23948sdkhjf

Hedin bil får varning från Konsumentverket

Sedan 2017 har Konsumentverket fått ta emot över 500 klagomål på Hedin bil. Myndigheten uppmanar nu bilhandlaren att ha bättre koll på sina kunders rättigheter efter att ha granskat klagomålen.

SVT:s konsumentredaktion Plus har granskat bilhandlare och kommit fram till att många bilhandlare har dålig koll på bilköpares olika rättigheter. Det märks tydligt i Konsumentverkets klagomålsstatistik för Hedin bil.

På två år har myndigheten fått in 30 anmälningar och 476 kontakter till upplysningstjänsten ”Hallå konsument” gällande bilhandlaren. Det handlar om fall där företaget inte följt de lagar och regler som finns vad gäller konsumenträtt.

Vi ser allvarligt på de klagomål som kommit in eftersom reklamation och garanti inte är samma sak, säger Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket, till SVT.

Nu uppmanar Konsumentverket Hedin bil att förbättra sina arbetsmetoder och att myndigheten kan komma att öppna ett tillsynsärende mot företaget om ingenting sker. Så här kommenterar Hedin bil:

Vi gick ut med brevet till alla chefer med uppmaningen att ta upp det på deras interna möten med sina säljare, att repetera vad som gäller och att kontrollera med säljarna att de förstår vad som gäller, säger Jörgen Loikas, vice vd på Hedin bil.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079