23948sdkhjf

Felaktiga reservationer vanligt i bilannonser

Reservationer mot felskrivningar bryter mot marknadsplatsernas regler. Ändå förekommer de i nästan var fjärde handlarannons. Nu lovar handelsplatserna bättring.

För ett år sedan granskade M Sverige bilannonser och anmärkte mot att uttrycket ”reservation för felskrivning” förekom i var tredje annons. Detta trots att det strider mot de regler som de stora marknadsplatserna på nätet har satt upp.

Nu har M Sverige följt upp sin granskning och kunnat konstatera att andelen annonser med reservationen har minskat väsentligt. Men fortfarande förekommer reservationer i nästan var fjärde bilhandlarannons.

Enligt granskningen har framför allt annonsörer på Schibsteds båda marknadsplatser, Blocket och Bytbil, bättrat sig. Motorbranschens egen plattform Wayke har däremot ökat sin andel annonser med reservationer med 15 procent sedan förra årets undersökning. På alla tre marknadsplatser har 23–24 procent av bilhandlarannonserna en reservation mot felskrivningar.

– Vi är förstås glada att vår granskning har gett effekt, men vi vill verkligen se nolltolerans från både annonsföretagen och annonsörerna. Det är viktigt att både konsumenter och företag känner till att bilens annons alltid är en del av avtalet och att bilhandlaren inte kan reservera sig för felaktiga uppgifter, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.

Reservationer mot felskrivningar förekommer ofta i marknadsföring i många branscher, men ofta saknar den juridisk betydelse eftersom konsumenten inte har någon undersökningsplikt. Men det är inte alldeles glasklart, eftersom både konsumentköplagen och praxis i Allmänna reklamationsnämnden, ARN, gör gällande att kunden måste göra en okulärbesiktning av bilen.

Dessutom kan det uppfattas som slarvigt av säljaren, att inte ha bekymrat som om att lämna rätt information om bilen. Det menar David Norrbohm, som är jurist på Motorbranschens Riksförbund, MRF:

– Det verkar oftast tas med slentrianmässig, men min bedömning är inte att friskrivningen tas med för att dölja något.

MRF informerar sina handlare om att friskrivningen inte skall användas, både i boken Praktisk Bilhandelsjuridik och de de juridikkurser som förbundet håller för sina handlare. Och det finns goda anledningar till detta.

– Eftersom vi själva köper in våra bilar har branschen givetvis ett stort egenintresse av att testa bilarna ordentligt, för att inte själva göra en dålig affär, menar David Norrbohm.

På de aktuella marknadsplatserna välkomnar man granskningen. Wayke påpekar att man bakgrundskontrollerar alla bilar innan de läggs upp på sajten och att man jobbar rigoröst med att rata tvivelaktiga annonser.

– Vi ställer hårda krav på både handlare och fordon och ska bli ännu tuffare vad det gäller det här, alla som lägger upp annonser hos oss ska följa reglerna. Det är väldigt bra att M Sverige har undersökt detta, säger Martin Fransson, vd på Wayke.

Även på Blocket, där också Bytbil ingår, välkomnar man M Sveriges granskning kring felaktiga reservationer:

– Som konsument måste man känna sig trygg vid bilköp, vilket är svårt när bilhandeln reserverar sig i nästan 25 procent av fallen. Vi på Blocket arbetar kontinuerligt med att förbättra upplevelsen för våra besökare och trygghet är en viktig komponent, säger Henrik Littorin, Marketplace Director på Blocket.

Man anger särskilt sin tekniska utveckling som en faktor för att hjälpa handlarna att ange korrekta data i sina annonser.

– Vi kommer att fortsätta arbeta med att öka tryggheten för konsumenter som hittar sin bil på Blocket, säger Henrik Littorin.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109