23948sdkhjf

Årets Servicerådgivare: När arbetet blir en "jobby"

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Att Caroline Jädersten utsågs till Årets Servicerådgivare på Motorgalan är inte att undra på. Hon älskar sitt jobb med glödande passion.

Ännu ett bud med blommor försöker få Caroline Jäderstens uppmärksamhet i bilhallen hos Stilbil och Turebergs Bilcenter, men hon är upptagen i telefon. "Hej och välkommen till Turebergs Bilcenter, hur kan jag hjälpa till?" låter det, och så följer en rad förslag på hur inringaren skulle kunna lösa sina problem. Blomsterbudet får vänta.

Läs också: Nominera till Motorgalan nu!

Här på anläggningen i Upplands Väsby norr om Stockholm, en stilig glashall som öppnade 2012, säljer Stilbil personbilar från Kia och Suzuki samt transportbilar från Isuzu och Fiat Professional. Sedan sköter man service och reparationer under Turebergs Bilcenters flagga även åt märken som Hyundai och Subaru samt Peugeot, Mazda och Mitsubishi på skadesidan.

Just det, här finns också skadeverkstad och man sköter både lack och bilglas själva. Caroline Jädersten lider ingen brist på uppgifter. Det trivs hon med.

– Jag älskar att jobba. Jag drivs väldigt mycket av att få det där sista "tack för hjälpen", säger hon när hon äntligen lagt ner luren och stoppat undan blomsterkvastarna.

Det märks. Hon pratar varmt som sina arbetskamrater och kunder, och de pratar lika varmt om henne. När kollegorna nominerade Caroline till utmärkelsen Årets Servicerådgivare citerade de inte bara kundernas kommentarer om henne, utan lade också ut texten om på vilket allvar hon tar sitt uppdrag.

Läs också: En verkstadsträff utöver det vanliga

Det räckte för att hon skulle gå vidare som en av tre finalister till titeln och vid Motorgalan utsågs hon till vinnare. Caroline Jädersten är Årets Servicerådgivare 2019.

– Det är helt overkligt. Det är ett otroligt erkännande för den tid och det arbete som jag faktiskt själv tycker att jag har lagt ner.

Så är det naturligtvis, och Caroline sticker inte under stol med att hon är arbetsnarkoman och identifierar sig också starkt med sitt jobb.

– Jag vet inte vem jag är, om jag inte är bakom disken. Lite så är det, säger hon halvt på skämt.

Läs också: Podden som ska väcka dialog och intresse i branschen

Men det är förstås inte hela svaret på frågan hur man blir Årets Servicerådgivare. Caroline har jobbat med bilar i hela sitt liv. Som barn sprang hon omkring i pappans bilverkstad i Uppsala och som vuxen har hon också jobbat som bilförsäljare. Men det var först när hon kom till Turebergs Bilcenter som allting föll på plats.

– Jag har aldrig i hela mitt liv haft människor omkring mig som har trott så mycket på mig. Helt plötsligt har jag hamnat mitt emellan de två världar som jag var bra på: Jag sitter ju faktiskt och säljer service mitt i en bilhall.

Här känner hon sig hemma, i bilbranschen såväl som bakom servicedisken. Hon säger att hon trivdes med att driva bilhall, men insåg att passionen "låg i människorna och inte i bilarna". Det är också en faktor till framgång inom yrket, menar hon.

– Vad som ligger till grund för att bli en bra servicerådgivare vet jag inte, men jag tror att man ska vara väldigt lyhörd och ödmjuk. Man ska förstå vad kunden vill ha hjälp med och man läser kanske mellan raderna ibland.

Läs också: Tema Verkstads- /Reservdelskedjor: Nytt gruppundantag utmaning för kedjorna

Ett visst kontrollbehov finns också i bakgrunden, någonting som kollegorna också nämnde i sin motivering. Där lyfte man fram det som en styrka, men Caroline medger att det också kan ha en baksida.

– Det kan vara bra i många situationer, men kan vara enerverande för alla andra, förklarar hon.

Det gör sig gällande även kvällstid. Företaget har hobbykvällar på torsdagar, då personalen stannar kvar och mekar med sina bilar eller vad de nu gör.

– Då är jag oftast kvar och förbereder morgondagen. Då brukar de fråga om jag också har hobbykväll. Då brukar jag säga att jag har "jobby" i stället, berättar hon med glimten i ögat.

Läs också: Ledare #17: Krisens favoriter och förlorare

Så det finns gott om anledningar till varför Caroline Jädersten stod som vinnare på Motorgalan, på scenen på Berns Salonger.

– När de ropade upp mitt namn trodde jag att jag skulle börja gråta. Man får bara ta åt sig. Vi vill ju vara hjältar, alla vill göra sitt bästa och ligga i framkant. Kan man få vara ett föredöme för de som ska in i branschen, så tycker jag att det är jätteroligt att få vara ambassadör för det.

