23948sdkhjf

Tidler vill hjälpa branschen hem till kunden

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Omställningen från bilhallen till hemmet är en svår nöt för branschen att knäcka. Bilflyttarföretaget Tidler tror sig ha lösningen på hur branschen ska kunna ställa om.

Det går bra för Tidler, företaget som ser till att branschens bilar hamnar där de ska. Bara under det senaste året har man kunnat gå in som leverantör till flera tunga aktörer.

Läs också: Coronakrisen får bilhandeln att öppna nätbutiker

– Tillväxten är exponentiell, säger Isac Odqvist Goldman, företagets grundare och vd.

Efterfrågan på den till synes enkla tjänsten att köra en bil från en plats till en annan är alltså stor. Det har att göra med branschens utveckling, menar man, där allting handlar om att komma närmare kunden.

– Allting som du gör i dag, om du ska gå på banken eller träffa doktorn eller vad du vill, så sker det på dina villkor. Alla de stora, till och med bankerna och mäklarna som är de mest konservativa branscherna vi har, har blivit tvungna att möta kunden på kundens villkor. Bilbranschen gör det fortfarande inte, säger bolagets försäljningschef Martin Lundgren.

Det han syftar på är hur marknaderna flyttar ut från fysiska anläggningar och hem till kunden. Bankärendena och läkarbesöken sköter man i hemmet, när man har tid, och Martin Lundgren menar att bilbranschen måste ta samma kliv, ut från bilhallen och hem till kunden.

Läs också: Full fart på hämta-lämna-service i coronakrisen 

– Alla har samma utmaningar fast med lite olika infallsvinklar. Det spelar ingen roll om det är en tillverkare eller en begagnathandlare. Alla har samma typ av utmaning.

– Det är här vi kommer in. Vi hjälper till med övergången, säger Martin Lundgren.

Det gör man genom att låta sina förare köra hem till kunden, om det så är för en provkörning eller en leverans. Och för att det ska fungera måste förarna vara pålästa, så att de inte bara levererar bilen, utan också rätt information till kunden. Det kan handla om hur navigatorn fungerar, hur man kopplar upp mobilen eller till och med att ta hand om och arrangera värderingen av inbytesbilen.

Isac Odqvist Goldman trycker på hur viktigt det är att varje förare får rätt utbildning och stöd från huvudkontoret. Inte minst för att mötet med kunden ska gå så bra som möjligt och det handlar om kultur, utbildning, onboarding och så vidare.

Läs också: De löser billogistiken för branschen

– Vi är inte ett dugg bättre än vår sämsta förare, fyller Martin Lundgren i.

Bland kunderna finns redan i dag både bilföretag och fleet-bolag, företag, organisationer och myndigheter med bilflottor som titt som tätt behöver flyttas på. Om de ska in på service, till exempel. I förlängningen kan man också tänka sig att lösa billogistiken åt privatpersoner, för att sköta service eller besiktningar, till exempel. Men inte än.

– Där är vi faktiskt inte redo. Vår strategi är att vinna branschen och branschens kunder, förklarar Isac Odqvist Goldman.

Och det finns andra marknader att vinna. Det finns ett uppdämt behov för den typen av tjänster som Tidler erbjuder och Isac Odqvist Goldman utesluter inte en internationell expansion framöver, när affärsmodeller och processer har mognat tillräckligt.

– Vi har redan i dag ett ganska stort tryck på oss att lansera samma sak utanför Sveriges gränser. Vi är inte redo att göra det nu, vi skalar inte snabbare än att vi kan garantera kvaliteten. Men tanken är att göra det när vi är redo.

Läs mer om: logistik | Tidler
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Man ska ha husvagn (eller husbil)

Husvagnar har blivit extra heta denna sommar då coronaviruset effektivt hindrat folk från att resa utomlands. I juli registrerades 479 husvagnar mot 442 ifjol. Det visar statistik från HRF.

BMW gör förlust andra kvartalet 2020

Även ett framgångsrikt bilföretag som BMW har drabbats av coronapandemin. Under andra kvartalet i år redovisar det München-baserade företaget en förlust på nära 6,9 miljarder kronor.

