23948sdkhjf

Ny rapport om elbilsbatteriers klimatpåverkan

Klimatpåverkan från tillverkningen av elbilsbatterier har studerats av IVL har på uppdrag av Energimyndigheten. Rapporten bygger på livscykelanalyser och är en uppdatering av en tidigare rapport från 2017.

Enligt de nya beräkningarna släpper tillverkningen av litiumjonbatterier i snitt ut 61-106 kilo koldioxidekvivalenter per producerad kilowattimme batterikapacitet. Den stora intervallen beror på produktionssätt och vilken typ av el som används vid tillverkningen. Siffrorna för klimatutsläppen är lägre nu än de var 2017, då genomsnittet låg på 150-200 kilo.

Läs också: BMW i stort samarbete med svenska Northvolt

– Att utsläppen är lägre nu beror framför allt på att batterifabrikerna har blivit större och kör full produktion, vilket gör att de blir mer effektiva per producerad enhet. Vi har också räknat med möjligheterna att använda el som är i det närmaste fossilfri i flera av produktionsstegen, säger Erik Emilsson, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Att använda grön el är fortfarande ovanligt i dagens batteritillverkning men håller på att utvecklas i takt med att kraven ökar. För att komma ner under 60 kilo behövs lägre utsläpp från brytningen och upparbetningen av grundråvarorna och mer andel återvunna material.

Rapporten tar också upp försörjningsrisker vad gäller metallerna som ingår i litiumjonbatterier och återvinning av uttjänta batterier.

Kommentera en artikel (4)
Meddela redaktionen
Redaktionen rekommenderar

Sänd till en kollega

0.125