23948sdkhjf

Verkstadschefen: "Jag är inte orolig för framtiden"

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Hos Upplands Motor tror man inte att elektrifieringen ska inverka negativt på affärerna. Men det kommer att krävas ny kompetens på verkstaden.

Att en elbil kräver mindre service än en bil med förbränningsmotor är ingen nyhet. En elbil behöver inga oljebyten och inga nya tändstift. Men på Upplands Motor tror man inte att serviceaffären är i fara.

Läs också: Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

– Jag är inte orolig för framtiden, säger Fredrik Högberg som är verkstadschef för Volvo på Upplands Motor i Kista.

Redan i dag har man stor vana av att arbeta med elektrifierade bilar i form av laddhybrider och man har rutinerna på plats för att kunna ta hand även om rena elfordon. Det som behövs är fler tekniker med rätt behörighet.

– På kort sikt måste vi utbilda fler som har det vi kallar elbehörighet att kunna få avelektrifiera en elbil. Just nu har alla som finns vid de här bilarna elsäkerhetsutbildning, och så har vi några som har möjlighet att avelektrifiera bilarna, så att en annan tekniker kan ta vid och fortsätta arbetet.

Att elektrifieringen av fordonsflottan skulle innebära några stora skillnader i arbetsmängd ser inte Fredrik Högberg och pekar dels på att elektrifieringen kommer att ta tid för att slå igenom, dels på att man arbetar med rullande bestånd. Dagens förbränningsmotorbilar kommer att finnas kvar i många år till.

Läs också: Ledare #17: Krisens favoriter och förlorare

Allt på verkstaden handlar inte heller om drivlinan. Fredrik Högberg ser att det finns andra områden där en elbil behöver underhållas.

– I dagsläget har vi inte fått någon information om serviceintervaller för Volvo XC40 Recharge, så vi kan bara göra någon form av uppskattning. Men om vi bortser från drivkällan så har vi fortfarande kvar chassi, karosseri och de komponenterna.

Upplands Motors vd Kent Jonsson fyller i med att moderna säkerhets- och förarstödssystem blir allt vanligare och att de också kommer att kräva underhåll. Och en minskningen av servicevolymen är bara fortsättningen på en långvarig trend.

– Tittar man på servicetiderna, redan innan elektrifieringen, så har de gått ner ganska drastiskt jämfört med 20–30 tillbaka. Så jag ser nog inte att det blir någon dramatisk ändring, utan det är en fortsättning på den utvecklingen.

Läs också: Verkstädernas situation oklar för 2021

I det korta perspektivet, med ett ökat antal hybridbilar, kan serviceverkstäderna till och med få mer att göra.

– En stor del av bilarna har både en elmotor och en förbränningsmotor. Så där kan man få en motsatt effekt, säger Kent Jonsson.

Andra åtgärder som man har vidtagit för att kunna ta hand om elbilar är att man sätter upp avspärrningar runt bilar med högvoltssystem, för att ingen obehörig ska komma för nära, och att man har en uppställningsplats utomhus där skadade elbilar får stå i karantän innan de tas in på verkstaden.

Som Fredrik Högberg ser det ligger den stora utmaningen i att ha rätt kompetens på verkstaden, en kompetens som inte nödvändigtvis är den samma som i dag. Det är en förändring som kan vara till det bättre.

Läs också: Skadesidan på väg mot kris

– Att byta oljefilter kanske inte är den mest intressanta arbetsuppgiften att utföra. Många av de traditionella arbetsuppgifterna kommer att se lite annorlunda ut, vi kanske viktar celler i ett batteri. Eller vad det nu kan vara.

Det är en förändring som teknikerna på verkstaden välkomnar, menar Fredrik Högberg.

– Min känsla är att de är ganska nyfikna på det här. De ser på det här med spänning.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Plus

Tema Däckverkstad: Däckdrottningen är den nya däckverkstaden i Ljungby

Drömmen att starta eget har blivit verklighet för Malin Jönsson i Ljungby som nu öppnat en däckverkstad. I stor sett samtidigt som coronaviruset lamslog Sverige slog hon upp dörrarna till Däckdrottningen.

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Isuzu och Mercedes toppar årets GA-enkäter

För tjugofemte gången har återförsäljarna rankat sina generalagenter. Branschorganisationen MRF presenterar resultatet från årets undersökningen.

Nyhetsbrev

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

Arkiv

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Brutalt fall för biluthyrningen under våren

Volvo och Volvo slopar sina utdelningar

Både lastbilstillverkaren AB Volvo och personbilstillverkaren Volvo Cars stoppar sina aktieutdelningar.

KGK arbetar vidare för en hållbar fordonsbransch

Plus

Skadesidan på väg mot kris

Lack- och skadeverkstäder drabbas hårdare än andra i krisen. Orsakerna till det är flera.

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

Branschstandard ska öka kvaliteten på skadereparationer

De senaste årens undersökningar gjorda av Trafikförsäkringsföreningen (TFF) har visat att det finns stora kvalitetsbrister hos verkstäder som utför bilskadereparationer. Branschen arbetar idag aktivt med att ta fram tydliga och välfungerande system för både certifiering och kvalitetskontroll av skadeverkstäder.

M Sverige kritiska: färre kontroller av skadeverkstäder

Teknikföretagen: slopa momsen på nya bilar

Mats Kinnwall, chefsekonom på Teknikföretagen, vill att staten ska slopa momsen på nya bilar. Detta för att svensk bilbransch är en så tung motor i ekonomin.

1

Ingen räckviddsångest i eldriven dragracingbil

Glaskedjan öppnar i Skövde och Östersund

Glaskedjan expanderar ytterligare och finns från och med nu på ytterligare två platser i Sverige.

Coronakort ska locka kunder till verkstäder

Branschorganisationen MRF har tagit fram ett coronakort som ska hjälpa medlemsföretagen att hålla kontakt med sina kunder. Vallentuna Motor är ett av företagen som testat marknadsföringsmetoden.

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

Automechanika Frankfurt flyttar till 2021

Eftermarknadsmässan Automechanika Frankfurt skjuts upp ett år. Nytt datum är i september 2021.

Starkt Q1 för BMW men hur tänker de för hela 2020?

BMW har sänkt sin prognos och vill dra ner på personalen. Man förväntar sig bara en marginal på noll till tre procent 2020. Det första kvartalet gick dock förvånansvärt bra.

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Ledare #17: Krisens favoriter och förlorare

Verkstädernas situation oklar för 2021

Enorma försäljningras i vissa länder

Teslas autopilot stannar bilen vid rött ljus och stopplikt

DI utser ABS Wheels till Mästargasell

1

Power Big Meet är inställt

Daimler-chefen Ola Källenius: Bonus vid bilköp får fart på ekonomin

Husvagnar upp – husbilar ned i april

Se alla Företagens egna nyheter

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | BMW F11 & F07

HBA NYTT - ta del av Tips & nyheter!

Kundmottagning i förändrade tider

Hur limmar jag polyamid (PA, Nylon)? - G A Lindbergs blogg

Ny användarvänlig och informativ webbplats

Skydda dina kundmottagare

Sänd till en kollega

0.172