23948sdkhjf

Årets Servicerådgivare: När arbetet blir en "jobby"

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Att Caroline Jädersten utsågs till Årets Servicerådgivare på Motorgalan är inte att undra på. Hon älskar sitt jobb med glödande passion.

Ännu ett bud med blommor försöker få Caroline Jäderstens uppmärksamhet i bilhallen hos Stilbil och Turebergs Bilcenter, men hon är upptagen i telefon. "Hej och välkommen till Turebergs Bilcenter, hur kan jag hjälpa till?" låter det, och så följer en rad förslag på hur inringaren skulle kunna lösa sina problem. Blomsterbudet får vänta.

Läs också: Debatt: Utmaningar och möjligheter inom service-eftermarknaden

Här på anläggningen i Upplands Väsby norr om Stockholm, en stilig glashall som öppnade 2012, säljer Stilbil personbilar från Kia och Suzuki samt transportbilar från Isuzu och Fiat Professional. Sedan sköter man service och reparationer under Turebergs Bilcenters flagga även åt märken som Hyundai och Subaru samt Peugeot, Mazda och Mitsubishi på skadesidan.

Just det, här finns också skadeverkstad och man sköter både lack och bilglas själva. Caroline Jädersten lider ingen brist på uppgifter. Det trivs hon med.

– Jag älskar att jobba. Jag drivs väldigt mycket av att få det där sista "tack för hjälpen", säger hon när hon äntligen lagt ner luren och stoppat undan blomsterkvastarna.

Det märks. Hon pratar varmt som sina arbetskamrater och kunder, och de pratar lika varmt om henne. När kollegorna nominerade Caroline till utmärkelsen Årets Servicerådgivare citerade de inte bara kundernas kommentarer om henne, utan lade också ut texten om på vilket allvar hon tar sitt uppdrag.

Läs också: Årets Hållbarhetsprofil: ”Egentligen vill man inte vara unik”

Det räckte för att hon skulle gå vidare som en av tre finalister till titeln och vid Motorgalan utsågs hon till vinnare. Caroline Jädersten är Årets Servicerådgivare 2019.

– Det är helt overkligt. Det är ett otroligt erkännande för den tid och det arbete som jag faktiskt själv tycker att jag har lagt ner.

Så är det naturligtvis, och Caroline sticker inte under stol med att hon är arbetsnarkoman och identifierar sig också starkt med sitt jobb.

– Jag vet inte vem jag är, om jag inte är bakom disken. Lite så är det, säger hon halvt på skämt.

Läs också: Årets Marknadsförare: ”Det är som poker, vi gick all in”

Men det är förstås inte hela svaret på frågan hur man blir Årets Servicerådgivare. Caroline har jobbat med bilar i hela sitt liv. Som barn sprang hon omkring i pappans bilverkstad i Uppsala och som vuxen har hon också jobbat som bilförsäljare. Men det var först när hon kom till Turebergs Bilcenter som allting föll på plats.

– Jag har aldrig i hela mitt liv haft människor omkring mig som har trott så mycket på mig. Helt plötsligt har jag hamnat mitt emellan de två världar som jag var bra på: Jag sitter ju faktiskt och säljer service mitt i en bilhall.

Här känner hon sig hemma, i bilbranschen såväl som bakom servicedisken. Hon säger att hon trivdes med att driva bilhall, men insåg att passionen "låg i människorna och inte i bilarna". Det är också en faktor till framgång inom yrket, menar hon.

– Vad som ligger till grund för att bli en bra servicerådgivare vet jag inte, men jag tror att man ska vara väldigt lyhörd och ödmjuk. Man ska förstå vad kunden vill ha hjälp med och man läser kanske mellan raderna ibland.

Läs också: Årets Fordonstekniker: ”Jag åkte inte till Stockholm för att förlora”

Ett visst kontrollbehov finns också i bakgrunden, någonting som kollegorna också nämnde i sin motivering. Där lyfte man fram det som en styrka, men Caroline medger att det också kan ha en baksida.

– Det kan vara bra i många situationer, men kan vara enerverande för alla andra, förklarar hon.

Det gör sig gällande även kvällstid. Företaget har hobbykvällar på torsdagar, då personalen stannar kvar och mekar med sina bilar eller vad de nu gör.

– Då är jag oftast kvar och förbereder morgondagen. Då brukar de fråga om jag också har hobbykväll. Då brukar jag säga att jag har "jobby" i stället, berättar hon med glimten i ögat.

Läs också: Årets Innovation sparar ryggen på däckverkstaden

Så det finns gott om anledningar till varför Caroline Jädersten stod som vinnare på Motorgalan, på scenen på Berns Salonger.

– När de ropade upp mitt namn trodde jag att jag skulle börja gråta. Man får bara ta åt sig. Vi vill ju vara hjältar, alla vill göra sitt bästa och ligga i framkant. Kan man få vara ett föredöme för de som ska in i branschen, så tycker jag att det är jätteroligt att få vara ambassadör för det.

