23948sdkhjf

Paneldebatt: Tuffa utmaningar väntar branschen

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Om branschen ska överleva och frodas kommer den att behöva möta framtidens utmaningar. Det framkom vid en paneldebatt i SBF:s regi.

När Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, höll årsmöte i Knivsta den 21 november valde man inte bara Christer Liljenberg till ordförande igen (han lovade att det skulle bli sista gången), utan man höll också en paneldebatt om branschen och dess utmaningar.

Läs också: Röster höjs mot nya husbilsskatten

Med Göran Björklund från Newsroom som moderator blev det ett djuplodande samtal om allt från verkstadsteknikerns status till hur elektrifieringen hotar eftermarknaden. Men det såg inte Johan Regefalk från KGK som något större problem.

– Ryktet om vår död är betydligt överdriven, sade han.

Men visst såg panelen utmaningar vid horisonten, förändringar som kommer att kräva att branschens aktörer anpassar sig. En sådan faktor är hur man ska äga sin bil i framtiden, där man ser att privatleasing och olika former av bildelningstjänster kommer att bli allt vanligare.

Det menade Mekonomen Groups Pehr Oscarson kommer att påverkar hur eftermarknaden utvecklas:

Läs också: KGK arbetar vidare för en hållbar fordonsbransch

– Privatleasing tycker vi så här långt är ett hot mot den oberoende sidan, men det beror bara på det faktum att privatleasingaktörerna än så länge bara är bilimportörer och bilhandlare. Om finansbolag skulle nappa på det här kommer de att söka andra samarbetspartner och då kommer våra verkstadskedjor att vara mycket intressantare.

Att en ökad andel av fordonsparken skulle utgöras av bilar som på ett eller annat sätt delas såg Pehr Oscarson inte som något hot.

– Fortfarande är det viktigaste för oss de körda kilometerna. Om det är en bil som kör hela dygnet, eller om det är två som körs halva dygn, spelar ganska liten roll för eftermarknaden.

Att elektrifieringen kommer att påverka branschen var man överens om. Martin Tångelin från Robert Bosch pekade dels på att tillbakagången för dieselbilar var en utmaning för dem, eftersom en stor del av deras verksamhet kretsar kring just dieselteknik, dels på att rena elbilar generellt sett har ett lägre servicebehov.

Läs också: Bosch framtidsprognos i coronatider

– Där ligger den stora utmaningen för oss.

Styrelseproffset Gunnar Rantzow kom dock med ett lugnande besked om att skiftet inte kommer att ske över en natt.

– Yngre människor, och politiker, de tror att allting händer så jäkla snabbt. Vi som är lite äldre, och inte är politiker, vi inser att det tar mycket längre tid.

Just hur politiker och medier förhåller sig till branschen var också en fråga för diskussion, där man såg att branschen lyfts fram i en oförtjänt och onyanserad dager. Juan Garcia från AB Reservdelar ville se mer välunderbyggda politiska beslut.

Läs också: Vincents Husbil & Husvagn börjar samarbeta med Mekonomen

– Det är märkligt att när politiker fattar beslut i fordonsfrågor så är det inte faktabaserat. Det tycker jag är ett dilemma, även från media, där man väljer att bara lyfta fram de negativa sidorna.

Det påverkar också hur man uppfattar branschen och de yrkesroller som den omfattar. Här såg Johan Regefalk ett problem med att branschens status är för låg och att branschens image behöver höjas, inte minst för att säkra rekryteringen.

– Bilmekanikerjobbet är fantastiskt. Du har bra betalt, du har faktiska möjligheter att gå vidare, men det har ingen status, sade Johan Regefalk och pekade på den kanske största utmaningen branschen står inför: att höja sin egen status.

Mer om: ABR | Bosch | KGK | Mekonomen | SBF
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu
Plus

Tema Avgas: Materialvalet delikat i avgasrör

Macron: åtta miljarder euro till biltillverkarna

Frankrike vill stötta sin bilindustri med drygt åtta miljarder euro – cirka 85 miljarder kronor. Men presidenten ställer krav på motprestationer.

Röster höjs mot nya husbilsskatten

I ett yttrande föreslår SBF att Sverige slutar jämställa husbilar med långtradare. En liknande ställning intar SFVF.

Ny chef för Audi Sverige

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Nyhetsbrev

Analysverktyg för transportbranschens återhämtning

Arkiv

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Skärpta tester från Euro NCAP

Vartannat år uppdaterar och skärper Euro NCAP sina testprotokoll. I år rör det sig om nya tester för fotgängarskydd, post-crash-skydd och att lyfta fram de senaste förarassistanssystemen.

Nätbaserad riskutbildning för lackerare

Att vara lackerare är inte ett jobb utan risker. En ny webbsida ska göra det enklare att hantera dem.

Fyrtio procent av bilens nypris är kostnader för elektronik

När man köpte en ny bil vid millennieskiftet stod elektroniken för ungefär 18 procent av bilens kostnad. Och den elektriska utvecklingen inom fordonsbranschen har allt annat än stannat av: idag betalar vi 40 procent för bilens tekniska finesser.

Antalet maskinskador varierar stort

Så skiljer sig antalet maskinskador mellan olika bilmärken.

Dieselgate: Volkswagen dömda att ersätta bilägare

En tysk domstol har slagit fast att en kund har rätt att få ersättning för hans Volkswagen Sharan med avgasfuskande dieselmotor. Domen är prejudicerande och kan kosta Volkswagen drygt en miljard euro.

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Volvo begränsar toppfarten till 180 km/h

Om du till äventyrs vill köra fortare än 180 km/h ska du inte köpa en ny Volvo, i alla fall inte från och med modellår 2021.

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Plus

Tema Däckverkstad: Däckdrottningen är den nya däckverkstaden i Ljungby

Drömmen att starta eget har blivit verklighet för Malin Jönsson i Ljungby som nu öppnat en däckverkstad. I stor sett samtidigt som coronaviruset lamslog Sverige slog hon upp dörrarna till Däckdrottningen.

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Isuzu och Mercedes toppar årets GA-enkäter

För tjugofemte gången har återförsäljarna rankat sina generalagenter. Branschorganisationen MRF presenterar resultatet från årets undersökningen.

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Ledare #17: Krisens favoriter och förlorare

Verkstädernas situation oklar för 2021

DI utser ABS Wheels till Mästargasell

Enorma försäljningras i vissa länder

Se alla Företagens egna nyheter

Kamkedjesats 559 0156 30 från INA till VW 1,2 TSI

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Sänd till en kollega

0.078