23948sdkhjf

Prov Polestar 1: Lämna tandborsten hemma

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

I samband med elbilsmässan eCarExpo fick Motormagasinet chansen att köra superhybriden Polestar 1. Vår utsände rapporterar om sugande acceleration och stunsiga stötdämpare.

Fingrarna löper över läderarbetet i stolen. Det är snyggt gjort, och omsorgsfullt utfört på samma sätt som det en gång var i den Italienbyggda Volvo 262C från 1977. På något sätt får väl den stå som en andlig urfader till Polestar 1; båda är Volvo-baserade coupémodeller med kepsen neddragen i pannan.

Läs också: Produktionen av Polestar 2 har startat

När Polestar skapade sin "1" tog man stommen från Volvo S90, kapade den på mitten och garnerade med delikata detaljer, som de karmlösa sidospeglarna, de tunna solskydden, växelväljaren i kristall. Och så fina läderarbeten i stolarna, precis som hos gamla 262C.

Men där tar också likheterna slut. Volvo 262C var ett jordbruksredskap i polyesterkostym. Polestar 1 är en atlet. Kanske ska man tolka den som en slags svensk Aston Martin, även om den byggs i Kina. För den upplevs som lite speciell, handbyggd i liten serie som den är. Just den här bilen är lite extra handbyggd, en förseriebil som använts i utvecklingsarbetet.

Mer specifikt är det här Joakim Rydholms bil. Han är testchef på Polestar och har lagt oräkneliga mil i just den här bilen, allt för att fila fram en förfinad körupplevelse. Nu sitter han i passagerarsätet och berättar om hur kollegorna på svenska Öhlins, som levererar de avancerade stötdämparna till bilen, nästan blev utslitna på kuppen av allt arbete under utvecklingen.

– Och de sade det, inte ens Lamborghini lägger ner så här mycket jobb, säger han och skrattar och tillägger att en bra setup handlar om att testa sig fram i oändlighet, utan att ge upp.

Läs också: Morgan Plus Four: En helt ny gammal bil

Och visst rör sig Polestar 1 med självförtroende, fast och följsamt som en sportbil och väsensskilt från den där mer vardagsnära kusinen Volvo. Kanske är det den där associationen till Aston Martin som är där och spökar igen, för visst är de ganska lika varandra.

Allt arbete med chassiinställningarna har gett resultat. Genom kurvor och rondeller smiter den som en ödla, i farter som trots vinterdäcken skulle kunna genera riktigt stöddiga konkurrenter. Ändå störs man inte av att bilen skulle vara stötig på något sätt. Visst är den fast, men förlåtande.

Accelerationen, med starka elmotorer som skjuter på, är inte alldeles olikt magsuget i Tesla. Väljer man att vrida ur drivlinan allt den har vaknar turbomotorn där fram och fyller i där det behövs.

Men någon riktig hästspark är det inte fråga om, de 600 hästkrafterna till trots. För trots kolfiberkarossen väger Polestar 1 in på en modig matchvikt om 2 350 kilo. Dubbla drivlinor och ett rejält tilltaget batteripaket kostar på.

Läs också: Folksam listar de bästa små transportbilarna

Baksätet är det inte heller mycket bevänt med. Där satt en fotograf, men benen fick inte plats så han fick halvligga över hela soffan. Och i skuffen får tandborsten knappt plats.

Så vadå? Rymd är inte bilens syfte. Polestar 1 är någonting man tar på sig för att se bra ut, ett meddelande till omvärlden att man är välbeställd, stilmedveten och bryr sig om klimatet. Dessutom är den en rackarns trevlig bil, med den ena foten på trygga gamla Hisingen och den andra fast planterad i framtiden.

FAKTA Polestar 1

PRIS från 1 699 000 kronor, minus miljöbonus ca 35 000 kronor.
MOTOR Fram: Bensinmotor rak 4-cyl. Volym 1 969 cm3. Max effekt 309 hk. Elmotor 68 hk. Bak: 2 x elmotor, 232 hästkrafter. Max systemeffekt 609 hästkrafter. Max systemmoment 1 000 Nm.
KRAFTÖVERFÖRING Fram åttaväxlad automatlåda, bak fast utväxling genom planetväxlar. Fyrhjulsdrift.
PRESTANDA Acceleration 0–100 km/h: 4,2 s. Toppfart 250 km/h (160 km/h på el).
FÖRBRUKNING bl körn WLTP 0,7 l/100 km. CO2-utsläpp 15 g/km.
MÅTT L/B/H 460/194/135 cm. Hjulbas 274 cm. Bagagevolym (VDA): 143 l.
TJÄNSTEVIKT ca 2 350 kg. Max släpvagnsvikt 0 kg.
BATTERIKAPACITET 34 kWh. Snabbladdning 150 kW DC. Räckvidd ca 125 km WLTP.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Polestar Space öppnar i sommar

I sommar öppnar Polestar Space i Stockholm och Göteborg. De är bland de första av de 50 stycken som är planerade att öppna på centrala platser i storstäder i världen under 2020.

