23948sdkhjf

Osäkerhet kring Sermi i branschen

| Av Sanne Väli-Tainio | Tipsa redaktionen

Sermi-nyckeln, som ska ge bilmekaniker tillgång till fordonsdata, är fortfarande relativt okänt inom branschen. EU-direktiven säger redan i dag att alla verkstäder ska ha tillgång, men bilmärkena gör det olika svårt. Promeister Solutions vill ha ett effektivare arbetssätt för sina verkstäder och tror att Sermi-nyckeln kan vara en del av lösningen.

Den framtida digitala nyckeln som bilmekaniker ska kunna ansöka om i framtiden, så kallad Sermi-nyckeln, är fortfarande ett okänt fenomen trots att arbetet med det pågått i cirka tio år. Flera större aktörer i branschen har till och med avböjt att kommentera ämnet fordonsdata i stort. KGK-koncernen skriver i ett mejl att de har för lite information om Sermi för att vilja kommentera ämnet och Volvo Cars kommunikatör Karin Wik skriver så här:

Läs också: Tema Diagnosverktyg: Vem kan bli diagnostekniker?

”Volvo Cars kommer att följa gällande lagstiftning, i övrigt har vi inget mer att tillägga just nu.”

Men Promeister Solutions, som ingår i Mekonomen Group, har delgett sin syn på både Sermi och på frågan i stort.

Vi är måna om att få en standard, vi vill att det ska bli enkelt för verkstäderna och tryggt för bilägarna. För tillgång har vi i dag, men det är svårnavigerat, säger Petra Bendelin, vd på Promeister Solutions.

Hon är så påläst man kan vara om Sermi och bekräftar bilden av att det är okänt och oklart. Men hon anser att det är relevant att införa något som Sermi eftersom säkerhetsrelaterad information i bilar blir allt känsligare.

Läs också: Volvo begränsar toppfarten till 180 km/h

Det är självklart att det behöver kontrolleras på ett eller annat sätt, det kan inte släppas fritt för det handlar om bilägarnas säkerhet. Det måste bara bli på rätt nivå och så att det underlättar för våra mekaniker.

MRF uttryckte i en tidigare artikel i Motormagasinet att risken för brottslighet kopplat till fordonsdata är stor och att det också är en viktig aspekt av det hela. Men det är inget som oroar Petra Bendelin.

Säkerhet är av största vikt. Jag tror dock inte att vem som helst kan ta sig in, man säger att det är en utmaning för allbilsverkstäder, så det talar emot varandra. Jag är mer mån om att vi har rätt utbildade mekaniker och säkerhetskontroller än vad jag är rädd att kriminella nätverk ska ta över våra bilar, säger hon.

Hon ser också ett bekymmer med att införa ytterligare krav och certifieringar för verkstäder, eftersom det ökar kostnaden för konsumenterna.

Läs också: Isuzu och Mercedes toppar årets GA-enkäter

Vi skulle ju önska att när det kommer nya initiativ i branschen, som till exempel det här eller Godkänd Bilverkstad, att det läggs inom ramen för det som redan finns. Flera olika certifieringar skapar komplexitet vilket läggs på bilägarens räkning i slutändan, säger Petra Bendelin.

Eftersom Godkänd Bilverkstad är ett projekt som redan rullar och där man kontrollerar verkstäder enligt nya riktlinjer anser hon att det borde kunna räcka även för att verkstaden ska bli godkänd för att få en så kallad Sermi-nyckel i framtiden också.

Sermi-regleringen är tänkt att starta i september 2021 och det återstår att se vilka som kommer bli godkända för en e-nyckel och på vilket sätt det kommer kontrolleras.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nytt liv i gammal bil med låd-el-motor

Utmanande kvartal betydde förlust för Mekonomen

Mekonomen Group fick en tuff start på året. Delårsrapporten för perioden januari till mars visar på en liten förlust.

Bilen som ändrar storlek under körning

Tänk dig totalt trafikstopp hem från jobbet. Vore det då inte najs om bilen kunde ändra storlek så att du skulle kunna smita emellan precis som om att du hade en motorcykel?

Plus

Tema Avgas: Materialvalet delikat i avgasrör

Så går det för Mecas bokningsportal

Plus

Tema Diagnosverktyg: Vem kan bli diagnostekniker?

Nyhetsbrev

Macron: åtta miljarder euro till biltillverkarna

Frankrike vill stötta sin bilindustri med drygt åtta miljarder euro – cirka 85 miljarder kronor. Men presidenten ställer krav på motprestationer.

