23948sdkhjf

Fotad bärgning minskar risken för bedrägerier

| Av Jens Trulsson | Tipsa redaktionen

Bedrägeriförsök kostar försäkringsbolagen mellan tre till sex miljarder kronor årligen. Fler än 50 procent av utredda bilbränder 2017 var misstänkta bedrägerier. Nu erbjuds bedrägeriutredningar i samband med bärgning som hjälper försäkringsbolagen att spara pengar.

Många ser nog inte försäkringsbedrägeri som ett brott. Det kan röra sig om att man uppskattar värdet på innehållet i frysen som förstördes vid strömavbrottet till mer än vad det faktiskt rör sig om. När det väl händer något kan många nog tänka att de ska ”casha in” eftersom de har betalat premier i tio års tid. Men att överdriva värdet på det som har gått sönder eller stulits samt att medvetet lämna oriktiga uppgifter vid tecknande av en försäkring är ett försäkringsbedrägeri. Det är ett stort problem eftersom det i slutändan drabbar alla försäkringstagare vars premier höjs för att täcka kostnaderna. Cirka 500 kronor per år beräknas en vanlig familj betala till bedragarna, enligt en rapport från Svensk Försäkring och Larmtjänst.

Läs också: Brottsnätverken är tillbaka

Bedrägeriutredningen börjar redan på olycksplatsen genom att SOS Internationals larmcentral stämmer av med bärgningspersonalen på plats. Bärgningsföretaget dokumenterar även skadorna genom att bland annat ta bilder. Efter inrapportering i det gemensamma it-systemet, larmas det automatiskt om en olycka verkar vara ett misstänkt bedrägeri.

Vi har utbildat vår larmcentral samt vårt bärgningsnätverk i Sverige i hur man upptäcker möjliga bedrägerier relaterade till bilolyckor, säger Markku Reinikainen som är Head of Nordic Network Development på SOS International.

Flera försäkringsbolag får i dag hjälp att avslöja flera bedrägeriförsök med ordentlig dokumentation från olycksplatsen. Ramströms bilbärgning i Västmanland är ett företag som har gått i bräschen för denna teknik och är en partner till SOS International. De har tio års erfarenhet av utredningar och har arbetat framgångsrikt för att kunna upptäcka dem i tid.

Allt började egentligen med att de som blev bärgade ibland kunde påstå att bärgaren hade repat en kofångare eller skadat en fälg. Så snart Ramströms bilbärgning började ta bilder försvann alla sådana påståenden eftersom de kunde bevisa motsatsen.

Läs också: Försäkringsbranschen granskar bilbränder

Vi har arbetat aktivt med detta i drygt tio års tid och har tillsammans med försäkringsbolagen lärt oss vad det är för detaljer som de vill se, säger Johan Ramström. Vi dokumenterar skadeplatsen och bilen för att man ska kunna få en komplett bild av hur situationen ser ut.

Baserat på det gedigna underlag Ramströms bilbärgning i dag besitter, har man i samarbete med SOS International tagit fram en struktur för att kunna bedöma sannolikheten för att en skada ska misstänkas som bedrägeri.

Vi har utvecklat en process för att få samtliga inblandade att kunna dokumentera och utläsa små detaljer som är otroligt viktiga pusselbitar för att försäkringsbolagen skall kunna avböja en skada, berättar han.

Det viktiga i det här är att alla jobbar på samma sätt, och att hela kedjan av aktörer förstår varandra – från larmoperatör, bärgare och handläggare till verkstad. Det är först då som man får en verkligt bra effekt. Detta är för att kunna hjälpa alla inblandade, men kanske framför allt försäkringstagaren eftersom denne får ett bildunderlag som stödjer händelseförloppet. Därmed får försäkringsbolaget en komplett bild och kan snabbare betala ut en korrekt ersättning. I de fall då det skulle kunna röra sig om ett misstänkt bedrägeri blir handläggandet också snabbare.

Läs också: Motorskador och elproblem - största farorna i jultrafiken

Det rör sig om väldigt mycket pengar för ett försäkringsbolag. Enligt statistik från Svensk Försäkring och Larmtjänst betalar den svenska försäkringsbranschen årligen ut 60 miljarder kronor i skadeersättning. En grov uppskattning är att 510 procent rör sig om försäkringsbedrägerier, det vill säga 3–6 miljarder kronor. Varje år avböjer försäkringsbolagen att betala närmare 500 miljoner kronor i ersättning efter bedrägeriutredningar. Av 469 utredda bilbränder beslutade försäkringsbolagen att inte betala ut ersättning i 245 fall på grund av misstänkt bedrägeri.

Innan kameran kommer fram frågar bärgarna alltid och hittills har ingen sagt nej. De flesta är faktiskt väldigt positiva till att platsen dokumenteras. Och som tur är har det varken blivit någon hotfull situation eller någon som har tjafsat.

