23948sdkhjf

Prov Polestar 1: Lämna tandborsten hemma

| Av Daniel Östlund | Tipsa redaktionen

I samband med elbilsmässan eCarExpo fick Motormagasinet chansen att köra superhybriden Polestar 1. Vår utsände rapporterar om sugande acceleration och stunsiga stötdämpare.

Fingrarna löper över läderarbetet i stolen. Det är snyggt gjort, och omsorgsfullt utfört på samma sätt som det en gång var i den Italienbyggda Volvo 262C från 1977. På något sätt får väl den stå som en andlig urfader till Polestar 1; båda är Volvo-baserade coupémodeller med kepsen neddragen i pannan.

Läs också: Mazda firar 100 år av finurlighet

När Polestar skapade sin "1" tog man stommen från Volvo S90, kapade den på mitten och garnerade med delikata detaljer, som de karmlösa sidospeglarna, de tunna solskydden, växelväljaren i kristall. Och så fina läderarbeten i stolarna, precis som hos gamla 262C.

Men där tar också likheterna slut. Volvo 262C var ett jordbruksredskap i polyesterkostym. Polestar 1 är en atlet. Kanske ska man tolka den som en slags svensk Aston Martin, även om den byggs i Kina. För den upplevs som lite speciell, handbyggd i liten serie som den är. Just den här bilen är lite extra handbyggd, en förseriebil som använts i utvecklingsarbetet.

Mer specifikt är det här Joakim Rydholms bil. Han är testchef på Polestar och har lagt oräkneliga mil i just den här bilen, allt för att fila fram en förfinad körupplevelse. Nu sitter han i passagerarsätet och berättar om hur kollegorna på svenska Öhlins, som levererar de avancerade stötdämparna till bilen, nästan blev utslitna på kuppen av allt arbete under utvecklingen.

– Och de sade det, inte ens Lamborghini lägger ner så här mycket jobb, säger han och skrattar och tillägger att en bra setup handlar om att testa sig fram i oändlighet, utan att ge upp.

Läs också: Hummer återuppstår – som elbil

Och visst rör sig Polestar 1 med självförtroende, fast och följsamt som en sportbil och väsensskilt från den där mer vardagsnära kusinen Volvo. Kanske är det den där associationen till Aston Martin som är där och spökar igen, för visst är de ganska lika varandra.

Allt arbete med chassiinställningarna har gett resultat. Genom kurvor och rondeller smiter den som en ödla, i farter som trots vinterdäcken skulle kunna genera riktigt stöddiga konkurrenter. Ändå störs man inte av att bilen skulle vara stötig på något sätt. Visst är den fast, men förlåtande.

Accelerationen, med starka elmotorer som skjuter på, är inte alldeles olikt magsuget i Tesla. Väljer man att vrida ur drivlinan allt den har vaknar turbomotorn där fram och fyller i där det behövs.

Men någon riktig hästspark är det inte fråga om, de 600 hästkrafterna till trots. För trots kolfiberkarossen väger Polestar 1 in på en modig matchvikt om 2 350 kilo. Dubbla drivlinor och ett rejält tilltaget batteripaket kostar på.

Läs också: Polestar i samarbete för att ta fram digitalt landskap

Baksätet är det inte heller mycket bevänt med. Där satt en fotograf, men benen fick inte plats så han fick halvligga över hela soffan. Och i skuffen får tandborsten knappt plats.

Så vadå? Rymd är inte bilens syfte. Polestar 1 är någonting man tar på sig för att se bra ut, ett meddelande till omvärlden att man är välbeställd, stilmedveten och bryr sig om klimatet. Dessutom är den en rackarns trevlig bil, med den ena foten på trygga gamla Hisingen och den andra fast planterad i framtiden.

FAKTA Polestar 1

PRIS från 1 699 000 kronor, minus miljöbonus ca 35 000 kronor.
MOTOR Fram: Bensinmotor rak 4-cyl. Volym 1 969 cm3. Max effekt 309 hk. Elmotor 68 hk. Bak: 2 x elmotor, 232 hästkrafter. Max systemeffekt 609 hästkrafter. Max systemmoment 1 000 Nm.
KRAFTÖVERFÖRING Fram åttaväxlad automatlåda, bak fast utväxling genom planetväxlar. Fyrhjulsdrift.
PRESTANDA Acceleration 0–100 km/h: 4,2 s. Toppfart 250 km/h (160 km/h på el).
FÖRBRUKNING bl körn WLTP 0,7 l/100 km. CO2-utsläpp 15 g/km.
MÅTT L/B/H 460/194/135 cm. Hjulbas 274 cm. Bagagevolym (VDA): 143 l.
TJÄNSTEVIKT ca 2 350 kg. Max släpvagnsvikt 0 kg.
BATTERIKAPACITET 34 kWh. Snabbladdning 150 kW DC. Räckvidd ca 125 km WLTP.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu
Plus

Falska körkort utmanar bilbranschen

Var tredje minut sker ett bedrägeri i Sverige kopplat till id-kapning och många hemsidor erbjuder försäljning av falska körkort. Dessutom är det svårt att identifiera ett förfalskat körkort utan en så kallad id-scanner. Detta utmanar bilbranschen – eftersom falska körkort används vid exempelvis provkörningar.

