23948sdkhjf

Inte konstigt att verkstäder kör kunders bilar flera mil

| Av Sanne Väli-Tainio | Tipsa redaktionen

En man i Örebro lämnade in sin bil på verkstaden och upptäckte därefter att bilen körts över 50 mil innan han fick tillbaka den. Det är ovanligt, men det förekommer och Motorbranschens Riksförbund, MRF, står bakom verkstäderna i frågan.

Nyligen skrev SVT Nyheter Örebro en artikel om en man som lämnat in sin bil på en verkstad och via en app på sin telefon upptäckt att den körts över 50 mil. En medarbetare på verkstaden ska också ha kört bilen mellan arbetet och sitt eget hem. Detta upprörde mannen enligt artikeln, men är helt normalt anser MRF.

Läs också: Bilhandlarnas vardag hettar till

– Den här artikeln på SVT är riktigt usel journalistik. Det står ingenting om vad det var för fel på bilen eller vilken dialog som fördes mellan mannen och verkstaden när bilen lämnades in. Är det ett intermittent fel, det vill säga som är svårt att efterkonstruera, så kan det ta många mils körning innan man hör eller hittar felet igen, berättar Joachim Due-Boje, servicemarknadsansvarig på MRF.

Som Joachim Due-Boje säger står ingenting i artikeln om vilket fel bilen hade, om det var ett så kallat intermittent, tillfälligt, fel eller något som kan upptäckas lättare och oftare. Det han menar är att verkstadspersonal sällan kör en kunds bil för skojs skull.

– Inte allt för sällan lägger verkstäder och deras personal sin fritid på att köra konsumentens bil för att försöka återskapa fel och oljud, tid som verkstaden sällan eller aldrig kan ta betalt för. Det märkliga är att de intermittenta felen upphör samma dag som nybilsgarantin går ut, säger Joachim Due-Boje.

Han menar att kunder ofta lämnar in sin bil under garantiperioden, men väljer att leva med intermittenta fel efteråt för att slippa bekosta verkstadsbesöken själv.

Läs också: M Sveriges påstående är "raljerande"

Men borde inte kunden ha informerats om att felet var svårt att efterkonstruera och därför skulle behöva köras en bra bit?

– Självklart ska verkstaden förklara vilka förutsättningar man har att åtgärda ett fel när en kund lämnar in sin bil, och om det inte gjordes i det här specifika fallet så är det olyckligt, säger Joachim Due-Boje.

Det finns inga riktlinjer att följa i den här frågan och kunder kan alltså förvänta sig att verkstaden behöver provköra bilen mycket om det är ett fel som bara uppstår ibland. På Mekonomens verkstäder är det vanligt att man kör två kilometer och i enstaka fall upp till fem mil för att säkerställa fel eller åtgärd.

– Det kan till exempel röra sig om att man behöver koppla in ett diagnosinstrument med inspelningsfunktion för att se vad som sker i bilen i en rad olika moment under körning, säger Gabriella Granholm, kommunikatör på Mekonomen.

Men att vissa verkstäder kan behöva köra ännu mer än så, precis som i fallet i Örebro, är både möjligt och ibland nodvändigt menar MRF.

– Det är så olika och beror helt på vad det är för fel. Det går inte att sätta några riktlinjer för hur mycket man får köra med en inlämnad bil på verkstad. Man får helt enkelt prova att lämna bilen till en annan verkstad om man inte är nöjd med det svar man får gällande vilka förutsättningar verkstaden har för att hitta felet, säger Joachim Due-Boje.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Generösare gräns för klimatbonus

Naturvårdsverket backar i frågan om nermalda bildelar

Plus

Tema Personlig Utrustning – Med jobbkläder som jobb

Inget lämnas åt slumpen när hos Jobman när man designar arbetskläder. Noga utvalda material och funktioner är nyckeln till ett hållbart och livskraftigt plagg.

Nya gymnasiekurser på förslag

Bilhandlarnas vardag hettar till

M Sveriges påstående är "raljerande"

Konsumentorganisationen M Sverige påstår att bilköp online är som att ”köpa grisen i säcken”. Branschen tycker tvärtom.

