23948sdkhjf

Upplands Motor ser att elektrifieringen kräver nya förhållningssätt

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

När fler alternativ finns tillgängliga krävs ett annat förhållningssätt hos bilföretagen. Ren försäljning ersätts i allt högre grad av kvalificerad rådgivning.

I samband med att Volvo Cars nyligen presenterade sin första storskaliga elbil utan förbränningsmotor, XC40 Recharge, lanserade man också en övergripande plan för hur man ska minska sitt klimatavtryck. Bland annat ska hälften av alla bilar man tillverkar vara renodlat eldrivna och samtliga bilar ska vara elektrifierade i någon form till 2025.

Läs också: Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Det är en ambition som kommer att få stor återverkan för återförsäljarledet och eftermarknaden. Särskilt under själva övergångsfasen, med en rad vitt skilda drivsystem tillgängliga på marknaden, kommer krav att ställas på kompetensen i branschen. Och det finns frågetecken som kommer att behöva rätas ut. Det menar man på Upplands Motor.

– Vi tycker att det är positivt med utvecklingen mot elmotorer. Jag tycker att det känns bra att vi i bilbranschen kan dra vårt strå till stacken, säger Kent Jonsson, vd för Upplands Motor, och syftar på elbilarnas lägre miljöpåverkan jämfört med konventionell förbränningsmotorteknik.

Samtidigt pekar han på att det finns frågetecken kring tekniken och menar att man behöver titta på miljöpåverkan under hela produktlivscykeln. Det handlar om hur bilen tillverkas, hur man utvinner råvaror, hur elektriciteten produceras och hur bilarna en dag ska återvinnas.

Särskilt pekar han på att batterierna står för en stor del av kostnaderna för bilarna och att det finns en osäkerhet kring hur lång livslängd de har.

Läs också: Positiva signaler i bilhandeln

– Är bilarna byggda på ett sådant sätt att det är försvarbart att byta batterierna? Det är en fråga som fortfarande inte har ett bra svar.

Omställningen ställer också höga krav på företagets säljkår och säljarnas roll har förändrats i takt med att alternativen blivit fler.

– Vi har fossilbilar som vi känner och vi vet hur de fungerar, vi har laddhybrider, och så har vi rena elbilar som börjar komma nu. Det här är svårt att råda kunden om vad som är bäst. Därför har det blivit mycket mer ett resonemang, en diskussion av rådgivande karaktär. De sista åren har vi gått från en klassisk säljande roll till en mycket mer rådgivande roll, förklarar Kent Jonsson.

Det ställer krav på personalen, som måste vara insatt nog att kunna guida kunden genom de alternativ som står till buds och vaska fram vad som är bäst, utifrån kundens specifika förutsättningar. Men på sikt kan det komma att svänga tillbaka.

– När vi har gått över tekniksprånget, kanske om tio år, då kommer det antagligen vara en mer standardiserad produkt där egenskaperna är kända. Och då ser vi förmodligen en ändring av säljrollen igen.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Plus

Tema Däckverkstad: Däckdrottningen är den nya däckverkstaden i Ljungby

Drömmen att starta eget har blivit verklighet för Malin Jönsson i Ljungby som nu öppnat en däckverkstad. I stor sett samtidigt som coronaviruset lamslog Sverige slog hon upp dörrarna till Däckdrottningen.

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Isuzu och Mercedes toppar årets GA-enkäter

För tjugofemte gången har återförsäljarna rankat sina generalagenter. Branschorganisationen MRF presenterar resultatet från årets undersökningen.

Nyhetsbrev

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

Arkiv

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Brutalt fall för biluthyrningen under våren

Volvo och Volvo slopar sina utdelningar

Både lastbilstillverkaren AB Volvo och personbilstillverkaren Volvo Cars stoppar sina aktieutdelningar.

KGK arbetar vidare för en hållbar fordonsbransch

Plus

Skadesidan på väg mot kris

Lack- och skadeverkstäder drabbas hårdare än andra i krisen. Orsakerna till det är flera.

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

Branschstandard ska öka kvaliteten på skadereparationer

De senaste årens undersökningar gjorda av Trafikförsäkringsföreningen (TFF) har visat att det finns stora kvalitetsbrister hos verkstäder som utför bilskadereparationer. Branschen arbetar idag aktivt med att ta fram tydliga och välfungerande system för både certifiering och kvalitetskontroll av skadeverkstäder.

M Sverige kritiska: färre kontroller av skadeverkstäder

Teknikföretagen: slopa momsen på nya bilar

Mats Kinnwall, chefsekonom på Teknikföretagen, vill att staten ska slopa momsen på nya bilar. Detta för att svensk bilbransch är en så tung motor i ekonomin.

1

Ingen räckviddsångest i eldriven dragracingbil

Glaskedjan öppnar i Skövde och Östersund

Glaskedjan expanderar ytterligare och finns från och med nu på ytterligare två platser i Sverige.

Coronakort ska locka kunder till verkstäder

Branschorganisationen MRF har tagit fram ett coronakort som ska hjälpa medlemsföretagen att hålla kontakt med sina kunder. Vallentuna Motor är ett av företagen som testat marknadsföringsmetoden.

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

Automechanika Frankfurt flyttar till 2021

Eftermarknadsmässan Automechanika Frankfurt skjuts upp ett år. Nytt datum är i september 2021.

Starkt Q1 för BMW men hur tänker de för hela 2020?

BMW har sänkt sin prognos och vill dra ner på personalen. Man förväntar sig bara en marginal på noll till tre procent 2020. Det första kvartalet gick dock förvånansvärt bra.

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Ledare #17: Krisens favoriter och förlorare

Verkstädernas situation oklar för 2021

Enorma försäljningras i vissa länder

Teslas autopilot stannar bilen vid rött ljus och stopplikt

DI utser ABS Wheels till Mästargasell

1

Power Big Meet är inställt

Daimler-chefen Ola Källenius: Bonus vid bilköp får fart på ekonomin

Husvagnar upp – husbilar ned i april

Se alla Företagens egna nyheter

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | BMW F11 & F07

HBA NYTT - ta del av Tips & nyheter!

Kundmottagning i förändrade tider

Hur limmar jag polyamid (PA, Nylon)? - G A Lindbergs blogg

Ny användarvänlig och informativ webbplats

Skydda dina kundmottagare

Sänd till en kollega

0.172