Sema Show 2020 ställs in

Valvoline och AD Sverige blir partner till STCC 2020

Bilprovningen ska öppna i Järva krog

Galet sug efter begagnade bilar

Under juli ökade begagnatförsäljningen med mer än femton procent. Det visar siffror från BCA Vehicle Remarketing.

Nyhetsbrev

Byggstart för bränslecellsutmanarens megafabrik

Arkiv

Miljardsatsning på Göteborgsregionens fordonsindustri

Ford får ny vd

Utbrett fusk med körkortsprov

Sista chansen att nominera till Motorgalan

Den 14 augusti stänger nomineringarna till Motorgalan. Nu är det sista chansen att puffa för din branschfavorit.

Schäfer ny chef för Skoda

Thomas Schäfer har utsetts till ny chef för tjeckiska Skoda. Schäfer var innan dess chef för Volkswagen Sydafrika. Hans koncernchef Herbert Diess har redan gett honom en ”vägkarta”.

Det går bättre för Volvo Cars

Fiberslam blir dieselbränsle

Corona krossar biljobben

Så mycket som drygt tio procent av jobben inom den europeiska bilindustrin kan försvinna. Coronakrisen har orsakat ett ras i nybilsförsäljningen men törs tillverkarna börja kicka folk när de fått miljarder i permitteringsstöd?

Myndighetssamarbete för hållbara batterier

BMW presenterar målsättning för 2030

SFVF: Fler elfordon kräver bättre utbildning för besiktningspersonal

Elektrifieringen av fordonsflottan innebär inte bara bättre miljö – batterierna kan innebära ökad risk för brand och elolyckor, vilket ställer högre krav på bilbesiktningspersonal, skriver SFVF i ett pressmeddelande.

Viss återhämtning i nybilsregistreringarna

Juli månad visade på ett mindre tapp än tidigare. Det förklaras delvis med att biltillverkningen kommit igång igen i många länder, efter att ha varit nedstängd på grund av coronarelaterade restriktioner.

Bananer kan bli morgondagens bildelar

Fibrer från kokbananer har visat sig vara utmärkta att använda i kompositmaterial.

Första svenska kunden har fått sin Polestar 2

Mitsubishi stoppar europeiska modellanseringar

Brakförlust tvingar fram drastiska åtgärder. Enligt en ny treårsplan ska biltillverkaren fokusera den asiatiska marknaden.

Ford anställer två robothundar

Svångrem och god serviceaffär räddade Bilias resultat

Legendarisk bilskrotare död

Bilia överträffar marknadens förväntningar

Antalet körkortsåterkallelser ökar kraftigt

Jaguar Land Rover får ny vd

Kraftig ökning av rattsurfare

Säsongspremiär för Porsche Carrera Cup Scandinavia

Ny styrelseordförande i SFVF

Daimler köper in sig i batteritillverkning

Ljust på begagnatmarknaden

Sveriges första fartsyndare

Krävs högre kompetens kring elfordon på verkstäderna

Ford väljer Defas laddlösningar

Se alla Företagens egna nyheter

Drivknuten sponsrar Nyman Racing

Vårt sortiment av blåa varningsljus

Luftfjädring | Arnott konverteringssats | Mercedes W211

Vanliga öppettider igen

Nya specifikationer för John Bean hjulinställare

Produktnyhet från Purflux! Andningsmasken "PurMask"

Besök Yallotrade på inspirationsdagen 24/9!

Ta kontroll över ditt arbetsljus!

Hej sommartider!

Produktnyhet från FRAM! CS12054

Produktnyhet från Purflux! C885

Uppdaterad, ännu vassare version av populär backlampa

Vi har öppet hela sommaren

Passa på - Jämför priset!

Belys ditt fordon även på insidan

Årets ljuvligaste tid har börjat!

Positiva indikationer efter en extraordinär vår

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Volvo XC90 XC60 V90

Leverera trygghet vid lämning av bilen!

LEGION varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Kallt vatten för heta dagar

Vi finns här för dig hela sommaren!

Engine Shampoo - ny produkt från Castrol

Tips för snabb handläggning av ett försäkringsärende

Vi lanserar UTÖ - framtidens varningsljusramp

Sänd till en kollega

0.11