23948sdkhjf

Debatt: Utmaningar och möjligheter inom service-eftermarknaden

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

I en bransch som brottas med vikande lönsamhet kommer elektrifieringen att medföra ytterligare utmaningar. Men den kan också innebära möjligheter, menar Anders Widell, avgående COO på Atoy Automotive Sweden.

Det här är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Läs också: Volkswagens bilfabrik i Zwickau producerar nu bara elbilar

Inför elbilsmässan eCarExpo den 7–9 februari kunde man läsa följande på Friends Arenas hemsida:

”De närmaste åren kommer miljoner svenskar att köpa sin första laddbara bil, och behovet av information är nästan oändligt stort.”

Visserligen är det ett starkt påstående. Att revolutionen inom e-mobilitet (elbilar och laddningsstationer) och laddhybrider (med både förbränningsmotor och batteri) skulle gå fort var alla i branschen för 2–3 år sedan rörande överens om, men jag vågar påstå att ingen har kunnat förutse den otroliga acceleration och det totala paradigmskifte som vi redan idag år 2020 står inför på detta område.

Snart sagt varje bilproducent, varje etablerat bilvarumärke i världen med självaktning, har valt att redan i dag satsa kopiösa slantar på att finnas med i denna utveckling.

Läs också: Krävs högre kompetens kring elfordon på verkstäderna

Jag skulle vilja hävda att överlag är tillverkarledet nöjda med denna utveckling; men hur står det egentligen till med serviceeftermarknaden?

Redan idag brottas eftermarknaden med svårigheter att växa och få lönsamhet i sina verksamheter. Man krigar i stället gärna sinsemellan om den verkstadskaka som ändå finns och gör vad man kan för att samtidigt effektivisera, kostnadsbespara och erbjuda i stort sett samma mervärden som konkurrenterna i form av diagnostik och fleet till verkstad och bilkund. Förutom lönsamhetsproblematiken går verkstadsbranschen även igenom ett stålbad som heter auktorisation och kompetens just nu – där verkstäder som inte förmår att ta steget upp till Godkänd Bilverkstad riskerar att slås ut eftersom kunderna blir allt mer kräsna och medvetna i sina val.

Lägg därtill det viktiga arbete som Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, och Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, envetet och mödosamt bedriver inom olika EU-organ för att rätten till fordonsdata även i framtiden ska finnas för den ”märkes-obundna” fria verkstaden (en förutsättning för att en service överhuvudtaget ska kunna genomföras av fordonet).

I ett scenario med allt fler elbilar på marknaden som kräver allt mindre service och underhåll skriver Volvo Cars själv på sin hemsida om senaste tillskottet XC40 Recharge:

Läs också: Ford väljer Defas laddlösningar

”De elektriska motorerna är inneslutna under hela sin livslängd. De är underhållsfria och jämfört med en bil med förbränningsmotor behöver XC40 Recharge mindre underhåll, vilket kan betyda lägre löpande kostnader.”

Från bilägarens perspektiv och (troligen) från den goda miljöns perspektiv, låter detta mycket hoppfullt att slippa förbränningsmotorn. Men för eftermarknaden blir detta ytterligare en faktor som kraftigt begränsar möjligheten att tjäna pengar. Mindre behov av service ger nämligen färre verkstadsbesök.

Finns det någon tydlig vinnare på eftermarknaden? Jag förutspår att de aktörer inom eftermarknaden som förmår att investera i rätt diagnostikutrustning och verkstadskompetens/ auktorisation och som har förmågan att knyta biltillverkaren direkt till sig via affärssamarbeten är de som går vinnande ur denna strid.

Anders Widell, avgående COO på Atoy Automotive Sweden och medgrundare av konceptet Trygga Verkstan för OE-grossister. Öppen för nya projekt.

Mer om: bilverkstad | debatt | elbilar
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu
Plus

Kenny Bräck: svårt att släppa ratten

Motormagasinet fick en pratstund med racingstjärnan som numera arbetar som testförare åt McLaren.

Personbilsbilismen skattas för hårt

Behövs ökad cybersäkerheten inom svensk fordonsindustri

Mjukvaruföretaget Trend Micro har gått igenom kraven som fordonsindustrin måste anpassa sig efter för att garantera cybersäkerheten i nyproducerade uppkopplade fordon.

