23948sdkhjf

Godkänd Bilverkstad ökar lönsamheten för mindre verkstad

| Av Sanne Väli-Tainio | Tipsa redaktionen

Certifieringen Godkänd Bilverkstad börjar påverka verksamheterna ute i landet. En mindre verkstad i Hässleholm har sedan certifieringen ökat lönsamheten både vad gäller ekonomin och kundnöjdheten.

Mekonomen-verkstaden Bil- och Husvagnsservice i Hässleholm certifierades som Godkänd Bilverkstad strax efter midsommar i år. Från att de fick information om projektet till att certifieringen blev klar dröjde det ganska lång tid upplever David Storm, vd på företaget, även fast de var tidiga.

Läs också: Lönsamheten ökade trots skepsis kring Godkänd Bilverkstad

Vi var väl verkstad nummer 30 eller 31 att få certifieringen. Men hade alla regler och sådant varit klart tidigare så hade vi fått det klart tidigare. Det var ganska små grejer vi behövde ändra rutiner på för att bli godkända, så att säga, berättar han.

Men sedan företaget fick certifieringen i somras har man upplevt framför allt en ökad kundnöjdhet.

Man känner att kunderna haft koll på läget, det är många som sagt ”grattis” och ”bra jobbat” och att det känns bra att vi är Godkänd Bilverkstad. Men vi har också fått fler kunder, särskilt sådana som har nyare bilar, berättar David Storm.

Att lämna in en nyare bil som innefattas av nybilsgarantin menar han kostar mer pengar, så det har även genererat ökad lönsamhet vad gäller den ekonomiska aspekten.

Läs också: Först att klara årlig kontroll för GBV

2018 omsatte vi åtta miljoner, och i år tippar jag på att vi landar på åtta och en halv miljon. Jag kan säga att ungefär 200 000 av ökningen med all säkerhet är tack vare Godkänd Bilverkstad, säger David Storm.

En av anledningarna till att Godkänd Bilverkstad över huvud taget startade var för att organisationerna bakom det, Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, och Motorbranschens Riksförbund, MRF, ville undvika lagstiftning. David Storm är positiv till båda varianterna.

Om Godkänd Bilverkstad sköts stenhårt så räcker ju det, men om det inte sköts ser jag inte något problem med lagstiftning framöver.

SFVF och MRF menar att lagstiftning skulle vara tufft för mindre verkstäder för att det skulle bli dyrt. David Storm håller med om det resonemanget, men är själv ett levande exempel på att det går att klara sig även som mindre verkstad.

Vi är totalt sex personer och har 250 kvadrat verkstadsyta, så vi omsätter bra i förhållande till vår storlek. Det är mycket jobb bakom Godkänd Bilverkstad och det kostar flera hundratals kronor om året att ha all miljöhantering, men vi har ju lyckats. Och varför ska vi sitta och betala för det när det finns verkstäder som inte gör det?

Vad tror du om framtiden för Godkänd Bilverkstad?

Jag hoppas att det funkar och att det sköts. Jag tycker att det ska vara konkurrens på samma villkor, avslutar David Storm.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Generösare gräns för klimatbonus

Naturvårdsverket backar i frågan om nermalda bildelar

Plus

Tema Personlig Utrustning – Med jobbkläder som jobb

Inget lämnas åt slumpen när hos Jobman när man designar arbetskläder. Noga utvalda material och funktioner är nyckeln till ett hållbart och livskraftigt plagg.

Nya gymnasiekurser på förslag

Bilhandlarnas vardag hettar till

M Sveriges påstående är "raljerande"

Konsumentorganisationen M Sverige påstår att bilköp online är som att ”köpa grisen i säcken”. Branschen tycker tvärtom.

Nyhetsbrev

Morris gör el-comeback

Arkiv

Volvo investerar i autonom mobilitet

Skellefteå leder nytt batterisamarbete

Ett nytt europeiskt samarbete för att öka kompetensen inom tillverkning av batterier kommer att ledas av Skellefteå kommun.

