23948sdkhjf

Upplands Motor ser att elektrifieringen kräver nya förhållningssätt

När fler alternativ finns tillgängliga krävs ett annat förhållningssätt hos bilföretagen. Ren försäljning ersätts i allt högre grad av kvalificerad rådgivning.

I samband med att Volvo Cars nyligen presenterade sin första storskaliga elbil utan förbränningsmotor, XC40 Recharge, lanserade man också en övergripande plan för hur man ska minska sitt klimatavtryck. Bland annat ska hälften av alla bilar man tillverkar vara renodlat eldrivna och samtliga bilar ska vara elektrifierade i någon form till 2025.

Det är en ambition som kommer att få stor återverkan för återförsäljarledet och eftermarknaden. Särskilt under själva övergångsfasen, med en rad vitt skilda drivsystem tillgängliga på marknaden, kommer krav att ställas på kompetensen i branschen. Och det finns frågetecken som kommer att behöva rätas ut. Det menar man på Upplands Motor.

– Vi tycker att det är positivt med utvecklingen mot elmotorer. Jag tycker att det känns bra att vi i bilbranschen kan dra vårt strå till stacken, säger Kent Jonsson, vd för Upplands Motor, och syftar på elbilarnas lägre miljöpåverkan jämfört med konventionell förbränningsmotorteknik.

Samtidigt pekar han på att det finns frågetecken kring tekniken och menar att man behöver titta på miljöpåverkan under hela produktlivscykeln. Det handlar om hur bilen tillverkas, hur man utvinner råvaror, hur elektriciteten produceras och hur bilarna en dag ska återvinnas.

Särskilt pekar han på att batterierna står för en stor del av kostnaderna för bilarna och att det finns en osäkerhet kring hur lång livslängd de har.

– Är bilarna byggda på ett sådant sätt att det är försvarbart att byta batterierna? Det är en fråga som fortfarande inte har ett bra svar.

Omställningen ställer också höga krav på företagets säljkår och säljarnas roll har förändrats i takt med att alternativen blivit fler.

– Vi har fossilbilar som vi känner och vi vet hur de fungerar, vi har laddhybrider, och så har vi rena elbilar som börjar komma nu. Det här är svårt att råda kunden om vad som är bäst. Därför har det blivit mycket mer ett resonemang, en diskussion av rådgivande karaktär. De sista åren har vi gått från en klassisk säljande roll till en mycket mer rådgivande roll, förklarar Kent Jonsson.

Det ställer krav på personalen, som måste vara insatt nog att kunna guida kunden genom de alternativ som står till buds och vaska fram vad som är bäst, utifrån kundens specifika förutsättningar. Men på sikt kan det komma att svänga tillbaka.

– När vi har gått över tekniksprånget, kanske om tio år, då kommer det antagligen vara en mer standardiserad produkt där egenskaperna är kända. Och då ser vi förmodligen en ändring av säljrollen igen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125