23948sdkhjf

Rise vill förebygga riskerna med litiumjonbatterier

Forskningsinstitutet Rise har släppt en av flera rapporter i samband med ett projekt vars syfte är att identifiera och förebygga riskerna med elfordon. Den är bland annat framtagen för att öka kunskapen hos de som arbetar i verkstäder.

Rapporten heter ”Fire Safety of Lithium-Ion Batteries in Road Vehicles”. Den bygger på en litteraturstudie och en workshop där man har identifierat vilka risker som finns med elbilar och vad orsakerna bakom dessa kan vara.

Det är ju bättre att kunna förebygga problemen istället för att vänta på att incidenter ska inträffa och därefter kartlägga riskerna, säger Ola Willstrand, projektledare på Rise.

Rapporten är en del av ett större projekt inom ämnet som sattes igång sommaren 2018 och riktar sig i första hand till de som arbetar med exempelvis bärgning eller på verkstad, där man kan råka ut för en elbilsbrand.

De behöver känna till hur de ska hantera ett skadat batteri eller en eventuell brand och det måste tas fram riktlinjer för detta, säger Ola Willstrand.

Rapporten har lett till vissa öppna frågor som man kan forska vidare på, men man har också lyckats komma fram till en del utifrån läsning och workshopen.

Som bekant kan det vara farligt att ladda en elbil i ett vanligt eluttag, man behöver en säkert installerad laddbox. Och vi vet även att risken för en elbilsbrand är ganska liten, men att när den väl är igång så är den svårsläckt. Därför har vi haft en del diskussioner om var man bör placera laddstolpar i exempelvis allmänna garage.

Projektgruppen består av flera medlemmar utöver Rise, som alla på något sätt har koppling till motorbranschen, och arbetet efter rapporten fortsätter. Man har haft ett seminarium och ska släppa ytterligare en rapport som bygger på släcktester som gjorts på bussar och andra tunga fordon. Den första rapporten riktar sig till verkstäder och framöver ska man också ta fram riktlinjer för bland annat brandförsvaret.

Det långsiktiga målet är att öka kunskapen om elbilar och ta fram riktlinjer för hur man kan förebygga riskerna med dem. När förbränningsmotorerna kom hade man ingen kunskap om dem heller, men nu har man det, och syftet är ju att möjliggöra övergången till elbilar som nu pågår, men att den ska vara säker för alla inblandade, säger Ola Willstrand.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125