23948sdkhjf

Inte konstigt att verkstäder kör kunders bilar flera mil

| Av Sanne Väli-Tainio | Tipsa redaktionen

En man i Örebro lämnade in sin bil på verkstaden och upptäckte därefter att bilen körts över 50 mil innan han fick tillbaka den. Det är ovanligt, men det förekommer och Motorbranschens Riksförbund, MRF, står bakom verkstäderna i frågan.

Nyligen skrev SVT Nyheter Örebro en artikel om en man som lämnat in sin bil på en verkstad och via en app på sin telefon upptäckt att den körts över 50 mil. En medarbetare på verkstaden ska också ha kört bilen mellan arbetet och sitt eget hem. Detta upprörde mannen enligt artikeln, men är helt normalt anser MRF.

Läs också: Fler distansutbildningar under coronakrisen

– Den här artikeln på SVT är riktigt usel journalistik. Det står ingenting om vad det var för fel på bilen eller vilken dialog som fördes mellan mannen och verkstaden när bilen lämnades in. Är det ett intermittent fel, det vill säga som är svårt att efterkonstruera, så kan det ta många mils körning innan man hör eller hittar felet igen, berättar Joachim Due-Boje, servicemarknadsansvarig på MRF.

Som Joachim Due-Boje säger står ingenting i artikeln om vilket fel bilen hade, om det var ett så kallat intermittent, tillfälligt, fel eller något som kan upptäckas lättare och oftare. Det han menar är att verkstadspersonal sällan kör en kunds bil för skojs skull.

– Inte allt för sällan lägger verkstäder och deras personal sin fritid på att köra konsumentens bil för att försöka återskapa fel och oljud, tid som verkstaden sällan eller aldrig kan ta betalt för. Det märkliga är att de intermittenta felen upphör samma dag som nybilsgarantin går ut, säger Joachim Due-Boje.

Han menar att kunder ofta lämnar in sin bil under garantiperioden, men väljer att leva med intermittenta fel efteråt för att slippa bekosta verkstadsbesöken själv.

Läs också: MRF efterfrågar hjälp från försäkringsbolagen

Men borde inte kunden ha informerats om att felet var svårt att efterkonstruera och därför skulle behöva köras en bra bit?

– Självklart ska verkstaden förklara vilka förutsättningar man har att åtgärda ett fel när en kund lämnar in sin bil, och om det inte gjordes i det här specifika fallet så är det olyckligt, säger Joachim Due-Boje.

Det finns inga riktlinjer att följa i den här frågan och kunder kan alltså förvänta sig att verkstaden behöver provköra bilen mycket om det är ett fel som bara uppstår ibland. På Mekonomens verkstäder är det vanligt att man kör två kilometer och i enstaka fall upp till fem mil för att säkerställa fel eller åtgärd.

– Det kan till exempel röra sig om att man behöver koppla in ett diagnosinstrument med inspelningsfunktion för att se vad som sker i bilen i en rad olika moment under körning, säger Gabriella Granholm, kommunikatör på Mekonomen.

Men att vissa verkstäder kan behöva köra ännu mer än så, precis som i fallet i Örebro, är både möjligt och ibland nodvändigt menar MRF.

– Det är så olika och beror helt på vad det är för fel. Det går inte att sätta några riktlinjer för hur mycket man får köra med en inlämnad bil på verkstad. Man får helt enkelt prova att lämna bilen till en annan verkstad om man inte är nöjd med det svar man får gällande vilka förutsättningar verkstaden har för att hitta felet, säger Joachim Due-Boje.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mekonomen förutspår negativa konsekvenser av covid-19

Ett osäkert år väntar och Mekonomen Group räknar med att coronaviruset kommer att ge negativa effekter för bolaget. 2019 var dock ett positivt år och fjolårets årsredovisning finns nu publicerad på nätet.

Klassiska Folkabussen blir eldriven

För 70 år sedan, 1950, startade serietillverkningen av Volkswagens minibuss T1 – T för Transporter. Nu erbjuds konvertering till eldrift för klassikern.

