23948sdkhjf

Prov Polestar 1: Lämna tandborsten hemma

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

I samband med elbilsmässan eCarExpo fick Motormagasinet chansen att köra superhybriden Polestar 1. Vår utsände rapporterar om sugande acceleration och stunsiga stötdämpare.

Fingrarna löper över läderarbetet i stolen. Det är snyggt gjort, och omsorgsfullt utfört på samma sätt som det en gång var i den Italienbyggda Volvo 262C från 1977. På något sätt får väl den stå som en andlig urfader till Polestar 1; båda är Volvo-baserade coupémodeller med kepsen neddragen i pannan.

Läs också: USA:s mest sålda bil byter skepnad

När Polestar skapade sin "1" tog man stommen från Volvo S90, kapade den på mitten och garnerade med delikata detaljer, som de karmlösa sidospeglarna, de tunna solskydden, växelväljaren i kristall. Och så fina läderarbeten i stolarna, precis som hos gamla 262C.

Men där tar också likheterna slut. Volvo 262C var ett jordbruksredskap i polyesterkostym. Polestar 1 är en atlet. Kanske ska man tolka den som en slags svensk Aston Martin, även om den byggs i Kina. För den upplevs som lite speciell, handbyggd i liten serie som den är. Just den här bilen är lite extra handbyggd, en förseriebil som använts i utvecklingsarbetet.

Mer specifikt är det här Joakim Rydholms bil. Han är testchef på Polestar och har lagt oräkneliga mil i just den här bilen, allt för att fila fram en förfinad körupplevelse. Nu sitter han i passagerarsätet och berättar om hur kollegorna på svenska Öhlins, som levererar de avancerade stötdämparna till bilen, nästan blev utslitna på kuppen av allt arbete under utvecklingen.

– Och de sade det, inte ens Lamborghini lägger ner så här mycket jobb, säger han och skrattar och tillägger att en bra setup handlar om att testa sig fram i oändlighet, utan att ge upp.

Läs också: Porsche 911 får nummercirklar

Och visst rör sig Polestar 1 med självförtroende, fast och följsamt som en sportbil och väsensskilt från den där mer vardagsnära kusinen Volvo. Kanske är det den där associationen till Aston Martin som är där och spökar igen, för visst är de ganska lika varandra.

Allt arbete med chassiinställningarna har gett resultat. Genom kurvor och rondeller smiter den som en ödla, i farter som trots vinterdäcken skulle kunna genera riktigt stöddiga konkurrenter. Ändå störs man inte av att bilen skulle vara stötig på något sätt. Visst är den fast, men förlåtande.

Accelerationen, med starka elmotorer som skjuter på, är inte alldeles olikt magsuget i Tesla. Väljer man att vrida ur drivlinan allt den har vaknar turbomotorn där fram och fyller i där det behövs.

Men någon riktig hästspark är det inte fråga om, de 600 hästkrafterna till trots. För trots kolfiberkarossen väger Polestar 1 in på en modig matchvikt om 2 350 kilo. Dubbla drivlinor och ett rejält tilltaget batteripaket kostar på.

Läs också: Polestars reklam fälls av RO - lovade frisk luft

Baksätet är det inte heller mycket bevänt med. Där satt en fotograf, men benen fick inte plats så han fick halvligga över hela soffan. Och i skuffen får tandborsten knappt plats.

Så vadå? Rymd är inte bilens syfte. Polestar 1 är någonting man tar på sig för att se bra ut, ett meddelande till omvärlden att man är välbeställd, stilmedveten och bryr sig om klimatet. Dessutom är den en rackarns trevlig bil, med den ena foten på trygga gamla Hisingen och den andra fast planterad i framtiden.

FAKTA Polestar 1

PRIS från 1 699 000 kronor, minus miljöbonus ca 35 000 kronor.
MOTOR Fram: Bensinmotor rak 4-cyl. Volym 1 969 cm3. Max effekt 309 hk. Elmotor 68 hk. Bak: 2 x elmotor, 232 hästkrafter. Max systemeffekt 609 hästkrafter. Max systemmoment 1 000 Nm.
KRAFTÖVERFÖRING Fram åttaväxlad automatlåda, bak fast utväxling genom planetväxlar. Fyrhjulsdrift.
PRESTANDA Acceleration 0–100 km/h: 4,2 s. Toppfart 250 km/h (160 km/h på el).
FÖRBRUKNING bl körn WLTP 0,7 l/100 km. CO2-utsläpp 15 g/km.
MÅTT L/B/H 460/194/135 cm. Hjulbas 274 cm. Bagagevolym (VDA): 143 l.
TJÄNSTEVIKT ca 2 350 kg. Max släpvagnsvikt 0 kg.
BATTERIKAPACITET 34 kWh. Snabbladdning 150 kW DC. Räckvidd ca 125 km WLTP.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Volvochefen – så bra behöver elbilars räckvidd vara

Nominera till Motorgalan nu!

