23948sdkhjf

Biljättar i samtal om samgående

De både biltillverkarna PSA och FCA bekräftar att samtal förs kring en eventuell fusion. Den skulle i så fall skapa en ny biljätte.

Fiat Chrysler-koncernen FCA är ute på ett till synes evigt sökande efter någon att slå ihop sina påsar med. För något år sedan talades det om att man förde samtal med franska Groupe PSA, med Peugeot, Citroën och Opel i portföljen. Men i våras skickade man ut ett pressmeddelande om att man ville gå samman med Renault.

Det blåstes av när Renault ville få med samarbetspartnern Nissan på tåget. FCA orkade helt enkelt inte krångla med den redan komplicerade relationen mellan Nissan och Renault.

Nu pratar man i stället med PSA igen om ett möjligt samgående, en fusion som skulle rita om den globala för bilindustrin.

– Det pågår diskussioner som syftar till att skapa en av världens ledande mobilitetsgrupper, säger FCA i ett uttalande.

Från PSA kom ett liknande, kortfattat uttalande, där man bekräftar att det pågår samtal mellan bolagen.

Branschtidningen Automotive News nämner gemensam plattformsutveckling, tillverkning och inköp som drivkrafter bakom ett eventuellt samgående, liksom övergången till elektrifierade och autonoma fordon. Ekonomisk avmattning och globala handelskonflikter sätter också press på bilföretagen.

Analysföretaget GlobalData drar liknande slutsatser och nämner också att PSA-gruppens märken skulle få tillgång till FCA:s distributionsnätverk i USA, och att Fiat Chrysler skulle gynnas av att få tillgång till PSA-gruppens teknik för minskade utsläpp av koldioxid.

Det sammanslagna bolaget skulle ha en potential att producera cirka 8,5 miljoner fordon per år och börsvärdet uppskattas till runt 500 miljarder kronor.

Sannolikt skulle det ledas av den nuvarande PSA-chefen, portugisen Carlos Tavares. Under hans ledning har PSA gjort en anmärkningsvärd uppryckning, inte minst genom köpet av förlusttyngda Opel som man snabbt vände till en framgångssaga.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11