23948sdkhjf

Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

I samhällsdebatten framställs bilen ofta i dålig dager. Det smittar av sig på allt som rör branschen.

I luften fanns energi, en spänning som nästan gick att ta på. "Det finns ingen som försvarar bilen", röt KGK:s vd Johan Regefalk och satte fingret på en snedvriden debatt.

Läs också: Ledare 21/22: Bilens oväntade uppsving

Scenen utspelade sig vid Sveriges Bildelsgrossisters Förenings årsmöte och den paneldebatt som hölls i SBF:s regi. Frågan som ställdes var hur man ska locka ungdomar till branschen när statusen är så låg.

Så har det inte alltid varit. En gång i tiden, för länge, länge sedan, var bilen synonym med frigörelse. I massbilismens barndom stod bilen för omställningen till ett samhälle där man kunde transportera sig från en punkt till en annan, utan att behöva skumpa omkring på ett ofjädrat vagnsflak tillsammans med höbalar och jutesäckar med ett par hästrumpor mitt i siktfältet.

Bilen var en välgörare och en frihetssymbol. Bilen var en oumbärlig komponent i det moderna samhällsbygget, eller folkhemmet om du vill.

Och sedan blev bilen en skurk.

Läs också: Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Efter massbilismens genomslag var det bilen som fick bära hundhuvudet för allt som blev fel i världen, från smogen i Los Angeles (välförtjänt) till västvärldens allmänna dekadens (möjligen något mindre välförtjänt).

Det är inte så konstigt, eftersom bilen är så synlig. Bilen finns överallt och sticker i ögonen med sina kromglänsande avgasrör. Den är lätt att hata och det är många som gör det.

Och det smittar av sig på allt som har med bilen att göra: vägbyggen, bensinmackar och bilmekaniker. I dag vill ingen bli bilmekaniker.

Trots att jobbet som fordonstekniker öppnar för både utveckling och bra betalning står både branschen och skolorna och skriker efter folk. Förgäves. För det är ingen som vill säga till sina kompisar att man ska bli bilmekaniker. Inte när man kan säga influencer i stället. Eller kock.

Läs också: Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

För 30 år sedan var det ingen som ville bli kock. Men med tävlingar och tv-program blev kock ett högstatusyrke och i dag vill horder av ynglingar ställa sig i köket och dra på sig förklädet.

Att bilbranschen skulle göra motsvarande resa är kanske för mycket begärt. Otaliga är de klavertramp där gubbar i slips och mustasch valhänt försökt poppa till någonting för att appellera till ungdomen, bara för att framstå som precis så förlegade som man varit.

Men i takt med att bilvärlden förändras, elektrifieras, digitaliseras, så öppnas också dörren på glänt för att fordonstekniker ska bli ett framtidsyrke. Det är en utveckling som vi ska omfamna, för den ger oss möjlighet att som bransch kliva in i 2000-talet på allvar. Återigen kan bilen ta på sig rollen som välgörare och frihetssymbol, när kromglänsande avgasrör inte längre sticker i ögonen.

Allt som behövs är någon som försvarar bilen.

Mer om: Ledare
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Fiberslam blir dieselbränsle

Schäfer ny chef för Skoda

Thomas Schäfer har utsetts till ny chef för tjeckiska Skoda. Schäfer var innan dess chef för Volkswagen Sydafrika. Hans koncernchef Herbert Diess har redan gett honom en ”vägkarta”.

Myndighetssamarbete för hållbara batterier

BMW presenterar målsättning för 2030

Corona krossar biljobben

Så mycket som drygt tio procent av jobben inom den europeiska bilindustrin kan försvinna. Coronakrisen har orsakat ett ras i nybilsförsäljningen men törs tillverkarna börja kicka folk när de fått miljarder i permitteringsstöd?

