23948sdkhjf

Årets Servicerådgivare: När arbetet blir en "jobby"

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Att Caroline Jädersten utsågs till Årets Servicerådgivare på Motorgalan är inte att undra på. Hon älskar sitt jobb med glödande passion.

Ännu ett bud med blommor försöker få Caroline Jäderstens uppmärksamhet i bilhallen hos Stilbil och Turebergs Bilcenter, men hon är upptagen i telefon. "Hej och välkommen till Turebergs Bilcenter, hur kan jag hjälpa till?" låter det, och så följer en rad förslag på hur inringaren skulle kunna lösa sina problem. Blomsterbudet får vänta.

Läs också: Årets Reservdelsperson: "Det roligaste är att prata med kunderna"

Här på anläggningen i Upplands Väsby norr om Stockholm, en stilig glashall som öppnade 2012, säljer Stilbil personbilar från Kia och Suzuki samt transportbilar från Isuzu och Fiat Professional. Sedan sköter man service och reparationer under Turebergs Bilcenters flagga även åt märken som Hyundai och Subaru samt Peugeot, Mazda och Mitsubishi på skadesidan.

Just det, här finns också skadeverkstad och man sköter både lack och bilglas själva. Caroline Jädersten lider ingen brist på uppgifter. Det trivs hon med.

– Jag älskar att jobba. Jag drivs väldigt mycket av att få det där sista "tack för hjälpen", säger hon när hon äntligen lagt ner luren och stoppat undan blomsterkvastarna.

Det märks. Hon pratar varmt som sina arbetskamrater och kunder, och de pratar lika varmt om henne. När kollegorna nominerade Caroline till utmärkelsen Årets Servicerådgivare citerade de inte bara kundernas kommentarer om henne, utan lade också ut texten om på vilket allvar hon tar sitt uppdrag.

Läs också: Årets Butik: Från garaget till miljoner i omsättning

Det räckte för att hon skulle gå vidare som en av tre finalister till titeln och vid Motorgalan utsågs hon till vinnare. Caroline Jädersten är Årets Servicerådgivare 2019.

– Det är helt overkligt. Det är ett otroligt erkännande för den tid och det arbete som jag faktiskt själv tycker att jag har lagt ner.

Så är det naturligtvis, och Caroline sticker inte under stol med att hon är arbetsnarkoman och identifierar sig också starkt med sitt jobb.

– Jag vet inte vem jag är, om jag inte är bakom disken. Lite så är det, säger hon halvt på skämt.

Läs också: Mechanum i Malmö auktoriserad Mercedes-verkstad

Men det är förstås inte hela svaret på frågan hur man blir Årets Servicerådgivare. Caroline har jobbat med bilar i hela sitt liv. Som barn sprang hon omkring i pappans bilverkstad i Uppsala och som vuxen har hon också jobbat som bilförsäljare. Men det var först när hon kom till Turebergs Bilcenter som allting föll på plats.

– Jag har aldrig i hela mitt liv haft människor omkring mig som har trott så mycket på mig. Helt plötsligt har jag hamnat mitt emellan de två världar som jag var bra på: Jag sitter ju faktiskt och säljer service mitt i en bilhall.

Här känner hon sig hemma, i bilbranschen såväl som bakom servicedisken. Hon säger att hon trivdes med att driva bilhall, men insåg att passionen "låg i människorna och inte i bilarna". Det är också en faktor till framgång inom yrket, menar hon.

– Vad som ligger till grund för att bli en bra servicerådgivare vet jag inte, men jag tror att man ska vara väldigt lyhörd och ödmjuk. Man ska förstå vad kunden vill ha hjälp med och man läser kanske mellan raderna ibland.

Läs också: Vad hjulinställningen egentligen gör

Ett visst kontrollbehov finns också i bakgrunden, någonting som kollegorna också nämnde i sin motivering. Där lyfte man fram det som en styrka, men Caroline medger att det också kan ha en baksida.

– Det kan vara bra i många situationer, men kan vara enerverande för alla andra, förklarar hon.

Det gör sig gällande även kvällstid. Företaget har hobbykvällar på torsdagar, då personalen stannar kvar och mekar med sina bilar eller vad de nu gör.

– Då är jag oftast kvar och förbereder morgondagen. Då brukar de fråga om jag också har hobbykväll. Då brukar jag säga att jag har "jobby" i stället, berättar hon med glimten i ögat.

Läs också: Ledare #39: Servicerådgivaren är nyckeln till en god kundrelation

Så det finns gott om anledningar till varför Caroline Jädersten stod som vinnare på Motorgalan, på scenen på Berns Salonger.

– När de ropade upp mitt namn trodde jag att jag skulle börja gråta. Man får bara ta åt sig. Vi vill ju vara hjältar, alla vill göra sitt bästa och ligga i framkant. Kan man få vara ett föredöme för de som ska in i branschen, så tycker jag att det är jätteroligt att få vara ambassadör för det.