Nominera till Motorgalan nu!

I höst firar vi fordonsbranschens vassaste människor. Så här nominerar du dina favoriter.

Volkswagens bilfabrik i Zwickau producerar nu bara elbilar

Efter 116 år har den sista bilen med förbränningsmotor rullat ut från Volkswagens fabrik i tyska Zwickau. Från och med nu ska endast eldrivna bilmodeller tillverkas här.

Ljust på begagnatmarknaden

Nyhetsbrev

Svensk biltvätt blir dansk

Arkiv

Tatuera in företagslogga och få fyra fälgar

Plus

Pininfarina – 90 år av skönhet och funktion

Den 22 maj fyllde företaget Pininfarina 90 år. Det var det datum då Battista ”Pinin” Farina startade sitt eget Carozzeria Pinin Farina på 107 Corso Trapani i Turin.

Bilhandeln fortsatt pressad av corona

Volvo återkallar 2,1 miljoner bilar

Volvo Cars återkallar drygt 2,1 miljoner äldre bilar över hela världen. I Sverige påverkas över fyrahundratusen bilägare.

Volvo och Waymo ska utveckla självkörande bilar

Volvo ökar samarbetet med Google och Waymo blir en partner i utvecklingen av autonom teknik.

Bentley släpper möbelkollektion

Ny Godkänd bilverkstad i Kumla

Ingen bilsalong i Genève nästa år – eventet säljs

Bilutställningen i Genève skjuts upp till 2022.

Toyota återkallar 20 000 personbilar i Sverige

Ett fel har upptäckts på Toyotas bilmodeller Prius och Auris hybrid och 19 808 personbilar återkallas.

Hur farliga är avgaserna från biogasbilar?

Krävs högre kompetens kring elfordon på verkstäderna

Så mycket ökade Blockets bilförsäljning under maj

Sveriges första fartsyndare

Bottenplacering för Tesla i kvalitetsundersökning

Dodge och Kia har bäst övergripande kvalitet. Tesla testas för första gången och hamnar längst ned på listan.

USA:s mest sålda bil byter skepnad

Fords mestsäljande pickup växlar generation.

Ford väljer Defas laddlösningar

Jaguar återintroducerar klassiskt motorblock

Bilförsäljningen ner 25% på helåret i EU

Inzile har startat leveranserna

1

Yrkesförarna kör allt fortare

Toyota satsar på bildelning

Kias app stödjer elbilssäljare

Goodyears blimp nu i Europa

MAN öppnar ny verkstad i Stockholm

Sensommarpremiär för Volkswagens elbil ID 3

Vägkanter ska bli biogas

Transportföretagens yrkesprov klara

Underleverantör varslar 80 anställda

Mekonomen-delägaren ger positiv vinstvarning

Se alla Företagens egna nyheter

Belys ditt fordon även på insidan

Årets ljuvligaste tid har börjat!

Positiva indikationer efter en extraordinär vår

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Volvo XC90 XC60 V90

Leverera trygghet vid lämning av bilen!

LEGION varningsljusramp med automatisk dimfunktion

Kallt vatten för heta dagar

Vi finns här för dig hela sommaren!

Engine Shampoo - ny produkt från Castrol

Tips för snabb handläggning av ett försäkringsärende

Vi lanserar UTÖ - framtidens varningsljusramp

PURFLUX uppdaterad app

FRAM komplett sortiment A110

Få ut mer av CAB Plan med effektiv utbildning online

Ny serie moderna, slimmade flerfunktionsbakljus i LED

Utvändig galvaniserat utrustning Produkt katalog

Glad Midsommar önskar vi på G A Lindberg!

Yallotrade önskar Er alla en Glad Midsommar!

Har du Sveriges bästa garage?

Luftfjädring | Arnott luftbälgar | Dodge RAM

Produktnyhet från Purflux! Andningsmasken "PurMask"

Glad midsommar!

Länsbästa eleverna i yrkesprovet utsedda!

Molykote® P-37 löser problem med skruvförband

3 fördelar med moduluppbyggd verkstadsinredning

Sänd till en kollega

0.125