23948sdkhjf

Årets Servicerådgivare: När arbetet blir en "jobby"

Att Caroline Jädersten utsågs till Årets Servicerådgivare på Motorgalan är inte att undra på. Hon älskar sitt jobb med glödande passion.

Ännu ett bud med blommor försöker få Caroline Jäderstens uppmärksamhet i bilhallen hos Stilbil och Turebergs Bilcenter, men hon är upptagen i telefon. "Hej och välkommen till Turebergs Bilcenter, hur kan jag hjälpa till?" låter det, och så följer en rad förslag på hur inringaren skulle kunna lösa sina problem. Blomsterbudet får vänta.

Här på anläggningen i Upplands Väsby norr om Stockholm, en stilig glashall som öppnade 2012, säljer Stilbil personbilar från Kia och Suzuki samt transportbilar från Isuzu och Fiat Professional. Sedan sköter man service och reparationer under Turebergs Bilcenters flagga även åt märken som Hyundai och Subaru samt Peugeot, Mazda och Mitsubishi på skadesidan.

Just det, här finns också skadeverkstad och man sköter både lack och bilglas själva. Caroline Jädersten lider ingen brist på uppgifter. Det trivs hon med.

– Jag älskar att jobba. Jag drivs väldigt mycket av att få det där sista "tack för hjälpen", säger hon när hon äntligen lagt ner luren och stoppat undan blomsterkvastarna.

Det märks. Hon pratar varmt som sina arbetskamrater och kunder, och de pratar lika varmt om henne. När kollegorna nominerade Caroline till utmärkelsen Årets Servicerådgivare citerade de inte bara kundernas kommentarer om henne, utan lade också ut texten om på vilket allvar hon tar sitt uppdrag.

Det räckte för att hon skulle gå vidare som en av tre finalister till titeln och vid Motorgalan utsågs hon till vinnare. Caroline Jädersten är Årets Servicerådgivare 2019.

– Det är helt overkligt. Det är ett otroligt erkännande för den tid och det arbete som jag faktiskt själv tycker att jag har lagt ner.

Så är det naturligtvis, och Caroline sticker inte under stol med att hon är arbetsnarkoman och identifierar sig också starkt med sitt jobb.

– Jag vet inte vem jag är, om jag inte är bakom disken. Lite så är det, säger hon halvt på skämt.

Men det är förstås inte hela svaret på frågan hur man blir Årets Servicerådgivare. Caroline har jobbat med bilar i hela sitt liv. Som barn sprang hon omkring i pappans bilverkstad i Uppsala och som vuxen har hon också jobbat som bilförsäljare. Men det var först när hon kom till Turebergs Bilcenter som allting föll på plats.

– Jag har aldrig i hela mitt liv haft människor omkring mig som har trott så mycket på mig. Helt plötsligt har jag hamnat mitt emellan de två världar som jag var bra på: Jag sitter ju faktiskt och säljer service mitt i en bilhall.

Här känner hon sig hemma, i bilbranschen såväl som bakom servicedisken. Hon säger att hon trivdes med att driva bilhall, men insåg att passionen "låg i människorna och inte i bilarna". Det är också en faktor till framgång inom yrket, menar hon.

– Vad som ligger till grund för att bli en bra servicerådgivare vet jag inte, men jag tror att man ska vara väldigt lyhörd och ödmjuk. Man ska förstå vad kunden vill ha hjälp med och man läser kanske mellan raderna ibland.

Ett visst kontrollbehov finns också i bakgrunden, någonting som kollegorna också nämnde i sin motivering. Där lyfte man fram det som en styrka, men Caroline medger att det också kan ha en baksida.

– Det kan vara bra i många situationer, men kan vara enerverande för alla andra, förklarar hon.

Det gör sig gällande även kvällstid. Företaget har hobbykvällar på torsdagar, då personalen stannar kvar och mekar med sina bilar eller vad de nu gör.

– Då är jag oftast kvar och förbereder morgondagen. Då brukar de fråga om jag också har hobbykväll. Då brukar jag säga att jag har "jobby" i stället, berättar hon med glimten i ögat.

Så det finns gott om anledningar till varför Caroline Jädersten stod som vinnare på Motorgalan, på scenen på Berns Salonger.

– När de ropade upp mitt namn trodde jag att jag skulle börja gråta. Man får bara ta åt sig. Vi vill ju vara hjältar, alla vill göra sitt bästa och ligga i framkant. Kan man få vara ett föredöme för de som ska in i branschen, så tycker jag att det är jätteroligt att få vara ambassadör för det.

Och det börjar med ett "hej, hur kan jag hjälpa dig?" och belönas med ett tack för hjälpen, om Caroline får som hon vill.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093