilda sig till lärare.

2. Företagen måste engagera sig och bidra med kompetens i skolans arbete. Branschambassadörer och Arbetsplatsförlagt lärande, APL, är framgångsfaktorer.

3. Alla verkstäder oavsett inriktning måste kontinuerligt kompetensutveckla sin personal. Utnyttja de ESF-bidrag som vi erbjuder.

Verkstadsföretagarna och SFVF driver sedan två år tre olika projekt för att utveckla branschens verkstadsföretag. Klarar vi inte de här tre målen kommer katastrofläget bli verklighet.

Bo Ericsson, vd SFVF

Benny Wallin, utbildningsansvarig Verkstadsföretagarna

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.093