23948sdkhjf

Paneldebatt: Tuffa utmaningar väntar branschen

Om branschen ska överleva och frodas kommer den att behöva möta framtidens utmaningar. Det framkom vid en paneldebatt i SBF:s regi.

När Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, höll årsmöte i Knivsta den 21 november valde man inte bara Christer Liljenberg till ordförande igen (han lovade att det skulle bli sista gången), utan man höll också en paneldebatt om branschen och dess utmaningar.

Läs också: Tema Olja/Kem: KG Knutsson storsatsar på smörjmedel

Med Göran Björklund från Newsroom som moderator blev det ett djuplodande samtal om allt från verkstadsteknikerns status till hur elektrifieringen hotar eftermarknaden. Men det såg inte Johan Regefalk från KGK som något större problem.

– Ryktet om vår död är betydligt överdriven, sade han.

Men visst såg panelen utmaningar vid horisonten, förändringar som kommer att kräva att branschens aktörer anpassar sig. En sådan faktor är hur man ska äga sin bil i framtiden, där man ser att privatleasing och olika former av bildelningstjänster kommer att bli allt vanligare.

Det menade Mekonomen Groups Pehr Oscarson kommer att påverkar hur eftermarknaden utvecklas:

Läs också: Bosch satsar på bränsleceller

– Privatleasing tycker vi så här långt är ett hot mot den oberoende sidan, men det beror bara på det faktum att privatleasingaktörerna än så länge bara är bilimportörer och bilhandlare. Om finansbolag skulle nappa på det här kommer de att söka andra samarbetspartner och då kommer våra verkstadskedjor att vara mycket intressantare.

Att en ökad andel av fordonsparken skulle utgöras av bilar som på ett eller annat sätt delas såg Pehr Oscarson inte som något hot.

– Fortfarande är det viktigaste för oss de körda kilometerna. Om det är en bil som kör hela dygnet, eller om det är två som körs halva dygn, spelar ganska liten roll för eftermarknaden.

Att elektrifieringen kommer att påverka branschen var man överens om. Martin Tångelin från Robert Bosch pekade dels på att tillbakagången för dieselbilar var en utmaning för dem, eftersom en stor del av deras verksamhet kretsar kring just dieselteknik, dels på att rena elbilar generellt sett har ett lägre servicebehov.

Läs också: Gruppundantaget ska omförhandlas – styrkorna formerar sig

– Där ligger den stora utmaningen för oss.

Styrelseproffset Gunnar Rantzow kom dock med ett lugnande besked om att skiftet inte kommer att ske över en natt.

– Yngre människor, och politiker, de tror att allting händer så jäkla snabbt. Vi som är lite äldre, och inte är politiker, vi inser att det tar mycket längre tid.

Just hur politiker och medier förhåller sig till branschen var också en fråga för diskussion, där man såg att branschen lyfts fram i en oförtjänt och onyanserad dager. Juan Garcia från AB Reservdelar ville se mer välunderbyggda politiska beslut.

Läs också: Chef-intervju: ”Det är vår uppgift att bevaka hur vi ska ta hand om framtidens fordon”

– Det är märkligt att när politiker fattar beslut i fordonsfrågor så är det inte faktabaserat. Det tycker jag är ett dilemma, även från media, där man väljer att bara lyfta fram de negativa sidorna.

Det påverkar också hur man uppfattar branschen och de yrkesroller som den omfattar. Här såg Johan Regefalk ett problem med att branschens status är för låg och att branschens image behöver höjas, inte minst för att säkra rekryteringen.

– Bilmekanikerjobbet är fantastiskt. Du har bra betalt, du har faktiska möjligheter att gå vidare, men det har ingen status, sade Johan Regefalk och pekade på den kanske största utmaningen branschen står inför: att höja sin egen status.

Kommentera en artikel (1)
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.093