23948sdkhjf

Fotad bärgning minskar risken för bedrägerier

| Av Jens Trulsson | Tipsa redaktionen

Bedrägeriförsök kostar försäkringsbolagen mellan tre till sex miljarder kronor årligen. Fler än 50 procent av utredda bilbränder 2017 var misstänkta bedrägerier. Nu erbjuds bedrägeriutredningar i samband med bärgning som hjälper försäkringsbolagen att spara pengar.

Många ser nog inte försäkringsbedrägeri som ett brott. Det kan röra sig om att man uppskattar värdet på innehållet i frysen som förstördes vid strömavbrottet till mer än vad det faktiskt rör sig om. När det väl händer något kan många nog tänka att de ska ”casha in” eftersom de har betalat premier i tio års tid. Men att överdriva värdet på det som har gått sönder eller stulits samt att medvetet lämna oriktiga uppgifter vid tecknande av en försäkring är ett försäkringsbedrägeri. Det är ett stort problem eftersom det i slutändan drabbar alla försäkringstagare vars premier höjs för att täcka kostnaderna. Cirka 500 kronor per år beräknas en vanlig familj betala till bedragarna, enligt en rapport från Svensk Försäkring och Larmtjänst.

Läs också: Stöldtrenden har vänt

Bedrägeriutredningen börjar redan på olycksplatsen genom att SOS Internationals larmcentral stämmer av med bärgningspersonalen på plats. Bärgningsföretaget dokumenterar även skadorna genom att bland annat ta bilder. Efter inrapportering i det gemensamma it-systemet, larmas det automatiskt om en olycka verkar vara ett misstänkt bedrägeri.

Vi har utbildat vår larmcentral samt vårt bärgningsnätverk i Sverige i hur man upptäcker möjliga bedrägerier relaterade till bilolyckor, säger Markku Reinikainen som är Head of Nordic Network Development på SOS International.

Flera försäkringsbolag får i dag hjälp att avslöja flera bedrägeriförsök med ordentlig dokumentation från olycksplatsen. Ramströms bilbärgning i Västmanland är ett företag som har gått i bräschen för denna teknik och är en partner till SOS International. De har tio års erfarenhet av utredningar och har arbetat framgångsrikt för att kunna upptäcka dem i tid.

Allt började egentligen med att de som blev bärgade ibland kunde påstå att bärgaren hade repat en kofångare eller skadat en fälg. Så snart Ramströms bilbärgning började ta bilder försvann alla sådana påståenden eftersom de kunde bevisa motsatsen.

Läs också: BMW mest stölddrabbade märket

Vi har arbetat aktivt med detta i drygt tio års tid och har tillsammans med försäkringsbolagen lärt oss vad det är för detaljer som de vill se, säger Johan Ramström. Vi dokumenterar skadeplatsen och bilen för att man ska kunna få en komplett bild av hur situationen ser ut.

Baserat på det gedigna underlag Ramströms bilbärgning i dag besitter, har man i samarbete med SOS International tagit fram en struktur för att kunna bedöma sannolikheten för att en skada ska misstänkas som bedrägeri.

Vi har utvecklat en process för att få samtliga inblandade att kunna dokumentera och utläsa små detaljer som är otroligt viktiga pusselbitar för att försäkringsbolagen skall kunna avböja en skada, berättar han.

Det viktiga i det här är att alla jobbar på samma sätt, och att hela kedjan av aktörer förstår varandra – från larmoperatör, bärgare och handläggare till verkstad. Det är först då som man får en verkligt bra effekt. Detta är för att kunna hjälpa alla inblandade, men kanske framför allt försäkringstagaren eftersom denne får ett bildunderlag som stödjer händelseförloppet. Därmed får försäkringsbolaget en komplett bild och kan snabbare betala ut en korrekt ersättning. I de fall då det skulle kunna röra sig om ett misstänkt bedrägeri blir handläggandet också snabbare.

Läs också: Stulna bilar försvinner allt oftare

Det rör sig om väldigt mycket pengar för ett försäkringsbolag. Enligt statistik från Svensk Försäkring och Larmtjänst betalar den svenska försäkringsbranschen årligen ut 60 miljarder kronor i skadeersättning. En grov uppskattning är att 510 procent rör sig om försäkringsbedrägerier, det vill säga 3–6 miljarder kronor. Varje år avböjer försäkringsbolagen att betala närmare 500 miljoner kronor i ersättning efter bedrägeriutredningar. Av 469 utredda bilbränder beslutade försäkringsbolagen att inte betala ut ersättning i 245 fall på grund av misstänkt bedrägeri.

Innan kameran kommer fram frågar bärgarna alltid och hittills har ingen sagt nej. De flesta är faktiskt väldigt positiva till att platsen dokumenteras. Och som tur är har det varken blivit någon hotfull situation eller någon som har tjafsat.

I vårt område Västmanland avböjer försäkringsbolagen 2–4 skador i månaden med hjälp av det underlag vi levererar, avslutar Johan Ramström.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Northvolt etablerar batteriåtervinning nästa år

"Hello Volkswagen"

Provkörning VW Golf 1,5 TSI 150 hk och 1,5 eTSI 150 hk. Motormagasinet har testat nya Golf i bergen utanför Porto. Med hybridversioner och en digital omvandling invändigt tar trotjänaren ett steg in i framtiden.

