23948sdkhjf

Debatt: Branschskolor kan lösa brist på kompetens

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

Stundande pensionsavgångar och teknikskifte i industrin ställer högre krav på lärarkåren. SFVF och Verkstadsföretagarna uppmanar därför att branschen förbättrar samarbetet med skolväsendet.

Det här är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribenternas egna.

Läs också: SFVF: Varför ska bilverkstäder följa lagstiftningen?

I lärarkåren är 30 procent 60 år eller äldre och kommer gå i pension inom de närmaste åren. Samtidigt vet vi att mer än en tredjedel av lärarkåren är obehöriga som lärare. Nog finns det utmaningar som vi måste lösa snarast.

Samtidigt vet vi från branschens sida hur snabb den tekniska utvecklingen är. Många företag funderar på hur de ska hinna med och ha råd att kompetensutveckla sin egen personal.

Införande av 5G leder till ännu snabbare teknisk utveckling än tidigare och programmering av fordon som då kräver helt nya kompetenser i bilar och lastbilar. Utöver detta kommer nu ny teknik i el-, metan- och vätgasfordon vilket ställer ytterligare krav på ny kompetens.

Attraktionskraften i de yrken vi erbjuder inom fordonsbranschen har i dag för låg status. Största skälet till detta är att få fordonsägare känner till vilken avancerad teknik det finns i våra bilar och lastbilar. Men vi ser bra lösningar på branschens problem.

Läs också: Ny styrelseordförande i SFVF

Fler Branschskolor är nyckeln till att få rätt anställningskompetens på våra fordonselever, tror vi på SFVF och Verkstadsföretagarna. Den snabba teknikutvecklingen gör att vi med kort varsel måste vara beredda att ställa om skolans kunskapsmål och det görs bäst om utbildningen är integrerad i våra verkstäder.

Vi från branschens organiserade företag måste nu alla engagera oss, mer än vad vi någonsin gjort tidigare. Konkurrensen om våra nya anställningsbara eleven har ökat markant de senaste åren, vilket har trissat upp vissa löner till orimlighet.

Kunderna kommer inte vilja betala mera, så det är vi själva i branschen som måste lösa de mycket stora problemen vi redan står inför, med för få yrkeslärare, alltför svag rekrytering och otillräcklig teknisk kompetensutveckling.

Benämningen Branschskolor är skolor som ofta drivs som gymnasial lärlingsutbildning, där en gymnasieskola är huvudman, samtidigt som ett företag i branschen bedriver all utbildning i yrkesämnet. Företaget får ett reglerat statsbidrag för att man bedriver utbildningen, av eleverna och deras handledare.

Läs också: Krävs högre kompetens kring elfordon på verkstäderna

Fördelen med en Branschskola är att eleven kan garanteras en APL-plats och får använda den senaste utrustningen under sin utbildning. Just nu pågår ett försök från Skolverket med Branschskolor.

SFVF har flera verkstadskedjor som medlemmar. SFVF och Verkstadsföretagarna undersöker för närvarande möjligheterna att starta upp Branschskolor i samarbete med de olika verkstadskedjorna, för att utbilda framtidens tekniker och mekaniker.

Det måste väl vara en bra lösning om skolan tar hand om den teoretiska utbildningen och vi i branschföretagens verkstäder tar hand om den tekniska utbildningen? Ingen skola har bättre förutsättningar än våra verkstäder med kunniga mekaniker, tekniker och toppmodern utrustning.

Bo Ericsson, vd för SFVF

Benny Wallin, utbildningsansvarig på Verkstadsföretagarna

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Säsongspremiär för Porsche Carrera Cup Scandinavia

Volvo är svenskarnas drömbil

SFVF: Varför ska bilverkstäder följa lagstiftningen?

Nominera till Motorgalan nu!

I höst firar vi fordonsbranschens vassaste människor. Så här nominerar du dina favoriter.

Ny styrelseordförande i SFVF

Plus

Så landade Wunder-Baum i Strömstad

Motormagasinet besöker ett för näsan spännande resmål och svänger förbi doftgransfabriken i Strömstad. Här bjuds det på fascinerande familjehistoria, granar från flera generationer, och självklart ett äventyr för luktsinnet.

