23948sdkhjf

Tema Lönsam Verkstad: Hellsten Växellådor utvecklade sitt eget affärssystem

| Av Jens Trulsson | Tipsa redaktionen

Med en knapp femdubbling av omsättningen på tio år är Hellsten växellådor i dag Nordens största leverantör av begagnade växellådor. Tack vare sitt egna it-system.

När Ola Hellsten började renovera växellådor i början av 1980-talet var det som en motreaktion till samhällets slit och släng. I dag, 35 år senare är det samma tanke som genomsyrar företaget. Genom ett utbytessystem införlivas trasiga växellådor, slutväxlar och fördelningslådor i ett ständigt pågående kretslopp.

Läs också: Tema Lönsam Verkstad: Bra affärssystem ökar lönsamheten

Genom omsorgsfull renovering är målet att varje del ska fungera i många år till. När en nyrenoverad växellåda säljs tas en gammal i inbyte för att på så sätt fortsätta kretsloppet.

För att kunna få sin affärsverksamhet att fungera och växa i storskalighet har Hellsten Växellådor fått gå en något annorlunda väg. De har nämligen byggt ett eget it-system för att kunna hantera försäljning, lagerhållning och returer.

Erik Hellsten är it-chef på Hellsten Växellådor och något blygsam i sin förklaring om vad det är de egentligen har åstadkommit:

–Affärssystem är ett stort begrepp och gränsen för vad ett sådant är kan ibland vara lite otydlig, säger han.

Läs också: KG Knutsson köper 50 procent av Winassist Systems

Hellsten Växellådor har utvecklat ett system som hjälper dem att handla. Tittar man på de flesta affärssystem som finns utgår de från att det är nyproducerade produkter man har att göra med. Då går det inte att arbeta med begagnat och återvinning. Eftersom varje vara är som en individ, den har egen historik, egen felinformation, egen mätarställning och eget pris beroende på vilken individ det är.

Arbetar man med återvinning krävs det ett system som har koll på sådana parametrar. Det är därför som Hellsten Växellådor har utvecklat ett eget system.

Som egen aktör på marknaden är varje försprång man kan skaffa sig en konkurrensfördel. Hellsten Växellådors it-system är helt utvecklat för eget bruk och inget som de planerar att sälja till någon.

Erik Hellsten tycker att det är uppenbart att begagnat är en blind fläck på kartan för standardaffärssystemen.

– De utgår i princip alltid från att man tillverkar eller handlar med nya varor, förklarar han. De är inte så ”gröna” om man säger så. Vi har byggt ett mer ekologiskt affärssystem för att passa vår verksamhet.

På Hellsten Växellådor har man egna utvecklare som kontinuerligt arbetar med att underhåll och förbättringar. Det är en hel del logistik för att hålla igång ett eget it-system. De använde sig först av konsulter för underhållet men eftersom det är så löpande och strategiskt för dem var det bättre att de själva tog hand om det.

Bröderna Johan och Erik Hellsten började bygga en databas i Microsoft Access för att kunna göra ett lagersystem. Efter ett tag upptäckte de att det saknades kapacitet och då rekryterades två studenter som läste data på universitetet. Det började som ett sommarjobb under några år och därefter fick en av dem en heltidsanställning som systemutvecklare. Fokus låg då på att övergå från Access och göra det till ett eget webbaserat system.

I dag har Hellsten Växellådor tre utvecklare som arbetar heltid.

– Vi har utvecklat i olika faser sedan tio år tillbaka, säger Erik Hellsten. 2009 hade vi ett helt webbaserat lagersystem som var WAP-kompatibelt.

Vad använde ni innan ni utvecklade ett eget system?

Det blir alldeles tyst.

– Då hade vi sakerna på en hylla, skrattar han. Vi fick själva hålla koll på vad som stod var.

Hur har er affär och lönsamhet utvecklats sedan ni slutade med hyllan?

– Det har möjliggjort att vi har kunnat digitalisera hela katalogen. Ingen behöver längre ha informationen i huvudet. Det har varit en förutsättning för att vi ska kunna växa. I dag har vi 15 anställda och alla har både tillgång till och förståelse för systemet.

Det är en konkurrensfördel att kunna erbjuda en bra e-handelsupplevelse för kunden. Det vill man varken ge bort eller sälja. Hellsten Växellådor har ett lager och ett sextiotal bildemonteringar vars utbud är digitalt integrerat med deras system.

– Det häftiga är att vi har möjligheten att docka in ett lagersystem från bolag som väljer att delta på vår plattform, förklarar Erik Hellsten.

När lagersystemet var på plats insåg de snabbt att de också kunde automatisera returhanteringen. Varje gång en kund köper en växellåda ska den gamla lämnas tillbaka. Det blir en hel del logistik när man ska hantera hundratals lådor.

– Då byggde vi en modul så att kunden själv skulle kunna fylla i uppgifterna och boka frakt, berättar Erik Hellsten. Det systemet finns fortfarande på plats.

Hellsten Växellådor är ett familjeföretag, minst sagt. Tre bröder, Johan, Matias och Erik, och så pappa Ola Hellsten. Ola kommer från Finland och barnen har fått med sig det finska språket. Något som nu har gjort Finland till en av deras viktigaste marknader. Men finska språket är inget man bara plockar upp. Det krävs släktband eller att man är väldigt aktiv i sin språkträning.

