23948sdkhjf

Bilhandlare frustrerade när Blocket ser genom fingrarna

| Av Jens Trulsson | Tipsa redaktionen

Blocket vill ha en anmälan från en konsument för att agera mot handlare som finns på svarta listan. Detta trots att man mottagit en komplett lista på bilhandlare som finns på svarta listan men fortsätter att annonsera på Blocket.

Motormagasinet har tagit del av mejlkorrespondens mellan en anonym källa som är bilhandlare och Blockets kundservice där handlaren presenterar en lista på företag som finns med på svarta listan men som också har handlarbutiker på Blocket.

Läs också: Coronakrisen får bilhandeln att öppna nätbutiker

Det uppstår frustration när handlaren inser att Blocket struntar i den lista som presenterats utan hänvisar till att de endast agerar på en konsuments anmälan. ”Får vi in en anmälan från en konsument följer vi givetvis upp det", skriver Blocket.

Daniel Mars är kundsäkerhetschef på Blocket och berättar att anledningen till att Blocket tar så stark ställning för konsumentens rätt är inte att hjälpa handlare att attackera sina konkurrenter.

Syftet med vår rutin är att hjälpa konsumenten att få sina problem lösta, förklarar Daniel Mars. För att detta ska fungera på ett vettigt och hanterbart sätt så behöver konsumenten vara aktiv i sitt ärende.

Den anonyme tipsaren finner det irriterande att Blocket går ut i Plus i tv och säger att de tar bort handlare så fort de får vetskap att den inte följer ARN:s rekommendationer.

Läs också: Vroom: osäkert om nedgång i bilhandeln

– Men när de får en komplett lista av oss struntar de i det!

Som utomstående kan man dra slutsatsen att Blocket gömmer sig bakom teknikaliteter för att kunna behålla handlare som står på ARN:s svarta lista.

– Jag förstår att man kan tänka så men det är inte fallet, förklarar Daniel Mars. Hade vårt mål varit att behålla handlare som inte sköter sina åtaganden mot sina kunder så hade vi förstås inte haft någon rutin för att agera på dessa fall alls. Nu har vi haft detta villkor i handlarnas kontrakt i flera år och har haft rutinen i flera år innan dess.

Även när Motormagasinet har kontrollerat handlarna på Blocket återfinns över 30 stycken på ARN:s svarta lista. Varför är det så att Blocket agerar när en konsument hör av sig men inte annars?

Läs också: Ny bilanläggning utvecklas i Uppsala

– Att konsumentens aktiva deltagande behövs har helt att göra med att uppföljningen ska kunna skötas på ett rimligt och effektivt vis, berättar Daniel Mars. Normalt är dessa ärenden lösta inom några dagar från det att konsumenten kontaktat oss. Vi agerar på närmare tio ärenden varje månad i snitt, ofta i fall där företaget inte hunnit hamna på svarta listan. Det är ett bra upplägg för alla inblandade.

Blocket vill att konsumenten ska delta eftersom det annars blir svårt att följa upp fallen på ett konstruktivt vis. Målet är att konsumenten ska få en lösning på sitt problem.

– Att stänga av handlares annonsering är en metod som används i de få fall där det är nödvändigt, säger Daniel Mars. Det är inget självändamål för oss att stänga av handlare.

Det händer att företag hamnar på svarta listan där Råd & Rön inte har kunnat konstatera att ärendet är löst. Daniel Mars berättar att detta inte nödvändigtvis betyder att ärendet är olöst. Det kan också vara så att konsumenten inte är intresserad av att ärendet ska lösas.

– Vi har haft några sådana fall genom åren där det visar sig att handlaren erbjudit en fullgod lösning men att konsumenten kräver mer än vad ARN rekommenderat eller att konsumenten blivit så upprörd att denne av princip nekar alla lösningsförslag, säger Daniel Mars. Detta är inte vanligt men det händer och det innebär att vi måste ha kontakt med båda parterna under processen för att säkerställa att båda sidor är mån om att lösa problemet.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mekonomen förutspår negativa konsekvenser av covid-19

Ett osäkert år väntar och Mekonomen Group räknar med att coronaviruset kommer att ge negativa effekter för bolaget. 2019 var dock ett positivt år och fjolårets årsredovisning finns nu publicerad på nätet.