SFVF: Fler elfordon kräver bättre utbildning för besiktningspersonal

Elektrifieringen av fordonsflottan innebär inte bara bättre miljö – batterierna kan innebära ökad risk för brand och elolyckor, vilket ställer högre krav på bilbesiktningspersonal, skriver SFVF i ett pressmeddelande.

Nyhetsbrev

Viss återhämtning i nybilsregistreringarna

Juli månad visade på ett mindre tapp än tidigare. Det förklaras delvis med att biltillverkningen kommit igång igen i många länder, efter att ha varit nedstängd på grund av coronarelaterade restriktioner.

Arkiv

Bananer kan bli morgondagens bildelar

Fibrer från kokbananer har visat sig vara utmärkta att använda i kompositmaterial.

Första svenska kunden har fått sin Polestar 2

Nominera till Motorgalan nu!

I höst firar vi fordonsbranschens vassaste människor. Så här nominerar du dina favoriter.

Ford anställer två robothundar

Mitsubishi stoppar europeiska modellanseringar

Brakförlust tvingar fram drastiska åtgärder. Enligt en ny treårsplan ska biltillverkaren fokusera den asiatiska marknaden.

Biltema öppnar i Bredden i dag

Svångrem och god serviceaffär räddade Bilias resultat

Stora skillnader i mätarmanipulation mellan märken

Carfax har tagit fram statistik på hur vanligt förekommande manipulerade mätarställningar egentligen är.

Legendarisk bilskrotare död

Nissan går mot rekordförlust

Coronapandemin kom olägligt för ett redan sargat bolag. Nissan väntas gå mot den största förlusten i företagets historia.

Plus

Ett udda renoveringsuppdrag

Att få fason på en krånglande bil i verkstaden kan vara nog så svårt. Men att restaurera en sliten prototyp kräver kunskap utöver det vanliga.

Bilia överträffar marknadens förväntningar

Antalet körkortsåterkallelser ökar kraftigt

Köpfest på begagnatmarknaden

Storstadsbor köper begagnade bilar som aldrig förr. I juni noterades försäljningsrekord i både Stockholm och Skåne.

BMW i stort samarbete med svenska Northvolt

Jaguar Land Rover får ny vd

Tatuerade in logga – vann nya fälgar

Sofia från Älgered vann ABS Wheels tatueringstävling.

Kraftig ökning av rattsurfare

Säsongspremiär för Porsche Carrera Cup Scandinavia

Ny styrelseordförande i SFVF

Daimler köper in sig i batteritillverkning

Ljust på begagnatmarknaden

Sveriges första fartsyndare

Krävs högre kompetens kring elfordon på verkstäderna

Ford väljer Defas laddlösningar

Bilförsäljningen ner 25% på helåret i EU

Inzile har startat leveranserna

Sensommarpremiär för Volkswagens elbil ID 3

Vägkanter ska bli biogas

Se alla Företagens egna nyheter

Luftfjädring | Arnott konverteringssats | Mercedes W211

Vanliga öppettider igen

Nya specifikationer för John Bean hjulinställare

Produktnyhet från Purflux! Andningsmasken "PurMask"

Besök Yallotrade på inspirationsdagen 24/9!

Ta kontroll över ditt arbetsljus!

Hej sommartider!

Produktnyhet från FRAM! CS12054

Produktnyhet från Purflux! C885

Uppdaterad, ännu vassare version av populär backlampa

Vi har öppet hela sommaren

Passa på - Jämför priset!

Belys ditt fordon även på insidan

Årets ljuvligaste tid har börjat!

Positiva indikationer efter en extraordinär vår

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Volvo XC90 XC60 V90

Leverera trygghet vid lämning av bilen!

LEGION varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Kallt vatten för heta dagar

Vi finns här för dig hela sommaren!

Engine Shampoo - ny produkt från Castrol

Tips för snabb handläggning av ett försäkringsärende

Vi lanserar UTÖ - framtidens varningsljusramp

PURFLUX uppdaterad app

FRAM komplett sortiment A110

Sänd till en kollega

0.235