23948sdkhjf

Debatt: Branschskolor kan lösa brist på kompetens

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

Stundande pensionsavgångar och teknikskifte i industrin ställer högre krav på lärarkåren. SFVF och Verkstadsföretagarna uppmanar därför att branschen förbättrar samarbetet med skolväsendet.

Det här är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribenternas egna.

Läs också: Nya gymnasiekurser på förslag

I lärarkåren är 30 procent 60 år eller äldre och kommer gå i pension inom de närmaste åren. Samtidigt vet vi att mer än en tredjedel av lärarkåren är obehöriga som lärare. Nog finns det utmaningar som vi måste lösa snarast.

Samtidigt vet vi från branschens sida hur snabb den tekniska utvecklingen är. Många företag funderar på hur de ska hinna med och ha råd att kompetensutveckla sin egen personal.

Införande av 5G leder till ännu snabbare teknisk utveckling än tidigare och programmering av fordon som då kräver helt nya kompetenser i bilar och lastbilar. Utöver detta kommer nu ny teknik i el-, metan- och vätgasfordon vilket ställer ytterligare krav på ny kompetens.

Attraktionskraften i de yrken vi erbjuder inom fordonsbranschen har i dag för låg status. Största skälet till detta är att få fordonsägare känner till vilken avancerad teknik det finns i våra bilar och lastbilar. Men vi ser bra lösningar på branschens problem.

Läs också: Bilhandlarnas vardag hettar till

Fler Branschskolor är nyckeln till att få rätt anställningskompetens på våra fordonselever, tror vi på SFVF och Verkstadsföretagarna. Den snabba teknikutvecklingen gör att vi med kort varsel måste vara beredda att ställa om skolans kunskapsmål och det görs bäst om utbildningen är integrerad i våra verkstäder.

Vi från branschens organiserade företag måste nu alla engagera oss, mer än vad vi någonsin gjort tidigare. Konkurrensen om våra nya anställningsbara eleven har ökat markant de senaste åren, vilket har trissat upp vissa löner till orimlighet.

Kunderna kommer inte vilja betala mera, så det är vi själva i branschen som måste lösa de mycket stora problemen vi redan står inför, med för få yrkeslärare, alltför svag rekrytering och otillräcklig teknisk kompetensutveckling.

Benämningen Branschskolor är skolor som ofta drivs som gymnasial lärlingsutbildning, där en gymnasieskola är huvudman, samtidigt som ett företag i branschen bedriver all utbildning i yrkesämnet. Företaget får ett reglerat statsbidrag för att man bedriver utbildningen, av eleverna och deras handledare.

Läs också: SFVF positiva till fler kontroller av verkstäderna

Fördelen med en Branschskola är att eleven kan garanteras en APL-plats och får använda den senaste utrustningen under sin utbildning. Just nu pågår ett försök från Skolverket med Branschskolor.

SFVF har flera verkstadskedjor som medlemmar. SFVF och Verkstadsföretagarna undersöker för närvarande möjligheterna att starta upp Branschskolor i samarbete med de olika verkstadskedjorna, för att utbilda framtidens tekniker och mekaniker.

Det måste väl vara en bra lösning om skolan tar hand om den teoretiska utbildningen och vi i branschföretagens verkstäder tar hand om den tekniska utbildningen? Ingen skola har bättre förutsättningar än våra verkstäder med kunniga mekaniker, tekniker och toppmodern utrustning.

Bo Ericsson, vd för SFVF

Benny Wallin, utbildningsansvarig på Verkstadsföretagarna

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Affärsläget fortsätter att försvagas för industrin

Borås Bil fördjupar samarbetet med KBV

Jaguar ger din I-Pace extra skjuts

85 procent i arbete efter ny satsning i Malmö

Volvo investerar i Autotech Ventures

Termisk sprutning bidrar till mindre utsläpp

Nyhetsbrev

Plus

Tema batterier – Även en elbil har ett 12V-batteri!

Den första bilen som fick elstart för över 100 år sedan hade ett blybatteri som strömkälla och det var så termen startbatteri kom till. Sedan dess har man introducerat alltmer elektronik i bilarna som behöver strömförsörjning. Att säga att ett blybatteri är en beprövad produkt är vara onödigt försiktig.

