23948sdkhjf

Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

I samhällsdebatten framställs bilen ofta i dålig dager. Det smittar av sig på allt som rör branschen.

I luften fanns energi, en spänning som nästan gick att ta på. "Det finns ingen som försvarar bilen", röt KGK:s vd Johan Regefalk och satte fingret på en snedvriden debatt.

Läs också: Ledare #2: Flykten från hönsgården

Scenen utspelade sig vid Sveriges Bildelsgrossisters Förenings årsmöte och den paneldebatt som hölls i SBF:s regi. Frågan som ställdes var hur man ska locka ungdomar till branschen när statusen är så låg.

Så har det inte alltid varit. En gång i tiden, för länge, länge sedan, var bilen synonym med frigörelse. I massbilismens barndom stod bilen för omställningen till ett samhälle där man kunde transportera sig från en punkt till en annan, utan att behöva skumpa omkring på ett ofjädrat vagnsflak tillsammans med höbalar och jutesäckar med ett par hästrumpor mitt i siktfältet.

Bilen var en välgörare och en frihetssymbol. Bilen var en oumbärlig komponent i det moderna samhällsbygget, eller folkhemmet om du vill.

Och sedan blev bilen en skurk.

Läs också: Ledare #1: Vad säger kristallkulan om 2030?

Efter massbilismens genomslag var det bilen som fick bära hundhuvudet för allt som blev fel i världen, från smogen i Los Angeles (välförtjänt) till västvärldens allmänna dekadens (möjligen något mindre välförtjänt).

Det är inte så konstigt, eftersom bilen är så synlig. Bilen finns överallt och sticker i ögonen med sina kromglänsande avgasrör. Den är lätt att hata och det är många som gör det.

Och det smittar av sig på allt som har med bilen att göra: vägbyggen, bensinmackar och bilmekaniker. I dag vill ingen bli bilmekaniker.

Trots att jobbet som fordonstekniker öppnar för både utveckling och bra betalning står både branschen och skolorna och skriker efter folk. Förgäves. För det är ingen som vill säga till sina kompisar att man ska bli bilmekaniker. Inte när man kan säga influencer i stället. Eller kock.

Läs också: Ledare #39: Servicerådgivaren är nyckeln till en god kundrelation

För 30 år sedan var det ingen som ville bli kock. Men med tävlingar och tv-program blev kock ett högstatusyrke och i dag vill horder av ynglingar ställa sig i köket och dra på sig förklädet.

Att bilbranschen skulle göra motsvarande resa är kanske för mycket begärt. Otaliga är de klavertramp där gubbar i slips och mustasch valhänt försökt poppa till någonting för att appellera till ungdomen, bara för att framstå som precis så förlegade som man varit.

Men i takt med att bilvärlden förändras, elektrifieras, digitaliseras, så öppnas också dörren på glänt för att fordonstekniker ska bli ett framtidsyrke. Det är en utveckling som vi ska omfamna, för den ger oss möjlighet att som bransch kliva in i 2000-talet på allvar. Återigen kan bilen ta på sig rollen som välgörare och frihetssymbol, när kromglänsande avgasrör inte längre sticker i ögonen.

Allt som behövs är någon som försvarar bilen.

Mer om: Ledare
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Begagnatmarknaden 2019: försäljningsras och prisboom

Den totala försäljningen av begagnade bilar i Sverige minskade med 3,1 procent under 2019, enligt utdrag från Bilregistret som Kvdbil sammanställt via Vroom. Samtidigt ökade priserna med 13 procent.

Nytt elbilsbatteri som kan ge 100 mils räckvidd

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar

​Reservdelsföretaget KW Parts, Europas ledande grossist av reservdelar och tillbehör till amerikanska bilar, inleder samarbete med AD Bildelar Sverige.

