23948sdkhjf

Årets Butik: Från garaget till miljoner i omsättning

| Av Sanne Väli-Tainio | Tipsa redaktionen

Det blev andra gången gillt för Hästbackas Bildelar på Motorgalan när man utsågs till Årets Butik. Ett helt korrekt beslut, anser företagets ägare Fabian Hästbacka, med mycket hårt arbete i bagaget.

För andra året i rad blev butiken Hästbackas Bildelar i Avesta nominerad till utmärkelsen Årets Butik. Och den här gången tog man också hem priset.

Läs också: Årets Servicerådgivare: När arbetet blir en "jobby"

Det är kul, det ligger ju ganska mycket hårt arbete bakom, berättar Fabian Hästbacka, butikens ägare när Motormagasinet når honom ett par veckor efter galan.

Och eftersom det är en något stressad Fabian i andra luren är det inte svårt att förstå vad han menar med att det ligger hårt arbete bakom utmärkelsen. Han arbetar hårt och får ställa upp när butiken är kort om folk. Men han tar sig ändå tid att prata med redaktionen eftersom han är stolt över sig själv och sin personal.

Jag tycker vi ska klappa oss lite på bröstet och ta åt oss av det här. Samtidigt ställer det krav på oss att vi levererar, men det är ju något vi försöker göra varje dag, men det här blir en liten extra påminnelse om att nu ska vi faktiskt visa att vi är bäst.

Och det har tagit tid att bli bäst. Det hela började i Fabians garage 1995 när han samtidigt tagit över sin fars bilskrot, ett enmansföretag. Han drev de två olika verksamheterna parallellt – bilskroten på heltid på dagarna och butiken med bildelar i garaget hemma på kvällarna. Ända fram tills 2007.

Läs också: Motorgalan – guldregn över branschen

– Då sålde jag skroten för jag kände att jag inte kom längre där, och satsade allt jag hade på butiken. 2007 omsatte vi 2,5 miljoner, då hade jag en gubbe, och det tog lite drygt tio år innan det började generera ordentligt. I dag är vi sju stycken och omsätter 20 miljoner, säger Fabian.

Butiken har ett stort sortiment och ett stort lager. Man riktar sig främst till verkstäder som kunder även om alla som behöver bildelar är välkomna. Framgången har ett komplicerat recept menar Fabian.

– Jag tror inte det finns något enkelt svar, men från min sida som ägare och ledare så handlar det ju i första hand om att få motiverad personal, har man det så sköter sig det övriga lättare.

Hur får man motiverad personal?

Göra dem delaktiga och informera dem om exempelvis budgeten, hur går det för företaget, vad är planen för marknadsföringen, hur ska vi få fler kunder och så vidare. Jag har ju även ett bonussystem för grabbarna så att de kan påverka sin egen sits med hjälp av deras engagemang och försäljning, och komma med idéer på våra möten.

Utöver ett stort utbud av produkter och engagerad personal krävs också att alla inblandade förstår att det är kunderna som betalar lönerna. Därför, menar Fabian, måste man också lägga stort fokus på att göra kunderna nöjda – även om det ibland leder till förlustaffärer.

Läs också: Ledare #37: Motorgalan är höstens ljus

– Man kanske kör ut en extra gång med budbilen, går från de vanliga tiderna. Man kanske åker till en leverantör som man inte köper av på daglig basis, men för dennes behov. Man kanske inte tjänar pengar på den affären, men man bygger affärsrelationen, säger han.

Det är bland annat dessa aspekter som också framkom i juryns motivering för varför just den här butiken skulle vinna. Fabian håller med.

– Jag har inte bara haft kniven på strupen, den har varit i strupen i flera år. Som företagare så biter man ihop om man har ett tydligt mål och jag tror det är stor skillnad om man jämför med butiker som är ägda av ett huvudkontor och där en platschef, det vill säga en anställd, bedriver hela verksamheten. Vi leker mer med egna pengar på ett annat sätt liksom.

Ni blev ju nominerade förra året också, men vann inte då, varför vann ni nu?

– Jag förstår att jurymedlemmarna har en rätt så otacksam uppgift, hur ska de kunna göra en rättvis bedömning? Men för min del: jag har byggt upp det här från noll, jag började i garaget på kvällarna. Och sådan information får juryn kanske inte reda på för varje butik, men det kunde jag berätta om på finalistminglet.

Han tog sig aldrig till finalistminglet i fjol och menar att det kan vara en bidragande orsak till att de inte vann då.

Då tog de ju fel beslut, säger han och skrattar. Förra året var jag inte med på minglet och det var fel av mig. Man lever i sin bubbla och väljer bort sådana tillställningar. Men i år är jag glad att jag gick och att jag fick visa att det går att lyckas även om man inte bor i en storstad.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Tema batterier – Även en elbil har ett 12V-batteri!