Arkiv

M Sveriges påstående är "raljerande"

Konsumentorganisationen M Sverige påstår att bilköp online är som att ”köpa grisen i säcken”. Branschen tycker tvärtom.

Generösare gräns för klimatbonus

Naturvårdsverket backar i frågan om nermalda bildelar

Plus

Tema Personlig Utrustning – Med jobbkläder som jobb

Inget lämnas åt slumpen när hos Jobman när man designar arbetskläder. Noga utvalda material och funktioner är nyckeln till ett hållbart och livskraftigt plagg.

Nya gymnasiekurser på förslag

Bilhandlarnas vardag hettar till

Morris gör el-comeback

Volvo investerar i autonom mobilitet

SFVF positiva till fler kontroller av verkstäderna

Allt fler bilverkstäder arbetar svart och en rad insatser görs för att få bukt på problemet. Försäkringsbolagen ställer krav, certifieringar införs, myndigheter samarbetar tätare – men SFVF vill se mer kontroller.

Försäkringsbolagens krav på skadeverkstäder

För att få utfärda arbeten åt ett försäkringsbolag finns en rad krav för skadeverkstäder. De skiljer sig lite olika åt beroende på företag, men alla har ett gemensamt syfte: att verkstaden ska vara seriös.

Skellefteå leder nytt batterisamarbete

Ett nytt europeiskt samarbete för att öka kompetensen inom tillverkning av batterier kommer att ledas av Skellefteå kommun.

Dekra i kvalitetssamarbete med mindre bolag

Upplands motor stödjer Musikhjälpen

Årets Butik: Från garaget till miljoner i omsättning

Det blev andra gången gillt för Hästbackas Bildelar på Motorgalan när man utsågs till Årets Butik. Ett helt korrekt beslut, anser företagets ägare Fabian Hästbacka, med mycket hårt arbete i bagaget.

Vem ska få nyckeln till fordonsdatan?

Arbetet med att ta fram en e-legitimation som ger bilmekaniker tillgång till bilens skyddade tekniska information, Sermi, har pågått länge. Ett viktigt arbete anser Motorbranschens Riksförbund, MRF, men man är osäker på när arbetet kan gå i hamn.

Autoexperten i treårigt samarbete med Svenska Skidskytteförbundet

Premiär för Sveriges största gör-det-själv-biltvättskedja

Rådet: Köp inte begagnad bil online!

1

Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

Mer flexibla skatteregler för husbilar ska utredas

1

SFVF: ”Hjälp bilägare som är oroliga för brandrisk!”

Daimler ska säga upp 10 000 anställda

Malte Månson Verkstäder expanderar och förvärvar Hylast

Designade biobränslen ger förbättrad funktion

McLaren Elva skippar vindrutan

Mechanum i Malmö auktoriserad Mercedes-verkstad

Northvolt laddar för tre gånger högre kapacitet

Delningsapp för elbilsladdning lanserad

Polisen avslöjar fuskande verkstäder

Se alla Företagens egna nyheter

Har du behov av kabel på rulle?

i70 Pro: IP67-klassad tablet - leasing från 750 kr/mån.

Det ekosmarta alternativet!

Vi stödjer Musikhjälpen - Buda på våra snygga Hoodies!

Transportföretagen riggar för Automässan

Kostnadsfritt webbinarium den 16 dec kl. 10:00

Galwin fortsätter att utöka turbo sortimentet

Kia Ceed 5 dörrar, avtagbar dragkrok från GDW

Vi kikar närmare på Tyskland

Påverkar klimatförändringen försäljning i vintern?

Vi lockar fram barnet hos dig - se dagens lucka

Ny PURFLUX-katalog 2020 är nu tillgänglig!

Ny skylthållare

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Audi Q8 dragkrok det nye T60 system från GDW

NT 680 PRO: en enkel och funktionell diagnos

Ny produkt på marknaden - LEGION DIM

Produktnyhet från Purflux!

Luftbälgar och kompressorer till bilar med luftfjädring

Har du öppnat dagens lucka?

Uppdaterad APP från Purflux!

Ford Focus IV dragkrok det nye T60 system från GDW

Fröbergs lanserar webshop för bilbranschen!

Nyhet från Purflux

Automässan 2020

Sänd till en kollega

0.137