I vilken ände börjar man när man ska bygga ett affärssystem?

– I bästa fall börjar man med en existerande produkt som passar, tycker Erik Hellsten. I vårt fall fanns inte det och då fick vi utveckla själva. Det är näst bäst.

Uppskattningsvis har Hellsten Växellådor sparat in 2–3 heltidstjänster under tio års tid på sitt egenutvecklade affärssystem. Med en tillväxt på 15 procent om året fördubblar Hellsten Växellådor sin omsättning vart femte år. Sedan 2010 har omsättningen vuxit från 6,5 miljoner till 38 miljoner.

– Jag tror att det är tack vare vårt it-system som köpupplevelsen blir så bra och smidig att kunderna återvänder, avslutar Erik Hellsten.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt elbilsbatteri som kan ge 100 mils räckvidd

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar

​Reservdelsföretaget KW Parts, Europas ledande grossist av reservdelar och tillbehör till amerikanska bilar, inleder samarbete med AD Bildelar Sverige.

Hedin Group förvärvar två BMW-återförsäljare i Schweiz

Snabbaste McLaren - en hybrid

Besikta Bilprovning öppnar ny lokal i Visby

Alarmerande rekryteringsbehov till motorbranschen

Under de kommande tre åren behöver 5 300 personer anställas inom motorbranschen. Konsekvenserna kan bli allvarliga för hela samhället om man inte hittar personal, enligt Transportföretagens nya rapport Tempen på motorbranschen.

Nyhetsbrev

Långfilmer och email i head up-displayen

Allt fler nya bilar har så kallad head up-display, där man som förare kan få viss information direkt i vindrutan medan man kör. Men nu har en mer avancerad uppföljare utvecklats och den kan snart finnas på marknaden.

Arkiv

Autoexperten stödjer svensk e-sportarena

Ledare #2: Flykten från hönsgården

Defa lanserar nytt laddkoncept

Swedac tillbakavisar SFVF:s kritik

SFVF kritiserar Transportstyrelsen och Swedac

Opel ska kapa upp till 4 100 jobb

Biltillverkaren Opel gör sig redo för tuffare tider. Totalt kapar ledande biltillverkare 80 000 jobb de närmaste åren.

Nu öppnar Automässan

I dag slår Automässan upp portarna på Svenska Mässan i Göteborg. Över 270 utställare står redo att möta cirka 17 000 besökare.

Formac utvecklar säkerhetspaket för elbilsreparationer

Nya Renault Clio säkrast i supermini-klassen

Polestar i samarbete för att ta fram digitalt landskap

ABS Wheels öppnar upp för franchise

Årets Reservdelsperson: "Det roligaste är att prata med kunderna"

Årets Reservdelsperson behöver ordning och reda för att kunna ge kunderna bästa service. Och hon gillar rutiner.

Osäkerhet kring Sermi i branschen

Sermi-nyckeln, som ska ge bilmekaniker tillgång till fordonsdata, är fortfarande relativt okänt inom branschen. EU-direktiven säger redan i dag att alla verkstäder ska ha tillgång, men bilmärkena gör det olika svårt. Promeister Solutions vill ha ett effektivare arbetssätt för sina verkstäder och tror att Sermi-nyckeln kan vara en del av lösningen.

Tuffare tag mot bilmålvakter

Kvdbil ny partner i 2030-sekretariatet

BMW först att erbjuda 5G

Bilen med en miljon stygn

Rolls-Royce fick en order från Sverige och tog fram symaskinen. Sedan broderade man blommor för glatta livet.

Fuchs döper om sina oljefamiljer

Begagnatförsäljningen ökade i december

Ny miljözon förbjuder bilar från 2009 och tidigare

Ledare #1: Vad säger kristallkulan om 2030?

Transportföretagen satsar inför 2020

Branschstandard för hantering av elfordon

Volkswagen höjer prognosen − en miljon elbilar redan 2023

Gröna Bilister kritiska till regeringens klimatpolitiska handlingsplan

Inziles kunder kan nu leasa arbetsfordon

Volvos kassa ökar med 22 miljarder efter ny affär

Haldex vice vd invald i inflytelserik branschorganisation

Dekra i ännu ett kvalitetssamarbete

Se alla Företagens egna nyheter

Varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Peugeot 508 SW II Dragkrok

Lärare och elever träffar motobranschen på Automässan

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar Sverige

GDW på Automässen med det nya avtagbara dragkroksystemet

Kia XCeed Dragkrok fast + T60 System

Välkommen Daniel

Tips för att välja biokompatibelt smörjmedel - G A's Blogg

Renault Clio V Dragkrok T60 fast GDW

Coil-over och dragfjädrar till BMW bagagelucka

Varningsljus med 150 grader ljusspridning

PPG Refinish Kursprogram år 2020 är klart! ✔

Möt oss på Automässan 15-18 Januari

Välkomna till vår monter

Vi söker Ekonomiansvarig

Renare miljö i STCC!

Schaeffler på Automässan 2020

Nytt stipendium för industriell innovation har instiftats

Ett sortiment för allas behov

Infoflex växer på tunga sidan

NYHET: Ball spline drivaxlar till Volvo XC och Cross Country

Rätt val av smörjmedel för momentdragning är kritiskt!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Värmetåligt lim – vad innebär det?

Se här hur du här hur du kan säkra turbinen med rätt olja!

Sänd till en kollega

0.109