Nyhetsbrev

Domstol utreder – är Teslas marknadsföring vilseledande?

Teslas vd Elon Musk hävdade nyligen att Tesla kommer att ha basfunktionerna för ett helt självkörande fordon klara redan i år. Nu ska domstol utreda om företaget vilseleder konsumenterna.

Arkiv

Svenska bilägare kan stämma Volkswagen

Världspremiär för Audis kommande elbil

Audi visar upp nästa version av elbilen som går i produktion 2021.

Volvochefen – så bra behöver elbilars räckvidd vara

Sveriges 10 bästa verkstäder

De bästa verkstäderna hittas utanför storstäderna. Här är listan på de verkstäder som är bäst online.

Plus

En verkstadsträff utöver det vanliga

Vassa sportbilar besökte trimfirman PBZ i Uppsala.

Kvinnliga bilister tar större hänsyn till klimatet

Nästan var femte svensk bilist har minskat sitt bilanvändande till förmån för klimatet och närmare sju av tio har vidtagit andra åtgärder för att minska klimatpåverkan från sitt bilkörande.

Elbilsägare vill ha däck med lägre motstånd

BMW börjar ”hyra ut” tillval i bilen

Digitaliseringen skapar nya affärsmöjligheter. Nu kan BMW-bilägare hyra tillval till sin bil vid behov.

Daimler köper in sig i batteritillverkning

Jonas Kruse gästförare med Maja Bengtsson i kartläsarstolen

SVT:s bilsportexpert, Jonas Kruse, gör ännu ett gästspel i rally och kör tillsammans med den femtonåriga kartläsartalangen Maja Bengtsson från småländska Virestad.

Biltillverkarna missar utsläppsmålen

Plus

Kenny Bräck: svårt att släppa ratten

Motormagasinet fick en pratstund med racingstjärnan som numera arbetar som testförare åt McLaren.

Personbilsbilismen skattas för hårt

Behövs ökad cybersäkerheten inom svensk fordonsindustri

Mjukvaruföretaget Trend Micro har gått igenom kraven som fordonsindustrin måste anpassa sig efter för att garantera cybersäkerheten i nyproducerade uppkopplade fordon.

Volkswagens bilfabrik i Zwickau producerar nu bara elbilar

Efter 116 år har den sista bilen med förbränningsmotor rullat ut från Volkswagens fabrik i tyska Zwickau. Från och med nu ska endast eldrivna bilmodeller tillverkas här.

Ljust på begagnatmarknaden

Svensk biltvätt blir dansk

Sveriges första fartsyndare

Krävs högre kompetens kring elfordon på verkstäderna

Ford väljer Defas laddlösningar

Bilförsäljningen ner 25% på helåret i EU

Inzile har startat leveranserna

1

Yrkesförarna kör allt fortare

Toyota satsar på bildelning

Sensommarpremiär för Volkswagens elbil ID 3

Vägkanter ska bli biogas

Kias app stödjer elbilssäljare

Goodyears blimp nu i Europa

MAN öppnar ny verkstad i Stockholm

Se alla Företagens egna nyheter

Besök Yallotrade på inspirationsdagen 24/9!

Ta kontroll över ditt arbetsljus!

Hej sommartider!

Produktnyhet från FRAM! CS12054

Produktnyhet från Purflux! C885

Uppdaterad, ännu vassare version av populär backlampa

Vi har öppet hela sommaren

Passa på - Jämför priset!

Belys ditt fordon även på insidan

Årets ljuvligaste tid har börjat!

Positiva indikationer efter en extraordinär vår

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Volvo XC90 XC60 V90

Leverera trygghet vid lämning av bilen!

LEGION varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Kallt vatten för heta dagar

Vi finns här för dig hela sommaren!

Engine Shampoo - ny produkt från Castrol

Tips för snabb handläggning av ett försäkringsärende

Vi lanserar UTÖ - framtidens varningsljusramp

PURFLUX uppdaterad app

FRAM komplett sortiment A110

Få ut mer av CAB Plan med effektiv utbildning online

Ny serie moderna, slimmade flerfunktionsbakljus i LED

Utvändig galvaniserat utrustning Produkt katalog

Glad Midsommar önskar vi på G A Lindberg!

Sänd till en kollega

0.109