23948sdkhjf

Debatt: Utmaningar och möjligheter inom service-eftermarknaden

| Av redaktionen | Tipsa redaktionen

I en bransch som brottas med vikande lönsamhet kommer elektrifieringen att medföra ytterligare utmaningar. Men den kan också innebära möjligheter, menar Anders Widell, avgående COO på Atoy Automotive Sweden.

Det här är en debattartikel. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Läs också: Ford: Service utan mänsklig kontakt

Inför elbilsmässan eCarExpo den 7–9 februari kunde man läsa följande på Friends Arenas hemsida:

”De närmaste åren kommer miljoner svenskar att köpa sin första laddbara bil, och behovet av information är nästan oändligt stort.”

Visserligen är det ett starkt påstående. Att revolutionen inom e-mobilitet (elbilar och laddningsstationer) och laddhybrider (med både förbränningsmotor och batteri) skulle gå fort var alla i branschen för 2–3 år sedan rörande överens om, men jag vågar påstå att ingen har kunnat förutse den otroliga acceleration och det totala paradigmskifte som vi redan idag år 2020 står inför på detta område.

Snart sagt varje bilproducent, varje etablerat bilvarumärke i världen med självaktning, har valt att redan i dag satsa kopiösa slantar på att finnas med i denna utveckling.

Läs också: Promeisters bokningsvolymer ännu oförändrade

Jag skulle vilja hävda att överlag är tillverkarledet nöjda med denna utveckling; men hur står det egentligen till med serviceeftermarknaden?

Redan idag brottas eftermarknaden med svårigheter att växa och få lönsamhet i sina verksamheter. Man krigar i stället gärna sinsemellan om den verkstadskaka som ändå finns och gör vad man kan för att samtidigt effektivisera, kostnadsbespara och erbjuda i stort sett samma mervärden som konkurrenterna i form av diagnostik och fleet till verkstad och bilkund. Förutom lönsamhetsproblematiken går verkstadsbranschen även igenom ett stålbad som heter auktorisation och kompetens just nu – där verkstäder som inte förmår att ta steget upp till Godkänd Bilverkstad riskerar att slås ut eftersom kunderna blir allt mer kräsna och medvetna i sina val.

Lägg därtill det viktiga arbete som Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, och Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, envetet och mödosamt bedriver inom olika EU-organ för att rätten till fordonsdata även i framtiden ska finnas för den ”märkes-obundna” fria verkstaden (en förutsättning för att en service överhuvudtaget ska kunna genomföras av fordonet).

I ett scenario med allt fler elbilar på marknaden som kräver allt mindre service och underhåll skriver Volvo Cars själv på sin hemsida om senaste tillskottet XC40 Recharge:

Läs också: Debatt: Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

”De elektriska motorerna är inneslutna under hela sin livslängd. De är underhållsfria och jämfört med en bil med förbränningsmotor behöver XC40 Recharge mindre underhåll, vilket kan betyda lägre löpande kostnader.”

Från bilägarens perspektiv och (troligen) från den goda miljöns perspektiv, låter detta mycket hoppfullt att slippa förbränningsmotorn. Men för eftermarknaden blir detta ytterligare en faktor som kraftigt begränsar möjligheten att tjäna pengar. Mindre behov av service ger nämligen färre verkstadsbesök.

Finns det någon tydlig vinnare på eftermarknaden? Jag förutspår att de aktörer inom eftermarknaden som förmår att investera i rätt diagnostikutrustning och verkstadskompetens/ auktorisation och som har förmågan att knyta biltillverkaren direkt till sig via affärssamarbeten är de som går vinnande ur denna strid.

Anders Widell, avgående COO på Atoy Automotive Sweden och medgrundare av konceptet Trygga Verkstan för OE-grossister. Öppen för nya projekt.

Mer om: bilverkstad | debatt | elbilar
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Mekonomen förutspår negativa konsekvenser av covid-19

Ett osäkert år väntar och Mekonomen Group räknar med att coronaviruset kommer att ge negativa effekter för bolaget. 2019 var dock ett positivt år och fjolårets årsredovisning finns nu publicerad på nätet.

Klassiska Folkabussen blir eldriven

För 70 år sedan, 1950, startade serietillverkningen av Volkswagens minibuss T1 – T för Transporter. Nu erbjuds konvertering till eldrift för klassikern.

