23948sdkhjf

Rise vill förebygga riskerna med litiumjonbatterier

| Av Sanne Väli-Tainio | Tipsa redaktionen

Forskningsinstitutet Rise har släppt en av flera rapporter i samband med ett projekt vars syfte är att identifiera och förebygga riskerna med elfordon. Den är bland annat framtagen för att öka kunskapen hos de som arbetar i verkstäder.

Rapporten heter ”Fire Safety of Lithium-Ion Batteries in Road Vehicles”. Den bygger på en litteraturstudie och en workshop där man har identifierat vilka risker som finns med elbilar och vad orsakerna bakom dessa kan vara.

Läs också: Stor ökning av elbilsförsäljningen enligt ny prognos

Det är ju bättre att kunna förebygga problemen istället för att vänta på att incidenter ska inträffa och därefter kartlägga riskerna, säger Ola Willstrand, projektledare på Rise.

Rapporten är en del av ett större projekt inom ämnet som sattes igång sommaren 2018 och riktar sig i första hand till de som arbetar med exempelvis bärgning eller på verkstad, där man kan råka ut för en elbilsbrand.

De behöver känna till hur de ska hantera ett skadat batteri eller en eventuell brand och det måste tas fram riktlinjer för detta, säger Ola Willstrand.

Rapporten har lett till vissa öppna frågor som man kan forska vidare på, men man har också lyckats komma fram till en del utifrån läsning och workshopen.

Läs också: Nytt forum för hållbar mobilitet

Som bekant kan det vara farligt att ladda en elbil i ett vanligt eluttag, man behöver en säkert installerad laddbox. Och vi vet även att risken för en elbilsbrand är ganska liten, men att när den väl är igång så är den svårsläckt. Därför har vi haft en del diskussioner om var man bör placera laddstolpar i exempelvis allmänna garage.

Projektgruppen består av flera medlemmar utöver Rise, som alla på något sätt har koppling till motorbranschen, och arbetet efter rapporten fortsätter. Man har haft ett seminarium och ska släppa ytterligare en rapport som bygger på släcktester som gjorts på bussar och andra tunga fordon. Den första rapporten riktar sig till verkstäder och framöver ska man också ta fram riktlinjer för bland annat brandförsvaret.

Det långsiktiga målet är att öka kunskapen om elbilar och ta fram riktlinjer för hur man kan förebygga riskerna med dem. När förbränningsmotorerna kom hade man ingen kunskap om dem heller, men nu har man det, och syftet är ju att möjliggöra övergången till elbilar som nu pågår, men att den ska vara säker för alla inblandade, säger Ola Willstrand.

Mer om: elbilar | rapport | Rise | utbildning
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"Hello Volkswagen"

Provkörning VW Golf 1,5 TSI 150 hk och 1,5 eTSI 150 hk. Motormagasinet har testat nya Golf i bergen utanför Porto. Med hybridversioner och en digital omvandling invändigt tar trotjänaren ett steg in i framtiden.

Svenskar kollar sina däck oftare än belysningen

Nytt innovationsprojekt för fordonsindustrin

Bilmärket som inte vill vara ”ännu ett varumärke”

Volvos systerbolag Lynk & Co var på plats på Stora Mobilitetsdagen som anordnades av Dagens industri. Företagets vd Alain Visser höll tal och trots att han var sist ut och det var sent på dagen fångade han publikens intresse. Hans tal var nämligen något kontroversiellt, i bilindustrins öron.

Tungram tillbaka i Sverige efter 30 år

Ingo lanserar sin första automattvätt

Nyhetsbrev

Stor ökning av elbilsförsäljningen enligt ny prognos

Arkiv

Nytt forum för hållbar mobilitet

Stora Mobilitetsdagen är det nya namnet på Dagens industris konferens som tidigare hette Stora Bildagen. Ett bredare fokus ledde till större engagemang och fler deltagare än tidigare.

Konjunkturinstitutet dömer ut bonus malus

Bonus malus-systemet för fordonsskatt är inte effektivt för att nå Sveriges klimatmål. Det menar Konjunkturinstitutet i en ny rapport.