Arkiv

Röster höjs mot nya husbilsskatten

I ett yttrande föreslår SBF att Sverige slutar jämställa husbilar med långtradare. En liknande ställning intar SFVF.

Ny chef för Audi Sverige

Volkswagen lika dyr att serva som BMW (nästan)

En genomgång från bokningsportalen Lasingoo visar stora skillnader i servicekostnader bland Sveriges mest sålda begagnade bilar.

Skärpta tester från Euro NCAP

Vartannat år uppdaterar och skärper Euro NCAP sina testprotokoll. I år rör det sig om nya tester för fotgängarskydd, post-crash-skydd och att lyfta fram de senaste förarassistanssystemen.

Kommunerna som minskar sin klimatpåverkan mest

Ledare #20: Krisen som lär oss nya grepp

Nätbaserad riskutbildning för lackerare

Att vara lackerare är inte ett jobb utan risker. En ny webbsida ska göra det enklare att hantera dem.

Fyrtio procent av bilens nypris är kostnader för elektronik

När man köpte en ny bil vid millennieskiftet stod elektroniken för ungefär 18 procent av bilens kostnad. Och den elektriska utvecklingen inom fordonsbranschen har allt annat än stannat av: idag betalar vi 40 procent för bilens tekniska finesser.

Antalet maskinskador varierar stort

Så skiljer sig antalet maskinskador mellan olika bilmärken.

Analysverktyg för transportbranschens återhämtning

Konstgjort fågelbajs ska förbättra lackkvaliteten

Dieselgate: Volkswagen dömda att ersätta bilägare

En tysk domstol har slagit fast att en kund har rätt att få ersättning för hans Volkswagen Sharan med avgasfuskande dieselmotor. Domen är prejudicerande och kan kosta Volkswagen drygt en miljard euro.

Volvo begränsar toppfarten till 180 km/h

Om du till äventyrs vill köra fortare än 180 km/h ska du inte köpa en ny Volvo, i alla fall inte från och med modellår 2021.

AMG-chef ny vd på Aston Martin

Biluthyraren Hertz ansöker om konkursskydd

Chalmers-genombrott för framtidens elbilsbatterier

Ledare 18/19: Oroväckande ljus i slutet av tunneln

Så ser försäljningen ut för veteranfordon just nu

Stefan Lust undervisar på Diagnostekniker Fordon

MC-förare drog upp olycksstatistiken i april

Stark årsredovisning från I.A. Hedin Bil

Finansbolagen får inget likviditetsstöd – ett problem

Bil- och bildelsstölderna minskar i pandemin

M Sverige efterlyser mikroplastmärkning

AD Sverige ökar starkt i krisen

Plus

Tema Personal/Rekrytering: Upplands Motor värdesätter social kompetens

Ford tillverkar coronaskydd åt medarbetare

DI utser ABS Wheels till Mästargasell

Axalta öppnar upp sitt e-learningprogram

Se alla Företagens egna nyheter

Kamkedjesats 559 0156 30 från INA till VW 1,2 TSI

Luftfjädring | Arnott Luftbälgar | Mercedes E-Klass

Kurvad extraljusramp med reflektor... kommer snart!

Nytt utseende, samma Galwin.

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Mercedes

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Den är äntligen här!

Nusil lanserar ny katalog för rymdklassade silikoner

Vår storsäljare - MS26 riktat blixtljus

G A Lindbergs Starka Sidor finns att läsa nu!

Vi önskar er alla en trevlig Kristi himmelsfärdshelg!

Luftfjädring | Original Wabco kompressorer | IVECO Daily

SUN firar 15 år som ackrediterade

HBA firar ett år som totalleverantör för Federal Signal

Däcketikettskrivare för Däckhotell

Kreditering av pantavgifter på styrväxlar och servopumpar

Lanseras snart från Permabond - Lågluktande akrylatlim

Nyhet! Liten, lättplacerad sidoblinkers

Starka Sidor maj 2020 - Nytt nummer ute nu!

Luftfjädring | Original BWI Fjäderben | Land Rover Discovery

Välkommen Johan!

Spiralfjädrar: Uppseendeväckande resultat i spiralfjäderprov

Din bils inredning behöver också omvårdnad.

Magnus Wallin - ny VD för HBA Fordonsteknik

Sänd till en kollega

0.156