Svenskar kollar sina däck oftare än belysningen

Nytt innovationsprojekt för fordonsindustrin

Bilmärket som inte vill vara ”ännu ett varumärke”

Volvos systerbolag Lynk & Co var på plats på Stora Mobilitetsdagen som anordnades av Dagens industri. Företagets vd Alain Visser höll tal och trots att han var sist ut och det var sent på dagen fångade han publikens intresse. Hans tal var nämligen något kontroversiellt, i bilindustrins öron.

Tungram tillbaka i Sverige efter 30 år

Nyhetsbrev

Ingo lanserar sin första automattvätt

Arkiv

Stor ökning av elbilsförsäljningen enligt ny prognos

Nytt forum för hållbar mobilitet

Stora Mobilitetsdagen är det nya namnet på Dagens industris konferens som tidigare hette Stora Bildagen. Ett bredare fokus ledde till större engagemang och fler deltagare än tidigare.

Konjunkturinstitutet dömer ut bonus malus

Bonus malus-systemet för fordonsskatt är inte effektivt för att nå Sveriges klimatmål. Det menar Konjunkturinstitutet i en ny rapport.

Kortare livslängd för bilar kan minska CO2-utsläppen

Kvdbil har genom ett samarbete med Chalmers undersökt om en bil har en optimal livslängd ur ett miljöperspektiv. Det finns klimatmässiga fördelar med att återvinna en bil efter elva år.

Affärsläget fortsätter att försvagas för industrin

Borås Bil fördjupar samarbetet med KBV

Jaguar ger din I-Pace extra skjuts

85 procent i arbete efter ny satsning i Malmö

Volvo investerar i Autotech Ventures

Termisk sprutning bidrar till mindre utsläpp

M Sveriges påstående är "raljerande"

Konsumentorganisationen M Sverige påstår att bilköp online är som att ”köpa grisen i säcken”. Branschen tycker tvärtom.

Plus

Tema batterier – Även en elbil har ett 12V-batteri!

Den första bilen som fick elstart för över 100 år sedan hade ett blybatteri som strömkälla och det var så termen startbatteri kom till. Sedan dess har man introducerat alltmer elektronik i bilarna som behöver strömförsörjning. Att säga att ett blybatteri är en beprövad produkt är vara onödigt försiktig.

SFVF positiva till fler kontroller av verkstäderna

Allt fler bilverkstäder arbetar svart och en rad insatser görs för att få bukt på problemet. Försäkringsbolagen ställer krav, certifieringar införs, myndigheter samarbetar tätare – men SFVF vill se mer kontroller.

Försäkringsbolagens krav på skadeverkstäder

För att få utfärda arbeten åt ett försäkringsbolag finns en rad krav för skadeverkstäder. De skiljer sig lite olika åt beroende på företag, men alla har ett gemensamt syfte: att verkstaden ska vara seriös.

Generösare gräns för klimatbonus

Naturvårdsverket backar i frågan om nermalda bildelar

Plus

Tema Personlig Utrustning – Med jobbkläder som jobb

Inget lämnas åt slumpen när hos Jobman när man designar arbetskläder. Noga utvalda material och funktioner är nyckeln till ett hållbart och livskraftigt plagg.

Nya gymnasiekurser på förslag

Bilhandlarnas vardag hettar till

Morris gör el-comeback

Volvo investerar i autonom mobilitet

Dekra i kvalitetssamarbete med mindre bolag

Upplands motor stödjer Musikhjälpen

Autoexperten i treårigt samarbete med Svenska Skidskytteförbundet

Premiär för Sveriges största gör-det-själv-biltvättskedja

Rådet: Köp inte begagnad bil online!

1

Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

Mer flexibla skatteregler för husbilar ska utredas

1

SFVF: ”Hjälp bilägare som är oroliga för brandrisk!”

Se alla Företagens egna nyheter

Dragkrok GDW Suzuki Vitara & SX4 S-Cross

Ny nyckeltag

NLGI-klass för smörjfett – vad innebär det?

Har du sett Dagens lucka?

Sogefi-filterteknologi I den lyxiga Maserati SUV Levante

Audi A6 + A6 Avant fast och avtagbar dragkrok

Musikhjälpen 2019 - G A Lindberg sponsrar med flera bidrag!

Tesla: Triscan först med drivknutar och manschetter

Nu har vi invigt vårat nyrenoverade labb

Produktnyhet från Purflux! LS1079

Jeep Cherokee Facelift fast och avtagbar dragkrok

Har du behov av kabel på rulle?

i70 Pro: IP67-klassad tablet - leasing från 750 kr/mån.

Det ekosmarta alternativet!

Vi stödjer Musikhjälpen - Buda på våra snygga Hoodies!

Transportföretagen riggar för Automässan

Kostnadsfritt webbinarium den 16 dec kl. 10:00

Galwin fortsätter att utöka turbo sortimentet

Kia Ceed 5 dörrar, avtagbar dragkrok från GDW

Vi kikar närmare på Tyskland

Påverkar klimatförändringen försäljning i vintern?

Vi lockar fram barnet hos dig - se dagens lucka

Ny PURFLUX-katalog 2020 är nu tillgänglig!

Ny skylthållare

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Sänd till en kollega

0.142