Kortare livslängd för bilar kan minska CO2-utsläppen

Kvdbil har genom ett samarbete med Chalmers undersökt om en bil har en optimal livslängd ur ett miljöperspektiv. Det finns klimatmässiga fördelar med att återvinna en bil efter elva år.

Affärsläget fortsätter att försvagas för industrin

Borås Bil fördjupar samarbetet med KBV

Jaguar ger din I-Pace extra skjuts

85 procent i arbete efter ny satsning i Malmö

Volvo investerar i Autotech Ventures

Termisk sprutning bidrar till mindre utsläpp

M Sveriges påstående är "raljerande"

Konsumentorganisationen M Sverige påstår att bilköp online är som att ”köpa grisen i säcken”. Branschen tycker tvärtom.

Plus

Tema batterier – Även en elbil har ett 12V-batteri!

Den första bilen som fick elstart för över 100 år sedan hade ett blybatteri som strömkälla och det var så termen startbatteri kom till. Sedan dess har man introducerat alltmer elektronik i bilarna som behöver strömförsörjning. Att säga att ett blybatteri är en beprövad produkt är vara onödigt försiktig.

Generösare gräns för klimatbonus

Naturvårdsverket backar i frågan om nermalda bildelar

Plus

Tema Personlig Utrustning – Med jobbkläder som jobb

Inget lämnas åt slumpen när hos Jobman när man designar arbetskläder. Noga utvalda material och funktioner är nyckeln till ett hållbart och livskraftigt plagg.

SFVF positiva till fler kontroller av verkstäderna

Allt fler bilverkstäder arbetar svart och en rad insatser görs för att få bukt på problemet. Försäkringsbolagen ställer krav, certifieringar införs, myndigheter samarbetar tätare – men SFVF vill se mer kontroller.

Nya gymnasiekurser på förslag

Bilhandlarnas vardag hettar till

Morris gör el-comeback

Volvo investerar i autonom mobilitet

Dekra i kvalitetssamarbete med mindre bolag

Upplands motor stödjer Musikhjälpen

Autoexperten i treårigt samarbete med Svenska Skidskytteförbundet

Premiär för Sveriges största gör-det-själv-biltvättskedja

Rådet: Köp inte begagnad bil online!

1

Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

Mer flexibla skatteregler för husbilar ska utredas

1

SFVF: ”Hjälp bilägare som är oroliga för brandrisk!”

Daimler ska säga upp 10 000 anställda

Malte Månson Verkstäder expanderar och förvärvar Hylast

Se alla Företagens egna nyheter

Sogefi-filterteknologi I den lyxiga Maserati SUV Levante

Audi A6 + A6 Avant fast och avtagbar dragkrok

Musikhjälpen 2019 - G A Lindberg sponsrar med flera bidrag!

Tesla: Triscan först med drivknutar och manschetter

Nu har vi invigt vårat nyrenoverade labb

Produktnyhet från Purflux! LS1079

Jeep Cherokee Facelift fast och avtagbar dragkrok

Har du behov av kabel på rulle?

i70 Pro: IP67-klassad tablet - leasing från 750 kr/mån.

Det ekosmarta alternativet!

Vi stödjer Musikhjälpen - Buda på våra snygga Hoodies!

Transportföretagen riggar för Automässan

Kostnadsfritt webbinarium den 16 dec kl. 10:00

Galwin fortsätter att utöka turbo sortimentet

Kia Ceed 5 dörrar, avtagbar dragkrok från GDW

Vi kikar närmare på Tyskland

Påverkar klimatförändringen försäljning i vintern?

Vi lockar fram barnet hos dig - se dagens lucka

Ny PURFLUX-katalog 2020 är nu tillgänglig!

Ny skylthållare

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Audi Q8 dragkrok det nye T60 system från GDW

NT 680 PRO: en enkel och funktionell diagnos

Ny produkt på marknaden - LEGION DIM

Produktnyhet från Purflux!

Sänd till en kollega

0.165