Nyhetsbrev

Morris gör el-comeback

Arkiv

Volvo investerar i autonom mobilitet

Skellefteå leder nytt batterisamarbete

Ett nytt europeiskt samarbete för att öka kompetensen inom tillverkning av batterier kommer att ledas av Skellefteå kommun.

Dekra i kvalitetssamarbete med mindre bolag

Upplands motor stödjer Musikhjälpen

SFVF positiva till fler kontroller av verkstäderna

Allt fler bilverkstäder arbetar svart och en rad insatser görs för att få bukt på problemet. Försäkringsbolagen ställer krav, certifieringar införs, myndigheter samarbetar tätare – men SFVF vill se mer kontroller.

Försäkringsbolagens krav på skadeverkstäder

För att få utfärda arbeten åt ett försäkringsbolag finns en rad krav för skadeverkstäder. De skiljer sig lite olika åt beroende på företag, men alla har ett gemensamt syfte: att verkstaden ska vara seriös.

Autoexperten i treårigt samarbete med Svenska Skidskytteförbundet

Premiär för Sveriges största gör-det-själv-biltvättskedja

Rådet: Köp inte begagnad bil online!

1

Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

Begagnatmarknaden backar – och växer

Årets Butik: Från garaget till miljoner i omsättning

Det blev andra gången gillt för Hästbackas Bildelar på Motorgalan när man utsågs till Årets Butik. Ett helt korrekt beslut, anser företagets ägare Fabian Hästbacka, med mycket hårt arbete i bagaget.

Vem ska få nyckeln till fordonsdatan?

Arbetet med att ta fram en e-legitimation som ger bilmekaniker tillgång till bilens skyddade tekniska information, Sermi, har pågått länge. Ett viktigt arbete anser Motorbranschens Riksförbund, MRF, men man är osäker på när arbetet kan gå i hamn.

Bilägare får inte tillbaka sin bil från verkstaden

Mer flexibla skatteregler för husbilar ska utredas

Stark bilmarknad i november

Bilmarknaden fortsätter att gå starkt, visar Bil Swedens statistik. Det förklaras till stor del av fordonsskattehöjningen som väntar vid årsskiftet.

1

SFVF: ”Hjälp bilägare som är oroliga för brandrisk!”

Daimler ska säga upp 10 000 anställda

Malte Månson Verkstäder expanderar och förvärvar Hylast

Designade biobränslen ger förbättrad funktion

McLaren Elva skippar vindrutan

Mechanum i Malmö auktoriserad Mercedes-verkstad

Northvolt laddar för tre gånger högre kapacitet

Delningsapp för elbilsladdning lanserad

Polisen avslöjar fuskande verkstäder

Hankooks vd gripen misstänkt för mutbrott

Audi ska minska personalstyrkan

Ledare #39: Servicerådgivaren är nyckeln till en god kundrelation

Försenad registrering kan leda till ersättningskrav

Se alla Företagens egna nyheter

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Audi Q8 dragkrok det nye T60 system från GDW

NT 680 PRO: en enkel och funktionell diagnos

Ny produkt på marknaden - LEGION DIM

Produktnyhet från Purflux!

Luftbälgar och kompressorer till bilar med luftfjädring

Har du öppnat dagens lucka?

Uppdaterad APP från Purflux!

Ford Focus IV dragkrok det nye T60 system från GDW

Fröbergs lanserar webshop för bilbranschen!

Nyhet från Purflux

Automässan 2020

Subaru XV dragkrok det nye T60 system från GDW

BLACK FRIDAY! Passa på att köpa en bra 50 Amp-laddare.

NYTT: Mer än 60 referenser i EGR-kylare

Cirkulär Skadereglering

Brett sortiment av bromsserviceutrustning

Audi A7 Sportback dragkrok det nye T60 system från GDW

Dags att digitalisera bilhallar & showrooms

ACTIA 3D4C: en premiumhjulmätare från Actia

Varför är CRC Brakleen bromsrengöring så bra?

Nya specifikationer för hjulinställare

Black Friday = fri frakt på webben!

BMW X5 dragkrok det nye T60 system från GDW

Låt oss locka fram barnet i dig..

Sänd till en kollega

0.137