Ny vd för Mitsubishi i Sverige

Varnar för förfalskade tändstift på nätet

På en sekund kan en hel motor förstöras. Många tändstift som säljs online är förfalskningar varnar NGK Spark Plugs.

It-bolag ger pandemi-rabatt

Elon Musk erbjuder gratis ventilatorer till flera länder

Nyhetsbrev

Plus

Tema Batterier: Framtidens batterier håller mer energi

Arkiv
Plus

Tema Batterier: Så fungerar ett bilbatteri

Coronakrisen får bilhandeln att öppna nätbutiker

Plus

Tema Batterier: Japansk jätte satsar i Sverige

Varumärket är inte lika välkänt i Sverige som i resten av världen. Men det ska det bli ändring på.

Behov av kompetens även efter covid- 19

Ledare #13: Boten får inte bli värre än smittan

Nedåt för nyregistreringarna i mars

Åtgärder som ska rädda småföretag från konkurs

Lånegaranti för företag som kämpar i coronakrisen är en av flera åtgärder som Regeringen föreslagit. Transportföretagen vill se mer och arbetar ihärdigt för att rädda så många företag som möjligt från konkurs.

Hög efterfrågan på verkstadstjänster online

Verkstadsportal lanserar hämta-lämna-service

Största varselmånaden i historien

Hälften av Sveriges små- och medelstora företag riskerar att behöva säga upp personal i närtid. Samtidigt historiskt höga varselantal registrerade hos Arbetsförmedlingen under mars månad. 

Kort­tids­arbete klart för lack­erare

Organisationerna kräver slopad trängselskatt och parkeringsavgift

Tysk media: Volkswagen ber Daimler om hjälp med ID.3

Det spekuleras i media att Volkswagens elbil ID.3 har sådana mjukvaruproblem att hela lanseringen försenas. En tysk tidning uppger att VW bett Daimler om hjälp.

Mekonomen utsatt för dataintrång

Bilia skjuter fram stämman

Värmekamera ska upptäcka smittad personal

Fler distansutbildningar under coronakrisen

Motorbranschen har under de senaste åren arbetat för en större etablering på digitala plattformar. Sedan coronaviruset slirade in i våra liv har denna utveckling ökat takten och flera aktörer har nu tagit fram särskilda webbutbildningar.

Fordonsindustrin ligger i startgroparna

Poddserie om bilar i Sveriges Radio

På nytt jobb: Patrik Lundin ny CEO för Nordic Truckcenter Sverige

Klassisk Alfa får kaross av kolfiber

Debatt: Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

Promeisters bokningsvolymer ännu oförändrade

Meca börjar med hämta-lämna-service

Ny bilanläggning utvecklas i Uppsala

Ledare #12: Skadan är redan skedd

Coronaviruset kostar fordonsinsdustrin 650 miljoner om dagen

Besikta utan smittorisk

Köp Porsche Taycan online

Se alla Företagens egna nyheter

Digitaliserade lösningar med INFOFLEX FORDON

SFVF har tecknat avtal med Digital-servicebook

Produktnyhet från FRAM!

Formacs verksamhet i Växjö under Coronakrisen 

Topp-tipsen i CAB Plan

Formac eco

Passa på! Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Luftfjädring | Bilstein luftbälgar | Mercedes W211 & W219

Leasa AC-maskiner från 575:-/månad*

SsangYong Musso Sports II Fast Drogkrok

Snart är våren här... dags att rensa lagret!

Ordning i bilen

Kan man använda silikon för värmeavledning?

Förfalskade tändstift!

Purflux OE till Mercedes AMG

Framtidsscenariot för reservdelgrossister

Keytags

Drivaxel till senaste generationen VW Transporter T6

Solenoider till Haldexkopplingen nu på lager!

Luftfjädring | Fjäderben Vibracoustic | AUDI Allroad A6 4F

Välkomna satsningar på långsiktig kompetensförsörjning

Pollentider!

Dubbdäck förlängs till 30 april

Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Det absolut senaste inom arbetsbelysning

Sänd till en kollega

0.11