23948sdkhjf

Tema Lönsam Verkstad: Hellsten Växellådor utvecklade sitt eget affärssystem

| Av Jens Trulsson | Tipsa redaktionen

Med en knapp femdubbling av omsättningen på tio år är Hellsten växellådor i dag Nordens största leverantör av begagnade växellådor. Tack vare sitt egna it-system.

När Ola Hellsten började renovera växellådor i början av 1980-talet var det som en motreaktion till samhällets slit och släng. I dag, 35 år senare är det samma tanke som genomsyrar företaget. Genom ett utbytessystem införlivas trasiga växellådor, slutväxlar och fördelningslådor i ett ständigt pågående kretslopp.

Läs också: Tema sommardäck: Compilator lanserar webbshop för däckbranschen

Genom omsorgsfull renovering är målet att varje del ska fungera i många år till. När en nyrenoverad växellåda säljs tas en gammal i inbyte för att på så sätt fortsätta kretsloppet.

För att kunna få sin affärsverksamhet att fungera och växa i storskalighet har Hellsten Växellådor fått gå en något annorlunda väg. De har nämligen byggt ett eget it-system för att kunna hantera försäljning, lagerhållning och returer.

Erik Hellsten är it-chef på Hellsten Växellådor och något blygsam i sin förklaring om vad det är de egentligen har åstadkommit:

–Affärssystem är ett stort begrepp och gränsen för vad ett sådant är kan ibland vara lite otydlig, säger han.

Läs också: Tema Lönsam Verkstad: Bra affärssystem ökar lönsamheten

Hellsten Växellådor har utvecklat ett system som hjälper dem att handla. Tittar man på de flesta affärssystem som finns utgår de från att det är nyproducerade produkter man har att göra med. Då går det inte att arbeta med begagnat och återvinning. Eftersom varje vara är som en individ, den har egen historik, egen felinformation, egen mätarställning och eget pris beroende på vilken individ det är.

Arbetar man med återvinning krävs det ett system som har koll på sådana parametrar. Det är därför som Hellsten Växellådor har utvecklat ett eget system.

Som egen aktör på marknaden är varje försprång man kan skaffa sig en konkurrensfördel. Hellsten Växellådors it-system är helt utvecklat för eget bruk och inget som de planerar att sälja till någon.

Erik Hellsten tycker att det är uppenbart att begagnat är en blind fläck på kartan för standardaffärssystemen.

Läs också: KG Knutsson köper 50 procent av Winassist Systems

– De utgår i princip alltid från att man tillverkar eller handlar med nya varor, förklarar han. De är inte så ”gröna” om man säger så. Vi har byggt ett mer ekologiskt affärssystem för att passa vår verksamhet.

På Hellsten Växellådor har man egna utvecklare som kontinuerligt arbetar med att underhåll och förbättringar. Det är en hel del logistik för att hålla igång ett eget it-system. De använde sig först av konsulter för underhållet men eftersom det är så löpande och strategiskt för dem var det bättre att de själva tog hand om det.

Bröderna Johan och Erik Hellsten började bygga en databas i Microsoft Access för att kunna göra ett lagersystem. Efter ett tag upptäckte de att det saknades kapacitet och då rekryterades två studenter som läste data på universitetet. Det började som ett sommarjobb under några år och därefter fick en av dem en heltidsanställning som systemutvecklare. Fokus låg då på att övergå från Access och göra det till ett eget webbaserat system.

I dag har Hellsten Växellådor tre utvecklare som arbetar heltid.

– Vi har utvecklat i olika faser sedan tio år tillbaka, säger Erik Hellsten. 2009 hade vi ett helt webbaserat lagersystem som var WAP-kompatibelt.

Vad använde ni innan ni utvecklade ett eget system?

Det blir alldeles tyst.

– Då hade vi sakerna på en hylla, skrattar han. Vi fick själva hålla koll på vad som stod var.

Hur har er affär och lönsamhet utvecklats sedan ni slutade med hyllan?

– Det har möjliggjort att vi har kunnat digitalisera hela katalogen. Ingen behöver längre ha informationen i huvudet. Det har varit en förutsättning för att vi ska kunna växa. I dag har vi 15 anställda och alla har både tillgång till och förståelse för systemet.

Det är en konkurrensfördel att kunna erbjuda en bra e-handelsupplevelse för kunden. Det vill man varken ge bort eller sälja. Hellsten Växellådor har ett lager och ett sextiotal bildemonteringar vars utbud är digitalt integrerat med deras system.

– Det häftiga är att vi har möjligheten att docka in ett lagersystem från bolag som väljer att delta på vår plattform, förklarar Erik Hellsten.

När lagersystemet var på plats insåg de snabbt att de också kunde automatisera returhanteringen. Varje gång en kund köper en växellåda ska den gamla lämnas tillbaka. Det blir en hel del logistik när man ska hantera hundratals lådor.