I höst firar vi fordonsbranschens vassaste människor. Så här nominerar du dina favoriter.

Sveriges 10 bästa verkstäder

De bästa verkstäderna hittas utanför storstäderna. Här är listan på de verkstäder som är bäst online.

Plus

En verkstadsträff utöver det vanliga

Vassa sportbilar besökte trimfirman PBZ i Uppsala.

Kvinnliga bilister tar större hänsyn till klimatet

Nästan var femte svensk bilist har minskat sitt bilanvändande till förmån för klimatet och närmare sju av tio har vidtagit andra åtgärder för att minska klimatpåverkan från sitt bilkörande.

Elbilsägare vill ha däck med lägre motstånd

Nyhetsbrev

BMW börjar ”hyra ut” tillval i bilen

Digitaliseringen skapar nya affärsmöjligheter. Nu kan BMW-bilägare hyra tillval till sin bil vid behov.

Arkiv

Daimler köper in sig i batteritillverkning

Jonas Kruse gästförare med Maja Bengtsson i kartläsarstolen

SVT:s bilsportexpert, Jonas Kruse, gör ännu ett gästspel i rally och kör tillsammans med den femtonåriga kartläsartalangen Maja Bengtsson från småländska Virestad.

Biltillverkarna missar utsläppsmålen

Plus

Kenny Bräck: svårt att släppa ratten

Motormagasinet fick en pratstund med racingstjärnan som numera arbetar som testförare åt McLaren.

Personbilsbilismen skattas för hårt

Behövs ökad cybersäkerheten inom svensk fordonsindustri

Mjukvaruföretaget Trend Micro har gått igenom kraven som fordonsindustrin måste anpassa sig efter för att garantera cybersäkerheten i nyproducerade uppkopplade fordon.

Volkswagens bilfabrik i Zwickau producerar nu bara elbilar

Efter 116 år har den sista bilen med förbränningsmotor rullat ut från Volkswagens fabrik i tyska Zwickau. Från och med nu ska endast eldrivna bilmodeller tillverkas här.

Ljust på begagnatmarknaden

Svensk biltvätt blir dansk

Tatuera in företagslogga och få fyra fälgar

Plus

Pininfarina – 90 år av skönhet och funktion

Den 22 maj fyllde företaget Pininfarina 90 år. Det var det datum då Battista ”Pinin” Farina startade sitt eget Carozzeria Pinin Farina på 107 Corso Trapani i Turin.

Bilhandeln fortsatt pressad av corona

Volvo återkallar 2,1 miljoner bilar

Volvo Cars återkallar drygt 2,1 miljoner äldre bilar över hela världen. I Sverige påverkas över fyrahundratusen bilägare.

Volvo och Waymo ska utveckla självkörande bilar

Volvo ökar samarbetet med Google och Waymo blir en partner i utvecklingen av autonom teknik.

Bentley släpper möbelkollektion

Ny Godkänd bilverkstad i Kumla

Ingen bilsalong i Genève nästa år – eventet säljs

Bilutställningen i Genève skjuts upp till 2022.

Sveriges första fartsyndare

Krävs högre kompetens kring elfordon på verkstäderna

Ford väljer Defas laddlösningar

Bilförsäljningen ner 25% på helåret i EU

Inzile har startat leveranserna

1

Yrkesförarna kör allt fortare

Toyota satsar på bildelning

Sensommarpremiär för Volkswagens elbil ID 3

Vägkanter ska bli biogas

Kias app stödjer elbilssäljare

Goodyears blimp nu i Europa

MAN öppnar ny verkstad i Stockholm

Se alla Företagens egna nyheter

Uppdaterad, ännu vassare version av populär backlampa

Vi har öppet hela sommaren

Passa på - Jämför priset!

Belys ditt fordon även på insidan

Årets ljuvligaste tid har börjat!

Positiva indikationer efter en extraordinär vår

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Volvo XC90 XC60 V90

Leverera trygghet vid lämning av bilen!

LEGION varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Kallt vatten för heta dagar

Vi finns här för dig hela sommaren!

Engine Shampoo - ny produkt från Castrol

Tips för snabb handläggning av ett försäkringsärende

Vi lanserar UTÖ - framtidens varningsljusramp

PURFLUX uppdaterad app

FRAM komplett sortiment A110

Få ut mer av CAB Plan med effektiv utbildning online

Ny serie moderna, slimmade flerfunktionsbakljus i LED

Utvändig galvaniserat utrustning Produkt katalog

Glad Midsommar önskar vi på G A Lindberg!

Yallotrade önskar Er alla en Glad Midsommar!

Har du Sveriges bästa garage?

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Dodge RAM

Produktnyhet från Purflux! Andningsmasken "PurMask"

Glad midsommar!

Sänd till en kollega

0.158