Ny vd för Mitsubishi i Sverige

Varnar för förfalskade tändstift på nätet

På en sekund kan en hel motor förstöras. Många tändstift som säljs online är förfalskningar varnar NGK Spark Plugs.

It-bolag ger pandemi-rabatt

Elon Musk erbjuder gratis ventilatorer till flera länder

Nyhetsbrev

Plus

Tema Batterier: Framtidens batterier håller mer energi

Arkiv
Plus

Tema Batterier: Så fungerar ett bilbatteri

Coronakrisen får bilhandeln att öppna nätbutiker

Plus

Tema Batterier: Japansk jätte satsar i Sverige

Varumärket är inte lika välkänt i Sverige som i resten av världen. Men det ska det bli ändring på.

Behov av kompetens även efter covid- 19

Ledare #13: Boten får inte bli värre än smittan

Nedåt för nyregistreringarna i mars

Åtgärder som ska rädda småföretag från konkurs

Lånegaranti för företag som kämpar i coronakrisen är en av flera åtgärder som Regeringen föreslagit. Transportföretagen vill se mer och arbetar ihärdigt för att rädda så många företag som möjligt från konkurs.

Hög efterfrågan på verkstadstjänster online

Verkstadsportal lanserar hämta-lämna-service

Största varselmånaden i historien

Hälften av Sveriges små- och medelstora företag riskerar att behöva säga upp personal i närtid. Samtidigt historiskt höga varselantal registrerade hos Arbetsförmedlingen under mars månad. 

Kort­tids­arbete klart för lack­erare

Organisationerna kräver slopad trängselskatt och parkeringsavgift

Tysk media: Volkswagen ber Daimler om hjälp med ID.3

Det spekuleras i media att Volkswagens elbil ID.3 har sådana mjukvaruproblem att hela lanseringen försenas. En tysk tidning uppger att VW bett Daimler om hjälp.

Mekonomen utsatt för dataintrång

Bilia skjuter fram stämman

Värmekamera ska upptäcka smittad personal

Fler distansutbildningar under coronakrisen

Motorbranschen har under de senaste åren arbetat för en större etablering på digitala plattformar. Sedan coronaviruset slirade in i våra liv har denna utveckling ökat takten och flera aktörer har nu tagit fram särskilda webbutbildningar.

Fordonsindustrin ligger i startgroparna

Poddserie om bilar i Sveriges Radio

På nytt jobb: Patrik Lundin ny CEO för Nordic Truckcenter Sverige

Klassisk Alfa får kaross av kolfiber

Debatt: Klimatchansningarna i transportbranschen skapar oreda

Promeisters bokningsvolymer ännu oförändrade

Meca börjar med hämta-lämna-service

Ny bilanläggning utvecklas i Uppsala

Ledare #12: Skadan är redan skedd

Coronaviruset kostar fordonsinsdustrin 650 miljoner om dagen

Besikta utan smittorisk

Köp Porsche Taycan online

Se alla Företagens egna nyheter

Digitaliserade lösningar med INFOFLEX FORDON

SFVF har tecknat avtal med Digital-servicebook

Produktnyhet från FRAM!

Formacs verksamhet i Växjö under Coronakrisen 

Topp-tipsen i CAB Plan

Formac eco

Passa på! Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Luftfjädring | Bilstein luftbälgar | Mercedes W211 & W219

Leasa AC-maskiner från 575:-/månad*

SsangYong Musso Sports II Fast Drogkrok

Snart är våren här... dags att rensa lagret!

Ordning i bilen

Kan man använda silikon för värmeavledning?

Förfalskade tändstift!

Purflux OE till Mercedes AMG

Framtidsscenariot för reservdelgrossister

Keytags

Drivaxel till senaste generationen VW Transporter T6

Solenoider till Haldexkopplingen nu på lager!

Luftfjädring | Fjäderben Vibracoustic | AUDI Allroad A6 4F

Välkomna satsningar på långsiktig kompetensförsörjning

Pollentider!

Dubbdäck förlängs till 30 april

Kampanjpris på LPS rengöringsdukar!

Det absolut senaste inom arbetsbelysning

Sänd till en kollega

0.141