23948sdkhjf

Osäkerhet kring Sermi i branschen

| Av Sanne Väli-Tainio | Tipsa redaktionen

Sermi-nyckeln, som ska ge bilmekaniker tillgång till fordonsdata, är fortfarande relativt okänt inom branschen. EU-direktiven säger redan i dag att alla verkstäder ska ha tillgång, men bilmärkena gör det olika svårt. Promeister Solutions vill ha ett effektivare arbetssätt för sina verkstäder och tror att Sermi-nyckeln kan vara en del av lösningen.

Den framtida digitala nyckeln som bilmekaniker ska kunna ansöka om i framtiden, så kallad Sermi-nyckeln, är fortfarande ett okänt fenomen trots att arbetet med det pågått i cirka tio år. Flera större aktörer i branschen har till och med avböjt att kommentera ämnet fordonsdata i stort. KGK-koncernen skriver i ett mejl att de har för lite information om Sermi för att vilja kommentera ämnet och Volvo Cars kommunikatör Karin Wik skriver så här:

Läs också: Opus köper amerikanskt diagnostikföretag

”Volvo Cars kommer att följa gällande lagstiftning, i övrigt har vi inget mer att tillägga just nu.”

Men Promeister Solutions, som ingår i Mekonomen Group, har delgett sin syn på både Sermi och på frågan i stort.

Vi är måna om att få en standard, vi vill att det ska bli enkelt för verkstäderna och tryggt för bilägarna. För tillgång har vi i dag, men det är svårnavigerat, säger Petra Bendelin, vd på Promeister Solutions.

Hon är så påläst man kan vara om Sermi och bekräftar bilden av att det är okänt och oklart. Men hon anser att det är relevant att införa något som Sermi eftersom säkerhetsrelaterad information i bilar blir allt känsligare.

Läs också: Volvos kassa ökar med 22 miljarder efter ny affär

Det är självklart att det behöver kontrolleras på ett eller annat sätt, det kan inte släppas fritt för det handlar om bilägarnas säkerhet. Det måste bara bli på rätt nivå och så att det underlättar för våra mekaniker.

MRF uttryckte i en tidigare artikel i Motormagasinet att risken för brottslighet kopplat till fordonsdata är stor och att det också är en viktig aspekt av det hela. Men det är inget som oroar Petra Bendelin.

Säkerhet är av största vikt. Jag tror dock inte att vem som helst kan ta sig in, man säger att det är en utmaning för allbilsverkstäder, så det talar emot varandra. Jag är mer mån om att vi har rätt utbildade mekaniker och säkerhetskontroller än vad jag är rädd att kriminella nätverk ska ta över våra bilar, säger hon.

Hon ser också ett bekymmer med att införa ytterligare krav och certifieringar för verkstäder, eftersom det ökar kostnaden för konsumenterna.

Läs också: 85 procent i arbete efter ny satsning i Malmö

Vi skulle ju önska att när det kommer nya initiativ i branschen, som till exempel det här eller Godkänd Bilverkstad, att det läggs inom ramen för det som redan finns. Flera olika certifieringar skapar komplexitet vilket läggs på bilägarens räkning i slutändan, säger Petra Bendelin.

Eftersom Godkänd Bilverkstad är ett projekt som redan rullar och där man kontrollerar verkstäder enligt nya riktlinjer anser hon att det borde kunna räcka även för att verkstaden ska bli godkänd för att få en så kallad Sermi-nyckel i framtiden också.

Sermi-regleringen är tänkt att starta i september 2021 och det återstår att se vilka som kommer bli godkända för en e-nyckel och på vilket sätt det kommer kontrolleras.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt elbilsbatteri som kan ge 100 mils räckvidd

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar

​Reservdelsföretaget KW Parts, Europas ledande grossist av reservdelar och tillbehör till amerikanska bilar, inleder samarbete med AD Bildelar Sverige.

Hedin Group förvärvar två BMW-återförsäljare i Schweiz

Snabbaste McLaren - en hybrid

Besikta Bilprovning öppnar ny lokal i Visby

Alarmerande rekryteringsbehov till motorbranschen

Under de kommande tre åren behöver 5 300 personer anställas inom motorbranschen. Konsekvenserna kan bli allvarliga för hela samhället om man inte hittar personal, enligt Transportföretagens nya rapport Tempen på motorbranschen.