Dekra i kvalitetssamarbete med mindre bolag

Upplands motor stödjer Musikhjälpen

SFVF positiva till fler kontroller av verkstäderna

Allt fler bilverkstäder arbetar svart och en rad insatser görs för att få bukt på problemet. Försäkringsbolagen ställer krav, certifieringar införs, myndigheter samarbetar tätare – men SFVF vill se mer kontroller.

Försäkringsbolagens krav på skadeverkstäder

För att få utfärda arbeten åt ett försäkringsbolag finns en rad krav för skadeverkstäder. De skiljer sig lite olika åt beroende på företag, men alla har ett gemensamt syfte: att verkstaden ska vara seriös.

Autoexperten i treårigt samarbete med Svenska Skidskytteförbundet

Premiär för Sveriges största gör-det-själv-biltvättskedja

Rådet: Köp inte begagnad bil online!

1

Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

Begagnatmarknaden backar – och växer

Årets Butik: Från garaget till miljoner i omsättning

Det blev andra gången gillt för Hästbackas Bildelar på Motorgalan när man utsågs till Årets Butik. Ett helt korrekt beslut, anser företagets ägare Fabian Hästbacka, med mycket hårt arbete i bagaget.

Vem ska få nyckeln till fordonsdatan?

Arbetet med att ta fram en e-legitimation som ger bilmekaniker tillgång till bilens skyddade tekniska information, Sermi, har pågått länge. Ett viktigt arbete anser Motorbranschens Riksförbund, MRF, men man är osäker på när arbetet kan gå i hamn.

Bilägare får inte tillbaka sin bil från verkstaden

Mer flexibla skatteregler för husbilar ska utredas

Stark bilmarknad i november

Bilmarknaden fortsätter att gå starkt, visar Bil Swedens statistik. Det förklaras till stor del av fordonsskattehöjningen som väntar vid årsskiftet.

1

SFVF: ”Hjälp bilägare som är oroliga för brandrisk!”

Daimler ska säga upp 10 000 anställda

Malte Månson Verkstäder expanderar och förvärvar Hylast

Designade biobränslen ger förbättrad funktion

McLaren Elva skippar vindrutan

Mechanum i Malmö auktoriserad Mercedes-verkstad

Northvolt laddar för tre gånger högre kapacitet

Delningsapp för elbilsladdning lanserad

Polisen avslöjar fuskande verkstäder

Hankooks vd gripen misstänkt för mutbrott

Audi ska minska personalstyrkan

Ledare #39: Servicerådgivaren är nyckeln till en god kundrelation

Försenad registrering kan leda till ersättningskrav

Se alla Företagens egna nyheter

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Audi Q8 dragkrok det nye T60 system från GDW

NT 680 PRO: en enkel och funktionell diagnos

Ny produkt på marknaden - LEGION DIM

Produktnyhet från Purflux!

Luftbälgar och kompressorer till bilar med luftfjädring

Har du öppnat dagens lucka?

Uppdaterad APP från Purflux!

Ford Focus IV dragkrok det nye T60 system från GDW

Fröbergs lanserar webshop för bilbranschen!

Nyhet från Purflux

Automässan 2020

Subaru XV dragkrok det nye T60 system från GDW

BLACK FRIDAY! Passa på att köpa en bra 50 Amp-laddare.

NYTT: Mer än 60 referenser i EGR-kylare

Cirkulär Skadereglering

Brett sortiment av bromsserviceutrustning

Audi A7 Sportback dragkrok det nye T60 system från GDW

Dags att digitalisera bilhallar & showrooms

ACTIA 3D4C: en premiumhjulmätare från Actia

Varför är CRC Brakleen bromsrengöring så bra?

Nya specifikationer för hjulinställare

Black Friday = fri frakt på webben!

BMW X5 dragkrok det nye T60 system från GDW

Låt oss locka fram barnet i dig..

Sänd till en kollega

0.144