I vårt område Västmanland avböjer försäkringsbolagen 2–4 skador i månaden med hjälp av det underlag vi levererar, avslutar Johan Ramström.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny rapport varnar för stora brister i fordonskontrollen av miljö- och säkerhet

Däckmässan i Köln 3D-printar däck

Slutspurt gav Europa plus i bilförsäljningen

AkzoNobels färger åter på McLarens F1-racer

Opel åter till Japan

Debatt: Utmaningar och möjligheter inom service-eftermarknaden

Nyhetsbrev

Ledare #7: Ordförande Li städar upp

Arkiv

SFVF satsar på handlarutbildning

Plus

Falska körkort utmanar bilbranschen

Var tredje minut sker ett bedrägeri i Sverige kopplat till id-kapning och många hemsidor erbjuder försäljning av falska körkort. Dessutom är det svårt att identifiera ett förfalskat körkort utan en så kallad id-scanner. Detta utmanar bilbranschen – eftersom falska körkort används vid exempelvis provkörningar.

Svartarbetare på verkstäder fortsatt problem

Illegal arbetskraft har länge varit ett bekymmer för bilverkstadsbranschen, något som åtta myndigheter försökt motarbeta sedan 2018. Nya kontroller har gjorts under de senaste veckorna och i ett pressmeddelande från Arbetsmiljöverket konstateras det att det inte blivit bättre.

Utredning från Svebio för mer biodrivmedel

Evans dominerade i rumphugget Rally Sweden

MRF kartlägger risk för reservdelsbrist

Utbrottet av coronavirus har medfört stängda fabriker och avbrott i leveranser. Nu kartlägger MRF risken för brist på reservdelar.

Holmström Bil tar in Peugeot

Tuffare tull-tag mot stöldligor

Plus 1

Så mycket försämras ett elbilsbatteri med tiden

I de flesta fall försämras elbilsbatteriers kapacitet mycket långsamt. Men det finns faktorer som accelererar processen. Det visar data från kanadensiska Geotab.

Ola Källenius: stora förändringar väntar Daimler

Engagerad personal finns bland bilföretagen

Fler indragna körkort

I fjol återkallades nästan 37 000 körkort i Sverige, vilket är en ökning med 6 procent jämfört med året innan. Den största procentuella ökningen sker i kategorin rattfylleri eller drograttfylleri. M Sverige vill därför se alkolås i alla nya bilar.

Haldex anmäler sin största ägare till EU

Mer jämställdhet i ackrediteringsvärlden

Mazda firar 100 år av finurlighet

Biltillverkaren vi i dag känner som Mazda Motor Company såg dagens ljus för 100 år sedan. Men från början handlade det inte om bilar.

Plus

Tema Reservdelar: Så arbetar verkstäderna med hållbarhet

När kraven på hållbarhet i verkstäder ökar råder det delade meningar på olika arbetsplatser. En del tycker att det är en självklarhet medan andra är mer kluvna.

Årets Hållbarhetsprofil: ”Egentligen vill man inte vara unik”

I de flesta kategorier gäller det att sticka ut för att vinna pris, men för Årets Hållbarhetsprofil är inte det ett särskilt viktigt mål. Det handlar istället om att brinna för saken och att göra det man tycker är rätt.

Ledare #6: Bilbranschens förkylning kräver rätt medicin

Krav på laddplats vid parkeringsbyggen

FKG: Snabba upp beslut om flexibelt korttidsarbete

Däckverkstäderna kränger budgetdäck – tänker inte på säkerheten

Volvos vinst ökar – då får anställda bonus

Volvo Cars backar i Kina och Sverige

Ledare #5: Nej, bilar är inte mobiltelefoner

Storbritannien tidigarelägger fossilförbud

Nya regler vid förarprovet

Härnösand får ny besiktningsstation

Opel bygger batterifabrik i Tyskland

Hedin diskuterar samgående med holländska Stern

Se alla Företagens egna nyheter

Möt oss på Underhållsmässan - Prata Smörjmedel & Lim

Ge din lastbil, transportbil eller släp ett extra lyft!

E-mobilitet på fordonseftermarknaden

Vi utrustar Mercedes nya framtidsanläggning!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Vinnare utav en MegaVac Prime, Vindrutereparationsutrustning

Produktnyhet från Purflux! AHC534

Fler tjejer söker transporttekniska utbildningar

Nu har vi ny hemsida!

PURFLUX uppdaterad app

PSST... personligt, smidigt, skräddarsytt och tryggt

Produktnyhet från Purflux! L1050

Kurs inför nycertifiering inom F-gas kat. V

Kia Stinger avtagbar dragkrok från GDW

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Jeep Renegade avtagbar dragkrok

IT-system med tillgång till alla bilmärken och 100% garanti.

Transportföretagen söker stjärnor till Yrkes-SM!

Hjullager med drivaxel för Sprinter och Crafter

Kan jag använda ett gammalt lim?

Mobilitet i fokus

Backa som ett proffs

Transportföretagen får 530 000 kronor till validering!

Min silikon härdar inte som den ska? Vad händer nu då..?

Sänd till en kollega

0.128