Nyhetsbrev

Långfilmer och email i head up-displayen

Allt fler nya bilar har så kallad head up-display, där man som förare kan få viss information direkt i vindrutan medan man kör. Men nu har en mer avancerad uppföljare utvecklats och den kan snart finnas på marknaden.

Arkiv

Autoexperten stödjer svensk e-sportarena

Ledare #2: Flykten från hönsgården

Defa lanserar nytt laddkoncept

Nu öppnar Automässan

I dag slår Automässan upp portarna på Svenska Mässan i Göteborg. Över 270 utställare står redo att möta cirka 17 000 besökare.

Swedac tillbakavisar SFVF:s kritik

SFVF kritiserar Transportstyrelsen och Swedac

Opel ska kapa upp till 4 100 jobb

Biltillverkaren Opel gör sig redo för tuffare tider. Totalt kapar ledande biltillverkare 80 000 jobb de närmaste åren.

Formac utvecklar säkerhetspaket för elbilsreparationer

Nya Renault Clio säkrast i supermini-klassen

Polestar i samarbete för att ta fram digitalt landskap

ABS Wheels öppnar upp för franchise

Årets Reservdelsperson: "Det roligaste är att prata med kunderna"

Årets Reservdelsperson behöver ordning och reda för att kunna ge kunderna bästa service. Och hon gillar rutiner.

Tuffare tag mot bilmålvakter

Kvdbil ny partner i 2030-sekretariatet

BMW först att erbjuda 5G

Osäkerhet kring Sermi i branschen

Sermi-nyckeln, som ska ge bilmekaniker tillgång till fordonsdata, är fortfarande relativt okänt inom branschen. EU-direktiven säger redan i dag att alla verkstäder ska ha tillgång, men bilmärkena gör det olika svårt. Promeister Solutions vill ha ett effektivare arbetssätt för sina verkstäder och tror att Sermi-nyckeln kan vara en del av lösningen.

Bilen med en miljon stygn

Rolls-Royce fick en order från Sverige och tog fram symaskinen. Sedan broderade man blommor för glatta livet.

Fuchs döper om sina oljefamiljer

Begagnatförsäljningen ökade i december

Ny miljözon förbjuder bilar från 2009 och tidigare

Ledare #1: Vad säger kristallkulan om 2030?

Transportföretagen satsar inför 2020

Branschstandard för hantering av elfordon

Volkswagen höjer prognosen − en miljon elbilar redan 2023

Gröna Bilister kritiska till regeringens klimatpolitiska handlingsplan

Inziles kunder kan nu leasa arbetsfordon

Volvos kassa ökar med 22 miljarder efter ny affär

Haldex vice vd invald i inflytelserik branschorganisation

Dekra i ännu ett kvalitetssamarbete

Se alla Företagens egna nyheter

Peugeot 508 SW II Dragkrok

Lärare och elever träffar motobranschen på Automässan

KW Parts inleder samarbete med AD Bildelar Sverige

GDW på Automässen med det nya avtagbara dragkroksystemet

Kia XCeed Dragkrok fast + T60 System

Välkommen Daniel

Tips för att välja biokompatibelt smörjmedel - G A's Blogg

Renault Clio V Dragkrok T60 fast GDW

Coil-over och dragfjädrar till BMW bagagelucka

Varningsljus med 150 grader ljusspridning

PPG Refinish Kursprogram år 2020 är klart! ✔

Möt oss på Automässan 15-18 Januari

Välkomna till vår monter

Vi söker Ekonomiansvarig

Renare miljö i STCC!

Schaeffler på Automässan 2020

Nytt stipendium för industriell innovation har instiftats

Ett sortiment för allas behov

Infoflex växer på tunga sidan

NYHET: Ball spline drivaxlar till Volvo XC och Cross Country

Rätt val av smörjmedel för momentdragning är kritiskt!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Värmetåligt lim – vad innebär det?

Se här hur du här hur du kan säkra turbinen med rätt olja!

God Jul och Gott nytt år önskar vi på Schwenker

Sänd till en kollega

0.094