Och det börjar med ett "hej, hur kan jag hjälpa dig?" och belönas med ett tack för hjälpen, om Caroline får som hon vill.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Schäfer ny chef för Skoda

Thomas Schäfer har utsetts till ny chef för tjeckiska Skoda. Schäfer var innan dess chef för Volkswagen Sydafrika. Hans koncernchef Herbert Diess har redan gett honom en ”vägkarta”.

Det går bra för Volvo Cars

Fiberslam blir dieselbränsle

Myndighetssamarbete för hållbara batterier

BMW presenterar målsättning för 2030

Corona krossar biljobben

Så mycket som drygt tio procent av jobben inom den europeiska bilindustrin kan försvinna. Coronakrisen har orsakat ett ras i nybilsförsäljningen men törs tillverkarna börja kicka folk när de fått miljarder i permitteringsstöd?

Nyhetsbrev

SFVF: Fler elfordon kräver bättre utbildning för besiktningspersonal

Elektrifieringen av fordonsflottan innebär inte bara bättre miljö – batterierna kan innebära ökad risk för brand och elolyckor, vilket ställer högre krav på bilbesiktningspersonal, skriver SFVF i ett pressmeddelande.

Arkiv

Viss återhämtning i nybilsregistreringarna

Juli månad visade på ett mindre tapp än tidigare. Det förklaras delvis med att biltillverkningen kommit igång igen i många länder, efter att ha varit nedstängd på grund av coronarelaterade restriktioner.

Bananer kan bli morgondagens bildelar

Fibrer från kokbananer har visat sig vara utmärkta att använda i kompositmaterial.

Första svenska kunden har fått sin Polestar 2

Nominera till Motorgalan nu!

I höst firar vi fordonsbranschens vassaste människor. Så här nominerar du dina favoriter.

Ford anställer två robothundar

Mitsubishi stoppar europeiska modellanseringar

Brakförlust tvingar fram drastiska åtgärder. Enligt en ny treårsplan ska biltillverkaren fokusera den asiatiska marknaden.

Svångrem och god serviceaffär räddade Bilias resultat

Stora skillnader i mätarmanipulation mellan märken

Carfax har tagit fram statistik på hur vanligt förekommande manipulerade mätarställningar egentligen är.

Legendarisk bilskrotare död

Biltema öppnar i Bredden i dag

Nissan går mot rekordförlust

Coronapandemin kom olägligt för ett redan sargat bolag. Nissan väntas gå mot den största förlusten i företagets historia.

Plus

Ett udda renoveringsuppdrag

Att få fason på en krånglande bil i verkstaden kan vara nog så svårt. Men att restaurera en sliten prototyp kräver kunskap utöver det vanliga.

Bilia överträffar marknadens förväntningar

Antalet körkortsåterkallelser ökar kraftigt

Köpfest på begagnatmarknaden

Storstadsbor köper begagnade bilar som aldrig förr. I juni noterades försäljningsrekord i både Stockholm och Skåne.

BMW i stort samarbete med svenska Northvolt

Jaguar Land Rover får ny vd

Kraftig ökning av rattsurfare

Säsongspremiär för Porsche Carrera Cup Scandinavia

Ny styrelseordförande i SFVF

Daimler köper in sig i batteritillverkning

Ljust på begagnatmarknaden

Sveriges första fartsyndare

Krävs högre kompetens kring elfordon på verkstäderna

Ford väljer Defas laddlösningar

Bilförsäljningen ner 25% på helåret i EU

Inzile har startat leveranserna

Sensommarpremiär för Volkswagens elbil ID 3

Vägkanter ska bli biogas

Se alla Företagens egna nyheter

Luftfjädring | Arnott konverteringssats | Mercedes W211

Vanliga öppettider igen

Nya specifikationer för John Bean hjulinställare

Produktnyhet från Purflux! Andningsmasken "PurMask"

Besök Yallotrade på inspirationsdagen 24/9!

Ta kontroll över ditt arbetsljus!

Hej sommartider!

Produktnyhet från FRAM! CS12054

Produktnyhet från Purflux! C885

Uppdaterad, ännu vassare version av populär backlampa

Vi har öppet hela sommaren

Passa på - Jämför priset!

Belys ditt fordon även på insidan

Årets ljuvligaste tid har börjat!

Positiva indikationer efter en extraordinär vår

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Volvo XC90 XC60 V90

Leverera trygghet vid lämning av bilen!

LEGION varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Kallt vatten för heta dagar

Vi finns här för dig hela sommaren!

Engine Shampoo - ny produkt från Castrol

Tips för snabb handläggning av ett försäkringsärende

Vi lanserar UTÖ - framtidens varningsljusramp

PURFLUX uppdaterad app

FRAM komplett sortiment A110

Sänd till en kollega

0.078