23948sdkhjf

Debatt: Varning för katastrofläge inom fordonsbranschen

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

Statistiska Centralbyrån SCB:s prognos över antalet lärare i Sverige visar att behovet fram till 2031 är 80 000 nya lärare inom alla kategorier. Det innebär att det behövs ca 15 000 nya lärare per år. Sverige utbildar ca 10 000 lärare per år. Hur löser vi problemet och vems är ansvaret? Ligger ansvaret hos våra företag, Skolverket eller politikerna? Det frågar sig SFVF.

Det här är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribenternas egna.

Läs också: Behov av kompetens även efter covid- 19

Till fordonsbranschens gymnasieskolor finns det idag ett behov av 1 000 yrkeslärare. I 180 gymnasieskolor arbetar 550 fordonslärare, varav 37 procent är obehöriga (saknar högskoleutbildning). Årligen utbildas 70 nya fordonslärare, uteslutande på halvfart (3 år). Många fordonslärare väljer att avbryta sin utbildning. Var och hur hittar vi tillräckligt många medarbetare som vill utbilda sig till fordonslärare? Utbildningen tar 1,5 år på heltid eller tre år på deltid och utgörs mest av självstudier.

Om vi inte har tillräckligt många moderna yrkeslärare får vi inga anställningsbara nya medarbetare i framtiden. Vi kommer då att tvingas köpa över yrkesmän från konkurrerande företag. Följden blir att lönsamheten sjunker eller uteblir, vilket kan leda till att verkstäder måste läggas ner.

Vilka personer ska serva och underhålla våra moderna bilar, om vi inte har fordonslärare som kan utbilda elever i modern teknik, ekonomi, säkerhet och kundrelationer? Lycksökare kommer att etablera sig på vår marknad, svartjobben kommer att öka, riskfyllda jobb med gas, el och hybrider kommer hanteras av personer med otillräcklig kunskap. Transportkedjan med varor och personer kommer inte att utvecklas. Allt på bekostnad av miljö och säkerhet.

Vårt gemensamma mål är att vända katastrofläge med siktet inställt på framgång:

Läs också: Organisationerna kräver slopad trängselskatt och parkeringsavgift

1. Den enda vägen för att undvika en katastrof är att vi i företagen, oavsett storlek, nu engagerar oss och bidrar med förslag på mekaniker/tekniker, vilka snarast kan utbilda sig till lärare.

2. Företagen måste engagera sig och bidra med kompetens i skolans arbete. Branschambassadörer och Arbetsplatsförlagt lärande, APL, är framgångsfaktorer.

3. Alla verkstäder oavsett inriktning måste kontinuerligt kompetensutveckla sin personal. Utnyttja de ESF-bidrag som vi erbjuder.

Verkstadsföretagarna och SFVF driver sedan två år tre olika projekt för att utveckla branschens verkstadsföretag. Klarar vi inte de här tre målen kommer katastrofläget bli verklighet.

Bo Ericsson, vd SFVF

Benny Wallin, utbildningsansvarig Verkstadsföretagarna

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bil Sweden chocksänker försäljningsprognos

Spår att coronakrisen får drastiska följdverkningar på bilförsäljningen.

Mekonomen förutspår negativa konsekvenser av covid-19

Ett osäkert år väntar och Mekonomen Group räknar med att coronaviruset kommer att ge negativa effekter för bolaget. 2019 var dock ett positivt år och fjolårets årsredovisning finns nu publicerad på nätet.

Ny vd för Mitsubishi i Sverige

Klassiska Folkabussen blir eldriven

För 70 år sedan, 1950, startade serietillverkningen av Volkswagens minibuss T1 – T för Transporter. Nu erbjuds konvertering till eldrift för klassikern.

Varnar för förfalskade tändstift på nätet

På en sekund kan en hel motor förstöras. Många tändstift som säljs online är förfalskningar varnar NGK Spark Plugs.

It-bolag ger pandemi-rabatt

Nyhetsbrev

Elon Musk erbjuder gratis ventilatorer till flera länder

Arkiv
Plus

Tema Batterier: Framtidens batterier håller mer energi

Plus

Tema Batterier: Så fungerar ett bilbatteri

Coronakrisen får bilhandeln att öppna nätbutiker

Plus

Tema Batterier: Japansk jätte satsar i Sverige

Varumärket är inte lika välkänt i Sverige som i resten av världen. Men det ska det bli ändring på.

Behov av kompetens även efter covid- 19

Ledare #13: Boten får inte bli värre än smittan

Nedåt för nyregistreringarna i mars

Åtgärder som ska rädda småföretag från konkurs

Lånegaranti för företag som kämpar i coronakrisen är en av flera åtgärder som Regeringen föreslagit. Transportföretagen vill se mer och arbetar ihärdigt för att rädda så många företag som möjligt från konkurs.

Hög efterfrågan på verkstadstjänster online

Verkstadsportal lanserar hämta-lämna-service

Största varselmånaden i historien

Hälften av Sveriges små- och medelstora företag riskerar att behöva säga upp personal i närtid. Samtidigt historiskt höga varselantal registrerade hos Arbetsförmedlingen under mars månad. 

Kort­tids­arbete klart för lack­erare

Organisationerna kräver slopad trängselskatt och parkeringsavgift

Tysk media: Volkswagen ber Daimler om hjälp med ID.3

Det spekuleras i media att Volkswagens elbil ID.3 har sådana mjukvaruproblem att hela lanseringen försenas. En tysk tidning uppger att VW bett Daimler om hjälp.

Mekonomen utsatt för dataintrång

Bilia skjuter fram stämman

Värmekamera ska upptäcka smittad personal

Fordonsindustrin ligger i startgroparna

Poddserie om bilar i Sveriges Radio

På nytt jobb: Patrik Lundin ny CEO för Nordic Truckcenter Sverige

Klassisk Alfa får kaross av kolfiber

Debatt: Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

Promeisters bokningsvolymer ännu oförändrade

Meca börjar med hämta-lämna-service

Ny bilanläggning utvecklas i Uppsala

Ledare #12: Skadan är redan skedd

Coronaviruset kostar fordonsinsdustrin 650 miljoner om dagen

Besikta utan smittorisk

Köp Porsche Taycan online

Se alla Företagens egna nyheter

Tryggare arbetsmiljö - ett viktigt arbete

Digitaliserade lösningar med INFOFLEX FORDON

SFVF har tecknat avtal med Digital-servicebook

Produktnyhet från FRAM!

Formacs verksamhet i Växjö under Coronakrisen 

Topp-tipsen i CAB Plan

Formac eco

Passa på! Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Luftfjädring | Bilstein luftbälgar | Mercedes W211 & W219

Leasa AC-maskiner från 575:-/månad*

SsangYong Musso Sports II Fast Drogkrok

Snart är våren här... dags att rensa lagret!

Ordning i bilen

Kan man använda silikon för värmeavledning?

Förfalskade tändstift!

Purflux OE till Mercedes AMG

Framtidsscenariot för reservdelgrossister

Keytags

Drivaxel till senaste generationen VW Transporter T6

Solenoider till Haldexkopplingen nu på lager!

Luftfjädring | Fjäderben Vibracoustic | AUDI Allroad A6 4F

Välkomna satsningar på långsiktig kompetensförsörjning

Pollentider!

Dubbdäck förlängs till 30 april

Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Sänd till en kollega

0.126