23948sdkhjf

Ledare #3: Skandalen som fortsätter att ge

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

Fortfarande efter snart fem år fortsätter dieselskandalen att skörda sina offer. Än har vi inget slut i sikte.

Tyska åklagare har väckt åtal mot sex Volkswagen-anställda för aktiv medverkan i dieselskandalen. Det rapporterade Financial Times nyligen.

Läs också: Klassiska Folkabussen blir eldriven

På Volkswagen-koncernens huvudkontor i Wolfsburg lär man ha suckat djupt. Dieselskandalen vill liksom aldrig ta slut utan tuggar alltjämt i sig sina offer. Sedan allting brakade loss den 18 september 2015 har den kostat koncernen hundratals miljarder i böter, återköp och ersättningar. Höga chefer har åtalats och häktats. Två har dömts till långa fängelsestraff i USA.

Volkswagen svarade med att byta vd, satsa på elbilar och lätta på slipstvånget. Jo, faktiskt. Men skadan var redan skedd, dieselmotorn gick i politikernas och allmänhetens ögon från klimatsmart alternativ till affischnamn för miljöförstöring och misär.

Och snart kröp det ju fram att Volkswagen inte alls var ensamma om att fuska. Fiat Chrysler har både fått betala böter och återkalla bilar i USA för att ha använt fuskprogrammering av motorstyrningen i sina bilar och Mercedes-Benz har fått göra motsvarande operation i Tyskland. Fler är under utredning.

Men egentligen borde vi sett det komma. Motorutvecklare hos olika bilföretag har i många år vittnat om ett utbrett fusk i bilindustrin. Redan på 1990-talet kände Cadillacs bilar av om man slog på klimatanläggningen och då gick motorstyrningen in i högutsläppsläge. Samtidigt sålde Fiat bilar i Brasilien som släppte ut mindre i labbet än på vägen och Ford fick återkalla minibussar efter att de visat sig släppa ut tre gånger gränsvärdena när de kom ut på gatan.

Läs också: Ledare #13: Boten får inte bli värre än smittan

Det finns till och med ett begrepp, långt äldre än dieselskandalen, för fenomenet: cycle beaters. Alltså bilar med mjukvara som på ett eller annat sätt är anpassade för att förbruka så lite bränsle eller släppa ut så lite föroreningar som möjligt just under själva körcykeln, men inte under verkliga körförhållanden.

Det kan ske på olika sätt. Vissa ser helt enkelt till att hålla utsläppsnivåerna rimliga så länge man inte gasar mer än vad körcykeln föreskriver. En tillverkare använder styrdon till servostyrningen som skickar en signal till motorstyrningen om någon rör vid ratten. Och i så fall står bilen förmodligen inte still i ett laboratorium. Någon har till och med varit så rättfram att om bilen står med öppen motorhuv går motorstyrningen in i lågutsläppsläge.

Så utbrett är fenomenet att en utvecklingsingenjör vid en stor biltillverkare berättade i förtroende för mig att hans företag beslutat och meddelat att man inte ska använda de redan befintliga fuskfunktioner som fanns i delsystem och styrdon. Det krävdes alltså ett policybeslut att man inte skulle fuska.

Med en så genomsyrande kultur av miljöförakt i bilindustrin kan vi nog förvänta oss att dieselskandalen inte kommer att vara slut, inte på länge än.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mekonomen förutspår negativa konsekvenser av covid-19

Ett osäkert år väntar och Mekonomen Group räknar med att coronaviruset kommer att ge negativa effekter för bolaget. 2019 var dock ett positivt år och fjolårets årsredovisning finns nu publicerad på nätet.

Klassiska Folkabussen blir eldriven

För 70 år sedan, 1950, startade serietillverkningen av Volkswagens minibuss T1 – T för Transporter. Nu erbjuds konvertering till eldrift för klassikern.

