23948sdkhjf

Prov Polestar 1: Lämna tandborsten hemma

I samband med elbilsmässan eCarExpo fick Motormagasinet chansen att köra superhybriden Polestar 1. Vår utsände rapporterar om sugande acceleration och stunsiga stötdämpare.

Fingrarna löper över läderarbetet i stolen. Det är snyggt gjort, och omsorgsfullt utfört på samma sätt som det en gång var i den Italienbyggda Volvo 262C från 1977. På något sätt får väl den stå som en andlig urfader till Polestar 1; båda är Volvo-baserade coupémodeller med kepsen neddragen i pannan.

När Polestar skapade sin "1" tog man stommen från Volvo S90, kapade den på mitten och garnerade med delikata detaljer, som de karmlösa sidospeglarna, de tunna solskydden, växelväljaren i kristall. Och så fina läderarbeten i stolarna, precis som hos gamla 262C.

Men där tar också likheterna slut. Volvo 262C var ett jordbruksredskap i polyesterkostym. Polestar 1 är en atlet. Kanske ska man tolka den som en slags svensk Aston Martin, även om den byggs i Kina. För den upplevs som lite speciell, handbyggd i liten serie som den är. Just den här bilen är lite extra handbyggd, en förseriebil som använts i utvecklingsarbetet.

Mer specifikt är det här Joakim Rydholms bil. Han är testchef på Polestar och har lagt oräkneliga mil i just den här bilen, allt för att fila fram en förfinad körupplevelse. Nu sitter han i passagerarsätet och berättar om hur kollegorna på svenska Öhlins, som levererar de avancerade stötdämparna till bilen, nästan blev utslitna på kuppen av allt arbete under utvecklingen.

– Och de sade det, inte ens Lamborghini lägger ner så här mycket jobb, säger han och skrattar och tillägger att en bra setup handlar om att testa sig fram i oändlighet, utan att ge upp.

Och visst rör sig Polestar 1 med självförtroende, fast och följsamt som en sportbil och väsensskilt från den där mer vardagsnära kusinen Volvo. Kanske är det den där associationen till Aston Martin som är där och spökar igen, för visst är de ganska lika varandra.

Allt arbete med chassiinställningarna har gett resultat. Genom kurvor och rondeller smiter den som en ödla, i farter som trots vinterdäcken skulle kunna genera riktigt stöddiga konkurrenter. Ändå störs man inte av att bilen skulle vara stötig på något sätt. Visst är den fast, men förlåtande.

Accelerationen, med starka elmotorer som skjuter på, är inte alldeles olikt magsuget i Tesla. Väljer man att vrida ur drivlinan allt den har vaknar turbomotorn där fram och fyller i där det behövs.

Men någon riktig hästspark är det inte fråga om, de 600 hästkrafterna till trots. För trots kolfiberkarossen väger Polestar 1 in på en modig matchvikt om 2 350 kilo. Dubbla drivlinor och ett rejält tilltaget batteripaket kostar på.

Baksätet är det inte heller mycket bevänt med. Där satt en fotograf, men benen fick inte plats så han fick halvligga över hela soffan. Och i skuffen får tandborsten knappt plats.

Så vadå? Rymd är inte bilens syfte. Polestar 1 är någonting man tar på sig för att se bra ut, ett meddelande till omvärlden att man är välbeställd, stilmedveten och bryr sig om klimatet. Dessutom är den en rackarns trevlig bil, med den ena foten på trygga gamla Hisingen och den andra fast planterad i framtiden.

FAKTA Polestar 1

PRIS från 1 699 000 kronor, minus miljöbonus ca 35 000 kronor.
MOTOR Fram: Bensinmotor rak 4-cyl. Volym 1 969 cm3. Max effekt 309 hk. Elmotor 68 hk. Bak: 2 x elmotor, 232 hästkrafter. Max systemeffekt 609 hästkrafter. Max systemmoment 1 000 Nm.
KRAFTÖVERFÖRING Fram åttaväxlad automatlåda, bak fast utväxling genom planetväxlar. Fyrhjulsdrift.
PRESTANDA Acceleration 0–100 km/h: 4,2 s. Toppfart 250 km/h (160 km/h på el).
FÖRBRUKNING bl körn WLTP 0,7 l/100 km. CO2-utsläpp 15 g/km.
MÅTT L/B/H 460/194/135 cm. Hjulbas 274 cm. Bagagevolym (VDA): 143 l.
TJÄNSTEVIKT ca 2 350 kg. Max släpvagnsvikt 0 kg.
BATTERIKAPACITET 34 kWh. Snabbladdning 150 kW DC. Räckvidd ca 125 km WLTP.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094