Klassiska Folkabussen blir eldriven

För 70 år sedan, 1950, startade serietillverkningen av Volkswagens minibuss T1 – T för Transporter. Nu erbjuds konvertering till eldrift för klassikern.

Ny vd för Mitsubishi i Sverige

Varnar för förfalskade tändstift på nätet

På en sekund kan en hel motor förstöras. Många tändstift som säljs online är förfalskningar varnar NGK Spark Plugs.

It-bolag ger pandemi-rabatt

Elon Musk erbjuder gratis ventilatorer till flera länder

Nyhetsbrev

Plus

Tema Batterier: Framtidens batterier håller mer energi

Arkiv
Plus

Tema Batterier: Så fungerar ett bilbatteri

Coronakrisen får bilhandeln att öppna nätbutiker

Plus

Tema Batterier: Japansk jätte satsar i Sverige

Varumärket är inte lika välkänt i Sverige som i resten av världen. Men det ska det bli ändring på.

Behov av kompetens även efter covid- 19

Ledare #13: Boten får inte bli värre än smittan

Nedåt för nyregistreringarna i mars

Åtgärder som ska rädda småföretag från konkurs

Lånegaranti för företag som kämpar i coronakrisen är en av flera åtgärder som Regeringen föreslagit. Transportföretagen vill se mer och arbetar ihärdigt för att rädda så många företag som möjligt från konkurs.

Hög efterfrågan på verkstadstjänster online

Verkstadsportal lanserar hämta-lämna-service

Största varselmånaden i historien

Hälften av Sveriges små- och medelstora företag riskerar att behöva säga upp personal i närtid. Samtidigt historiskt höga varselantal registrerade hos Arbetsförmedlingen under mars månad. 

Kort­tids­arbete klart för lack­erare

Organisationerna kräver slopad trängselskatt och parkeringsavgift

Tysk media: Volkswagen ber Daimler om hjälp med ID.3

Det spekuleras i media att Volkswagens elbil ID.3 har sådana mjukvaruproblem att hela lanseringen försenas. En tysk tidning uppger att VW bett Daimler om hjälp.

Mekonomen utsatt för dataintrång

Bilia skjuter fram stämman

Värmekamera ska upptäcka smittad personal

Fler distansutbildningar under coronakrisen

Motorbranschen har under de senaste åren arbetat för en större etablering på digitala plattformar. Sedan coronaviruset slirade in i våra liv har denna utveckling ökat takten och flera aktörer har nu tagit fram särskilda webbutbildningar.

Fordonsindustrin ligger i startgroparna

Poddserie om bilar i Sveriges Radio

På nytt jobb: Patrik Lundin ny CEO för Nordic Truckcenter Sverige

Klassisk Alfa får kaross av kolfiber

Debatt: Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

Promeisters bokningsvolymer ännu oförändrade

Meca börjar med hämta-lämna-service

Ny bilanläggning utvecklas i Uppsala

Ledare #12: Skadan är redan skedd

Coronaviruset kostar fordonsinsdustrin 650 miljoner om dagen

Besikta utan smittorisk

Köp Porsche Taycan online

Se alla Företagens egna nyheter

Digitaliserade lösningar med INFOFLEX FORDON

SFVF har tecknat avtal med Digital-servicebook

Produktnyhet från FRAM!

Formacs verksamhet i Växjö under Coronakrisen 

Topp-tipsen i CAB Plan

Formac eco

Passa på! Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Luftfjädring | Bilstein luftbälgar | Mercedes W211 & W219

Leasa AC-maskiner från 575:-/månad*

SsangYong Musso Sports II Fast Drogkrok

Snart är våren här... dags att rensa lagret!

Ordning i bilen

Kan man använda silikon för värmeavledning?

Förfalskade tändstift!

Purflux OE till Mercedes AMG

Framtidsscenariot för reservdelgrossister

Keytags

Drivaxel till senaste generationen VW Transporter T6

Solenoider till Haldexkopplingen nu på lager!

Luftfjädring | Fjäderben Vibracoustic | AUDI Allroad A6 4F

Välkomna satsningar på långsiktig kompetensförsörjning

Pollentider!

Dubbdäck förlängs till 30 april

Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Det absolut senaste inom arbetsbelysning

Sänd till en kollega

0.142