Hedin Group förvärvar två BMW-återförsäljare i Schweiz

Snabbaste McLaren - en hybrid

Besikta Bilprovning öppnar ny lokal i Visby

Nyhetsbrev

Alarmerande rekryteringsbehov till motorbranschen

Under de kommande tre åren behöver 5 300 personer anställas inom motorbranschen. Konsekvenserna kan bli allvarliga för hela samhället om man inte hittar personal, enligt Transportföretagens nya rapport Tempen på motorbranschen.

Arkiv

Långfilmer och email i head up-displayen

Allt fler nya bilar har så kallad head up-display, där man som förare kan få viss information direkt i vindrutan medan man kör. Men nu har en mer avancerad uppföljare utvecklats och den kan snart finnas på marknaden.

Autoexperten stödjer svensk e-sportarena

Ledare #2: Flykten från hönsgården

Defa lanserar nytt laddkoncept

Swedac tillbakavisar SFVF:s kritik

SFVF kritiserar Transportstyrelsen och Swedac

Opel ska kapa upp till 4 100 jobb

Biltillverkaren Opel gör sig redo för tuffare tider. Totalt kapar ledande biltillverkare 80 000 jobb de närmaste åren.

Nu öppnar Automässan

I dag slår Automässan upp portarna på Svenska Mässan i Göteborg. Över 270 utställare står redo att möta cirka 17 000 besökare.

Formac utvecklar säkerhetspaket för elbilsreparationer

Nya Renault Clio säkrast i supermini-klassen

Polestar i samarbete för att ta fram digitalt landskap

ABS Wheels öppnar upp för franchise

Årets Reservdelsperson: "Det roligaste är att prata med kunderna"

Årets Reservdelsperson behöver ordning och reda för att kunna ge kunderna bästa service. Och hon gillar rutiner.

Osäkerhet kring Sermi i branschen

Sermi-nyckeln, som ska ge bilmekaniker tillgång till fordonsdata, är fortfarande relativt okänt inom branschen. EU-direktiven säger redan i dag att alla verkstäder ska ha tillgång, men bilmärkena gör det olika svårt. Promeister Solutions vill ha ett effektivare arbetssätt för sina verkstäder och tror att Sermi-nyckeln kan vara en del av lösningen.

Tuffare tag mot bilmålvakter

Kvdbil ny partner i 2030-sekretariatet

BMW först att erbjuda 5G

Fuchs döper om sina oljefamiljer

Ny miljözon förbjuder bilar från 2009 och tidigare

Ledare #1: Vad säger kristallkulan om 2030?

Begagnatförsäljningen ökade i december

Transportföretagen satsar inför 2020

Branschstandard för hantering av elfordon

Volkswagen höjer prognosen − en miljon elbilar redan 2023

Gröna Bilister kritiska till regeringens klimatpolitiska handlingsplan

Inziles kunder kan nu leasa arbetsfordon

Volvos kassa ökar med 22 miljarder efter ny affär

Haldex vice vd invald i inflytelserik branschorganisation

Dekra i ännu ett kvalitetssamarbete

Se alla Företagens egna nyheter

Ny inspiration till arbetet med aktivering av arbetslösa

Full fart på Automässan 2020

Varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Peugeot 508 SW II Dragkrok

Lärare och elever träffar motobranschen på Automässan

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar Sverige

GDW på Automässen med det nya avtagbara dragkroksystemet

Kia XCeed Dragkrok fast + T60 System

Välkommen Daniel

Tips för att välja biokompatibelt smörjmedel - G A's Blogg

Renault Clio V Dragkrok T60 fast GDW

Coil-over och dragfjädrar till BMW bagagelucka

Varningsljus med 150 grader ljusspridning

PPG Refinish Kursprogram år 2020 är klart! ✔

Möt oss på Automässan 15-18 Januari

Välkomna till vår monter

Vi söker Ekonomiansvarig

Renare miljö i STCC!

Schaeffler på Automässan 2020

Nytt stipendium för industriell innovation har instiftats

Ett sortiment för allas behov

Infoflex växer på tunga sidan

NYHET: Ball spline drivaxlar till Volvo XC och Cross Country

Rätt val av smörjmedel för momentdragning är kritiskt!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Sänd till en kollega

0.125