23948sdkhjf

Ledare #35: Den långsamma revolutionen

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Visst kommer bilvärlden att förändras. Det kommer bara inte gå så fort som vissa har velat få oss att tro.

Det fanns ingen oro för framtiden hos Upplands Motor. Elektrifieringen av samhället och bilismen kommer inte att rycka undan mattan för verksamheten, även om man ser förändringar både i hur man säljer och hur man servar elektrifierade bilar. Eller som verkstadschefen Fredrik Högberg uttryckte det: "Jag är inte orolig".

Läs också: Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Det fick mig att tänka på vad Roy Amara en gång sade. Han hade en rad universitetsexamina, i allt från konst till ledarskap och han hade doktorerat i systemvetenskap. På sin tid var han också ordförande för tankesmedjan Institutet för Framtiden i teknikparadiset Palo Alto i Kalifornien. Det var där han myntade den lag som i dag är förknippad med hans namn, Amaras lag:

"Vi tenderar att överskatta effekten av en teknik på kort sikt och underskatta effekten på lång sikt."

Det han menade var att så fort ny teknik ser dagens ljus tror vi att den ska revolutionera samhället. När den inte gör det på en gång blir vi besvikna och överger våra drömmar och går tillbaka till vardagen.

Men så småningom förändrar ny teknik världen i grunden, kanske till och med utan att vi märker det. Man behöver bara ge den tid.

Läs också: Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Amaras lag går att applicera på det mesta: elektricitet, bilar, datorer och, förstås, internet. På nittiotalet poppade dotcombolagen upp som svampar ur jorden och sög åt sig miljarder i riskkapital mot löften om att revolutionera världen. Effekten uteblev, dotcombubblan brast och somliga såg internet som en fluga.

Men i dag genomsyrar internet allt vi gör. Tekniken kom med tiden smygande och tog över våra telefoner, våra shoppingvanor och vårt tv-tittande. Till och med bilverkstadens jobb sker över internet, när våra bilar uppdateras over the air.

Den förändring som bilismen står inför kommer att följa samma mönster. Vägarna kommer inte att svämma över av elbilar i morgon. Inte heller kommer de att vara självkörande eller delat ägda, inte i någon utsträckning att tala om.

Intresset kommer att fluktuera, investeringar torka upp, uppstartsbolag kollapsa och det mesta kommer att vara som vanligt: på bilverkstaden byter man olja.

Tills man inte gör det längre. Elbilarna kommer att bli fler, laddinfrastrukturen kommer att byggas ut, fossila bränslen kommer att lagstiftas bort och förbränningsmotorn kommer att försvinna.

På lång sikt, en generation bort eller så, kommer vår värld att se annorlunda ut. Och på bilverkstaden kommer det inte att finnas en enda flaska 0W-30.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt liv i gammal bil med låd-el-motor

Utmanande kvartal betydde förlust för Mekonomen

Mekonomen Group fick en tuff start på året. Delårsrapporten för perioden januari till mars visar på en liten förlust.

Bilen som ändrar storlek under körning

Tänk dig totalt trafikstopp hem från jobbet. Vore det då inte najs om bilen kunde ändra storlek så att du skulle kunna smita emellan precis som om att du hade en motorcykel?

Plus

Tema Avgas: Materialvalet delikat i avgasrör

Så går det för Mecas bokningsportal

Plus

Tema Diagnosverktyg: Vem kan bli diagnostekniker?

Nyhetsbrev

Macron: åtta miljarder euro till biltillverkarna

Frankrike vill stötta sin bilindustri med drygt åtta miljarder euro – cirka 85 miljarder kronor. Men presidenten ställer krav på motprestationer.

Arkiv

Röster höjs mot nya husbilsskatten

I ett yttrande föreslår SBF att Sverige slutar jämställa husbilar med långtradare. En liknande ställning intar SFVF.

Ny chef för Audi Sverige

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Skärpta tester från Euro NCAP

Vartannat år uppdaterar och skärper Euro NCAP sina testprotokoll. I år rör det sig om nya tester för fotgängarskydd, post-crash-skydd och att lyfta fram de senaste förarassistanssystemen.

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Nätbaserad riskutbildning för lackerare

Att vara lackerare är inte ett jobb utan risker. En ny webbsida ska göra det enklare att hantera dem.

Fyrtio procent av bilens nypris är kostnader för elektronik

När man köpte en ny bil vid millennieskiftet stod elektroniken för ungefär 18 procent av bilens kostnad. Och den elektriska utvecklingen inom fordonsbranschen har allt annat än stannat av: idag betalar vi 40 procent för bilens tekniska finesser.

Antalet maskinskador varierar stort

Så skiljer sig antalet maskinskador mellan olika bilmärken.

Analysverktyg för transportbranschens återhämtning

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Dieselgate: Volkswagen dömda att ersätta bilägare

En tysk domstol har slagit fast att en kund har rätt att få ersättning för hans Volkswagen Sharan med avgasfuskande dieselmotor. Domen är prejudicerande och kan kosta Volkswagen drygt en miljard euro.

Volvo begränsar toppfarten till 180 km/h

Om du till äventyrs vill köra fortare än 180 km/h ska du inte köpa en ny Volvo, i alla fall inte från och med modellår 2021.

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

DI utser ABS Wheels till Mästargasell

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Se alla Företagens egna nyheter

Kamkedjesats 559 0156 30 från INA till VW 1,2 TSI

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Sänd till en kollega

0.11