– Då byggde vi en modul så att kunden själv skulle kunna fylla i uppgifterna och boka frakt, berättar Erik Hellsten. Det systemet finns fortfarande på plats.

Hellsten Växellådor är ett familjeföretag, minst sagt. Tre bröder, Johan, Matias och Erik, och så pappa Ola Hellsten. Ola kommer från Finland och barnen har fått med sig det finska språket. Något som nu har gjort Finland till en av deras viktigaste marknader. Men finska språket är inget man bara plockar upp. Det krävs släktband eller att man är väldigt aktiv i sin språkträning.

I vilken ände börjar man när man ska bygga ett affärssystem?

– I bästa fall börjar man med en existerande produkt som passar, tycker Erik Hellsten. I vårt fall fanns inte det och då fick vi utveckla själva. Det är näst bäst.

Uppskattningsvis har Hellsten Växellådor sparat in 2–3 heltidstjänster under tio års tid på sitt egenutvecklade affärssystem. Med en tillväxt på 15 procent om året fördubblar Hellsten Växellådor sin omsättning vart femte år. Sedan 2010 har omsättningen vuxit från 6,5 miljoner till 38 miljoner.

– Jag tror att det är tack vare vårt it-system som köpupplevelsen blir så bra och smidig att kunderna återvänder, avslutar Erik Hellsten.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Plus

Tema Däckverkstad: Däckdrottningen är den nya däckverkstaden i Ljungby

Drömmen att starta eget har blivit verklighet för Malin Jönsson i Ljungby som nu öppnat en däckverkstad. I stor sett samtidigt som coronaviruset lamslog Sverige slog hon upp dörrarna till Däckdrottningen.

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Isuzu och Mercedes toppar årets GA-enkäter

För tjugofemte gången har återförsäljarna rankat sina generalagenter. Branschorganisationen MRF presenterar resultatet från årets undersökningen.

Nyhetsbrev

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

Arkiv

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Brutalt fall för biluthyrningen under våren

Volvo och Volvo slopar sina utdelningar

Både lastbilstillverkaren AB Volvo och personbilstillverkaren Volvo Cars stoppar sina aktieutdelningar.

KGK arbetar vidare för en hållbar fordonsbransch

Plus

Skadesidan på väg mot kris

Lack- och skadeverkstäder drabbas hårdare än andra i krisen. Orsakerna till det är flera.

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

Branschstandard ska öka kvaliteten på skadereparationer

De senaste årens undersökningar gjorda av Trafikförsäkringsföreningen (TFF) har visat att det finns stora kvalitetsbrister hos verkstäder som utför bilskadereparationer. Branschen arbetar idag aktivt med att ta fram tydliga och välfungerande system för både certifiering och kvalitetskontroll av skadeverkstäder.

M Sverige kritiska: färre kontroller av skadeverkstäder

Teknikföretagen: slopa momsen på nya bilar

Mats Kinnwall, chefsekonom på Teknikföretagen, vill att staten ska slopa momsen på nya bilar. Detta för att svensk bilbransch är en så tung motor i ekonomin.

1

Ingen räckviddsångest i eldriven dragracingbil

Glaskedjan öppnar i Skövde och Östersund

Glaskedjan expanderar ytterligare och finns från och med nu på ytterligare två platser i Sverige.

Coronakort ska locka kunder till verkstäder

Branschorganisationen MRF har tagit fram ett coronakort som ska hjälpa medlemsföretagen att hålla kontakt med sina kunder. Vallentuna Motor är ett av företagen som testat marknadsföringsmetoden.

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

1

Flest bilar stjäls med nyckel

Det vanligaste sättet att stjäla personbilar är genom att använda bilens egna nyckel. Det visar en rapport från Larmtjänst.

Automechanika Frankfurt flyttar till 2021

Eftermarknadsmässan Automechanika Frankfurt skjuts upp ett år. Nytt datum är i september 2021.

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Ledare #17: Krisens favoriter och förlorare

Verkstädernas situation oklar för 2021

Enorma försäljningras i vissa länder

Teslas autopilot stannar bilen vid rött ljus och stopplikt

DI utser ABS Wheels till Mästargasell

1

Power Big Meet är inställt

Daimler-chefen Ola Källenius: Bonus vid bilköp får fart på ekonomin

Husvagnar upp – husbilar ned i april

Se alla Företagens egna nyheter

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | BMW F11 & F07

HBA NYTT - ta del av Tips & nyheter!

Kundmottagning i förändrade tider

Hur limmar jag polyamid (PA, Nylon)? - G A Lindbergs blogg

Ny användarvänlig och informativ webbplats

Skydda dina kundmottagare

Sänd till en kollega

0.11