Och det börjar med ett "hej, hur kan jag hjälpa dig?" och belönas med ett tack för hjälpen, om Caroline får som hon vill.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt elbilsbatteri som kan ge 100 mils räckvidd

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar

​Reservdelsföretaget KW Parts, Europas ledande grossist av reservdelar och tillbehör till amerikanska bilar, inleder samarbete med AD Bildelar Sverige.

Hedin Group förvärvar två BMW-återförsäljare i Schweiz

Snabbaste McLaren - en hybrid

Besikta Bilprovning öppnar ny lokal i Visby

Alarmerande rekryteringsbehov till motorbranschen

Under de kommande tre åren behöver 5 300 personer anställas inom motorbranschen. Konsekvenserna kan bli allvarliga för hela samhället om man inte hittar personal, enligt Transportföretagens nya rapport Tempen på motorbranschen.

Nyhetsbrev

Långfilmer och email i head up-displayen

Allt fler nya bilar har så kallad head up-display, där man som förare kan få viss information direkt i vindrutan medan man kör. Men nu har en mer avancerad uppföljare utvecklats och den kan snart finnas på marknaden.

Arkiv

Autoexperten stödjer svensk e-sportarena

Ledare #2: Flykten från hönsgården

Defa lanserar nytt laddkoncept

Nu öppnar Automässan

I dag slår Automässan upp portarna på Svenska Mässan i Göteborg. Över 270 utställare står redo att möta cirka 17 000 besökare.

Swedac tillbakavisar SFVF:s kritik

SFVF kritiserar Transportstyrelsen och Swedac

Opel ska kapa upp till 4 100 jobb

Biltillverkaren Opel gör sig redo för tuffare tider. Totalt kapar ledande biltillverkare 80 000 jobb de närmaste åren.

Formac utvecklar säkerhetspaket för elbilsreparationer

Nya Renault Clio säkrast i supermini-klassen

Polestar i samarbete för att ta fram digitalt landskap

ABS Wheels öppnar upp för franchise

Årets Reservdelsperson: "Det roligaste är att prata med kunderna"

Årets Reservdelsperson behöver ordning och reda för att kunna ge kunderna bästa service. Och hon gillar rutiner.

Tuffare tag mot bilmålvakter

Kvdbil ny partner i 2030-sekretariatet

Osäkerhet kring Sermi i branschen

Sermi-nyckeln, som ska ge bilmekaniker tillgång till fordonsdata, är fortfarande relativt okänt inom branschen. EU-direktiven säger redan i dag att alla verkstäder ska ha tillgång, men bilmärkena gör det olika svårt. Promeister Solutions vill ha ett effektivare arbetssätt för sina verkstäder och tror att Sermi-nyckeln kan vara en del av lösningen.

BMW först att erbjuda 5G

Bilen med en miljon stygn

Rolls-Royce fick en order från Sverige och tog fram symaskinen. Sedan broderade man blommor för glatta livet.

Fuchs döper om sina oljefamiljer

Begagnatförsäljningen ökade i december

Ny miljözon förbjuder bilar från 2009 och tidigare

Ledare #1: Vad säger kristallkulan om 2030?

Transportföretagen satsar inför 2020

Branschstandard för hantering av elfordon

Volkswagen höjer prognosen − en miljon elbilar redan 2023

Gröna Bilister kritiska till regeringens klimatpolitiska handlingsplan

Inziles kunder kan nu leasa arbetsfordon

Volvos kassa ökar med 22 miljarder efter ny affär

Haldex vice vd invald i inflytelserik branschorganisation

Dekra i ännu ett kvalitetssamarbete

Se alla Företagens egna nyheter

Peugeot 508 SW II Dragkrok

Lärare och elever träffar motobranschen på Automässan

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar Sverige

GDW på Automässen med det nya avtagbara dragkroksystemet

Kia XCeed Dragkrok fast + T60 System

Välkommen Daniel

Tips för att välja biokompatibelt smörjmedel - G A's Blogg

Renault Clio V Dragkrok T60 fast GDW

Coil-over och dragfjädrar till BMW bagagelucka

Varningsljus med 150 grader ljusspridning

PPG Refinish Kursprogram år 2020 är klart! ✔

Möt oss på Automässan 15-18 Januari

Välkomna till vår monter

Vi söker Ekonomiansvarig

Renare miljö i STCC!

Schaeffler på Automässan 2020

Nytt stipendium för industriell innovation har instiftats

Ett sortiment för allas behov

Infoflex växer på tunga sidan

NYHET: Ball spline drivaxlar till Volvo XC och Cross Country

Rätt val av smörjmedel för momentdragning är kritiskt!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Värmetåligt lim – vad innebär det?

Se här hur du här hur du kan säkra turbinen med rätt olja!

God Jul och Gott nytt år önskar vi på Schwenker

Sänd till en kollega

0.128