Den första bilen som fick elstart för över 100 år sedan hade ett blybatteri som strömkälla och det var så termen startbatteri kom till. Sedan dess har man introducerat alltmer elektronik i bilarna som behöver strömförsörjning. Att säga att ett blybatteri är en beprövad produkt är vara onödigt försiktig.

M Sveriges påstående är "raljerande"

Konsumentorganisationen M Sverige påstår att bilköp online är som att ”köpa grisen i säcken”. Branschen tycker tvärtom.

Generösare gräns för klimatbonus

Naturvårdsverket backar i frågan om nermalda bildelar

Plus

Tema Personlig Utrustning – Med jobbkläder som jobb

Inget lämnas åt slumpen när hos Jobman när man designar arbetskläder. Noga utvalda material och funktioner är nyckeln till ett hållbart och livskraftigt plagg.

Nya gymnasiekurser på förslag

Nyhetsbrev

Bilhandlarnas vardag hettar till

Arkiv

Morris gör el-comeback

Volvo investerar i autonom mobilitet

Skellefteå leder nytt batterisamarbete

Ett nytt europeiskt samarbete för att öka kompetensen inom tillverkning av batterier kommer att ledas av Skellefteå kommun.

Dekra i kvalitetssamarbete med mindre bolag

Upplands motor stödjer Musikhjälpen

SFVF positiva till fler kontroller av verkstäderna

Allt fler bilverkstäder arbetar svart och en rad insatser görs för att få bukt på problemet. Försäkringsbolagen ställer krav, certifieringar införs, myndigheter samarbetar tätare – men SFVF vill se mer kontroller.

Försäkringsbolagens krav på skadeverkstäder

För att få utfärda arbeten åt ett försäkringsbolag finns en rad krav för skadeverkstäder. De skiljer sig lite olika åt beroende på företag, men alla har ett gemensamt syfte: att verkstaden ska vara seriös.

Autoexperten i treårigt samarbete med Svenska Skidskytteförbundet

Premiär för Sveriges största gör-det-själv-biltvättskedja

Rådet: Köp inte begagnad bil online!

1

Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

Årets Butik: Från garaget till miljoner i omsättning

Det blev andra gången gillt för Hästbackas Bildelar på Motorgalan när man utsågs till Årets Butik. Ett helt korrekt beslut, anser företagets ägare Fabian Hästbacka, med mycket hårt arbete i bagaget.

Begagnatmarknaden backar – och växer

Vem ska få nyckeln till fordonsdatan?

Arbetet med att ta fram en e-legitimation som ger bilmekaniker tillgång till bilens skyddade tekniska information, Sermi, har pågått länge. Ett viktigt arbete anser Motorbranschens Riksförbund, MRF, men man är osäker på när arbetet kan gå i hamn.

Bilägare får inte tillbaka sin bil från verkstaden

Mer flexibla skatteregler för husbilar ska utredas

Stark bilmarknad i november

Bilmarknaden fortsätter att gå starkt, visar Bil Swedens statistik. Det förklaras till stor del av fordonsskattehöjningen som väntar vid årsskiftet.

1

SFVF: ”Hjälp bilägare som är oroliga för brandrisk!”

Daimler ska säga upp 10 000 anställda

Malte Månson Verkstäder expanderar och förvärvar Hylast

Designade biobränslen ger förbättrad funktion

McLaren Elva skippar vindrutan

Mechanum i Malmö auktoriserad Mercedes-verkstad

Northvolt laddar för tre gånger högre kapacitet

Delningsapp för elbilsladdning lanserad

Polisen avslöjar fuskande verkstäder

Hankooks vd gripen misstänkt för mutbrott

Audi ska minska personalstyrkan

Ledare #39: Servicerådgivaren är nyckeln till en god kundrelation

Se alla Företagens egna nyheter

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Audi Q8 dragkrok det nye T60 system från GDW

NT 680 PRO: en enkel och funktionell diagnos

Ny produkt på marknaden - LEGION DIM

Produktnyhet från Purflux!

Luftbälgar och kompressorer till bilar med luftfjädring

Har du öppnat dagens lucka?

Uppdaterad APP från Purflux!

Ford Focus IV dragkrok det nye T60 system från GDW

Fröbergs lanserar webshop för bilbranschen!

Nyhet från Purflux

Automässan 2020

Subaru XV dragkrok det nye T60 system från GDW

BLACK FRIDAY! Passa på att köpa en bra 50 Amp-laddare.

NYTT: Mer än 60 referenser i EGR-kylare

Cirkulär Skadereglering

Brett sortiment av bromsserviceutrustning

Audi A7 Sportback dragkrok det nye T60 system från GDW

Dags att digitalisera bilhallar & showrooms

ACTIA 3D4C: en premiumhjulmätare från Actia

Varför är CRC Brakleen bromsrengöring så bra?

Nya specifikationer för hjulinställare

Black Friday = fri frakt på webben!

BMW X5 dragkrok det nye T60 system från GDW

Låt oss locka fram barnet i dig..

Sänd till en kollega

0.124