23948sdkhjf

Årets Servicerådgivare: När arbetet blir en "jobby"

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Att Caroline Jädersten utsågs till Årets Servicerådgivare på Motorgalan är inte att undra på. Hon älskar sitt jobb med glödande passion.

Ännu ett bud med blommor försöker få Caroline Jäderstens uppmärksamhet i bilhallen hos Stilbil och Turebergs Bilcenter, men hon är upptagen i telefon. "Hej och välkommen till Turebergs Bilcenter, hur kan jag hjälpa till?" låter det, och så följer en rad förslag på hur inringaren skulle kunna lösa sina problem. Blomsterbudet får vänta.

Läs också: Årets Butik: Från garaget till miljoner i omsättning

Här på anläggningen i Upplands Väsby norr om Stockholm, en stilig glashall som öppnade 2012, säljer Stilbil personbilar från Kia och Suzuki samt transportbilar från Isuzu och Fiat Professional. Sedan sköter man service och reparationer under Turebergs Bilcenters flagga även åt märken som Hyundai och Subaru samt Peugeot, Mazda och Mitsubishi på skadesidan.

Just det, här finns också skadeverkstad och man sköter både lack och bilglas själva. Caroline Jädersten lider ingen brist på uppgifter. Det trivs hon med.

– Jag älskar att jobba. Jag drivs väldigt mycket av att få det där sista "tack för hjälpen", säger hon när hon äntligen lagt ner luren och stoppat undan blomsterkvastarna.

Det märks. Hon pratar varmt som sina arbetskamrater och kunder, och de pratar lika varmt om henne. När kollegorna nominerade Caroline till utmärkelsen Årets Servicerådgivare citerade de inte bara kundernas kommentarer om henne, utan lade också ut texten om på vilket allvar hon tar sitt uppdrag.

Läs också: Mechanum i Malmö auktoriserad Mercedes-verkstad

Det räckte för att hon skulle gå vidare som en av tre finalister till titeln och vid Motorgalan utsågs hon till vinnare. Caroline Jädersten är Årets Servicerådgivare 2019.

– Det är helt overkligt. Det är ett otroligt erkännande för den tid och det arbete som jag faktiskt själv tycker att jag har lagt ner.

Så är det naturligtvis, och Caroline sticker inte under stol med att hon är arbetsnarkoman och identifierar sig också starkt med sitt jobb.

– Jag vet inte vem jag är, om jag inte är bakom disken. Lite så är det, säger hon halvt på skämt.

Läs också: Vad hjulinställningen egentligen gör

Men det är förstås inte hela svaret på frågan hur man blir Årets Servicerådgivare. Caroline har jobbat med bilar i hela sitt liv. Som barn sprang hon omkring i pappans bilverkstad i Uppsala och som vuxen har hon också jobbat som bilförsäljare. Men det var först när hon kom till Turebergs Bilcenter som allting föll på plats.

– Jag har aldrig i hela mitt liv haft människor omkring mig som har trott så mycket på mig. Helt plötsligt har jag hamnat mitt emellan de två världar som jag var bra på: Jag sitter ju faktiskt och säljer service mitt i en bilhall.

Här känner hon sig hemma, i bilbranschen såväl som bakom servicedisken. Hon säger att hon trivdes med att driva bilhall, men insåg att passionen "låg i människorna och inte i bilarna". Det är också en faktor till framgång inom yrket, menar hon.

– Vad som ligger till grund för att bli en bra servicerådgivare vet jag inte, men jag tror att man ska vara väldigt lyhörd och ödmjuk. Man ska förstå vad kunden vill ha hjälp med och man läser kanske mellan raderna ibland.

Läs också: Ledare #39: Servicerådgivaren är nyckeln till en god kundrelation

Ett visst kontrollbehov finns också i bakgrunden, någonting som kollegorna också nämnde i sin motivering. Där lyfte man fram det som en styrka, men Caroline medger att det också kan ha en baksida.

– Det kan vara bra i många situationer, men kan vara enerverande för alla andra, förklarar hon.

Det gör sig gällande även kvällstid. Företaget har hobbykvällar på torsdagar, då personalen stannar kvar och mekar med sina bilar eller vad de nu gör.

– Då är jag oftast kvar och förbereder morgondagen. Då brukar de fråga om jag också har hobbykväll. Då brukar jag säga att jag har "jobby" i stället, berättar hon med glimten i ögat.

Läs också: Motorgalan – guldregn över branschen

Så det finns gott om anledningar till varför Caroline Jädersten stod som vinnare på Motorgalan, på scenen på Berns Salonger.

– När de ropade upp mitt namn trodde jag att jag skulle börja gråta. Man får bara ta åt sig. Vi vill ju vara hjältar, alla vill göra sitt bästa och ligga i framkant. Kan man få vara ett föredöme för de som ska in i branschen, så tycker jag att det är jätteroligt att få vara ambassadör för det.