Svartarbetare på verkstäder fortsatt problem

Illegal arbetskraft har länge varit ett bekymmer för bilverkstadsbranschen, något som åtta myndigheter försökt motarbeta sedan 2018. Nya kontroller har gjorts under de senaste veckorna och i ett pressmeddelande från Arbetsmiljöverket konstateras det att det inte blivit bättre.

Utredning från Svebio för mer biodrivmedel

Evans dominerade i rumphugget Rally Sweden

MRF kartlägger risk för reservdelsbrist

Utbrottet av coronavirus har medfört stängda fabriker och avbrott i leveranser. Nu kartlägger MRF risken för brist på reservdelar.

Holmström Bil tar in Peugeot

Nyhetsbrev

Tuffare tull-tag mot stöldligor

Arkiv
Plus 1

Så mycket försämras ett elbilsbatteri med tiden

I de flesta fall försämras elbilsbatteriers kapacitet mycket långsamt. Men det finns faktorer som accelererar processen. Det visar data från kanadensiska Geotab.

Planerar testbana på land för Porsches vintertester

Ola Källenius: stora förändringar väntar Daimler

Engagerad personal finns bland bilföretagen

Fler indragna körkort

I fjol återkallades nästan 37 000 körkort i Sverige, vilket är en ökning med 6 procent jämfört med året innan. Den största procentuella ökningen sker i kategorin rattfylleri eller drograttfylleri. M Sverige vill därför se alkolås i alla nya bilar.

1

Haldex anmäler sin största ägare till EU

Mer jämställdhet i ackrediteringsvärlden

Mazda firar 100 år av finurlighet

Biltillverkaren vi i dag känner som Mazda Motor Company såg dagens ljus för 100 år sedan. Men från början handlade det inte om bilar.

Plus

Tema Reservdelar: Så arbetar verkstäderna med hållbarhet

När kraven på hållbarhet i verkstäder ökar råder det delade meningar på olika arbetsplatser. En del tycker att det är en självklarhet medan andra är mer kluvna.

Årets Hållbarhetsprofil: ”Egentligen vill man inte vara unik”

I de flesta kategorier gäller det att sticka ut för att vinna pris, men för Årets Hållbarhetsprofil är inte det ett särskilt viktigt mål. Det handlar istället om att brinna för saken och att göra det man tycker är rätt.

Ford utvecklar unika 3D-printade låsmuttrar

Plus

MRF och SFVF utvecklar elsäkerhetsstandard – på var sitt håll

En säkerhetsstandard för arbeten på eldrivna fordon är hett efterfrågad. Både MRF och SFVF arbetar med frågan, på var sitt håll.

Plus 1

Tema Reservdelar: Kraven på begagnade bildelar ökar

Allt fler försäkringsbolag ställer krav på att bilverkstäder ska använda begagnade bildelar vid reparationer. Det är både bättre för miljön och kostar mindre. Det kan samtidigt innebära att bilägaren inte får en bättre bil efter reparationen.

Ledare #6: Bilbranschens förkylning kräver rätt medicin

Krav på laddplats vid parkeringsbyggen

FKG: Snabba upp beslut om flexibelt korttidsarbete

Mercedes nya framtidsanläggning finns i Nyköping

Däckverkstäderna kränger budgetdäck – tänker inte på säkerheten

Volvos vinst ökar – då får anställda bonus

Volvo Cars backar i Kina och Sverige

Ledare #5: Nej, bilar är inte mobiltelefoner

Storbritannien tidigarelägger fossilförbud

Nya regler vid förarprovet

Härnösand får ny besiktningsstation

Opel bygger batterifabrik i Tyskland

Hedin diskuterar samgående med holländska Stern

Antal återkallade personbilar ökade 2019

If tar förstaplats i MRF-enkät

Klart: de Meo tar över Renault

Se alla Företagens egna nyheter

Möt oss på Underhållsmässan - Prata Smörjmedel & Lim

Ge din lastbil, transportbil eller släp ett extra lyft!

E-mobilitet på fordonseftermarknaden

Vi utrustar Mercedes nya framtidsanläggning!

En banbrytande adaptiv extraljusramp från Lazer Lamps!

Limma EPDM – så väljer du rätt lim till etenpropengummi

Vinnare utav en MegaVac Prime, Vindrutereparationsutrustning

Produktnyhet från Purflux! AHC534

Fler tjejer söker transporttekniska utbildningar

Nu har vi ny hemsida!

PURFLUX uppdaterad app

PSST... personligt, smidigt, skräddarsytt och tryggt

Produktnyhet från Purflux! L1050

Kurs inför nycertifiering inom F-gas kat. V

Kia Stinger avtagbar dragkrok från GDW

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Jeep Renegade avtagbar dragkrok

IT-system med tillgång till alla bilmärken och 100% garanti.

Transportföretagen söker stjärnor till Yrkes-SM!

Hjullager med drivaxel för Sprinter och Crafter

Kan jag använda ett gammalt lim?

Mobilitet i fokus

Backa som ett proffs

Transportföretagen får 530 000 kronor till validering!

Min silikon härdar inte som den ska? Vad händer nu då..?

Sänd till en kollega

0.113