Bil Sweden chocksänker försäljningsprognos

Spår att coronakrisen får drastiska följdverkningar på bilförsäljningen.

Mekonomen förutspår negativa konsekvenser av covid-19

Ett osäkert år väntar och Mekonomen Group räknar med att coronaviruset kommer att ge negativa effekter för bolaget. 2019 var dock ett positivt år och fjolårets årsredovisning finns nu publicerad på nätet.

Ny vd för Mitsubishi i Sverige

Klassiska Folkabussen blir eldriven

För 70 år sedan, 1950, startade serietillverkningen av Volkswagens minibuss T1 – T för Transporter. Nu erbjuds konvertering till eldrift för klassikern.

Varnar för förfalskade tändstift på nätet

På en sekund kan en hel motor förstöras. Många tändstift som säljs online är förfalskningar varnar NGK Spark Plugs.

Nyhetsbrev

It-bolag ger pandemi-rabatt

Arkiv

Elon Musk erbjuder gratis ventilatorer till flera länder

Plus

Tema Batterier: Framtidens batterier håller mer energi

Plus

Tema Batterier: Så fungerar ett bilbatteri

Coronakrisen får bilhandeln att öppna nätbutiker

Plus

Tema Batterier: Japansk jätte satsar i Sverige

Varumärket är inte lika välkänt i Sverige som i resten av världen. Men det ska det bli ändring på.

Behov av kompetens även efter covid- 19

Ledare #13: Boten får inte bli värre än smittan

Nedåt för nyregistreringarna i mars

Åtgärder som ska rädda småföretag från konkurs

Lånegaranti för företag som kämpar i coronakrisen är en av flera åtgärder som Regeringen föreslagit. Transportföretagen vill se mer och arbetar ihärdigt för att rädda så många företag som möjligt från konkurs.

Hög efterfrågan på verkstadstjänster online

Verkstadsportal lanserar hämta-lämna-service

Största varselmånaden i historien

Hälften av Sveriges små- och medelstora företag riskerar att behöva säga upp personal i närtid. Samtidigt historiskt höga varselantal registrerade hos Arbetsförmedlingen under mars månad. 

Kort­tids­arbete klart för lack­erare

Organisationerna kräver slopad trängselskatt och parkeringsavgift

Tysk media: Volkswagen ber Daimler om hjälp med ID.3

Det spekuleras i media att Volkswagens elbil ID.3 har sådana mjukvaruproblem att hela lanseringen försenas. En tysk tidning uppger att VW bett Daimler om hjälp.

Mekonomen utsatt för dataintrång

Bilia skjuter fram stämman

Värmekamera ska upptäcka smittad personal

Fordonsindustrin ligger i startgroparna

Poddserie om bilar i Sveriges Radio

På nytt jobb: Patrik Lundin ny CEO för Nordic Truckcenter Sverige

Klassisk Alfa får kaross av kolfiber

Debatt: Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

Meca börjar med hämta-lämna-service

Ny bilanläggning utvecklas i Uppsala

Promeisters bokningsvolymer ännu oförändrade

Ledare #12: Skadan är redan skedd

Coronaviruset kostar fordonsinsdustrin 650 miljoner om dagen

Besikta utan smittorisk

Se alla Företagens egna nyheter

Vattenpump till VAG 1.4 bensinmotorer i ny design

Luftfjädring | Original AMK kompressorer | Land Rover

Tryggare arbetsmiljö - ett viktigt arbete

Digitaliserade lösningar med INFOFLEX FORDON

SFVF har tecknat avtal med Digital-servicebook

Produktnyhet från FRAM!

Formacs verksamhet i Växjö under Coronakrisen 

Topp-tipsen i CAB Plan

Formac eco

Passa på! Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Luftfjädring | Bilstein luftbälgar | Mercedes W211 & W219

Leasa AC-maskiner från 575:-/månad*

SsangYong Musso Sports II Fast Drogkrok

Snart är våren här... dags att rensa lagret!

Ordning i bilen

Kan man använda silikon för värmeavledning?

Förfalskade tändstift!

Purflux OE till Mercedes AMG

Framtidsscenariot för reservdelgrossister

Keytags

Drivaxel till senaste generationen VW Transporter T6

Solenoider till Haldexkopplingen nu på lager!

Luftfjädring | Fjäderben Vibracoustic | AUDI Allroad A6 4F

Välkomna satsningar på långsiktig kompetensförsörjning

Pollentider!

Sänd till en kollega

0.156