Och det börjar med ett "hej, hur kan jag hjälpa dig?" och belönas med ett tack för hjälpen, om Caroline får som hon vill.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tungram tillbaka i Sverige efter 30 år

Ingo lanserar sin första automattvätt

Stor ökning av elbilsförsäljningen enligt ny prognos

Nytt forum för hållbar mobilitet

Stora Mobilitetsdagen är det nya namnet på Dagens industris konferens som tidigare hette Stora Bildagen. Ett bredare fokus ledde till större engagemang och fler deltagare än tidigare.

Konjunkturinstitutet dömer ut bonus malus

Bonus malus-systemet för fordonsskatt är inte effektivt för att nå Sveriges klimatmål. Det menar Konjunkturinstitutet i en ny rapport.

Kortare livslängd för bilar kan minska CO2-utsläppen

Kvdbil har genom ett samarbete med Chalmers undersökt om en bil har en optimal livslängd ur ett miljöperspektiv. Det finns klimatmässiga fördelar med att återvinna en bil efter elva år.

Nyhetsbrev

Affärsläget fortsätter att försvagas för industrin

Arkiv

Borås Bil fördjupar samarbetet med KBV

Jaguar ger din I-Pace extra skjuts

85 procent i arbete efter ny satsning i Malmö

Volvo investerar i Autotech Ventures

Termisk sprutning bidrar till mindre utsläpp

M Sveriges påstående är "raljerande"

Konsumentorganisationen M Sverige påstår att bilköp online är som att ”köpa grisen i säcken”. Branschen tycker tvärtom.

Plus

Tema batterier – Även en elbil har ett 12V-batteri!

Den första bilen som fick elstart för över 100 år sedan hade ett blybatteri som strömkälla och det var så termen startbatteri kom till. Sedan dess har man introducerat alltmer elektronik i bilarna som behöver strömförsörjning. Att säga att ett blybatteri är en beprövad produkt är vara onödigt försiktig.

Generösare gräns för klimatbonus

Naturvårdsverket backar i frågan om nermalda bildelar

Plus

Tema Personlig Utrustning – Med jobbkläder som jobb

Inget lämnas åt slumpen när hos Jobman när man designar arbetskläder. Noga utvalda material och funktioner är nyckeln till ett hållbart och livskraftigt plagg.

Nya gymnasiekurser på förslag

Bilhandlarnas vardag hettar till

Morris gör el-comeback

Volvo investerar i autonom mobilitet

SFVF positiva till fler kontroller av verkstäderna

Allt fler bilverkstäder arbetar svart och en rad insatser görs för att få bukt på problemet. Försäkringsbolagen ställer krav, certifieringar införs, myndigheter samarbetar tätare – men SFVF vill se mer kontroller.

Försäkringsbolagens krav på skadeverkstäder

För att få utfärda arbeten åt ett försäkringsbolag finns en rad krav för skadeverkstäder. De skiljer sig lite olika åt beroende på företag, men alla har ett gemensamt syfte: att verkstaden ska vara seriös.

Skellefteå leder nytt batterisamarbete

Ett nytt europeiskt samarbete för att öka kompetensen inom tillverkning av batterier kommer att ledas av Skellefteå kommun.

Dekra i kvalitetssamarbete med mindre bolag

Upplands motor stödjer Musikhjälpen

Autoexperten i treårigt samarbete med Svenska Skidskytteförbundet

Premiär för Sveriges största gör-det-själv-biltvättskedja

Rådet: Köp inte begagnad bil online!

1

Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

Mer flexibla skatteregler för husbilar ska utredas

1

SFVF: ”Hjälp bilägare som är oroliga för brandrisk!”

Daimler ska säga upp 10 000 anställda

Malte Månson Verkstäder expanderar och förvärvar Hylast

Designade biobränslen ger förbättrad funktion

McLaren Elva skippar vindrutan

Se alla Företagens egna nyheter

Musikhjälpen 2019 - G A Lindberg sponsrar med flera bidrag!

Tesla: Triscan först med drivknutar och manschetter

Nu har vi invigt vårat nyrenoverade labb

Produktnyhet från Purflux! LS1079

Jeep Cherokee Facelift fast och avtagbar dragkrok

Har du behov av kabel på rulle?

i70 Pro: IP67-klassad tablet - leasing från 750 kr/mån.

Det ekosmarta alternativet!

Vi stödjer Musikhjälpen - Buda på våra snygga Hoodies!

Transportföretagen riggar för Automässan

Kostnadsfritt webbinarium den 16 dec kl. 10:00

Galwin fortsätter att utöka turbo sortimentet

Kia Ceed 5 dörrar, avtagbar dragkrok från GDW

Vi kikar närmare på Tyskland

Påverkar klimatförändringen försäljning i vintern?

Vi lockar fram barnet hos dig - se dagens lucka

Ny PURFLUX-katalog 2020 är nu tillgänglig!

Ny skylthållare

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Audi Q8 dragkrok det nye T60 system från GDW

NT 680 PRO: en enkel och funktionell diagnos

Ny produkt på marknaden - LEGION DIM

Produktnyhet från Purflux!

Luftbälgar och kompressorer till bilar med luftfjädring

Har du öppnat dagens lucka?

Sänd till en kollega

0.169