Och det börjar med ett "hej, hur kan jag hjälpa dig?" och belönas med ett tack för hjälpen, om Caroline får som hon vill.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny rapport varnar för stora brister i fordonskontrollen av miljö- och säkerhet

Däckmässan i Köln 3D-printar däck

Slutspurt gav Europa plus i bilförsäljningen

AkzoNobels färger åter på McLarens F1-racer

Opel åter till Japan

Debatt: Utmaningar och möjligheter inom service-eftermarknaden

Nyhetsbrev

Ledare #7: Ordförande Li städar upp

Arkiv

SFVF satsar på handlarutbildning

Plus

Falska körkort utmanar bilbranschen

Var tredje minut sker ett bedrägeri i Sverige kopplat till id-kapning och många hemsidor erbjuder försäljning av falska körkort. Dessutom är det svårt att identifiera ett förfalskat körkort utan en så kallad id-scanner. Detta utmanar bilbranschen – eftersom falska körkort används vid exempelvis provkörningar.

Svartarbetare på verkstäder fortsatt problem

Illegal arbetskraft har länge varit ett bekymmer för bilverkstadsbranschen, något som åtta myndigheter försökt motarbeta sedan 2018. Nya kontroller har gjorts under de senaste veckorna och i ett pressmeddelande från Arbetsmiljöverket konstateras det att det inte blivit bättre.

Utredning från Svebio för mer biodrivmedel

Evans dominerade i rumphugget Rally Sweden

MRF kartlägger risk för reservdelsbrist

Utbrottet av coronavirus har medfört stängda fabriker och avbrott i leveranser. Nu kartlägger MRF risken för brist på reservdelar.

Holmström Bil tar in Peugeot

Tuffare tull-tag mot stöldligor

Plus 1

Så mycket försämras ett elbilsbatteri med tiden

I de flesta fall försämras elbilsbatteriers kapacitet mycket långsamt. Men det finns faktorer som accelererar processen. Det visar data från kanadensiska Geotab.

Ola Källenius: stora förändringar väntar Daimler

Engagerad personal finns bland bilföretagen

Fler indragna körkort

I fjol återkallades nästan 37 000 körkort i Sverige, vilket är en ökning med 6 procent jämfört med året innan. Den största procentuella ökningen sker i kategorin rattfylleri eller drograttfylleri. M Sverige vill därför se alkolås i alla nya bilar.

Haldex anmäler sin största ägare till EU

Mer jämställdhet i ackrediteringsvärlden

Mazda firar 100 år av finurlighet

Biltillverkaren vi i dag känner som Mazda Motor Company såg dagens ljus för 100 år sedan. Men från början handlade det inte om bilar.

Plus

Tema Reservdelar: Så arbetar verkstäderna med hållbarhet

När kraven på hållbarhet i verkstäder ökar råder det delade meningar på olika arbetsplatser. En del tycker att det är en självklarhet medan andra är mer kluvna.

Årets Hållbarhetsprofil: ”Egentligen vill man inte vara unik”

I de flesta kategorier gäller det att sticka ut för att vinna pris, men för Årets Hållbarhetsprofil är inte det ett särskilt viktigt mål. Det handlar istället om att brinna för saken och att göra det man tycker är rätt.

Ledare #6: Bilbranschens förkylning kräver rätt medicin

Krav på laddplats vid parkeringsbyggen

FKG: Snabba upp beslut om flexibelt korttidsarbete

Däckverkstäderna kränger budgetdäck – tänker inte på säkerheten

Volvos vinst ökar – då får anställda bonus

Volvo Cars backar i Kina och Sverige

Ledare #5: Nej, bilar är inte mobiltelefoner

Storbritannien tidigarelägger fossilförbud

Nya regler vid förarprovet

Härnösand får ny besiktningsstation

Opel bygger batterifabrik i Tyskland

Hedin diskuterar samgående med holländska Stern

Se alla Företagens egna nyheter

Möt oss på Underhållsmässan - Prata Smörjmedel & Lim

Ge din lastbil, transportbil eller släp ett extra lyft!

E-mobilitet på fordonseftermarknaden

Vi utrustar Mercedes nya framtidsanläggning!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Vinnare utav en MegaVac Prime, Vindrutereparationsutrustning

Produktnyhet från Purflux! AHC534

Fler tjejer söker transporttekniska utbildningar

Nu har vi ny hemsida!

PURFLUX uppdaterad app

PSST... personligt, smidigt, skräddarsytt och tryggt

Produktnyhet från Purflux! L1050

Kurs inför nycertifiering inom F-gas kat. V

Kia Stinger avtagbar dragkrok från GDW

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Jeep Renegade avtagbar dragkrok

IT-system med tillgång till alla bilmärken och 100% garanti.

Transportföretagen söker stjärnor till Yrkes-SM!

Hjullager med drivaxel för Sprinter och Crafter

Kan jag använda ett gammalt lim?

Mobilitet i fokus

Backa som ett proffs

Transportföretagen får 530 000 kronor till validering!

Min silikon härdar inte som den ska? Vad händer nu då..?

Sänd till en kollega

0.176