Ny vd för Mitsubishi i Sverige

Varnar för förfalskade tändstift på nätet

På en sekund kan en hel motor förstöras. Många tändstift som säljs online är förfalskningar varnar NGK Spark Plugs.

It-bolag ger pandemi-rabatt

Elon Musk erbjuder gratis ventilatorer till flera länder

Nyhetsbrev

Plus

Tema Batterier: Framtidens batterier håller mer energi

Arkiv
Plus

Tema Batterier: Så fungerar ett bilbatteri

Coronakrisen får bilhandeln att öppna nätbutiker

Plus

Tema Batterier: Japansk jätte satsar i Sverige

Varumärket är inte lika välkänt i Sverige som i resten av världen. Men det ska det bli ändring på.

Behov av kompetens även efter covid- 19

Ledare #13: Boten får inte bli värre än smittan

Nedåt för nyregistreringarna i mars

Åtgärder som ska rädda småföretag från konkurs

Lånegaranti för företag som kämpar i coronakrisen är en av flera åtgärder som Regeringen föreslagit. Transportföretagen vill se mer och arbetar ihärdigt för att rädda så många företag som möjligt från konkurs.

Hög efterfrågan på verkstadstjänster online

Verkstadsportal lanserar hämta-lämna-service

Största varselmånaden i historien

Hälften av Sveriges små- och medelstora företag riskerar att behöva säga upp personal i närtid. Samtidigt historiskt höga varselantal registrerade hos Arbetsförmedlingen under mars månad. 

Kort­tids­arbete klart för lack­erare

Organisationerna kräver slopad trängselskatt och parkeringsavgift

Tysk media: Volkswagen ber Daimler om hjälp med ID.3

Det spekuleras i media att Volkswagens elbil ID.3 har sådana mjukvaruproblem att hela lanseringen försenas. En tysk tidning uppger att VW bett Daimler om hjälp.

Mekonomen utsatt för dataintrång

Bilia skjuter fram stämman

Värmekamera ska upptäcka smittad personal

Fler distansutbildningar under coronakrisen

Motorbranschen har under de senaste åren arbetat för en större etablering på digitala plattformar. Sedan coronaviruset slirade in i våra liv har denna utveckling ökat takten och flera aktörer har nu tagit fram särskilda webbutbildningar.

Fordonsindustrin ligger i startgroparna

Poddserie om bilar i Sveriges Radio

På nytt jobb: Patrik Lundin ny CEO för Nordic Truckcenter Sverige

Klassisk Alfa får kaross av kolfiber

Debatt: Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

Promeisters bokningsvolymer ännu oförändrade

Meca börjar med hämta-lämna-service

Ny bilanläggning utvecklas i Uppsala

Ledare #12: Skadan är redan skedd

Coronaviruset kostar fordonsinsdustrin 650 miljoner om dagen

Besikta utan smittorisk

Köp Porsche Taycan online

Se alla Företagens egna nyheter

Digitaliserade lösningar med INFOFLEX FORDON

SFVF har tecknat avtal med Digital-servicebook

Produktnyhet från FRAM!

Formacs verksamhet i Växjö under Coronakrisen 

Topp-tipsen i CAB Plan

Formac eco

Passa på! Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Luftfjädring | Bilstein luftbälgar | Mercedes W211 & W219

Leasa AC-maskiner från 575:-/månad*

SsangYong Musso Sports II Fast Drogkrok

Snart är våren här... dags att rensa lagret!

Ordning i bilen

Kan man använda silikon för värmeavledning?

Förfalskade tändstift!

Purflux OE till Mercedes AMG

Framtidsscenariot för reservdelgrossister

Keytags

Drivaxel till senaste generationen VW Transporter T6

Solenoider till Haldexkopplingen nu på lager!

Luftfjädring | Fjäderben Vibracoustic | AUDI Allroad A6 4F

Välkomna satsningar på långsiktig kompetensförsörjning

Pollentider!

Dubbdäck förlängs till 30 april

Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Det absolut senaste inom arbetsbelysning

Sänd till en kollega

0.125